Kamaz kvůli nezájmu sníží výrobu a zkrátí pracovní týden. Nedaří se ani AvtoVAZu
Automobilový trh v Rusku dohánějí následky války na Ukrajině. Prodeje se propadají, což má za následek nižší výrobu. Tu už některé značky aktivně řeší.
Ruský výrobce nákladních vozů Kamaz sníží výrobu a od 1. srpna zkrátí pracovní týden. Firma to zdůvodnila chováním dovozců a vysokými úrokovými sazbami. S odkazem na sdělení společnosti o tom dnes informuje agentura Reuters. Podle ní je prodej Kamazu klíčovým ukazatelem ekonomické aktivity v Rusku, a to jak v oblasti stavebnictví, tak v obchodě.
Kamaz uvedl, že má ve skladech více než 30.000 nákladních vozidel. Není po nich poptávka, ani když je firma nabízí za ceny hluboko pod tržní hodnotou.
Ruský trh s nákladními vozy nad 14 tun se v první polovině letošního roku propadl o 60 procent, uvedla firma. Příčinou je podle ní i krátkozrakost dovozců, kteří navzdory všem prognózám o poklesu trhu dovážejí enormní množství vozů. Kamaz a další producenty ale podle firmy poškozuje i ruská centrální banka, která jim kvůli vysokým úrokovým sazbám znemožňuje nakupovat na úvěr nová zařízení.
Plány na zkrácení pracovního týdne z pěti na čtyři dny tento týden oznámil i největší ruský výrobce automobilů AvtoVAZ a rovněž automobilka Gorky Automobile Plant.

V červnu AvtoVAZ předpověděl, že ruský trh s osobními automobily vykáže v letošním roce pokles přibližně o 25 procent. Poukázal v této souvislosti na vysoké úrokové sazby ruské centrální banky, které podle firmy podkopávají poptávku po úvěrech na automobily a zvyšují výrobní náklady.
„Navíc se do Ruska velké množství automobilů dováží a dovážené značky provádějí politiku cenového dumpingu,“ uvedla ve středu automobilka, která zaměstnává přes 30 000 lidí. V letošním prvním pololetí firmě podle údajů organizace Autostat klesl prodej o 25 procent na 155.481 vozů.
Zdroj: ČTK, video: AvtoVAZ, foto: Kamaz a Lada