Zkušební polygon Bridgestone: Na evropské půdě

 

Čtyřkilometrový ovál a mnoho dalších specifických drah najdeme na polygonu Bridgestone pro testování všech druhů pneumatik.

Na tomto zkušebním polygonu jsou prověřovány nové generace pneumatik pro osobní i lehké užitkové vozy, nákladní automobily, autobusy, zemědělskou techniku a samozřejmě i motocykly. Polygon byl původně postaven v rámci rozsáhlého a stále aktuálního plánu investic společnosti Bridgestone Europe do výzkumu, výroby a marketingu. Japonská firma tak potvrdila svůj záměr upevňovat pozici na evropském trhu.

Italské zázemí

Testovací zázemí nazvané EUPG (European Proving Ground) bylo slavnostně otevřeno před jedenácti lety. Nachází se v Aprilii jižně od Říma a třicet kilometrů od technické centra Bridgestone TCE (Technical Center Europe).

Areál s rozlohou 144 hektarů umožňuje společnosti Bridgestone celoroční testování pneumatik v Evropě s využitím nejmodernějšího technického zázemí a drah různých tvarů a povrchů.

Při výstavbě zkušebních drah byly použity nejmodernější stroje a postupy. Velmi malé tolerance zaručují zcela rovné plochy, které umožňují extrémně precizní a detailní měření se subjektivním a objektivním hodnocením bez vlivu rušivého hluku. Různé specifické materiály a kombinace tvoří rozmanitou škálu povrchů, které reprezentují většinu silniční sítě v Evropě.

Velikost polygonu a pečlivě sledovaný stav asfaltu nabízí společnosti Bridgestone a jejím klientům z řad výrobců vozidel bezpočet možností manévrů a testů v naprostém bezpečí a za kontrolovatelných podmínek.

Simulace a realita

Uvnitř oválu je devítihektarová asfaltová plocha pro dynamické zkoušky akcelerace, brzdění a chování v zatáčkách s různými vozidly. V mnohých z těchto dynamických testů jsou ověřována data získávaná z počítačových modelů a simulací uskutečňovaných v TCE.

Přednost EUPG tvoří propojení oválu s čtvercovou plochou pro dynamické zkoušky, což umožňuje řidičům zrychlit na maximum a vjet na plochu pro dynamické testy nejvyšší možnou rychlostí. Díky rozlehlé čtvercové ploše zůstává dost místa všemi směry pro zachování bezpečnosti při testu. Díky tomu mohou uskutečnit veškeré myslitelné manévry pro získání všech potřebných informací ze zkušební dráhy.

Součástí zkušebního polygonu je také dráha pro testování ovladatelnosti na suchu, která má délku čtyř kilometrů a šířku osmi metrů. Tento okruh je rozdělen do zón pro jízdu ve vysoké, střední a nízké rychlosti s různými zatáčkami, poloměry a sklony svahu. Řidiči zde mohou testovat veškeré aspekty ovladatelnosti na suchu, jako je přilnavost v příčném směru, preciznost řízení, chování při dynamických změnách a přilnavost.

Hlučnost podle EU

Polygon nabízí zkušební rovinku pro měření vnější hlučnosti během vývoje pneumatik, které splňují směrnice EU a předpisy ECE v oblasti hlučnosti při odvalování plášťů. Další vývojové práce týkající se hlučnosti umožňují dráhy pro měření hlučnosti a vibrací, z nichž každá má délku 400 m a šířku 3,2 m. Požadavky na hlučnost se týkají všech pneumatik pro užitková i osobní automobily i autobusy.

Přilnavost na mokru

Tento aspekt tvoří součást evropských požadavků pro značení pneumatik, proto Bridgestone má i pro tento účel velmi rozšířenou zkušební oblast polygonu. Soubor pěti povrchů na kruhové dráze s průměrem 60 až 140 metrů se používá k testování příčné adheze na kluzkém mokrém povrchu s různými součiniteli tření. Pro testování akvaplaningu při průjezdu zatáčkou oběma směry (po i proti směru hodinových ručiček) je k dispozici mělká nádrž s automatickým rozstřikováním vody a rekuperačním systémem.

Akvaplaning v podélném směru je posuzován na přímé dráze o délce 120 metrů (šířka 5 m) s vyspělým kombinovaným rozprašovačem vody. Ten dokáže zavlažit buď kompletní dráhu, nebo pouze její pravou či levou stranu, v závislosti na požadovaných podmínkách testu. Na této ploše jsou k dispozici také brzdné dráhy se suchým a mokrým povrchem (120 x 3,5 až 7,5 m) z asfaltu a betonu.

Ve stejné zóně se nacházejí dvě traktorové kruhové dráhy o průměru 75 m a sedmimetrové šířce pro zkoušky životnosti a odolnosti běhounu i kostry pneumatiky. Vedle zkušebních drah je umístěna dílna pro zemědělské stroje, nákladní vozidla a autobusy.

Dráha pro zkoušky ovladatelnosti na mokru (1,6 km x 8 m) se zatáčkami různých poloměrů nabízí možnost testovat standardní i vysokovýkonná vozidla v různých rychlostech. Vyspělý zavlažovací systém s rekuperací vody rozstřikované z podzemní nádrže umožňuje řidičům nepřetržité testování na vodě bez časových ztrát.

Různé povrchy

Samostatná dráha o délce 3,9 km je určena k simulacím jízdy po méně kvalitních silnicích. Díky různým asfaltovým povrchům mohou řidiči hodnotit komfort i ovladatelnost v „reálných“ podmínkách. K určení valivého odporu, přilnavosti na mokru a hlučnosti dle požadavků evropského štítkování je určena speciální oblast polygonu.

