Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Závodění pro všechny: Hurá na start!

Michal Štěpanovský
Diskuze (4)
Sprinterské závody automobilů se staly minulý rok mistrovstvím republiky, které se líbilo. Letošní zájem účastníků napovídá, že šampionát za málo peněz má dobrou budoucnost.

Mistrem republiky se může v České republice stát jakýkoliv člověk, který přijede s vlastním vozem a zaplatí vklad sto korun. Stačí mít řidičák a platný techničák. Pokud ovšem technický průkaz nemá, může si závoďáka přitáhnout na podvalníku. A můžete vyrazit na trať!

Auta v Česku táhnou

Byla to radost pohledět. Kolem rovinky dlouhé čtyři sta metrů a v celém areálu letiště Dlouhá Lhota u Příbrami se pohybovalo dobře pět tisíc nadšených lidí všech věkových kategorií.

„Už loni jsme se přesvědčili, že tuningové srazy jsou v Česku hojně navštěvované. A pořádat společně s nimi sprinterský šampionát prospěje atmosféře. Přiznávám, že jsem takový počet příchozích nečekal. Mám radost z toho, když vidím, že auta v Česku lidi pořád baví,“ říká Tomáš Vavřinec.

Automobilový jezdec a podnikatel v jedné osobě vymyslel minulý rok šampionát, který se v tuzemsku ještě nejel. A současně také založil Svaz motoristických sprintů (SMS). Vypadá to, že čtyřkoloví miláčci (od letošního roku také motorky) pořád táhnou. Závodit za „vstupné“ v hodnotě jedné stokoruny je při současné ekonomické situaci v republice stále dostupné.

Když se podíváme na stovku účastníků, při porovnání s předchozím ročníkem ubylo exkluzivních automobilů. Ve startovním poli se objevilo více

nadšenců, kteří přijedou s vlastními vozy nebo s miláčky, jenž mají menší nebo větší množství úprav.

„Chtěli jsme seriál rozšířit pro více účastníků, ať už to jsou lidé se zdravotním hendikepem nebo se staršími vozy. Zatím nejsme schopni odhadnout účast motocyklistů, proto je jejich seriál vypsán jako pohár, nikoliv mistrovství republiky,“ říká Vavřinec.

A hlavní organizátor dodává: „Poděkování patří všem, které to baví, ať už závodníkům nebo divákům. Uznání zaslouží také náš pořadatelský sbor v čele s Liborem Houštěm z Kroměříže.“

Pravidla sprintů

  • Trať na závodech sprintů měří většinou kolem 400 m. Vozidla vyrážejí na trať z pevného startu.
  • Jezdit tady může každý, kdo vlastní řidičský průkaz. V každém závodě absolvuje jednu až pět jízd, počet je na uvážení řidiče. Automobily musí při přejímkách projít kontrolou.
  • Základní rozdělení vozů je na kategorie I (cestovní automobily s platným technickým průkazem), které jsou zařazeny do vypsaných tříd podle objemu motoru a přepočtové tabulky. Koeficient rozlišuje, zda jde o auta s turbodmychadlem nebo kompresorem (x 1,7), Wankelovým motorem (x 1,5) nebo NOS – Nitro (x 1,3). Diesely ani motory jezdící na metylalkohol se nepřepočítávají.
  • Vozy kategorie II představují speciály, na kterých jsou povoleny veškeré úpravy, které nemají vliv na bezpečnost provozu automobilu. Řadí se do tříd do 2000 cm3, nad 2000 cm3, diesel, hybrid a elektro.
  • Od roku 2014 je vypsána Trofej SMS (Svaz motoristických sprintů) v motocyklových sprintech. V kategorii automobilů přibyla třída veteránů do roku výroby 1974 včetně. Zavedena je také skupina pro upravené vozy pouze s ručním řízením pro jezdce s průkazem ZTP a ZTP/P.
  • S jedním vozidlem je možné startovat pouze v jedné třídě a přidělené startovní číslo platí celou sezonu.
  • Přejímky jsou vždy od 11.00 do 13.00 hodin. Závody začínají ve 14.00.

Termíny

  • 19. 4. Vyškov
  • 10. 5. Hradec Králové
  • 17. 5. Trenčín (+ motocykly
  • 24. 5. Blatná (+ motocykly)
  • 14. 6. Přerov (+ motocykly)
  • 28. 6. Jindřichův Hradec (+ motocykly)
  • 12. 7. Vyškov
  • 9. 8. Příbram (+ motocykly)
  • 6. 9. Mnichovo Hradiště (+ motocykly)
  • 13. 9. Trenčín (+ motocykly)
  • 20. 9. Vyškov
  • Více podrobností najdete na www.smscz.eu.

