Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

AutoDesign&Styling: Novodobý Velorex jinak

Ondřej Láník
Diskuze (7)
Designová studie novodobého Velorexu ve 25. vydání časopisu AutoDesign&Styling.

"Jako designéři a lidé zabývající se automobilovým designem jsme chtěli reagovat na nedávné představení vozidla odvolávajícího se na originální Velorex a ukázat vlastní představu, jak by měl vypadat opravdový, moderní nástupce Velorexu. Současně také dokázat výrobcům, že se jim vyplatí angažovat profesionálního designéra," říká k nejnovější studii na téma Velorex Radek Laube, šéfredaktor časopisu AutoDesign&Styling.

"Velorex z brněnského výstaviště je smutným příkladem přístupu velké části českých výrobců k designu. Bohužel je poznat, že ruka profesionálního designéra se tohoto výtvoru zjevně nedotkla," komentuje nedávný prototyp novodobého Velorexu AutoDesign&Styling a předkládá vlastní představu.

Návrhem, na kterém pracoval designér Pavel Hrubý, chce časopis ukázat, že Velorex může dostat i opravdu moderní podobu, která ovšem respektuje původní model.

Mezi klíčové prvky původního Velorexu jednoznačně patří spartánský charakter, originální plášť karoserie, jízdní zážitky a samozřejmě tříkolová koncepce. Velorex je i v novém podání nadále malým automobilem pro dva pasažéry s technikou částečně převzatou z motocyklu. Konstrukční jednoduchost původního vozítka byla zachována v tvarech karoserie, vypuštěny byly dveře i střecha, což zjednoduší výrobu a ušetří náklady.

Moderní design musí nejen působit lehce vizuálně, ale být takový i ve skutečnosti. Základní nosný hliníkový rám roadsteru by tak byl v celé spodní části a za hlavami pasažérů kapotován kompozitními dílci a ve své svrchní části, po vzoru předchůdce, potažen odolnou omyvatelnou tkaninou. K pohonu by sloužil motocyklový motor, variantou pohonu však mohou být i elektromotory umístěné v kolech.

Přestože je nový velorex v našem pojetí zatím jen ideovou studií, tvůrci se nebojí, že by v případě úpravy do sériové podoby ztratil své kouzlo.

Více o projektu na www.auto-design.cz a v aktuálním čísle AutoDesign&Styling, které je právě na stáncích.

Ondřej Láník
Diskuze (7)
25. 6. 2010 20:44
Re: Podstata Velorexu
Chtěl jsem říct, že Velorex už v dnešních podmínkách nelze napodobit. Kvůli všemožným normám nelze vytvořit vozidlo s kostrou z ohýbaných trubek, mizernou stabilitou v zatáčkách, bez 5 airbagů, pásů, ABS, TCS, ESP a podobných hovadin. Něco co jde natočit škubnutím za páku. Něco, kde nejsou katalyzátory vážící víc než motor. Něco co jeden člověk sám zvedne vpředu i vzadu a za jízdy vidí zatáčející přední kola.
Velorex vyniká především fascinující jednoduchostí a geniální konstrukcí v protikladu k dnešním těžkým složitým autům i motorkám. Jasně, není dokonalý, ale to snad nikdo ani nečeká a patří to k věci.
Avatar - T613
18. 6. 2010 15:51
Re: Podstata Velorexu
velorex byl někdy praktický? >:D >:D
Avatar - delphino
18. 6. 2010 15:28
Re: Podstata Velorexu
hlavně praktičnost skončila někde na smetišti...
18. 6. 2010 10:01
Re: Podstata Velorexu
Z podstaty Velorexu tam zbyli jen ty tři kola. Jinak souhlas.
17. 6. 2010 21:06
Re: Podstata Velorexu
Čo tým chcel autor povedať? Že treba zase stvoriť škaredé hlučné vozítko s mizerným rajdom, do ktorého sa sťažka nasúka zdravý jedinec, niet ešte invalid? Trochu vysvetli svoj náhľad, lebo nejak v ňom nevidím nijakú logiku.