Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Zkusili jsme Toyotu Proace a Proace Verso: Odveze nábytek, nahradí MPV

Jan Mička
Diskuze (18)
Nová generace Toyoty Proace výrazně změnila vizáž a image dodávky jí už nikdo neodpáře, jízdně má ale blízko osobním vozům. Nevěříte? Jenom čtěte dál!

Pokud byste si měli „z fleku“ vyjmenovat tři u nás prodávané dodávky, budou mezi nimi například Peugeot Boxer, Ford Transit, Citroen Jumper, Fiat Ducato nebo Volkswagen Transporter, zapomínat by se ale nemělo ani na japonskou Toyotu. Ta už k nám před lety přišla s modely Hiace a Proace, přičemž druhý zmiňovaný vůz v podstatě nebyl ničím jiným než přebrandovaným Peugeotem Expert, případně Citroenem Jumpy. Pod kapotou francouzské motory, hromada místa pro rodiny i živnostníky, a nepřehlédnutelný klínovitý design karoserie. Ano, společně se svými bratry šlo o jeden z nejvýraznějších lehkých užitkových vozů na našem trhu.

V nové generaci vozu zůstalo pouze jméno a sourozenecký vztah s koncernem PSA, od pohledu se však jedná o ryzí dodávku se zakulacenou přídí, výraznými blatníky a dokonce i ve skříňových verzích řekl bych až „tuningovými“ lemy prahů. Z mého pohledu jde o jednu z designově nejpovedenějších dodávek na trhu (Toyota říká tomuto stylu Under Priority a má jasně napovídat příslušnost k dalším modelům značky), jízdně má ale blíže spíše k osobním automobilům.

Toyotu Proace jsem poprvé vyzkoušel v rámci mezinárodní prezentace v okolí Varšavy a k mání je v obrovském množství verzí. Předně jsou tady tři základní délky karoserie – Compact (v Česku se jmenuje City) s délkou 4.606 mm a rozvorem 2.925 mm, v rámci modelu úplná novinka mířená například proti Volkswagenu Caddy Maxi nebo Fordu Transit Connect, Medium s délkou 4.956 mm a rozvorem 3.257 mm, a Long s délkou 5.308 mm a rozvorem shodným jako Medium. K tomu si přidejte užitkové varianty Crew Cab, Van, PC Combi, Platform Cab a osobní Verso a dostáváte sestavu, ze které si vybere v podstatě každý – podle zástupců Toyoty existuje celkem 1385 kombinací! Na jeden model je to docela dost, ve světě užitkových automobilů to ale takto chodí.

Toyota Proace - vnější rozměry karoserie
Verze Compact Medium Long
Délka 4606 4956 5308
Šířka 1920 1920 1920
Výška 1905 1890 1890
Rozvor náprav 2925 3275 3275
Rozchod vpředu 1627 1627 1627
Rozchod vzadu 1600 1600 1600
Převis vpředu 881 881 881
Převis vzadu 803 803 1153
Světlá výška 150 150 150
Verze se zvětšenou světlou výškou 175 175 175
Průměr otáčení (stopový/obrysový) 11,3/11,8 12,4/12,9 12,4/12,9

V Polsku jsme začali skříňovou verzí Medium Active, což v řeči českého ceníku značí vrcholnou výbavu. Se základním motorem 1.6 D-4D o výkonu 70 kW, točivém momentu 210 N.m a manuální pětistupňovou převodovkou (jiná k tomuto motoru nejde) se bavíme o částce 499.900 Kč bez DPH (necelých 605.000 Kč s DPH), nicméně nenechte se zmást označením D-4D. Jde o motor koncernu PSA, který je stejně jako zbytek palety opatřen vstřikováním močoviny do výfukového systému.

Za volant se posadíte se stejnou lehkostí jako do velkého SUV, na předních sloupcích dokonce chybí pro dodávky charakteristická madla, protože je posádka prostě neupotřebí. Hned na první pohledu musí být každému jasné, že se původně jedná o vůz koncernu PSA, což je patrné zejména z tvaru a provedení tlačítek nebo panelu klimatizace, to ale na druhou stranu ničemu nevadí – vypadají hezky.

