Mototest Hondy PCX125 DX – Legenda ve vrcholné kondici
Honda si pro oblíbený skútr PCX125 připravila na letošní rok řadu vylepšení. A protože jsou úpravy docela rozsáhlé, přidala za základní označení příponu DX, což znamená také řadu vychytávek navíc.
Mezi motocykly značky Honda najdete spoustu přelomových a úspěšných modelů. Rozhodně mezi ně patří i stopětadvacítkový skútr PCX, který na evropský trh vstoupil v roce 2010. Za tu dobu se na starém kontinentě prodalo přes 140 000 kusů. Na tak krásné číslo se dostal i díky pozvolným inovacím a průběžným vylepšováním. Již od začátku bylo PCX prvním jednostopým vozidlem v Evropě vybaveným systémem stop-start (Idling Stop). O dva roky později se stal prvním skútrem v Evropě s novým motorem Honda eSP. V roce 2016 splnil emisní normy Euro4 a po dalších dvou letech prošel výraznější modernizací zahrnující nový design, podvozek či výkonnější motor. Poslední zásadní úpravy jsou z roku 2021, kdy PCX dostalo například 13" zadní kolo.
Znamení doby
Nyní nastal čas na další krok. PCX125 pro modelový rok 2025 si zachovává siluetu a charakter předchůdce, ale poznáte ho na první pohled. Hodně přepracovaná je totiž přední kapotáž, která se v horní části nálevkovitě rozšiřuje. Nově jí dominují diodová světla s inovovaným vizuálním charakterem, který je tvořen štíhlým světelným podpisem ve tvaru písmene V. Pozměněný je také plexištít, jenž už není průhledný, ale černý. Lehce změněno je také seskupení zadního světla a hned po usednutí za řídítka si všímáme dalších novinek. Tou první je elegantní plastový výlisek, jenž schovává trubky řídítek i jejich uchycení k přední vidlici. Tou druhou je nový pětipalcový barevný displej, který je dobře čitelný i na přímém slunci. Zobrazuje tradiční údaje, a navíc ho lze propojit s chytrým telefonem pomocí aplikace Honda RoadSync. Díky tomu potom můžete využívat navigace z mobilu a na displeji se vám budou zobrazovat jednoduché pokyny. Přes bluetooth a headset v přilbě potom může jezdec i vyřizovat telefonáty nebo poslouchat hudbu. K ovládání systému nyní slouží podsvícený čtyřsměrový ovladač na levé rukojeti a listování v menu je jeho prostřednictvím jednoduché.
I kvůli nabíjení mobilu se ve schránce na rukavice objevil konektor USB-C. Bohužel nejde zamknout, takže bychom v ní telefon nebo peněženku raději nenechávali. K vyššímu pohodlí přispívá i inteligentní klíč Smart Key, který ale mělo PCX již dříve.
Stejný pracant
Také motor převzalo PCX od předchozí generace. Čtyřventilový kapalinou chlazený jednoválec má stále výkon 9,2 kW při 8750 min-1 a disponuje točivým momentem 11,7 Nm při 6500 min-1. Změnila se u něj například škrticí klapka, která má nyní průměr 28 mm. Pro splnění požadavků emisní normy Euro 5+ je motor kromě nového nastavení řídicí jednotky vybaven také upraveným výfukovým systémem, u kterého došlo k přemístění katalyzátoru a k doplnění O2 senzoru.
Motor je kultivovaný, tichý a uděluje hondě svižnou dynamiku. Zhruba do 80 km/h skútr zrychluje odhodlaně, pak už mu začíná docházet dech a čísla na displeji nahoru skáčou pozvolna. Udávané maximální rychlosti 98 km/h není problém dosáhnout. Dokonce jsme podle tachometru jednu chvíli s podporou větru svištěli 110 km/h. Příjemná je spotřeba paliva, která se během testu ustálila na 2,3 l/100 km, což v případě 8,1litrové nádrže vystačí zhruba na 350 km. Ve městě jsme se přitom snažili využívat i stop- -start systém Idling Stop – po třech sekundách na volnoběh se zmáčknutou brzdou motor zhasne. Opětovné klidné naskočení po pootočení plynové rukojeti je okamžité a vlastně nás ani nijak neomezovalo. Komu by nevyhovoval, ten ho může jednoduše vypnout stisknutím tlačítka na pravé rukojeti. Vlevo je potom nový ovladač pro kontrolu trakce, která například za deště omezuje prokluz zadního kola. I tu lze zcela vypnout.
Tlumiče i brzdy
Při jízdě oceňujeme ochranu přední kapotáže i uvolněnou pozici za širokými řídítky. Fajn jsou zdvojené plochy pro nohy, které tak můžete lehce natáhnout. I když dvoumetrový kolega si stěžoval na nedostatek prostoru pro nohy, ale v jeho případě je problém se složit na jakýkoliv menší skútr. Pohodlné a dobře tvarované sedlo je 763 mm vysoko, takže z něj dosáhnou na zem i menší postavy. Pod ním najdete úložný prostor o objemu 30,4 litru, kam bez potíží uložíte integrovanou přilbu a spoustu dalších drobností.
Dvojitý kolébkový ocelový rám je tuhý, což zaručuje odolnost konstrukce i stabilitu při jízdě. Sklon přední vidlice byl pro modelový rok 2025 mírně upraven na 26,5° a závlek dosahuje 80 mm. Honda PCX je v městském prostředí mrštná a hbitě se proplétá úzkými uličkami nebo kolonami stojících vozů. Při rychlejší jízdě mimo obce je jistá. Pochvalu si zaslouží dvojice nových zadních tlumičů s oddělenými nádržkami. Pružiny nyní výrazně lépe žehlí dlažební kostky, kanály a více rozbité městské silnice. Podvozek je znatelně komfortnější. A v hondě vyslyšeli i naše připomínky k slabšímu zpomalování. Aktuální PCX tak dostalo 220mm kotoučovou brzdu s jednopístkovým třmenem i pro zadní kolo. Brzdy nyní mají rychlejší nástup a fungují spolehlivě.
Honda PCX125 je stále obratná, zábavná a neztratí se ani při delších výletech mimo městskou džungli. Potěší bohatou výbavou, pohodlným podvozkem, účinnějšími brzdami a nestojí svět.
Plusy
- Kultivovaný úsporný motor
- Elegantní vzhled
- Prostor pod sedlem
- Pohodlný podvozek
- Bohatá výbava
Minusy
- Vlastně nic
Technické údaje: Honda PCX125 DX | |
Motor | čtyřtaktní jednoválec SOHC, 4 ventily |
Chlazení | kapalinou |
Zdvihový objem (cm³) | 125 |
Vrtání a zdvih (mm) | 53,5 x 55,5 |
Kompresní poměr | 11,5:1 |
Výkon (kW/min-1) | 9,2/8750 |
Točivý moment (Nm/min-1) | 11,7/6500 |
Převodovka | bezestupňová automatická |
Stálý převod | klínový řemen |
Startování | elektrické |
Brzda přední | kotoučová 220 mm s ABS |
Brzda zadní | kotoučová 220 mm |
Pneumatiky P a Z | 110/70 R14 a 130/70 R13 |
Délka x šířka (mm) | 1935 x 740 |
Rozvor (mm) | 1315 |
Výška sedla (mm) | 763 |
Pohotovostní hmotnost (kg) | 134 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 98 |
Objem nádrže (l) | 8,1 |
Spotřeba (l/100 km) | 2,1 |
Emise CO2 (g/km) | 49 |
Základní cena (Kč) | 175 990 Kč |