Výroba osobních automobilů v Evropě klesla loni na nejnižší úroveň od roku 1996

Výroba osobních automobilů v Evropě klesla loni na nejnižší úroveň od roku 1996

 

V uplynulém roce se v Evropě vyrobilo 13,4 milionů nových osobních automobilů, což je o 13 % méně než předloni.

Pokles na všech frontách

Zároveň to znamená -18 % oproti roku 2007, největší pád od roku 1993 a nejméně nových vozů za posledních čtrnáct let. Celková produkce včetně nákladních automobilů a autobusů klesla o 17,3 % ve srovnání s rokem 2008 a o 23 % v porovnání s rokem 2007, dosáhla 15,2 milionů jednotek. Nejhůře jsou na tom trucky s poklesem o 64 %!

V posledním čtvrtletí uplynulého roku však došlo k mírnému oživení, osobní vozy na tom byly totiž o 22,8 % lépe než za stejné období 2008. Kdybychom výsledky porovnali se čtvrtým čtvrtletím 2007, tedy posledního roku před krizí, dojdeme k číslu -7,6 %. Situace tedy stále není růžová.

Země s největší výrobou

Největším výrobcem mezi evropskými zeměmi je Německo s 5,2 miliony kusů (-13,8 %). Na druhou příčku se vyšplhalo Španělsko s 2,2 miliony i přes pokles -14,6 %. Třetí je Francie (-20,2 %), ještě čtvrtá Velká Británie má nad milion (-33,9 %). První pětku uzavírá Česká republika, kde loni vzniklo přesně 974.569 vozidel.

Naše země spolu se Slovinskem vykazuje nárůst, a to o 3 %, Slovinci mají ještě více: +7,5 %. V žebříčku ovšem následuje Polsko, které má na kontě zhruba o 95 tisíc aut méně. Jedná se o zajímavý paradox, vzhledem k velikosti a počtu obyvatel našeho severního souseda. Obě středoevropské země navíc pokořily Itálii, která je až sedmá! Největší propad zaznamenalo Rakousko (-52,6 %).

Výroba dodávek klesla o 42 %, nákladních aut o již zmíněných 64 %. V této kategorii navíc k žádnému oživení nedošlo, pády v jednotlivých čtvrtletích vždy přesahovaly polovinu, největší byl ve druhém: -72 %. Produkce autobusů se ovšem snížila jen o 12 %.

Nové registrace

Prodej osobních aut dle ACEA (Sdružení evropských výrobců automobilů) ovšem klesl jen o 1,3 % ve srovnání s rokem 2008, respektive o 9,3 % oproti roku 2007. Počty nových registrací začaly mít sestupnou tendenci již ve druhé polovině roku 2008 a propad vyvrcholil loni. Od poloviny roku se však začaly zvyšovat, nejen díky oživení ekonomiky, ale hlavně díky šrotovnému, které bylo zavedeno v celkem třinácti státech Evropské unie.

Loni bylo v zemích EU zaregistrováno celkem 14,1 milionu nových automobilů. Nejvíce pomohla vládní podpora v Německu (+23,2 %). V žebříčku největších vzestupů ovšem následuje Česká republika (+12,5 %, podle údaje ACEA pro OA), která se oficiálního šrotovného nedočkala a různé akce tohoto druhu nabízeli pouze jednotliví importéři. Ve Francii vzrostly registrace o 10,7 %, v Rakousku o 8,8 % a na Slovensku o 6,7 % Hodně podobné výsledky hlásí Itálie (-0,2 %), ale Spojené království je na tom o 6,4 % hůře, nemluvě o Španělsku (-17,9 %).

Malé vozy segmentů A a B zůstávají nejoblíbenější, navíc se jejich celkový podíl zvýšil z 38,8 % na 45 %, rostl po celý rok. Trh automobilů s emisemi CO2 menšími než 120 g/km vzrostl z 2 milionů na 3,2 milionu jednotek a nyní tvoří celou čtvrtinu. Naproti tomu celkový podíl vznětových motorů spadl pod hranici jedné poloviny (45,9 %, -6,8 %).

ACEA uvádí i zajímavou statistiku průměrného zdvihového objemu u nových vozů, který se snížil na 1625 cm3. Již několik let trvající trend downsizingu (snižování objemů motorů a instalace turbodmychadel) se tedy projevil.