Posaz je vyšší, ale nemáte pocit, že jste úplným pánem světa a řidičům autobusů se na křižovatkách a ni zdaleka nedíváte přímo do očí, výhled do stran je ale špičkový, stejně jako dostupnost všech ovládacích prvků a podobně. Vpředu najdou místo tři cestující, i když uprostřed bych osobně moc dlouho sedět nechtěl, vzadu pak tři europalety, případně 5,3 kubických metrů čehokoliv do hmotnosti jedné tuny. Toyota uvádí i objem nákladového prostoru se systémem Easy Cargo (pro Medium činí 5,8 metrů krychlových), nejde ale o nic převratného. Japonci pouze přičetli i veškerá další zákoutí nacházející se různě po kabině.

Toyota Proace van - rozměry nákladového prostoru (mm)
Verze Compact Medium Long
Max. délka nákladu - u podlahy 2162 2512 2862
Max. délka nákladu - u podlahy (Smart Cargo) 3324 3674 4026
Max. délka nákladu ve stř. výšce ložné plochy 1835 2185 2535
Max. výška nákl. prostoru 1397 1397 1397
Max. šířka nákl. prostoru mezi bočnicemi 1628 1628 1628
Max. šířka nákl. prostoru mezi podběhy 1258 1258 1258
Výška nákladové hrany (min/max) 545/626 544/613 600/633
Výška posuvných bočních dveří 1238 1241 1241
Šířka posuvných bočních dveří 745 935 935
Výška zadních dveří 1220 1220 1220
Šířka zadních dveří 1282 1282 1282

Materiály v interiéru jsou tvrdé, vypadají fešně a mnohdy působí, že jim neublíží ani atomový výbuch, jak jsou tady ale detaily jako například rámečky okolo krajních výdechů ventilace, které zrovna moc dobře nelícují. Odkládacích schránek jsem jenom na první pohled napočítal nejméně deset a časem bych ale jistě narazil na další, s prostorem pro i relativně velké předměty tedy kabina na štítu rozhodně nění.

Skříňová verze nemůže mít vestavěnou navigaci (v rámci testování jsme si vystačili s přenosnou od TomTomu), náš konkrétní kousek byl ale vybaven paketem bezpečnost za 22.000 Kč, který vedle čtyř dalších airbagů (v základu jsou pouze přední), vyhřívání předních sedadel, otočného ovladače Toyota Traction Select pro výběr typu povrchu, po kterém jedete (mění se charakteristika motoru a činnost stabilizace, u PSA mu říkají Grip Control) a plechových 17“ disků přidá také parkovací kameru. Že není její obraz přes co přenášet? Omyl! Najdete jej ve vnitřním zpětném zrcátku, které je ale jinak u „skříňovky“ s přepážkou za předními sedadly a plechovými křídlovými dveřmi v podstatě zbytečné. Zadní dveře však mohou být za 7.000 Kč i prosklené a v takovém případě smysl dává.

Jenom šestnáctistovka? Opravdu?

První den testování jsme po silnější verzi šestnáctistovky s 85 kilowatty v 3500 otáčkách a točivým momentem 300 N.m. Možná si řeknete, že pro dodávku s povoleným zatížením 1000 kilogramů a možností připojit přívěs o hmotnosti nejméně 1,8 tuny (v závislosti na motoru může mít až 2,5 tuny) jde o neadekvátní motor, je to ale spíše otázka potřeb jednotlivce. V okolí Varšavy jsme jezdili ve dvou a vzadu mezi nápravami měli ukotveno 300 kilogramů provizorního nákladu, což sice ani zdaleka není hranice možností, ne každý ale potřebuje denně převážet půlku obchodu se stavebninami. Nejde vyloženě o „spodový“ motor, popravdě začínán nabírat síly přibližně od patnácti set otáček za minutu a naplno táhne až těsně pod dvěma tisíci otáčkami, že bych si ale stěžoval na dynamiku, se říci nedá.

