Výroba osobních automobilů v Evropě klesla loni na nejnižší úroveň od roku 1996
Pokles na všech frontách
Zároveň to znamená -18 % oproti roku 2007, největší pád od roku 1993 a nejméně nových vozů za posledních čtrnáct let. Celková produkce včetně nákladních automobilů a autobusů klesla o 17,3 % ve srovnání s rokem 2008 a o 23 % v porovnání s rokem 2007, dosáhla 15,2 milionů jednotek. Nejhůře jsou na tom trucky s poklesem o 64 %!
V posledním čtvrtletí uplynulého roku však došlo k mírnému oživení, osobní vozy na tom byly totiž o 22,8 % lépe než za stejné období 2008. Kdybychom výsledky porovnali se čtvrtým čtvrtletím 2007, tedy posledního roku před krizí, dojdeme k číslu -7,6 %. Situace tedy stále není růžová.
Země s největší výrobou
Největším výrobcem mezi evropskými zeměmi je Německo s 5,2 miliony kusů (-13,8 %). Na druhou příčku se vyšplhalo Španělsko s 2,2 miliony i přes pokles -14,6 %. Třetí je Francie (-20,2 %), ještě čtvrtá Velká Británie má nad milion (-33,9 %). První pětku uzavírá Česká republika, kde loni vzniklo přesně 974.569 vozidel.
Naše země spolu se Slovinskem vykazuje nárůst, a to o 3 %, Slovinci mají ještě více: +7,5 %. V žebříčku ovšem následuje Polsko, které má na kontě zhruba o 95 tisíc aut méně. Jedná se o zajímavý paradox, vzhledem k velikosti a počtu obyvatel našeho severního souseda. Obě středoevropské země navíc pokořily Itálii, která je až sedmá! Největší propad zaznamenalo Rakousko (-52,6 %).
Výroba dodávek klesla o 42 %, nákladních aut o již zmíněných 64 %. V této kategorii navíc k žádnému oživení nedošlo, pády v jednotlivých čtvrtletích vždy přesahovaly polovinu, největší byl ve druhém: -72 %. Produkce autobusů se ovšem snížila jen o 12 %.
Nové registrace
Prodej osobních aut dle ACEA (Sdružení evropských výrobců automobilů) ovšem klesl jen o 1,3 % ve srovnání s rokem 2008, respektive o 9,3 % oproti roku 2007. Počty nových registrací začaly mít sestupnou tendenci již ve druhé polovině roku 2008 a propad vyvrcholil loni. Od poloviny roku se však začaly zvyšovat, nejen díky oživení ekonomiky, ale hlavně díky šrotovnému, které bylo zavedeno v celkem třinácti státech Evropské unie.
Loni bylo v zemích EU zaregistrováno celkem 14,1 milionu nových automobilů. Nejvíce pomohla vládní podpora v Německu (+23,2 %). V žebříčku největších vzestupů ovšem následuje Česká republika (+12,5 %, podle údaje ACEA pro OA), která se oficiálního šrotovného nedočkala a různé akce tohoto druhu nabízeli pouze jednotliví importéři. Ve Francii vzrostly registrace o 10,7 %, v Rakousku o 8,8 % a na Slovensku o 6,7 % Hodně podobné výsledky hlásí Itálie (-0,2 %), ale Spojené království je na tom o 6,4 % hůře, nemluvě o Španělsku (-17,9 %).
Malé vozy segmentů A a B zůstávají nejoblíbenější, navíc se jejich celkový podíl zvýšil z 38,8 % na 45 %, rostl po celý rok. Trh automobilů s emisemi CO2 menšími než 120 g/km vzrostl z 2 milionů na 3,2 milionu jednotek a nyní tvoří celou čtvrtinu. Naproti tomu celkový podíl vznětových motorů spadl pod hranici jedné poloviny (45,9 %, -6,8 %).
ACEA uvádí i zajímavou statistiku průměrného zdvihového objemu u nových vozů, který se snížil na 1625 cm3. Již několik let trvající trend downsizingu (snižování objemů motorů a instalace turbodmychadel) se tedy projevil.
Registrace nových užitkových vozů všech tříd spadly o 32,6 %, oproti roku 2007 dokonce o 37,5 %. Dodávky si pohoršily o 30,5 %, nákladní auta o 44,2 %.
Letošní vývoj
Rok 2010 bude opět velmi náročný, neboť celoevropská ekonomika se ještě nevzpamatovala. Prodej nových vozů podle ACEA poklesne, a to zejména v zemích, kde byly ukončeny programy obnovy vozového parku (zmíněné šrotovné). V užitkové kategorii se ovšem již výraznější pád neočekává.
Výrobci ovšem budou přijímat další řadu opatření na snížení nákladů, ale také se budou snažit investovat do výzkumu a vývoje, případně udržet vynaložené prostředky na plánované úrovni. V neposlední řadě se nehodlají zbavovat kvalifikované pracovní síly. V EU je v současné době zaměstnáno přímo ve výrobě automobilů 2,2 milionu lidí, dalších takřka 10 milionů pracuje v souvisejících odvětvích.