8.9. 2016 Jan Mička Jan Mička

Zkusili jsme Toyotu Proace a Proace Verso: Odveze nábytek, nahradí MPV

 

Nová generace Toyoty Proace výrazně změnila vizáž a image dodávky jí už nikdo neodpáře, jízdně má ale blízko osobním vozům. Nevěříte? Jenom čtěte dál!

Pokud byste si měli „z fleku“ vyjmenovat tři u nás prodávané dodávky, budou mezi nimi například Peugeot Boxer, Ford Transit, Citroen Jumper, Fiat Ducato nebo Volkswagen Transporter, zapomínat by se ale nemělo ani na japonskou Toyotu. Ta už k nám před lety přišla s modely Hiace a Proace, přičemž druhý zmiňovaný vůz v podstatě nebyl ničím jiným než přebrandovaným Peugeotem Expert, případně Citroenem Jumpy. Pod kapotou francouzské motory, hromada místa pro rodiny i živnostníky, a nepřehlédnutelný klínovitý design karoserie. Ano, společně se svými bratry šlo o jeden z nejvýraznějších lehkých užitkových vozů na našem trhu.

V nové generaci vozu zůstalo pouze jméno a sourozenecký vztah s koncernem PSA, od pohledu se však jedná o ryzí dodávku se zakulacenou přídí, výraznými blatníky a dokonce i ve skříňových verzích řekl bych až „tuningovými“ lemy prahů. Z mého pohledu jde o jednu z designově nejpovedenějších dodávek na trhu (Toyota říká tomuto stylu Under Priority a má jasně napovídat příslušnost k dalším modelům značky), jízdně má ale blíže spíše k osobním automobilům.

Toyotu Proace jsem poprvé vyzkoušel v rámci mezinárodní prezentace v okolí Varšavy a k mání je v obrovském množství verzí. Předně jsou tady tři základní délky karoserie – Compact (v Česku se jmenuje City) s délkou 4.606 mm a rozvorem 2.925 mm, v rámci modelu úplná novinka mířená například proti Volkswagenu Caddy Maxi nebo Fordu Transit Connect, Medium s délkou 4.956 mm a rozvorem 3.257 mm, a Long s délkou 5.308 mm a rozvorem shodným jako Medium. K tomu si přidejte užitkové varianty Crew Cab, Van, PC Combi, Platform Cab a osobní Verso a dostáváte sestavu, ze které si vybere v podstatě každý – podle zástupců Toyoty existuje celkem 1385 kombinací! Na jeden model je to docela dost, ve světě užitkových automobilů to ale takto chodí.

Toyota Proace - vnější rozměry karoserie
VerzeCompactMediumLong
Délka460649565308
Šířka192019201920
Výška190518901890
Rozvor náprav292532753275
Rozchod vpředu162716271627
Rozchod vzadu160016001600
Převis vpředu881881881
Převis vzadu8038031153
Světlá výška150150150
Verze se zvětšenou světlou výškou175175175
Průměr otáčení (stopový/obrysový)11,3/11,812,4/12,912,4/12,9
V Polsku jsme začali skříňovou verzí Medium Active, což v řeči českého ceníku značí vrcholnou výbavu. Se základním motorem 1.6 D-4D o výkonu 70 kW, točivém momentu 210 N.m a manuální pětistupňovou převodovkou (jiná k tomuto motoru nejde) se bavíme o částce 499.900 Kč bez DPH (necelých 605.000 Kč s DPH), nicméně nenechte se zmást označením D-4D. Jde o motor koncernu PSA, který je stejně jako zbytek palety opatřen vstřikováním močoviny do výfukového systému.

Za volant se posadíte se stejnou lehkostí jako do velkého SUV, na předních sloupcích dokonce chybí pro dodávky charakteristická madla, protože je posádka prostě neupotřebí. Hned na první pohledu musí být každému jasné, že se původně jedná o vůz koncernu PSA, což je patrné zejména z tvaru a provedení tlačítek nebo panelu klimatizace, to ale na druhou stranu ničemu nevadí – vypadají hezky.