Je to dáno i rozumným převodováním manuální šestistupňové skříně, která s nějakým tím běžným denním zatížením počítá. Zařadíte šestku ve 130 km/h, otáčky motoru se ustálí lehce pod 2.500 za minutu, a při potřebě předjetí tu očekávanou dynamiku prostě máte. Takto vybavený Proace není trhač asfaltu a plně naložený se možná bude v kopcích nadechovat pozvolněji, brzdou provozu se však ani tak nestanete.

Video se připravuje ...

Co mě ale na vybraném pohonu překvapilo snad ze všeho nejvíce, je kultivovanost běhu a vůbec vysoká úroveň utlumení kabiny. Motor běží tiše, běžně si šepotá jakoby někde daleko před vámi a ozývá se až po vytočení nad střední pásmo otáček. To už je ale z hlediska dynamiky naprosto zbytečné, protože tah uvadá okolo 3500 min-1. Navíc ani spotřeba není k zahození! Jezdili jsme za 6 litrů, což je srovnatelné s kompaktními modely, bavíme se ale spíše o mimoměstském cyklu do rychlosti zhruba 100 km/h a pár kilometrech na dálnici. Nic jiného provoz okolo Varšavy neumožňoval.

Šířka 1920 milimetrů je srovnatelná s velkými SUV, celkové rozměry máte v oku během chvíle, navíc nastavení podvozek je plně srovnatelné s osobáky a podle kultury jízdy by dodávku napoprvé tipoval asi jenom málokdo. Kupříkladu vpředu najdete nápravu Pseudo MacPherson převzatou z platformy EMP2, kterou používá i Peugeot 308, který platí za překvapivě ovladatelný kompakt. Aerodynamický hluk se začíná citelněji projevovat až nad stokilometrovou rychlostí, náklony karoserie v zatáčkách jsou spíše pocitové (přece jenom sedíte výše než v osobáku), z mého pohledu ale menší než například u Volkswagenu T6. Dodávku vám v podstatě napovídá pouze řízení s mírnou vůlí okolo středové polohy a delším převodem, obrysovým průměr otáčení do třinácti metrů jsme ale zase v teritoriu osobáků (stejných 12,9 metru mělo například minulé Volvo XC90).

Konečný verdikt nad podvozkem ale zatím ještě nevynesu, protože jsme v Polsku první den nenarazili na jedinou rozbitou silnici. Vlastnosti auta se navíc mění s celkovým zatížením a velikostí kol, po první jízdě ale nelze nezmínit spíše měkčí nastavení odpružení (bude zajímavé sledovat, jak si poradí s větším zatížením) a jisté vedení stopy. Tak uvidíme, jak se zachová na typicky českém „ementálu“!

Toyota Proace Van - technická data motorů
Motor 1.6 D-4D 1.6 D-4D 2.0 D
Zdvihový objem [cm³] 1 560 1 560 1 997
Max. výkon [kW při ot/min] 70/3750 85/3500 110/4000
Max. točivý moment [Nm při ot/min] 210/1750 300/1750 370/2000
Stop & Start ne ano ano
Převodovka 5M 6M 6M
Nejvyšší rychlost [km/h] 145 160 170
Akcelerace 0-100 km/h [s] 15,9 13,4 11,0
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 5,5 5,1 5,3
Cena Live (Kč) 464.900* - -
Cena Active (Kč) 499.900* 524.900 554.900
*Standardní zatížení 1000 kg, ceny pro 1200 kg jsou o 5.000 Kč vyšší. Ceny bez DPH, platí pro Medium

Toyota Proace Verso Family – spíše luxusnější MPV než dodávka

Druhý jsme usedli za volant osobního proacu. Zůstali jsme u prostřední velikosti karoserie (Medium), sáhli však po dvoulitrovém turbodieselu D-4D s výkonem 110 kW, točivým momentem 370 N.m a manuální šestistupňovou převodovkou. Jde o slabší variantu tohoto motoru – silnější má 132 kW, 400 N.m a je standardně párovaná s šestistupňovým měničovým automatem od Aisinu. Jenom o větším motoru ale tato verze nebyla.

