Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz
133 Fotogalerie

Velká cena Austrálie F1 2015: Úvodu sezóny dominoval Mercedes

Aleš Dragoun
Sezóna mistrovství světa F1 začíná zpravidla Grand Prix v australském Melbourne. Letos tomu nebylo jinak. Z 34. vítězství v kariéře se radoval Lewis Hamilton.

Rozložení sil v letošním ročníku královské disciplíny naznačila už sobotní z našeho pohledu časně ranní kvalifikace. Na Mercedesy prostě nikdo neměl. Nico Rosberg byl navíc o takřka šest desetin pomalejší než obhájce titulu a držitel nejlepšího času Lewis Hamilton. „Mercedes jede jinou ligu,“ řekl třetí Felipe Massa (Williams). Za ním se srovnala dvojice Ferrari Vettel – Räikkönen, která tak potvrdila formu z tréninků i španělských testů. Šestá příčka patřila Valtteri Bottasovi, nebýt výjezdu v poslední zatáčce mimo trať, byl by na tom ještě lépe. Sedmé místo patřilo Danielu Ricciardovi, který sám prohlásil, že to pro něj i jeho Red Bull bylo maximem. První desítku doplnil nejúspěšnější nováček Sainz (Toro Rosso) a oba Lotusy, které se tak dostaly z loňského dna.

Na něj se naopak propadl McLaren, jehož monoposty jsou poháněny motory Honda. Button s Magnussenem dokonce zůstali ještě první části. Tohle bude pro stáj z Wokingu hodně těžký rok, i když se vrátí uzdravený Fernando Alonso. Před vozy slavné stáje se umístily i i oba Saubery, švýcarský tým loni nezískal ani bod. Force India kvůli finančním těžkostem chyběla na testech v Jerezu, přesto je rychlejší. Z garáží v Melbourne nevyjel Manor, nástupce Marussie. Bez dat to prostě dnes nejde...

Z osmnácti vozů se ale nakonec pole smrsklo na patnáct aut. Bottasovi nepovolili start lékaři kvůli bolavým zádům, Daniila Kvjata zastavila nefunkční pětka v převodovce a technické problémy s pohonnou jednotkou měl i Magnussen. Oba se nedokázali dostat ani na startovní rošt. Červená světla zhasla, ve druhé zatáčce po kontaktu s Marcusem Ericssonem (Sauber) havaroval Maldonado, což zapříčinilo výjezd safety caru. Pohromu pro Lotus dokonal Grosjean, který krátce poté zajel do garáže. V kvalifikaci to vypadalo tak nadějně... Vítr dělal Felipe Nasr (Sauber), který jezdil dokonce pátý. Souboj bývalých kolegů Buttona a Pereze na konci řídkého pole vyústil v Mexičanovu chybu. Sergiův předjížděcí manévr byl příliš optimistický. Po čtrnácti kolech už měly Mercedesy desetisekundový náskok před třetím Massou.

Ten však ztratil bronz ve prospěch Vettela po zastávce v boxech. V 25. kole měl tamtéž problémy mladý Carlos Sainz, levé přední kolo nešlo utáhnout a ztratil spoustu času. Jeho kolega Max Verstappen, nejmladší pilot F1 v dějinách, skončil o devět kol později, kouřící motor mu vystavil stopku. Räikkönen se propadl hned na startu a nepovedl se ani první pit stop. Pak však zajížděl jeden nejrychlejší okruh za druhým a dostal se až na pětku. Po druhé zastávce v boxech však odstoupil kvůli nedotaženému kolu, se kterým měl problémy už dříve.

Rosberg byl sice rychlý, ale Hamilton ho dopředu nepustil. Rozdíl mezi prvními dvěma se pohyboval v rozmezí 1,5 až 2 s, případně lehce nad. Zbytek byl odsouzen do role statistů, v 37. kole ztrácel třetí Vettel už 17 s, v padesátém dokonce celou půlminutu. Krátce před koncem ještě Ericsson pokořil Sainze a dostal se na osmé místo. Pro Sauber bylo Melbourne po loňské katastrofě opravdovou satisfakcí, nováček Nasr dojel bez problémů pátý. Radovat se mohou i v Maranellu, německý čtyřnásobný šampion jim vybojoval pódium. Jediný, kdo nebodoval, byl Jenson Button, sice do cíle dorazil, avšak se dvěma koly ztráty.

Pneumatikáři od Pirelli nasadili na závod střední a měkkou směs obutí. Celkem se odehrálo pouhých 14 zastávek v boxech kvůli výměně, jediný Ericsson (Sauber) byl u mechaniků celkem třikrát. Ostatním kromě Räikkönena a Hülkenberga (Force India) stačil jediný pit stop. Z oficiálního grafu je patrné střídání směsí i jízda na už alespoň jedno kolo použitých pneumatikách. Pirelli zveřejnilo také nejrychlejší časy, rozdíl mezi oběma druhy představoval nakonec necelou půlvteřinu (0,481 s) a ukazuje se, jak byl Kimi na měkkých opravdu rychlý. Nejdelší vzdálenost na nich však ujel Jenson Button (27 kol), Sergiovi Perezovi vydržely tvrdší střední celých 38 okruhů. V Albert Parku panovalo sucho a slunečno.

ferrari mercedesbenz formule1 hybridferrari mercedesbenz formule1 hybrid | Zdroj: acz

ferrari mercedesbenz formule1 hybridferrari mercedesbenz formule1 hybrid | Zdroj: acz

VC Austrálie F1 2015 – Pořadí v cíli
1.Lewis HamiltonMercedes1:31:54,067 h
2.Nico RosbergMercedes+1,360 s
3.Sebastian VettelFerrari+34,523 s
4.Felipe MassaWilliams – Mercedes+38,196 s
5.Felipe NasrSauber – Ferrari+1:35,149 min
6.Daniel RicciardoRed Bull – Renault+1 kolo
7.Nico HülkenbergForce India – Mercedes+1 kolo
8.Marcus EricssonSauber – Ferrari+1 kolo
9.Carlos SainzToro Rosso – Renault+1 kolo
10.Sergio PerezForce India – Mercedes+1 kolo
11.Jenson ButtonMcLaren – Honda+2 kola
DNFKimi RäikkönenFerrariodstoupil
DNFMax VerstappenToro Rosso – Renaultodstoupil
DNFRomain GrosjeanLotus – Mercedesodstoupil
DNFPastor MaldonadoLotus – Mercedesodstoupil
DNSDaniil KvjatRed Bull – Renaultnestartoval
DNSKevin MagnussenMcLaren – Hondanestartoval
DNSValtteri BottasWilliams – Mercedesnestartoval

F1 2015 – Celkové pořadí jezdců
1.Lewis Hamilton25
2.Nico Rosberg18
3.Sebastian Vettel15
4.Felipe Massa12
5.Felipe Nasr10
6.Daniel Ricciardo8
7.Nico Hülkenberg6
8.Marcus Ericsson4
9.Carlos Sainz2
10.Sergio Perez1

F1 2015 – Celkové pořadí týmů
1.Mercedes43
2.Ferrari15
3.Sauber-Ferrari14
4.Williams-Mercedes12
5.Red Bull-Renault8
6.Force India-Mercedes7
7.Toro Rosso-Renault2