Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Xenonová světla mají svá pro i proti

Petr Bambas
Diskuze (21)
Xenonové světlo dovede ve srovnání s nejvíce rozšířenými halogeny výborně osvítit silnici i okolí, velkou nevýhodou je ale fakt, že při poruše si řidič sám bez pomoci servisu xenonové světlo opravit nedokáže.

Pokud vidíte na silnici proti Vám jet auto s jasnými, lehce do modra nebo do zelena zabarvenými světly, pak vězte, že se nejedná o žádné mimozemšťany, ale o auto vybavené xenonovými světlomety.

V České republice jsou u nových automobilů xenonová světla dodávána většinou jako příplatkové vybavení vozu a zákazníci za ně zaplatí zhruba 20 - 40 tisíc korun. Pro srovnání, samotná xenonová výbojka stojí 5 až 7 tisíc korun, zatímco běžná halogenová žárovka nás přijde maximálně na tři stovky

Xenonové světlo dovede ve srovnání s nejvíce rozšířenými halogeny výborně osvítit silnici i okolí, velkou nevýhodou je ale fakt, že při poruše si řidič sám bez pomoci servisu xenonové světlo opravit nedokáže. Výměna xenonové výbojky přímo na silnici je podle odborníků nebezpečná, protože napětí okolo výbojky a zvyšovače napětí se pohybuje v tisících voltů. Výrobci ale označují xenonová světla „neomezenou životností“ s tím, že jejich selhání je téměř vyloučené - výjimkou je samozřejmě nehoda nebo silnější náraz.

Automobily s moderními a v současnosti možná i trochu s módními xenonovými světly musí mít podle evropských předpisů automatické vyrovnávání výšky světlometů. Ostré xenonové světlo totiž může při špatném seřízení protijedoucí motoristy oslnit – i dnes se ale běžně stává, že motoristé nezvyklí na moderní xenonové světlomety na protijedoucí řidiče blikají v domnění, že se mají zapnutá světla dálková…

A dobrá zpráva závěrem: řidiči aut s xenonovými světly už s sebou nemusí vozit drahou náhradní xenonovou výbojku. Ještě před pár měsíci přitom česká vyhláška nerozlišovala mezi halogenovými a xenonovými světly a vyžadovala náhradní výbojku jako součást povinné výbavy auta.

Petr Bambas
Diskuze (21)