Automobilové příběhy

Václav a Jaroslav Vašákové. Mirošovice u Rokycan. Trabant 601 Combi (1969)

„V rodině se nám vždycky líbila tahle starší auta. Kromě trabanta máme doma ještě bílý Wartburg 353 a nikdy nás ani jedno nezklamalo. Elektronika

je sice krásná věc, ale klasickou a jednoduchou mechaniku nic nenahradí,“ říká otec Jaroslav Vašák. V Příbrami se objevil s mladším synem Václavem (1988), který měří 210 centimetrů. „Náš trabant třeba loni vůbec nejezdil, jenom loni v létě jsem s ním byl na technické. Když jsme se chystali na tuhle akci, přišel jsem ráno do garáže a na druhé otočení klíčkem motor naskočil,“ směje se táta.

svetmotoru svetmotoru

Jaroslav a Jaroslav Pešanové. Mladá Boleslav. Škoda 130 (1972) a Škoda 110 (1974)

„Ještě ráno před odjezdem do Příbrami jsme doma dodělávali motor na stotřicítce, která byla před více než čtyřiceti lety stavěna jako závoďák,“ říká syn Jaroslav, povoláním autoklempíř. S otcem jsou oba z Mladé Boleslavi a už roky na podobných akcích nechybějí. Stotřicítku s motorem o objemu

1300 cm3 si pořídili před dvaceti lety a druhý vůz s motorem 1150 cm3 mají desátým rokem. „Je to náš koníček. Účastníme se nejen tuningových srazů, ale také závodů sprintů nebo rojení historiků. Ročně s našimi škodovkami najezdíme minimálně tři tisíce kilometrů,“ dodává mladší z Pešanů.

svetmotoru svetmotoru

Lukáš Klimeš. Šumperk. Škoda Fabia TDI (2005)

„Auto původně postavil Jan „Čajíček“ Vávra, po něm ho převzal Radim Vaculík a od loňského podzimu se o tohoto krasavce starám já,“ říká Lukáš Klimeš, vyučený automechanik a majitel autobazaru ze Šumperka, který jezdí na tyto akce s manželkou a dvouapůlletou dcerou. Jeho fabia má na přední kapotě umístěné turbodmychadlo. „Vypadá to efektně, snadno se vymění a všude se líbí,“ říká majitel auta. „Baví mě závodit, ale i sledovat jakékoliv motoristické přenosy v televizi. S naším autíčkem pojedu kromě sprintů také závody do vrchu. Rodina samozřejmě se mnou,“ plánuje.

Při otázce, jakým je čtyřiadvacetiletý muž řidičem, se jenom usměje: „Nejezdím pokaždé zcela podle předpisů, ale vozím rodinu. Podle toho se za volantem vždycky chovám.“

svetmotoru svetmotoru

Pavel Šťovíček. Sedlčany. Volkswagen Touran TDI (2004)

Má rád tuningové srazy a na sprintu v rámci mistrovství republiky se byl podívat i loni. „Bydlím docela blízko, a navíc tady potkávám kamarády, kteří

po podobných akcích hodně jezdí,“ říká třiadvacetiletý mladík. V listopadu 2011 utrpěl vážnou autonehodu. Zranění hrudní a krční páteře ho upoutala na invalidní vozík. Vážný úraz ho nezbavil chuti řídit. „Nevedu si statistiku, kolik najedu, ale například loni o prázdninách jsem nalítal za dva měsíce deset tisíc kilometrů. Řízení mě děsně baví. Na další závod do Příbrami určitě přijedu,“ říká fanoušek tunigových srazů a ledního hokeje.

svetmotoru svetmotoru

Michal Štěpanovský
Diskuze (4)
27. 4. 2014 14:02
Re: To zní dobře...
amaterske vytrvalostni 12 hodinovky LeBrno, LeMost a LeSlovakiaring, mozna se jezdi i na jinych okruzich stredni evropy, po zadani Le Brno do google ale vyskoci dostatek informaci, Vonka Racing na tyto akce i vozi sve zavodni vozi z minulich let a za urcity peniz se tak clovek muze zúčastnit i v rize zavodnim voze :-)
27. 4. 2014 13:17
Re: To zní dobře...
www.maverickrescue.cz příští víkend Náměšť nad Oslavou ;-)
Avatar - speeder75
27. 4. 2014 10:07
Re: To zní dobře...
Zkus mrknout na Miata Cup. Amatérské závody na uzavřených okruzích. ;-)
Avatar - Ja Prvni 123
27. 4. 2014 09:42
To zní dobře...
je fajn si to vyzkoušet někde mimo silnici, mimo normální provoz.
;-)
Ještě lepší byly amatérské závody do vrchu - tam se navíc ještě kroutí volantem.
;-)