Zkušební polygon Bridgestone: Na evropské půdě

 

Čtyřkilometrový ovál a mnoho dalších specifických drah najdeme na polygonu Bridgestone pro testování všech druhů pneumatik.

Na tomto zkušebním polygonu jsou prověřovány nové generace pneumatik pro osobní i lehké užitkové vozy, nákladní automobily, autobusy, zemědělskou techniku a samozřejmě i motocykly. Polygon byl původně postaven v rámci rozsáhlého a stále aktuálního plánu investic společnosti Bridgestone Europe do výzkumu, výroby a marketingu. Japonská firma tak potvrdila svůj záměr upevňovat pozici na evropském trhu.

Italské zázemí

Testovací zázemí nazvané EUPG (European Proving Ground) bylo slavnostně otevřeno před jedenácti lety. Nachází se v Aprilii jižně od Říma a třicet kilometrů od technické centra Bridgestone TCE (Technical Center Europe).

Areál s rozlohou 144 hektarů umožňuje společnosti Bridgestone celoroční testování pneumatik v Evropě s využitím nejmodernějšího technického zázemí a drah různých tvarů a povrchů.

Při výstavbě zkušebních drah byly použity nejmodernější stroje a postupy. Velmi malé tolerance zaručují zcela rovné plochy, které umožňují extrémně precizní a detailní měření se subjektivním a objektivním hodnocením bez vlivu rušivého hluku. Různé specifické materiály a kombinace tvoří rozmanitou škálu povrchů, které reprezentují většinu silniční sítě v Evropě.

Velikost polygonu a pečlivě sledovaný stav asfaltu nabízí společnosti Bridgestone a jejím klientům z řad výrobců vozidel bezpočet možností manévrů a testů v naprostém bezpečí a za kontrolovatelných podmínek.

Simulace a realita

Uvnitř oválu je devítihektarová asfaltová plocha pro dynamické zkoušky akcelerace, brzdění a chování v zatáčkách s různými vozidly. V mnohých z těchto dynamických testů jsou ověřována data získávaná z počítačových modelů a simulací uskutečňovaných v TCE.

Přednost EUPG tvoří propojení oválu s čtvercovou plochou pro dynamické zkoušky, což umožňuje řidičům zrychlit na maximum a vjet na plochu pro dynamické testy nejvyšší možnou rychlostí. Díky rozlehlé čtvercové ploše zůstává dost místa všemi směry pro zachování bezpečnosti při testu. Díky tomu mohou uskutečnit veškeré myslitelné manévry pro získání všech potřebných informací ze zkušební dráhy.

Součástí zkušebního polygonu je také dráha pro testování ovladatelnosti na suchu, která má délku čtyř kilometrů a šířku osmi metrů. Tento okruh je rozdělen do zón pro jízdu ve vysoké, střední a nízké rychlosti s různými zatáčkami, poloměry a sklony svahu. Řidiči zde mohou testovat veškeré aspekty ovladatelnosti na suchu, jako je přilnavost v příčném směru, preciznost řízení, chování při dynamických změnách a přilnavost.

Hlučnost podle EU

Polygon nabízí zkušební rovinku pro měření vnější hlučnosti během vývoje pneumatik, které splňují směrnice EU a předpisy ECE v oblasti hlučnosti při odvalování plášťů. Další vývojové práce týkající se hlučnosti umožňují dráhy pro měření hlučnosti a vibrací, z nichž každá má délku 400 m a šířku 3,2 m. Požadavky na hlučnost se týkají všech pneumatik pro užitková i osobní automobily i autobusy.

Přilnavost na mokru

Tento aspekt tvoří součást evropských požadavků pro značení pneumatik, proto Bridgestone má i pro tento účel velmi rozšířenou zkušební oblast polygonu. Soubor pěti povrchů na kruhové dráze s průměrem 60 až 140 metrů se používá k testování příčné adheze na kluzkém mokrém povrchu s různými součiniteli tření. Pro testování akvaplaningu při průjezdu zatáčkou oběma směry (po i proti směru hodinových ručiček) je k dispozici mělká nádrž s automatickým rozstřikováním vody a rekuperačním systémem.

Akvaplaning v podélném směru je posuzován na přímé dráze o délce 120 metrů (šířka 5 m) s vyspělým kombinovaným rozprašovačem vody. Ten dokáže zavlažit buď kompletní dráhu, nebo pouze její pravou či levou stranu, v závislosti na požadovaných podmínkách testu. Na této ploše jsou k dispozici také brzdné dráhy se suchým a mokrým povrchem (120 x 3,5 až 7,5 m) z asfaltu a betonu.

Ve stejné zóně se nacházejí dvě traktorové kruhové dráhy o průměru 75 m a sedmimetrové šířce pro zkoušky životnosti a odolnosti běhounu i kostry pneumatiky. Vedle zkušebních drah je umístěna dílna pro zemědělské stroje, nákladní vozidla a autobusy.

Dráha pro zkoušky ovladatelnosti na mokru (1,6 km x 8 m) se zatáčkami různých poloměrů nabízí možnost testovat standardní i vysokovýkonná vozidla v různých rychlostech. Vyspělý zavlažovací systém s rekuperací vody rozstřikované z podzemní nádrže umožňuje řidičům nepřetržité testování na vodě bez časových ztrát.