Posaz je vyšší, ale nemáte pocit, že jste úplným pánem světa a řidičům autobusů se na křižovatkách a ni zdaleka nedíváte přímo do očí, výhled do stran je ale špičkový, stejně jako dostupnost všech ovládacích prvků a podobně. Vpředu najdou místo tři cestující, i když uprostřed bych osobně moc dlouho sedět nechtěl, vzadu pak tři europalety, případně 5,3 kubických metrů čehokoliv do hmotnosti jedné tuny. Toyota uvádí i objem nákladového prostoru se systémem Easy Cargo (pro Medium činí 5,8 metrů krychlových), nejde ale o nic převratného. Japonci pouze přičetli i veškerá další zákoutí nacházející se různě po kabině.

Toyota Proace van - rozměry nákladového prostoru (mm)
VerzeCompactMediumLong
Max. délka nákladu - u podlahy216225122862
Max. délka nákladu - u podlahy (Smart Cargo)332436744026
Max. délka nákladu ve stř. výšce ložné plochy183521852535
Max. výška nákl. prostoru139713971397
Max. šířka nákl. prostoru mezi bočnicemi162816281628
Max. šířka nákl. prostoru mezi podběhy125812581258
Výška nákladové hrany (min/max)545/626544/613600/633
Výška posuvných bočních dveří123812411241
Šířka posuvných bočních dveří745935935
Výška zadních dveří122012201220
Šířka zadních dveří128212821282

Materiály v interiéru jsou tvrdé, vypadají fešně a mnohdy působí, že jim neublíží ani atomový výbuch, jak jsou tady ale detaily jako například rámečky okolo krajních výdechů ventilace, které zrovna moc dobře nelícují. Odkládacích schránek jsem jenom na první pohled napočítal nejméně deset a časem bych ale jistě narazil na další, s prostorem pro i relativně velké předměty tedy kabina na štítu rozhodně nění.

Skříňová verze nemůže mít vestavěnou navigaci (v rámci testování jsme si vystačili s přenosnou od TomTomu), náš konkrétní kousek byl ale vybaven paketem bezpečnost za 22.000 Kč, který vedle čtyř dalších airbagů (v základu jsou pouze přední), vyhřívání předních sedadel, otočného ovladače Toyota Traction Select pro výběr typu povrchu, po kterém jedete (mění se charakteristika motoru a činnost stabilizace, u PSA mu říkají Grip Control) a plechových 17“ disků přidá také parkovací kameru. Že není její obraz přes co přenášet? Omyl! Najdete jej ve vnitřním zpětném zrcátku, které je ale jinak u „skříňovky“ s přepážkou za předními sedadly a plechovými křídlovými dveřmi v podstatě zbytečné. Zadní dveře však mohou být za 7.000 Kč i prosklené a v takovém případě smysl dává.

Jenom šestnáctistovka? Opravdu?

První den testování jsme po silnější verzi šestnáctistovky s 85 kilowatty v 3500 otáčkách a točivým momentem 300 N.m. Možná si řeknete, že pro dodávku s povoleným zatížením 1000 kilogramů a možností připojit přívěs o hmotnosti nejméně 1,8 tuny (v závislosti na motoru může mít až 2,5 tuny) jde o neadekvátní motor, je to ale spíše otázka potřeb jednotlivce. V okolí Varšavy jsme jezdili ve dvou a vzadu mezi nápravami měli ukotveno 300 kilogramů provizorního nákladu, což sice ani zdaleka není hranice možností, ne každý ale potřebuje denně převážet půlku obchodu se stavebninami. Nejde vyloženě o „spodový“ motor, popravdě začínán nabírat síly přibližně od patnácti set otáček za minutu a naplno táhne až těsně pod dvěma tisíci otáčkami, že bych si ale stěžoval na dynamiku, se říci nedá.