Vysokorychlostní testy

Perlu celého areálu tvoří čtyřkilometrový ovál. Jeho součástí je severní rovinka s šířkou dráhy patnáct metrů rozdělené do čtyř jízdních pruhů a jižní rovinka mající při šířce 35 metrů devět jízdních pruhů. Díky tomu lze testovat velmi extrémní vyhýbací manévry v rychlosti až 250 km/h.

Maximální sklon vozovky 37° v klopených zatáčkách umožňuje testy směrové stability při extrémní rychlosti, zejména během vývoje ultravysokovýkonných pneumatik. Testovací jezdci na této dráze zkoušejí chování obutí v různých situacích a z různých hledisek, jako jsou vysokorychlostní vyhýbací manévry, směrová stabilita při jízdě přímým směrem, slalom a reakce na uvolnění pedálu plynu. Na druhém konci spektra lze s kompletní řadou pneumatik Bridgestone a Firestone realizovat pomalejší testy linearity řízení a slalomu na širokých rovinkách.

Evropské školicí centrum

V areálu polygonu vzniklo rok po jeho otevření evropské školicí centrum EUEC (European Education Center). Plní roli centrálního školicího centra Bridgestone a jeho komunikačního střediska. Úlohou EUEC je proto seznamovat účastníky školení s know-how značky Bridgestone v rámci technických a obchodních kurzů, návštěv a akcí.

Pro účastníky školení je vypracován komplexní proces získávání znalostí. Přednášky se konají ve skvěle vybavených učebnách, praktická část zaměřená na montáž/demontáž pneumatik a diagnostiku závad kol a pneumatik probíhá v dílnách vybavených nejmodernějšími stroji. Na speciální dráze mohou účastníci školení si sami vyzkoušet jízdní vlastnosti obutí značky Bridgestone.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Svůj jaderný arzenál dále posilují Čína, Indie, Pákistán i KLDR, tvrdí studie Svůj jaderný arzenál dále posilují Čína, Indie, Pákistán i KLDR, tvrdí studie

Počet jaderných hlavic ve světě v průběhu loňského roku…

Blíží se rekonstrukce Staroměstské tržnice, město investuje čtvrt miliardy Blíží se rekonstrukce Staroměstské tržnice, město investuje čtvrt miliardy

Praha plánuje investovat 250 milionů korun do oprav…

Některé investory bych nejraději vyměnil, říká zakladatel kiwi.com Oliver Dlouhý Některé investory bych nejraději vyměnil, říká zakladatel kiwi.com Oliver Dlouhý

Jeho firma loni prodala letenky za osm miliard, letos to…

Vzácná shoda: zvýšit armádní výdaje chtějí téměř všechny parlamentní strany Vzácná shoda: zvýšit armádní výdaje chtějí téměř všechny parlamentní strany

Kdyby byly tématem voleb jen obrana a bezpečnost, dohodly…

 

Štítky Profi Pneu

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč Kia Stonic má v základní výbavě téměř vše. Cena začíná na 349 980 Kč

Městské SUV se brzy stane jedním ze tří nejprodávanějších…

 





 
Volvo XC40 oficiálně: Rodina SUV se rozrůstá o nejmenšího člena. Čím zaujme?

Volvo XC40: Rodina SUV se rozrůstá o nejmenšího člena. Čím zaujme?

Dnes 12:54

Paleta sportovně-užitkových vozů značky Volvo se premiérou v italském Miláně rozrůstá o nejmenší model XC40.




Blesk.cz

Edge má 300 milionů aktivních zařízení, pravidelných uživatelů ale bude méně

Edge má 300 milionů aktivních zařízení, pravidelných…

Microsoft na Edge Web Summit oznámil, že jeho prohlížeč Edge z Windows 10 je aktivně používaný na 330 milionech…

Svatební zvony už bijí, napsal Noid k fotce z magistrátu! Koho si bral?

Svatební zvony už bijí, napsal Noid k fotce z…

Václav Noid Bárta (36) a Iva Pazderková (37) se na sociálních sítích chlubili společnými fotkami z pražského…

 

iSport.cz

Jaké je to hrát poháry v KLDR? Megastadion a mazání vtipů o Kimovi

Jaké je to hrát poháry v KLDR? Megastadion a mazání…

Fotbalisté indického klubu FC Bengaluru vyrazili minulý týden do Severní Koreje kvůli odvetě v AFC Cupu, asijské…

Otázky o Laver Cupu: Kolikrát nastoupí Federer? Proč Evropa uspěje na 90 %?

Otázky o Laver Cupu: Kolikrát nastoupí Federer? Proč…

Nebude to exhibice a pouhý kasaštyk, dušují se zúčastnění Laver Cupu. Ač jsou za taková slova placení, lze jim…

 

Reflex.cz

Tlučhuba zblízka aneb Neuróza jako nedostatek základní slušnosti

Tlučhuba zblízka aneb Neuróza jako nedostatek…

Ve svém zcela soukromém životě, při shánění medu, který pojídám ve velkém množství, jsem se omylem dostal do…

Zeptali jsme se 4 učitelů: Jak odnaučit děti bát se chyb? Odpovědi vás překvapí

Zeptali jsme se 4 učitelů: Jak odnaučit děti bát se…

V novém čísle Reflexu si můžete přečíst aktuální kulatý stůl o budoucnosti českých základních škol. Sešli se u…