Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Výroba osobních automobilů v Evropě klesla loni na nejnižší úroveň od roku 1996

Aleš Dragoun
Diskuze (15)
V uplynulém roce se v Evropě vyrobilo 13,4 milionů nových osobních automobilů, což je o 13 % méně než předloni.

Pokles na všech frontách

Zároveň to znamená -18 % oproti roku 2007, největší pád od roku 1993 a nejméně nových vozů za posledních čtrnáct let. Celková produkce včetně nákladních automobilů a autobusů klesla o 17,3 % ve srovnání s rokem 2008 a o 23 % v porovnání s rokem 2007, dosáhla 15,2 milionů jednotek. Nejhůře jsou na tom trucky s poklesem o 64 %!

V posledním čtvrtletí uplynulého roku však došlo k mírnému oživení, osobní vozy na tom byly totiž o 22,8 % lépe než za stejné období 2008. Kdybychom výsledky porovnali se čtvrtým čtvrtletím 2007, tedy posledního roku před krizí, dojdeme k číslu -7,6 %. Situace tedy stále není růžová.

Země s největší výrobou

Největším výrobcem mezi evropskými zeměmi je Německo s 5,2 miliony kusů (-13,8 %). Na druhou příčku se vyšplhalo Španělsko s 2,2 miliony i přes pokles -14,6 %. Třetí je Francie (-20,2 %), ještě čtvrtá Velká Británie má nad milion (-33,9 %). První pětku uzavírá Česká republika, kde loni vzniklo přesně 974.569 vozidel.

Naše země spolu se Slovinskem vykazuje nárůst, a to o 3 %, Slovinci mají ještě více: +7,5 %. V žebříčku ovšem následuje Polsko, které má na kontě zhruba o 95 tisíc aut méně. Jedná se o zajímavý paradox, vzhledem k velikosti a počtu obyvatel našeho severního souseda. Obě středoevropské země navíc pokořily Itálii, která je až sedmá! Největší propad zaznamenalo Rakousko (-52,6 %).

Výroba dodávek klesla o 42 %, nákladních aut o již zmíněných 64 %. V této kategorii navíc k žádnému oživení nedošlo, pády v jednotlivých čtvrtletích vždy přesahovaly polovinu, největší byl ve druhém: -72 %. Produkce autobusů se ovšem snížila jen o 12 %.

Nové registrace

Prodej osobních aut dle ACEA (Sdružení evropských výrobců automobilů) ovšem klesl jen o 1,3 % ve srovnání s rokem 2008, respektive o 9,3 % oproti roku 2007. Počty nových registrací začaly mít sestupnou tendenci již ve druhé polovině roku 2008 a propad vyvrcholil loni. Od poloviny roku se však začaly zvyšovat, nejen díky oživení ekonomiky, ale hlavně díky šrotovnému, které bylo zavedeno v celkem třinácti státech Evropské unie.

Loni bylo v zemích EU zaregistrováno celkem 14,1 milionu nových automobilů. Nejvíce pomohla vládní podpora v Německu (+23,2 %). V žebříčku největších vzestupů ovšem následuje Česká republika (+12,5 %, podle údaje ACEA pro OA), která se oficiálního šrotovného nedočkala a různé akce tohoto druhu nabízeli pouze jednotliví importéři. Ve Francii vzrostly registrace o 10,7 %, v Rakousku o 8,8 % a na Slovensku o 6,7 % Hodně podobné výsledky hlásí Itálie (-0,2 %), ale Spojené království je na tom o 6,4 % hůře, nemluvě o Španělsku (-17,9 %).

Malé vozy segmentů A a B zůstávají nejoblíbenější, navíc se jejich celkový podíl zvýšil z 38,8 % na 45 %, rostl po celý rok. Trh automobilů s emisemi CO2 menšími než 120 g/km vzrostl z 2 milionů na 3,2 milionu jednotek a nyní tvoří celou čtvrtinu. Naproti tomu celkový podíl vznětových motorů spadl pod hranici jedné poloviny (45,9 %, -6,8 %).

ACEA uvádí i zajímavou statistiku průměrného zdvihového objemu u nových vozů, který se snížil na 1625 cm3. Již několik let trvající trend downsizingu (snižování objemů motorů a instalace turbodmychadel) se tedy projevil.

Registrace nových užitkových vozů všech tříd spadly o 32,6 %, oproti roku 2007 dokonce o 37,5 %. Dodávky si pohoršily o 30,5 %, nákladní auta o 44,2 %.

Letošní vývoj

Rok 2010 bude opět velmi náročný, neboť celoevropská ekonomika se ještě nevzpamatovala. Prodej nových vozů podle ACEA poklesne, a to zejména v zemích, kde byly ukončeny programy obnovy vozového parku (zmíněné šrotovné). V užitkové kategorii se ovšem již výraznější pád neočekává.

Výrobci ovšem budou přijímat další řadu opatření na snížení nákladů, ale také se budou snažit investovat do výzkumu a vývoje, případně udržet vynaložené prostředky na plánované úrovni. V neposlední řadě se nehodlají zbavovat kvalifikované pracovní síly. V EU je v současné době zaměstnáno přímo ve výrobě automobilů 2,2 milionu lidí, dalších takřka 10 milionů pracuje v souvisejících odvětvích.

Aleš Dragoun
Diskuze (15)
13. 3. 2010 00:01
Re: Itálie až sedmá!?!
To by byli blbci, ale s tim nasazováním DSG a pod konfigurací to bude ještě horší, což je smůla. Nejvíc mě vadí Jeti 170k 4x4 bez DSG, ale 40k superbu vs. R36 je mi fuk. Ale chápu to... i tak o tom mluví
12. 3. 2010 23:51
Re: Itálie až sedmá!?!
No ten špígl do toho pěkně rejpal.

Až jsem dostal neblahý pocit, že VW bude chtít škodovku zbytečně udusit a zadupat do země...

V podstatě o nic nejde, škodovka patří VW, tak by jim mělo být vcelku jedno, jestli jim prachy vydělá VW nebo škoda, ale narážíme tu na typickou německou hrdost.

Snad to Němci v Boleslavi schválně nepodělají.
12. 3. 2010 23:41
Re: Itálie až sedmá!?!
Nojo, bude s tim muset VW něco udělat, když jí škodovka přerůstá podle špíglu přes hlavu. Fiat je dobrej steak ;-)
Avatar - white label
12. 3. 2010 23:37
Re: Itálie až sedmá!?!
No je docela na pováženou, že ve státech kde VW koupil domácí autobilku SEAT/Španělsko(dokonce 2.místo), Škoda/ČR(5.místo) se vyrobí více aut (i když i jiných značek), než třeba právě v Itálii.
S větší dávkou nadsázky se tak přímo nabízí otázka, kdy VW "zachrání" Itálii a "koupí" třeba Fiat...(a Wolfa definitivně klepne pepka) :-O :*) >:D
12. 3. 2010 23:36
Re: Itálie až sedmá!?!
Spíš exorcista. >:-[] ;-)