Registrace nových užitkových vozů všech tříd spadly o 32,6 %, oproti roku 2007 dokonce o 37,5 %. Dodávky si pohoršily o 30,5 %, nákladní auta o 44,2 %.

Letošní vývoj

Rok 2010 bude opět velmi náročný, neboť celoevropská ekonomika se ještě nevzpamatovala. Prodej nových vozů podle ACEA poklesne, a to zejména v zemích, kde byly ukončeny programy obnovy vozového parku (zmíněné šrotovné). V užitkové kategorii se ovšem již výraznější pád neočekává.

Výrobci ovšem budou přijímat další řadu opatření na snížení nákladů, ale také se budou snažit investovat do výzkumu a vývoje, případně udržet vynaložené prostředky na plánované úrovni. V neposlední řadě se nehodlají zbavovat kvalifikované pracovní síly. V EU je v současné době zaměstnáno přímo ve výrobě automobilů 2,2 milionu lidí, dalších takřka 10 milionů pracuje v souvisejících odvětvích.

Spolupracujeme s TipCars.com
Němečtí řidiči si pořizují stále širší automobily. Komplikují tím dopravu Němečtí řidiči si pořizují stále širší automobily. Komplikují tím dopravu

Dopravní komplikace v Německu jdou v posledních letech na…

Skála: Kdyby se volba předsedy konala hned po volebním debaklu, dopadlo by to jinak Skála: Kdyby se volba předsedy konala hned po volebním debaklu, dopadlo by to jinak

Předsedou KSČM se po sobotním sjezdu stal opět Vojtěch…

Snad Češi jednou vyjdou do ulic kvůli vysokým cenám bytů, říká exdeveloper Koch Snad Češi jednou vyjdou do ulic kvůli vysokým cenám bytů, říká exdeveloper Koch

Nizozemec s českými kořeny Paul Vincent Koch pracoval už…

Vyšetřování údajného chemického útoku v Dúmě začíná. Experti jsou na místě Vyšetřování údajného chemického útoku v Dúmě začíná. Experti jsou na místě

Experti Organizace pro zákaz chemických zbraní (OPCW)…

 

Štítky Ekonomika

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu Příběh, jak Mercedes na zlatém podnosu přinesl Audi Volkswagenu

Audi vám tuto část své historie nejspíše připomínat…

 





 
Rozjíždění vozidla „na dvojku“: Škodí autu i vašim nervům!

Rozjíždění vozidla „na dvojku“: Škodí autu i vašim nervům!

Dnes 17:36

K rozjíždění vozidla s manuální převodovkou z klidu slouží první převodový stupeň. Tak se to učí v autoškole. Co když ale při rozjezdu použijete „dvojku“? Co při tom hrozí? A proč je takový rozjezd pomalý a neplynulý?




Blesk.cz

Chlapec s autismem postavil největší repliku Titaniku z lega. Teď doplula do USA

Chlapec s autismem postavil největší repliku…

Největší světovou repliku neslavně proslulého parníku Titanic, která kdy byla sestavena z kostek lega,  trvalo…

Kocour ušel 20 km za svou rodinou, která ho odkopla. Když ho uviděli, vzali ho do útulku utratit!

Kocour ušel 20 km za svou rodinou, která ho odkopla.…

Americkému kocourovi Tobymu moc chyběla jeho rodina, která mu našla nový domov. Aby se vrátil ke svým původním…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

United jsou po výhře 2:1 ve finále FA Cupu, Tottenham bude zase bez trofeje

United jsou po výhře 2:1 ve finále FA Cupu,…

Fotbalisté Manchesteru United postoupili podvacáté v historii do finále Anglického poháru. Svěřenci trenéra…

 

Reflex.cz

KSČM nadále povede Filip, ve druhém kole volby porazil Skálu

KSČM nadále povede Filip, ve druhém kole volby porazil Skálu

Komunistickou stranu Čech a Moravy nadále povede Vojtěch Filip. Ve druhém kole tajné volby mu delegáti dnešního…

Skoro zázračná špalda: Dávala vojákům sílu do boje a pomáhá s trávením

Skoro zázračná špalda: Dávala vojákům sílu do boje a…

Svatá Hildegarda z Bingenu prý prohlásila: „Kdyby už člověk nemohl nic jíst a nic mu nepomáhalo, špalda jej…