Důležitější pro nás v první chvíli byly změny v interiéru. Můžete mít osmimístné provedení se třemi řadami sedadel čalouněných kůží, přístrojová deska je ve srovnání se skříňovými verzemi lehce „civilnější“ (tvrdé plasty však zůstávají) i díky zástavbě infotainmentu se sedmipalcovým dotykovým displejem, ve výbavě pak dále nechybí například prosklená střecha (dva pásy nad druhou s třetí řadou sedadel s manuálně ovládanými roletami), klimatizace pro zadní cestující, dvojice elektricky posuvných bočních dveří, přední sedadla s masážní funkcí nebo head-up displej (po vzoru vozů PSA s výsuvným sklíčkem). Zkrátka luxusnější verze konkurující například Volkswagenu Multivan, a to jsem se svezl „pouze" s prostřední verzí Family. Vrcholné VIP je ještě o pořádný kus dál!

Příjemné je, že když Toyota uvede osm míst k sezení, do auta se skutečně pohodlně posadí osm dospělých cestujících. Sedadla ve druhé a třetí řadě jsou asymetricky dělená, dají se v širokém rozsahu posouvat (divili byste se, jak to jde lehce!), a dokonce i vyjmou, navíc ani rozměrnější postavy nemají problém s usazením do třetí řady. Podélným posuvem obou řad můžete „šachovat“ s objemem zavazadelníku, přičemž v nejlepším případě získáte téměř 800 litrů, v tom opačném ale zbude délka ložné plochy vhodná maximálně pro uložení menších cestovních kufrů. Příjemné je, že při nakládání drobností nemusíte otevírat celé páté dveře. Verso má totiž ve standardu otevíratelné zadní okno.

Toyota Proace Verso - kapacita zavadlového prostoru od sedadel/od podlahy
Verze Compact (City) [l] Medium [l] Long (kombi) [l]
Provedení 8 sedadel 224/ - 603/798 989/1384
Provedení 5 sedadel 1356/1978 1624/2381 2011/2932
Délka zavazadlového prostoru [mm]
Provedení 8 sedadel 282 627 977
Provedení 5 sedadel 1242 1497 1847

S Versem jsme se zdržovali hlavně mimo město a posledních patnáct kilometrů trasy popojížděli lehce ucpanou Varšavou, i přesto se ale dala spotřeba dvoulitrového turbodieselu udržet pod osmi litry. Motor neběží tak jemně jako šestnáctistovka, kterou jsem vyzkoušel o den dříve. Jeho zvuk je v interiéru více slyšet i navzdory tomu, že má Verso ve srovnání se „skříňovkou“ po poznání lepší odhlučnění. Cítíte jemné vibrace přenášené do podlahy, ve vyšších otáčkách je jízda i o něco hlučnější, ani tady ale není potřeba čtyřválec přehnaně vytáčet.

Popravdě řečeno není rozdíl v zátahu oproti šestnáctistovce až tak znát – počkejte si přinejmenším do osmnácti set otáček za minutu, okolo čtyř tisíc už se tradičně nic moc neděje. Že by ale dvoulitr citelně více tlačil posádku do sedadel, se říci nedá. Připomínám, že Van se šestnáctistovkou byl zatížen třemi sty kilogramy provizorního nákladu, rozdíl v hmotnostech obou zkoušených aut tedy nebude až tak velký, jak by se mohlo zdát.

Druhý den jsem si při průjezdu Varšavou konečně mohl vyzkoušet chování podvozku na rozbitějších silnicích a kočičích hlavách, přičemž hlavně z této zkušenosti pramení dřívější poznámky o tom, že Toyota Proace není jízdně ani tak dodávka, jako spíše MPV. Všechny verze mají vzadu nezávislé zavěšení s šikmými rameny a vinuté pružiny, bouchání ani uskakování kol se proto moc často nedočkáte. Měkčí podvozek pěkně kopíruje nerovnosti, bouchání při průjezdu děr jsem nezaznamenal snad ani jednou. Navíc je tady stále ta příjemná ovladatelnost a pocit jako za volantem mnohem menšího auta daný na poměry dodávek relativně nízkým posazem. S tímto autem zkrátka dokáže bezpečně a s přehledem jezdit i někdo, kdo byl dosud zvyklý na mnohem menší vozy!

