Výroba osobních automobilů v Evropě klesla loni na nejnižší úroveň od roku 1996

Výroba osobních automobilů v Evropě klesla loni na nejnižší úroveň od roku 1996

 

V uplynulém roce se v Evropě vyrobilo 13,4 milionů nových osobních automobilů, což je o 13 % méně než předloni.

Pokles na všech frontách

Zároveň to znamená -18 % oproti roku 2007, největší pád od roku 1993 a nejméně nových vozů za posledních čtrnáct let. Celková produkce včetně nákladních automobilů a autobusů klesla o 17,3 % ve srovnání s rokem 2008 a o 23 % v porovnání s rokem 2007, dosáhla 15,2 milionů jednotek. Nejhůře jsou na tom trucky s poklesem o 64 %!

V posledním čtvrtletí uplynulého roku však došlo k mírnému oživení, osobní vozy na tom byly totiž o 22,8 % lépe než za stejné období 2008. Kdybychom výsledky porovnali se čtvrtým čtvrtletím 2007, tedy posledního roku před krizí, dojdeme k číslu -7,6 %. Situace tedy stále není růžová.

Země s největší výrobou

Největším výrobcem mezi evropskými zeměmi je Německo s 5,2 miliony kusů (-13,8 %). Na druhou příčku se vyšplhalo Španělsko s 2,2 miliony i přes pokles -14,6 %. Třetí je Francie (-20,2 %), ještě čtvrtá Velká Británie má nad milion (-33,9 %). První pětku uzavírá Česká republika, kde loni vzniklo přesně 974.569 vozidel.

Naše země spolu se Slovinskem vykazuje nárůst, a to o 3 %, Slovinci mají ještě více: +7,5 %. V žebříčku ovšem následuje Polsko, které má na kontě zhruba o 95 tisíc aut méně. Jedná se o zajímavý paradox, vzhledem k velikosti a počtu obyvatel našeho severního souseda. Obě středoevropské země navíc pokořily Itálii, která je až sedmá! Největší propad zaznamenalo Rakousko (-52,6 %).

Výroba dodávek klesla o 42 %, nákladních aut o již zmíněných 64 %. V této kategorii navíc k žádnému oživení nedošlo, pády v jednotlivých čtvrtletích vždy přesahovaly polovinu, největší byl ve druhém: -72 %. Produkce autobusů se ovšem snížila jen o 12 %.

Nové registrace

Prodej osobních aut dle ACEA (Sdružení evropských výrobců automobilů) ovšem klesl jen o 1,3 % ve srovnání s rokem 2008, respektive o 9,3 % oproti roku 2007. Počty nových registrací začaly mít sestupnou tendenci již ve druhé polovině roku 2008 a propad vyvrcholil loni. Od poloviny roku se však začaly zvyšovat, nejen díky oživení ekonomiky, ale hlavně díky šrotovnému, které bylo zavedeno v celkem třinácti státech Evropské unie.

Loni bylo v zemích EU zaregistrováno celkem 14,1 milionu nových automobilů. Nejvíce pomohla vládní podpora v Německu (+23,2 %). V žebříčku největších vzestupů ovšem následuje Česká republika (+12,5 %, podle údaje ACEA pro OA), která se oficiálního šrotovného nedočkala a různé akce tohoto druhu nabízeli pouze jednotliví importéři. Ve Francii vzrostly registrace o 10,7 %, v Rakousku o 8,8 % a na Slovensku o 6,7 % Hodně podobné výsledky hlásí Itálie (-0,2 %), ale Spojené království je na tom o 6,4 % hůře, nemluvě o Španělsku (-17,9 %).

Malé vozy segmentů A a B zůstávají nejoblíbenější, navíc se jejich celkový podíl zvýšil z 38,8 % na 45 %, rostl po celý rok. Trh automobilů s emisemi CO2 menšími než 120 g/km vzrostl z 2 milionů na 3,2 milionu jednotek a nyní tvoří celou čtvrtinu. Naproti tomu celkový podíl vznětových motorů spadl pod hranici jedné poloviny (45,9 %, -6,8 %).

ACEA uvádí i zajímavou statistiku průměrného zdvihového objemu u nových vozů, který se snížil na 1625 cm3. Již několik let trvající trend downsizingu (snižování objemů motorů a instalace turbodmychadel) se tedy projevil.