Je to dáno i rozumným převodováním manuální šestistupňové skříně, která s nějakým tím běžným denním zatížením počítá. Zařadíte šestku ve 130 km/h, otáčky motoru se ustálí lehce pod 2.500 za minutu, a při potřebě předjetí tu očekávanou dynamiku prostě máte. Takto vybavený Proace není trhač asfaltu a plně naložený se možná bude v kopcích nadechovat pozvolněji, brzdou provozu se však ani tak nestanete.

Video

Co mě ale na vybraném pohonu překvapilo snad ze všeho nejvíce, je kultivovanost běhu a vůbec vysoká úroveň utlumení kabiny. Motor běží tiše, běžně si šepotá jakoby někde daleko před vámi a ozývá se až po vytočení nad střední pásmo otáček. To už je ale z hlediska dynamiky naprosto zbytečné, protože tah uvadá okolo 3500 min-1. Navíc ani spotřeba není k zahození! Jezdili jsme za 6 litrů, což je srovnatelné s kompaktními modely, bavíme se ale spíše o mimoměstském cyklu do rychlosti zhruba 100 km/h a pár kilometrech na dálnici. Nic jiného provoz okolo Varšavy neumožňoval.

Šířka 1920 milimetrů je srovnatelná s velkými SUV, celkové rozměry máte v oku během chvíle, navíc nastavení podvozek je plně srovnatelné s osobáky a podle kultury jízdy by dodávku napoprvé tipoval asi jenom málokdo. Kupříkladu vpředu najdete nápravu Pseudo MacPherson převzatou z platformy EMP2, kterou používá i Peugeot 308, který platí za překvapivě ovladatelný kompakt. Aerodynamický hluk se začíná citelněji projevovat až nad stokilometrovou rychlostí, náklony karoserie v zatáčkách jsou spíše pocitové (přece jenom sedíte výše než v osobáku), z mého pohledu ale menší než například u Volkswagenu T6. Dodávku vám v podstatě napovídá pouze řízení s mírnou vůlí okolo středové polohy a delším převodem, obrysovým průměr otáčení do třinácti metrů jsme ale zase v teritoriu osobáků (stejných 12,9 metru mělo například minulé Volvo XC90).

Konečný verdikt nad podvozkem ale zatím ještě nevynesu, protože jsme v Polsku první den nenarazili na jedinou rozbitou silnici. Vlastnosti auta se navíc mění s celkovým zatížením a velikostí kol, po první jízdě ale nelze nezmínit spíše měkčí nastavení odpružení (bude zajímavé sledovat, jak si poradí s větším zatížením) a jisté vedení stopy. Tak uvidíme, jak se zachová na typicky českém „ementálu“!

Toyota Proace Van - technická data motorů
Motor1.6 D-4D1.6 D-4D2.0 D
Zdvihový objem [cm³]1 5601 5601 997
Max. výkon [kW při ot/min]70/375085/3500110/4000
Max. točivý moment [Nm při ot/min]210/1750300/1750370/2000
Stop & Startneanoano
Převodovka5M6M6M
Nejvyšší rychlost [km/h]145160170
Akcelerace 0-100 km/h [s]15,913,411,0
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]5,55,15,3
Cena Live (Kč)464.900*--
Cena Active (Kč)499.900*524.900554.900
*Standardní zatížení 1000 kg, ceny pro 1200 kg jsou o 5.000 Kč vyšší. Ceny bez DPH, platí pro Medium

Toyota Proace Verso Family – spíše luxusnější MPV než dodávka

Druhý jsme usedli za volant osobního proacu. Zůstali jsme u prostřední velikosti karoserie (Medium), sáhli však po dvoulitrovém turbodieselu D-4D s výkonem 110 kW, točivým momentem 370 N.m a manuální šestistupňovou převodovkou. Jde o slabší variantu tohoto motoru – silnější má 132 kW, 400 N.m a je standardně párovaná s šestistupňovým měničovým automatem od Aisinu. Jenom o větším motoru ale tato verze nebyla.

