28.8. 2018 David Bureš Google+ profil David Bureš

Luxusní Volvo 164 slaví 50 let. Nabídlo něco dnes už bohužel výjimečného

 

V roce 1968 se Volvo rozhodlo vrátit mezi výrobce luxusních aut. Volvo 164 nakonec vydrželo ve výrobě do roku 1975.

Volvo bylo v druhé polovině šedesátých let už zavedeným výrobcem aut, v jehož nabídce vedle úspěšného sedanu Amazon nechybělo ani krásné kupé P1800. Značka naopak ve svém portfoliu postrádala nějaký luxusní vůz, což se v roce 1968 rozhodla změnit. Tehdy na pařížském autosalonu představilo model Volvo 164, první luxusní vůz značky po takřka dvaceti letech. Stal se nástupcem Volva PV 60, ukončeného v roce 1950.

Automobilka na takovém autě přitom pracovala již dříve. Už na konci padesátých let existovaly plány na luxusní Volvo, které mělo podle tehdejší myšlenky použít osmiválcový motor, na jeho realizaci ale nakonec nedošlo. Z výzkumu mezi zákazníky totiž vyplynulo, že by raději nějaký kompaktní vůz, a to hlavně na důležitém americkém trhu. Myšlenka luxusního Volva tak byla opuštěna.

Video

S příchodem řady 140 v roce 1966 ale byla opět oživena. Vedení značky si usmyslelo, že je perfektním základem pro luxusní vůz. Mohlo totiž nabídnout dostatek prestiže, stále ale v relativně kompaktní karoserii.

Výročí srpna 1968: Připomeňte si 10 nejzajímavějších aut z toho roku

Místo osmi šest

Jen s vidlicovým osmiválcem se už nepočítalo, místo něho Volvo raději vsadilo na řadový šestiválec, tedy něco, co v dnešních vozech značky už nenajdeme. Volvo jde dnes cestou maximálně dvoulitrových čtyřválců, které v případě potřeby vyšší síly kombinuje s elektrickým pohonem.

Tehdy se přitom automobilka k šestiválci vrátila po dlouhých deseti letech, naposledy jednotku s tolika válci použila taxi postavená na bázi řady 830. Soukromí zákazníci si nemohli šestiválcové Volvo koupit ještě déle, od konce modelu PV 60 v roce 1950.

Třílitrový řadový šestiválec o výkonu 107 kW s interním označením B30 vycházel z dvoulitrového čtyřválce, který se v roce 1968 objevil právě v řadě 140, na jejíchž základech byla delší 164 postavena. Volvo 164 mělo od začátku dva karburátory (Zenith-Stromberg) a od modelového roku 1972 se nabízelo i ve verzi s elektronickým vstřikováním paliva. Spárován byl se čtyřstupňovou manuální převodovkou nebo třístupňovým automatem. Volvo jej mimochodem využívalo také v armádních vozidlech a dokonce i v lodích.

Čím se dále lišilo?

Oproti řadě 140 se Volvo 164 (rovněž navržené Janem Wilsgaardem) lišilo specificky ztvárněnou přední částí. Šasi bylo od čelního skla směrem vpřed prodlouženo o 10 centimetrů, natažená kapota totiž musela pojmout objemnější motor. Větší maska chladiče inspirovaná projektem 358 zase zdůraznila prestižní charakter 4,7 metru dlouhého auta s rozvorem 2,7 metru.

Hodně se pak zapracovalo na kabině, kde se objevily nové sedačky nebo luxusnější materiály. Sedadla byla čalouněná tlustou vlněnou látkou, nechyběly ani textilní podlahové rohože, zatímco vzadu byla loketní opěrka. Po prvním roce výroby se 164 dokonce dočkala standardně dodávaného koženého čalounění, pro americký trh byl vůz nabízen s elektricky ovládanými okny, elektricky ovládaným střešním oknem, klimatizací nebo tónovanými skly.