Různé povrchy

Samostatná dráha o délce 3,9 km je určena k simulacím jízdy po méně kvalitních silnicích. Díky různým asfaltovým povrchům mohou řidiči hodnotit komfort i ovladatelnost v „reálných“ podmínkách. K určení valivého odporu, přilnavosti na mokru a hlučnosti dle požadavků evropského štítkování je určena speciální oblast polygonu.

Vysokorychlostní testy

Perlu celého areálu tvoří čtyřkilometrový ovál. Jeho součástí je severní rovinka s šířkou dráhy patnáct metrů rozdělené do čtyř jízdních pruhů a jižní rovinka mající při šířce 35 metrů devět jízdních pruhů. Díky tomu lze testovat velmi extrémní vyhýbací manévry v rychlosti až 250 km/h.

Maximální sklon vozovky 37° v klopených zatáčkách umožňuje testy směrové stability při extrémní rychlosti, zejména během vývoje ultravysokovýkonných pneumatik. Testovací jezdci na této dráze zkoušejí chování obutí v různých situacích a z různých hledisek, jako jsou vysokorychlostní vyhýbací manévry, směrová stabilita při jízdě přímým směrem, slalom a reakce na uvolnění pedálu plynu. Na druhém konci spektra lze s kompletní řadou pneumatik Bridgestone a Firestone realizovat pomalejší testy linearity řízení a slalomu na širokých rovinkách.

Evropské školicí centrum

V areálu polygonu vzniklo rok po jeho otevření evropské školicí centrum EUEC (European Education Center). Plní roli centrálního školicího centra Bridgestone a jeho komunikačního střediska. Úlohou EUEC je proto seznamovat účastníky školení s know-how značky Bridgestone v rámci technických a obchodních kurzů, návštěv a akcí.

Pro účastníky školení je vypracován komplexní proces získávání znalostí. Přednášky se konají ve skvěle vybavených učebnách, praktická část zaměřená na montáž/demontáž pneumatik a diagnostiku závad kol a pneumatik probíhá v dílnách vybavených nejmodernějšími stroji. Na speciální dráze mohou účastníci školení si sami vyzkoušet jízdní vlastnosti obutí značky Bridgestone.

Spolupracujeme s TipCars.com
Nejlepší Češi v zimní sezoně vydělali miliony, nejvíc peněz mají biatlonisté Nejlepší Češi v zimní sezoně vydělali miliony, nejvíc peněz mají biatlonisté

Hvězdy zářící na ledu a sněhu mají letošní sezonu vesměs…

Trh s hybridy se mění, automobilky volí různé technologie Trh s hybridy se mění, automobilky volí různé technologie

S klesajícími prodeji dieselových vozů především na…

Glosa Jana Šindeláře: Integrace jako monopol Glosa Jana Šindeláře: Integrace jako monopol

Organizace ROPID rozšiřuje oblast metropolitní…

PID se rozšíří, Praha a Středočeský kraj zaplatí miliony PID se rozšíří, Praha a Středočeský kraj zaplatí miliony

Jízdenka pražské integrované dopravy (PID) rozšíří…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice Socialistické stroje: Ještě nedávno zatracované, dnes ale dobrá investice

Protože před Sametovou revolucí u nás jezdila téměř…

10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka 10 nejzajímavějších videí, v nichž účinkují automobily z Česka

I české vozy se můžou stát slavnými na internetu. My jsme…

 






 
Tatra a její neslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra a její neslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Dnes 08:00

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898. Připomeňte si ty nejslavnější nákladní automobily značky Tatra z minulosti i současnosti.




Blesk.cz

Kokain ukryli do umělých banánů z pryskyřice. Policie si je vychutnala

Kokain ukryli do umělých banánů z pryskyřice.…

Kokain ve falešných banánech objevila španělská policie, podobně jako před dvěma lety v Lidlu v Praze. V neděli…

Tak tady nás máte! Kuchař Ridi přiznal vztah s tanečnicí Hunčárovou. Nikdo třetí v tom není, tvrdila, když opouštěla Ondera

Tak tady nás máte! Kuchař Ridi přiznal vztah s…

StarDance se protančili až ke společnému vztahu, Emanuele Ridi (43) při tom ovšem za sebou nechal manželství s…

 

iSport.cz

Veselý prohrál v Miami se Sockem, Šafářová neobhájí titul v deblu

Veselý prohrál v Miami se Sockem, Šafářová neobhájí…

Jiří Veselý vypadl na tenisovém turnaji v Miami ve třetím kole. V boji o postup do osmifinále prohrál s…

Jarolím po San Marinu: Takhle bych si představoval fotbal. Máme o co hrát

Jarolím po San Marinu: Takhle bych si představoval…

Trenér fotbalové reprezentace Karel Jarolím si po vítězství 6:0 v utkání kvalifikace mistrovství světa na půdě…

 

Reflex.cz

Čestný doktor Drtina vydělává na Hitlerovi. Proč ne na felaci?

Čestný doktor Drtina vydělává na Hitlerovi. Proč ne…

JUDr. PhDr. Emerich Drtina, Dr.h.c., ředitel nakladatelství Naše vojsko, prodává hrnky a trička s Adolfem…

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží, politici jen zopakovali své bláboly

Je to už na revoluci? Summit EU v Římě byl blamáží,…

Třeba premiér Sobotka, kancléřka Merkelová či předseda Evropské komise Juncker skutečně věří tomu, co říkali…