Důležitější pro nás v první chvíli byly změny v interiéru. Můžete mít osmimístné provedení se třemi řadami sedadel čalouněných kůží, přístrojová deska je ve srovnání se skříňovými verzemi lehce „civilnější“ (tvrdé plasty však zůstávají) i díky zástavbě infotainmentu se sedmipalcovým dotykovým displejem, ve výbavě pak dále nechybí například prosklená střecha (dva pásy nad druhou s třetí řadou sedadel s manuálně ovládanými roletami), klimatizace pro zadní cestující, dvojice elektricky posuvných bočních dveří, přední sedadla s masážní funkcí nebo head-up displej (po vzoru vozů PSA s výsuvným sklíčkem). Zkrátka luxusnější verze konkurující například Volkswagenu Multivan, a to jsem se svezl „pouze" s prostřední verzí Family. Vrcholné VIP je ještě o pořádný kus dál!

Příjemné je, že když Toyota uvede osm míst k sezení, do auta se skutečně pohodlně posadí osm dospělých cestujících. Sedadla ve druhé a třetí řadě jsou asymetricky dělená, dají se v širokém rozsahu posouvat (divili byste se, jak to jde lehce!), a dokonce i vyjmou, navíc ani rozměrnější postavy nemají problém s usazením do třetí řady. Podélným posuvem obou řad můžete „šachovat“ s objemem zavazadelníku, přičemž v nejlepším případě získáte téměř 800 litrů, v tom opačném ale zbude délka ložné plochy vhodná maximálně pro uložení menších cestovních kufrů. Příjemné je, že při nakládání drobností nemusíte otevírat celé páté dveře. Verso má totiž ve standardu otevíratelné zadní okno.

Toyota Proace Verso - kapacita zavadlového prostoru od sedadel/od podlahy
VerzeCompact (City) [l]Medium [l]Long (kombi) [l]
Provedení 8 sedadel224/ -603/798989/1384
Provedení 5 sedadel1356/19781624/23812011/2932
Délka zavazadlového prostoru [mm]
Provedení 8 sedadel282627977
Provedení 5 sedadel124214971847
S Versem jsme se zdržovali hlavně mimo město a posledních patnáct kilometrů trasy popojížděli lehce ucpanou Varšavou, i přesto se ale dala spotřeba dvoulitrového turbodieselu udržet pod osmi litry. Motor neběží tak jemně jako šestnáctistovka, kterou jsem vyzkoušel o den dříve. Jeho zvuk je v interiéru více slyšet i navzdory tomu, že má Verso ve srovnání se „skříňovkou“ po poznání lepší odhlučnění. Cítíte jemné vibrace přenášené do podlahy, ve vyšších otáčkách je jízda i o něco hlučnější, ani tady ale není potřeba čtyřválec přehnaně vytáčet.

Popravdě řečeno není rozdíl v zátahu oproti šestnáctistovce až tak znát – počkejte si přinejmenším do osmnácti set otáček za minutu, okolo čtyř tisíc už se tradičně nic moc neděje. Že by ale dvoulitr citelně více tlačil posádku do sedadel, se říci nedá. Připomínám, že Van se šestnáctistovkou byl zatížen třemi sty kilogramy provizorního nákladu, rozdíl v hmotnostech obou zkoušených aut tedy nebude až tak velký, jak by se mohlo zdát.