Připomeňte si historii značky Volvo: Švédská kvalita a bezpečnost

Na základech Volva 164 vzniklo i několik speciálů. Divize pro speciální vozidla Volva na jeho bázi postavila sanitku, s vyšší karoserií a delším rozvorem. Zůstalo sice jen u prototypu, vůz ale otevřel cestu pozdějším sanitkám na bázi Volva 265. Na bázi 164 byl postaven i prototyp dvoumístného kupé Volvo 262C od italské karosárny Coggiola nebo koncept 3000 GTZ od karosárny Zagato.

Volvo 164 nakonec ve výrobě vydrželo do roku 1975, v roce 1974 se jeho produkce přesunula z Torslandy do na tehdejší poměry supermoderní továrny v Kalmaru. Nahrazeno bylo modelem 264, které se dá považovat za dávného předchůdce dnešního dua S90/V90. Mezi tak velkými modely Volvo zůstalo dodnes, bohužel už bez šestiválcových motorů.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Život Romy Schneiderové nebyl samá tragédie a závislost, říká filmová historička Život Romy Schneiderové nebyl samá tragédie a závislost, říká filmová historička

Herečka Romy Schneiderová sice zemřela v roce 1982, svými…

Mikroskop E15: Čínská ekonomika je časovaná bomba, může spustit krizi, varují ekonomové Mikroskop E15: Čínská ekonomika je časovaná bomba, může spustit krizi, varují ekonomové

Zatímco si svět připomíná desáté výročí globální finanční…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana Dacie s logem Renault končí. Důvodem může být i nová Arkana

Laurens van der Acker, šéf designu automobilky Renault,…

Znáte šílené Sbarro Windhawk? Je to lovecké SUV pro saúdského krále Znáte šílené Sbarro Windhawk? Je to lovecké SUV pro saúdského krále

V době, kdy ještě nebyla kategorie vozů SUV natolik…

 





 
Tohle jsou nejlepší motory roku 2019 podle WardsAuto. Je to hodně různorodý výběr!

Tohle jsou nejlepší motory roku 2019 podle WardsAuto. Je to hodně různorodý výběr!

Dnes 07:00

Mezi nejlepší pohonné jednotky roku se letos dostal osmiválec, čtyřválec s variabilním kompresním poměrem i elektrický agregát.




Blesk.cz

Když si Eben pustí pusu na špacír: Nejlepší hlášky StarDance!

Když si Eben pustí pusu na špacír: Nejlepší hlášky…

Co slovo, to perla. Moderátor StarDance Marek Eben vypouští během přímých přenosů z úst takové vtípky, že se…

Většina Čechů umírá v nemocnici, muži i na ulici. Doma skoná jen pětina lidí

Většina Čechů umírá v nemocnici, muži i na ulici.…

Většina Čechů by svůj poslední den nejraději prožila v klidu domova, ale ve skutečnosti se toto přání „splní“…

 

iSport.cz

Washington prohrál počtvrté za sebou, Golden State skvěle otočil zápas

Washington prohrál počtvrté za sebou, Golden State…

Basketbalisté Washingtonu prohráli v NBA počtvrté za sebou. Český rozehrávač Tomáš Satoranský při porážce…

SESTŘIH: Baník - Olomouc 0:0. Šlágr bez vítěze, Stronati trefil břevno

SESTŘIH: Baník - Olomouc 0:0. Šlágr bez vítěze,…

Fotbalisté Baníku Ostrava v předehrávce 19. kola FORTUNA:LIGY na svém hřišti remizovali se Sigmou Olomouc 0:0.…

 

Reflex.cz

Cibulák se zastřeleným lvem pro mladou generaci. Designer vrací do módy populární nádobí

Cibulák se zastřeleným lvem pro mladou generaci.…

Česká streetwearová značka My Dear Clothing, za kterou stojí návrhář Zbyněk Štandera a stylista Marek Volf,…

Nezvěte si domů na Vánoce zloděje! Tomuto chování se o svátcích raději vyhněte

Nezvěte si domů na Vánoce zloděje! Tomuto chování se…

Vánoční období je mezi zloději velmi populární. Podle policejních statistik kriminality z loňského prosince bylo…