28.8. 2018 David Bureš Google+ profil David Bureš

Luxusní Volvo 164 slaví 50 let. Nabídlo něco dnes už bohužel výjimečného

 

V roce 1968 se Volvo rozhodlo vrátit mezi výrobce luxusních aut. Volvo 164 nakonec vydrželo ve výrobě do roku 1975.

Volvo bylo v druhé polovině šedesátých let už zavedeným výrobcem aut, v jehož nabídce vedle úspěšného sedanu Amazon nechybělo ani krásné kupé P1800. Značka naopak ve svém portfoliu postrádala nějaký luxusní vůz, což se v roce 1968 rozhodla změnit. Tehdy na pařížském autosalonu představilo model Volvo 164, první luxusní vůz značky po takřka dvaceti letech. Stal se nástupcem Volva PV 60, ukončeného v roce 1950.

Automobilka na takovém autě přitom pracovala již dříve. Už na konci padesátých let existovaly plány na luxusní Volvo, které mělo podle tehdejší myšlenky použít osmiválcový motor, na jeho realizaci ale nakonec nedošlo. Z výzkumu mezi zákazníky totiž vyplynulo, že by raději nějaký kompaktní vůz, a to hlavně na důležitém americkém trhu. Myšlenka luxusního Volva tak byla opuštěna.

Video

S příchodem řady 140 v roce 1966 ale byla opět oživena. Vedení značky si usmyslelo, že je perfektním základem pro luxusní vůz. Mohlo totiž nabídnout dostatek prestiže, stále ale v relativně kompaktní karoserii.

Výročí srpna 1968: Připomeňte si 10 nejzajímavějších aut z toho roku

Místo osmi šest

Jen s vidlicovým osmiválcem se už nepočítalo, místo něho Volvo raději vsadilo na řadový šestiválec, tedy něco, co v dnešních vozech značky už nenajdeme. Volvo jde dnes cestou maximálně dvoulitrových čtyřválců, které v případě potřeby vyšší síly kombinuje s elektrickým pohonem.

Tehdy se přitom automobilka k šestiválci vrátila po dlouhých deseti letech, naposledy jednotku s tolika válci použila taxi postavená na bázi řady 830. Soukromí zákazníci si nemohli šestiválcové Volvo koupit ještě déle, od konce modelu PV 60 v roce 1950.

Třílitrový řadový šestiválec o výkonu 107 kW s interním označením B30 vycházel z dvoulitrového čtyřválce, který se v roce 1968 objevil právě v řadě 140, na jejíchž základech byla delší 164 postavena. Volvo 164 mělo od začátku dva karburátory (Zenith-Stromberg) a od modelového roku 1972 se nabízelo i ve verzi s elektronickým vstřikováním paliva. Spárován byl se čtyřstupňovou manuální převodovkou nebo třístupňovým automatem. Volvo jej mimochodem využívalo také v armádních vozidlech a dokonce i v lodích.

Čím se dále lišilo?

Oproti řadě 140 se Volvo 164 (rovněž navržené Janem Wilsgaardem) lišilo specificky ztvárněnou přední částí. Šasi bylo od čelního skla směrem vpřed prodlouženo o 10 centimetrů, natažená kapota totiž musela pojmout objemnější motor. Větší maska chladiče inspirovaná projektem 358 zase zdůraznila prestižní charakter 4,7 metru dlouhého auta s rozvorem 2,7 metru.

Hodně se pak zapracovalo na kabině, kde se objevily nové sedačky nebo luxusnější materiály. Sedadla byla čalouněná tlustou vlněnou látkou, nechyběly ani textilní podlahové rohože, zatímco vzadu byla loketní opěrka. Po prvním roce výroby se 164 dokonce dočkala standardně dodávaného koženého čalounění, pro americký trh byl vůz nabízen s elektricky ovládanými okny, elektricky ovládaným střešním oknem, klimatizací nebo tónovanými skly.