Toyota Proace Verso - technická data motorů
Motor 1.6 D-4D 1.6 D-4D 2.0 D-4D 2.0 D-4D
Zdvihový objem [cm³] 1560 1560 1997 1997
Max. výkon [kW při ot/min] 70/3750 85/3500 110/4000 132/1750
Max. točivý moment [Nm při ot/min] 210/1750 300/1750 370/2000 400/2000
Stop & Start ne ano ano ano
Převodovka 5M 6M 6M 6A
Nejvyšší rychlost [km/h] 145 160 170 170
Akcelerace 0-100 km/h [s] 15,9 13,4 11,0 10,0
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 5,5 5,1 5,3 5,7

Pár poznámek na závěr…

Japonská automobilka sází pouze na pohon předních kol, speciálních verzí 4x4 s technikou Dangel se tedy pravděpodobně nedočkáme a v plánu není ani hybrid nebo elektromobil. Dovozce u nás stanovil dvouletý servisní interval s omezením na 40.000 kilometrů, ten je však proměnlivý a sám automobil se umí díky čidlu kvality oleje sám přihlásit o dřívější výměnu. Výjimkou je verze 2.0 D-4D/132 kW, která má kvůli vyvažovacím hřídelům menší množství oleje.

Mezi osobními a skříňovými verzemi nejsou z hlediska podvozku rozdíly, liší se pouze celkovou úrovní odhlučnění kabiny. Momentálně jsou v řešení také šikovné přestavby (z proacu se pak stane například mobilní dílna nebo chladírenský vůz). O dodávky potřebného zařízení by se měly postarat například společnosti Würth nebo Carrier. Jako poslední dostane ceny osobní verze Verso. Známé by měly být do konce září.

Jan Mička
Diskuze (18)
16. 11. 2018 23:52
Re: nastupovanie
To sa neda porovnanva Sharan je uplne iny typ auta... Neplet hrusky s jablkami, ziadna dodavka ala proace - Transporter, Vito atd niesu nizsie
Mne sa prave javi vyssi podvozok ako vyhoda nemusis sa bat ze niekde chytis spodok, obrubnik atd... Hlavne ak niekedy ides po zlych cestach
24. 2. 2018 12:45
Re: Toyota???
Dobrý den, už se podařilo závadu odstranit?
9. 9. 2017 22:35
Toyota???
Mám to doma a jako auto dobré pohodlné ,prostorné, celkem to i jede (2,0D),
spotřeba dobrá, cena akceptovatelná.
Ale, autu svévolně zhasíná za jízdy motor a musí se nastartovat klíčkem (žádný start
stop na spojku) řekl bych vada ale podle prodejce nejsem sám a prodejce a importer
to po mé reklamaci považuje za vlastnost tohoto typu vozu . Patrně se v tom máme
zabít když to "zdechne " v křižovatce !
Prý se dle vyjádření prodejce připravuje nový software ( už půl roku).
Nechci nikoho odradit od případné koupě ale určitě bych se na tuto
standardní "vlastnost " vozu zeptal aby pak nebyl překvapený jako já.
Avatar - wakantanka
11. 9. 2016 20:59
Re: nastupovanie
No tak sa teda nechám rád poučiť, ak máš lepšie vysvetlenie. Proste na danom pôdoryse ak chcem mať väčší priestor musím ísť do výšky. Pod podlahou musí ostať miesto na nádrž, rezervu, prípadne na kardan ak ide o 4x4. Nehovoriac o tom, že nejedná sa len o tzv. fourgony, ale aj podvozok s kabínou pripravený na montáž nadstavieb a tú treba dostať nad kolesá zadnej nápravy. Aj keď sa tak tieto vozidlá netvária, stále sú to ako predchodcovia hlavne úžitkové vozidlá, ktoré dostali aj takúto lepšie vybavenú verziu.
Re: nastupovanie
Premýšľaš o tom, čo píšeš?