Druhý den jsem si při průjezdu Varšavou konečně mohl vyzkoušet chování podvozku na rozbitějších silnicích a kočičích hlavách, přičemž hlavně z této zkušenosti pramení dřívější poznámky o tom, že Toyota Proace není jízdně ani tak dodávka, jako spíše MPV. Všechny verze mají vzadu nezávislé zavěšení s šikmými rameny a vinuté pružiny, bouchání ani uskakování kol se proto moc často nedočkáte. Měkčí podvozek pěkně kopíruje nerovnosti, bouchání při průjezdu děr jsem nezaznamenal snad ani jednou. Navíc je tady stále ta příjemná ovladatelnost a pocit jako za volantem mnohem menšího auta daný na poměry dodávek relativně nízkým posazem. S tímto autem zkrátka dokáže bezpečně a s přehledem jezdit i někdo, kdo byl dosud zvyklý na mnohem menší vozy!

Toyota Proace Verso - technická data motorů
Motor1.6 D-4D1.6 D-4D2.0 D-4D2.0 D-4D
Zdvihový objem [cm³]1560156019971997
Max. výkon [kW při ot/min]70/375085/3500110/4000132/1750
Max. točivý moment [Nm při ot/min]210/1750300/1750370/2000400/2000
Stop & Startneanoanoano
Převodovka5M6M6M6A
Nejvyšší rychlost [km/h]145160170170
Akcelerace 0-100 km/h [s]15,913,411,010,0
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]5,55,15,35,7

Pár poznámek na závěr…

Japonská automobilka sází pouze na pohon předních kol, speciálních verzí 4x4 s technikou Dangel se tedy pravděpodobně nedočkáme a v plánu není ani hybrid nebo elektromobil. Dovozce u nás stanovil dvouletý servisní interval s omezením na 40.000 kilometrů, ten je však proměnlivý a sám automobil se umí díky čidlu kvality oleje sám přihlásit o dřívější výměnu. Výjimkou je verze 2.0 D-4D/132 kW, která má kvůli vyvažovacím hřídelům menší množství oleje.

Mezi osobními a skříňovými verzemi nejsou z hlediska podvozku rozdíly, liší se pouze celkovou úrovní odhlučnění kabiny. Momentálně jsou v řešení také šikovné přestavby (z proacu se pak stane například mobilní dílna nebo chladírenský vůz). O dodávky potřebného zařízení by se měly postarat například společnosti Würth nebo Carrier. Jako poslední dostane ceny osobní verze Verso. Známé by měly být do konce září.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Bohumila Pečinky: Udej svého živnostníka Komentář Bohumila Pečinky: Udej svého živnostníka

Od poloviny letošního roku odstartuje ministerstvo…

Ludvík chce čtrnáct úředníků na elektronizaci. Za námi už je jen Rumunsko, tvrdí Ludvík chce čtrnáct úředníků na elektronizaci. Za námi už je jen Rumunsko, tvrdí

Elektronizace zdravotnictví vázne. Poslanci uvažují…

Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 






 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Včera

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Chystáte se na páteční flám? Dejte si pozor na otravu alkoholem

Chystáte se na páteční flám? Dejte si pozor na…

Přibližně čtvrtina mužů a pět procent žen pije v Česku pravidelně přes míru. Akutní otrava alkoholem ale nehrozí…

Očima Františky: Deset důvodů proč Barťáka milovat

Očima Františky: Deset důvodů proč Barťáka milovat

Barťákem je samozřejmě myšlen jedinečný filmový a divadelní herec, také producent a ředitel Mezinárodního…

 

iSport.cz

Šlesingr jako Koukalová. Šéfovi biatlonu nepodal ruku, ztratil respekt

Šlesingr jako Koukalová. Šéfovi biatlonu nepodal…

 Sezona již skončila, ale z hlavy to jen tak vyhnat opravdu nejde. Doping. Ostatně když Ondřej Moravec s…

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

 

Reflex.cz

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Obchodní inspekce se tuží, mincovní šmejdi dostávají kouř!

Jako liberál málokdy tleskám, když se něco řeší represivně. V případě prodejců bezcenných plíšků vydávaných za…

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…