Připomeňte si historii značky Volvo: Švédská kvalita a bezpečnost

Na základech Volva 164 vzniklo i několik speciálů. Divize pro speciální vozidla Volva na jeho bázi postavila sanitku, s vyšší karoserií a delším rozvorem. Zůstalo sice jen u prototypu, vůz ale otevřel cestu pozdějším sanitkám na bázi Volva 265. Na bázi 164 byl postaven i prototyp dvoumístného kupé Volvo 262C od italské karosárny Coggiola nebo koncept 3000 GTZ od karosárny Zagato.

Volvo 164 nakonec ve výrobě vydrželo do roku 1975, v roce 1974 se jeho produkce přesunula z Torslandy do na tehdejší poměry supermoderní továrny v Kalmaru. Nahrazeno bylo modelem 264, které se dá považovat za dávného předchůdce dnešního dua S90/V90. Mezi tak velkými modely Volvo zůstalo dodnes, bohužel už bez šestiválcových motorů.

Spolupracujeme s TipCars.com
Macron navštíví koncem října Prahu, setká se se Zemanem i Babišem Macron navštíví koncem října Prahu, setká se se Zemanem i Babišem

Francouzský prezident Emmanuel Macron navštíví 27. října…

O místo šéfa lidovců je velký zájem, možných nástupců Bělobrádka je hned několik O místo šéfa lidovců je velký zájem, možných nástupců Bělobrádka je hned několik

Začíná se spekulovat o nástupci Pavla Bělobrádka, který…

Miliardář Křetínský jedná o nákupu podílu ve francouzském deníku Le Monde Miliardář Křetínský jedná o nákupu podílu ve francouzském deníku Le Monde

Český miliardář Daniel Křetínský jedná s francouzským…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny BMW X7 oficiálně: Je tak obrovské, že bude mít na D1 problém. Váží 2,5 tuny

BMW rozšiřuje nabídku vozů o zatím největší model řady X,…

 





 
Škoda a názvy jejích aut. Jak dostaly své jméno Octavia, Felicia nebo nová Scala?

Škoda a názvy jejích aut. Jak dostaly své jméno Octavia, Felicia nebo nová Scala?

Včera

Mladoboleslavská automobilka při hledání názvů svých aut často hledala v latině. Dnes sází i na výrazy původních obyvatel Aljašky.




Blesk.cz

Německo prožijte stokrát a pokaždé jinak, na víkend i na dovolenou

Německo prožijte stokrát a pokaždé jinak, na víkend…

Jsou jako sousedé, kteří s plnými talíři zvou k bohatě prostřenému stolu. Sasko a jeho Drážďany servírují to…

Marii Zelníčkovou (92) ze Zlína přijal v oválné pracovně Trump: Pocta, na kterou marně čeká i Zeman!

Marii Zelníčkovou (92) ze Zlína přijal v oválné…

Svět stál v téhle místnosti na hraně jaderné války. Odsud se vydal pokyn vyrazit na Saddáma do Iráku, Nixon tady…

 

iSport.cz

Prospal poprvé ve Vsetíně. Dopitu jsem viděl po letech, líčil kouč Budějovic

Prospal poprvé ve Vsetíně. Dopitu jsem viděl po…

S hokejem projel svět, poznal hromadu stadionů. Ve Vsetíně však byl Václav Prospal (43) ve středu úplně poprvé!…

Úsměvy i objetí, Djokovič dorazil za Štěpánkem: Velký chlap si to zaslouží!

Úsměvy i objetí, Djokovič dorazil za Štěpánkem:…

Když nabídku kamaráda Radka Štěpánka uslyšel, neváhal ani dvě vteřiny. Srbský tenisový démon Novak Djokovič ve…

 

Reflex.cz

Vědecká pravda, za kterou dostanete od hodných lidí přes hubu

Vědecká pravda, za kterou dostanete od hodných lidí…

Současný psychologický a biologický výzkum pokročil do takové hloubky, že v úplnosti rozmetal tradiční…

Czech Press Photo 2018: Kdo získá cenu čtenářů Lidé a Země? Dejte hlas své nejoblíbenější fotce!

Czech Press Photo 2018: Kdo získá cenu čtenářů Lidé…

Hlasujte o čtenářsky nejoblíbenější fotografii letošních finalistů Czech Press Photo! Vaše hlasy rozhodnou, kdo…