Výroba osobních automobilů v Evropě klesla loni na nejnižší úroveň od roku 1996

Výroba osobních automobilů v Evropě klesla loni na nejnižší úroveň od roku 1996

 

V uplynulém roce se v Evropě vyrobilo 13,4 milionů nových osobních automobilů, což je o 13 % méně než předloni.

Pokles na všech frontách

Zároveň to znamená -18 % oproti roku 2007, největší pád od roku 1993 a nejméně nových vozů za posledních čtrnáct let. Celková produkce včetně nákladních automobilů a autobusů klesla o 17,3 % ve srovnání s rokem 2008 a o 23 % v porovnání s rokem 2007, dosáhla 15,2 milionů jednotek. Nejhůře jsou na tom trucky s poklesem o 64 %!

V posledním čtvrtletí uplynulého roku však došlo k mírnému oživení, osobní vozy na tom byly totiž o 22,8 % lépe než za stejné období 2008. Kdybychom výsledky porovnali se čtvrtým čtvrtletím 2007, tedy posledního roku před krizí, dojdeme k číslu -7,6 %. Situace tedy stále není růžová.

Země s největší výrobou

Největším výrobcem mezi evropskými zeměmi je Německo s 5,2 miliony kusů (-13,8 %). Na druhou příčku se vyšplhalo Španělsko s 2,2 miliony i přes pokles -14,6 %. Třetí je Francie (-20,2 %), ještě čtvrtá Velká Británie má nad milion (-33,9 %). První pětku uzavírá Česká republika, kde loni vzniklo přesně 974.569 vozidel.

Naše země spolu se Slovinskem vykazuje nárůst, a to o 3 %, Slovinci mají ještě více: +7,5 %. V žebříčku ovšem následuje Polsko, které má na kontě zhruba o 95 tisíc aut méně. Jedná se o zajímavý paradox, vzhledem k velikosti a počtu obyvatel našeho severního souseda. Obě středoevropské země navíc pokořily Itálii, která je až sedmá! Největší propad zaznamenalo Rakousko (-52,6 %).

Výroba dodávek klesla o 42 %, nákladních aut o již zmíněných 64 %. V této kategorii navíc k žádnému oživení nedošlo, pády v jednotlivých čtvrtletích vždy přesahovaly polovinu, největší byl ve druhém: -72 %. Produkce autobusů se ovšem snížila jen o 12 %.

Nové registrace

Prodej osobních aut dle ACEA (Sdružení evropských výrobců automobilů) ovšem klesl jen o 1,3 % ve srovnání s rokem 2008, respektive o 9,3 % oproti roku 2007. Počty nových registrací začaly mít sestupnou tendenci již ve druhé polovině roku 2008 a propad vyvrcholil loni. Od poloviny roku se však začaly zvyšovat, nejen díky oživení ekonomiky, ale hlavně díky šrotovnému, které bylo zavedeno v celkem třinácti státech Evropské unie.

Loni bylo v zemích EU zaregistrováno celkem 14,1 milionu nových automobilů. Nejvíce pomohla vládní podpora v Německu (+23,2 %). V žebříčku největších vzestupů ovšem následuje Česká republika (+12,5 %, podle údaje ACEA pro OA), která se oficiálního šrotovného nedočkala a různé akce tohoto druhu nabízeli pouze jednotliví importéři. Ve Francii vzrostly registrace o 10,7 %, v Rakousku o 8,8 % a na Slovensku o 6,7 % Hodně podobné výsledky hlásí Itálie (-0,2 %), ale Spojené království je na tom o 6,4 % hůře, nemluvě o Španělsku (-17,9 %).

Malé vozy segmentů A a B zůstávají nejoblíbenější, navíc se jejich celkový podíl zvýšil z 38,8 % na 45 %, rostl po celý rok. Trh automobilů s emisemi CO2 menšími než 120 g/km vzrostl z 2 milionů na 3,2 milionu jednotek a nyní tvoří celou čtvrtinu. Naproti tomu celkový podíl vznětových motorů spadl pod hranici jedné poloviny (45,9 %, -6,8 %).

ACEA uvádí i zajímavou statistiku průměrného zdvihového objemu u nových vozů, který se snížil na 1625 cm3. Již několik let trvající trend downsizingu (snižování objemů motorů a instalace turbodmychadel) se tedy projevil.

Registrace nových užitkových vozů všech tříd spadly o 32,6 %, oproti roku 2007 dokonce o 37,5 %. Dodávky si pohoršily o 30,5 %, nákladní auta o 44,2 %.

Letošní vývoj

Rok 2010 bude opět velmi náročný, neboť celoevropská ekonomika se ještě nevzpamatovala. Prodej nových vozů podle ACEA poklesne, a to zejména v zemích, kde byly ukončeny programy obnovy vozového parku (zmíněné šrotovné). V užitkové kategorii se ovšem již výraznější pád neočekává.

Výrobci ovšem budou přijímat další řadu opatření na snížení nákladů, ale také se budou snažit investovat do výzkumu a vývoje, případně udržet vynaložené prostředky na plánované úrovni. V neposlední řadě se nehodlají zbavovat kvalifikované pracovní síly. V EU je v současné době zaměstnáno přímo ve výrobě automobilů 2,2 milionu lidí, dalších takřka 10 milionů pracuje v souvisejících odvětvích.

Spolupracujeme s TipCars.com
Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy

Loterijní společnost Sazka koupila od skupiny Fortuna…

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma Český zdravotnický projekt zrozený v Brazílii poprvé uspěl doma

Oborová zdravotní pojišťovna začala podporovat…

 

Štítky Ekonomika

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

 






 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Dnes 18:50

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí druhého potomka

Klára Vytisková to má za pár: V červnu porodí…

Ta to má opravdu za pár. Na udílení cen Anděl 2016 se ukázala zpěvačka Klára Vytisková (31), která je podruhé…

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací: Hrozí to už brzy

Bude televize jen za peníze? Šéf Radiokomunikací:…

Česku hrozí, že po roce 2020 přijde o bezplatný pozemní příjem televizního vysílání. Stane se tak, pokud…

 

iSport.cz

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Rekord po 29 letech! V Turnově zářil dálkař Juška a vrhači

Po dlouhých 29 letech padl národní rekord ve skoku do dálky. Radek Juška skočil na Memoriálu Ludvíka Daňka…

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány. Stramaccioni je zajímavý tah

Ujfaluši: Asistent ve Spartě? Mám jiné plány.…

Fotbalová Sparta projde během letní přestávky velkými změnami. Kádru se ujme italský kouč Andrea Stramaccioni a…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…