Registrace nových užitkových vozů všech tříd spadly o 32,6 %, oproti roku 2007 dokonce o 37,5 %. Dodávky si pohoršily o 30,5 %, nákladní auta o 44,2 %.

Letošní vývoj

Rok 2010 bude opět velmi náročný, neboť celoevropská ekonomika se ještě nevzpamatovala. Prodej nových vozů podle ACEA poklesne, a to zejména v zemích, kde byly ukončeny programy obnovy vozového parku (zmíněné šrotovné). V užitkové kategorii se ovšem již výraznější pád neočekává.

Výrobci ovšem budou přijímat další řadu opatření na snížení nákladů, ale také se budou snažit investovat do výzkumu a vývoje, případně udržet vynaložené prostředky na plánované úrovni. V neposlední řadě se nehodlají zbavovat kvalifikované pracovní síly. V EU je v současné době zaměstnáno přímo ve výrobě automobilů 2,2 milionu lidí, dalších takřka 10 milionů pracuje v souvisejících odvětvích.

Spolupracujeme s TipCars.com
Český export letos zaznamená historický rekord. Přidaná hodnota zůstává stejná Český export letos zaznamená historický rekord. Přidaná hodnota zůstává stejná

Množství výrobků a služeb vyvezených z Česka má být letos…

Berní úředníci dostávají odměny za to, s jakým nasazením doměřují daně firmám Berní úředníci dostávají odměny za to, s jakým nasazením doměřují daně firmám

Finanční správa vyplácí berním úředníkům odměny v…

 

Štítky Ekonomika

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu: Škoda už oficiálně prodává Karoq. Tipy, jak ho rozpoznat od Kodiaqu:

Škoda zatím neoznámila, kolik bude požadovat za základní…

 





 
Uber zintenzivnil testy aut bez řidiče. Vystavěl pro ně falešné městečko plné nástrah

Uber zintenzivnil testy aut bez řidiče. Vystavěl pro ně falešné městečko plné nástrah

Dnes 13:56

Společnost Uber nechala postavit falešné město, ve kterém testuje schopnosti autonomních vozů. A plánuje jej rozšiřovat!




Blesk.cz

Bolest Bokové i láska Solaříkové: V kalendáři se známé tváře spojily pro dobrou věc

Bolest Bokové i láska Solaříkové: V kalendáři se…

Nejenom, že jsou slavní, ale také mají srdce na pravém místě. Herci David Prachař (58), David Kraus (37) nebo…

Legendární Kindle si teď můžete vzít do vany. Amazon představil vodotěsný Oasis

Legendární Kindle si teď můžete vzít do vany. Amazon…

Splňuje stupeň krytí IPx8, což znamená, že výrobce garantuje hodinu dva metry pod hladinou, aniž by dovnitř…

 

iSport.cz

Mladíček chytal v LM. Chyba i chvála od Mourinha: Měli jsme na něj taktiku

Mladíček chytal v LM. Chyba i chvála od Mourinha:…

Nejde o to, jestli je hráč dost starý, ale zda je dost dobrý, řekl kdysi Johan Cruyff. Právě touhle filozofií se…

Hudlerovu kariéru ohrožují záhadné problémy, léčí ho doktor celebrit

Hudlerovu kariéru ohrožují záhadné problémy, léčí ho…

Kariéra jednoho z nejžádanějších českých hokejových útočníků poslední dekády Jiřího Hudlera (33) se dostala do…

 

Reflex.cz

Nespolupracovat s ANO je extrémní postoj. Jít do vlády s Babišem je v zájmu vlasti, říká Švejnar

Nespolupracovat s ANO je extrémní postoj. Jít do…

Prakticky všechny přední strany vylučují povolební spolupráci s Andrejem Babišem a jeho hnutím ANO. Podle…

Český doktor House: Imunolog Jaroslav Svoboda o kouření, které (někdy) prospívá zdraví

Český doktor House: Imunolog Jaroslav Svoboda o…

Imunolog Jaroslav Svoboda dělá velmi podobnou práci jako Hugh Laurie v americkém seriálu Dr. House – přijímá…