Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První jízda s novým Renaultem 4 E-Tech: Tohle retro se vám bude líbit!

Palubní deska se dvěma displeji je úplně stejná jako u menší pětky. Jen čalounění před spolujezdcem je jinak prošívané.
Protažením rozvoru o 84 na 2624 mm se zvětšil prostor pro nohy cestujících ve druhé řadě. Ve čtyřce si dozadu sednou i dospělí.
Variabilitu kabiny zvyšuje i sklopné opěradlo spolujezdce. Potom dovnitř naložíte i 2,2 metru dlouhé předměty.
Stylem se Renault 4 vyrovná pětce, a navíc je prostornější.
9 Fotogalerie
Leoš Káňa
Diskuze (12)

Kreativní invence Renaultu nezná mezí. V poslední době totiž přivádí k životu jeden klenot za druhým. Po malém elektrickém hatchbacku 5 nyní začíná prodávat o něco větší bateriový model 4.

Nedávno jsme testovali nový Renault 5 a malý roztomilý elektromobil nás okouzlil retrostylem i příjemným jízdním projevem. Jenže prakticky je jen pro dva lidi, protože na zadních sedadlech je málo místa. Naštěstí tu máme Renault 4, který tento neduh napravuje. Stylově je také vytříbený, a navíc větší a praktičtější. Navazuje na původní čtyřku, vyráběnou od roku 1961, která byla označována jako auto pro všechny. Prodávala se na pěti kontinentech ve více než 100 zemích a celkově se jí vyrobilo více než osm milionů kusů. I nový elektrický Renault 4 chce oslovit širokou skupinu motoristů. Zda k tomu má předpoklady, jsme vyzkoušeli v okolí polské Vratislavi.

Moderní reinkarnace

Na Renaulty 4 vyrovnané před hotelem je hezký pohled, protože retrodesign se Francouzům povedl. Zvýšenou stavbou, siluetou, šikmým zakončením zadních dveří nebo malým okénkem v zadním sloupku už zdálky připomíná původní čtyřku z šedesátých let. Typická je také podlouhlá maska s naznačeným žebrováním, která společně s kulatými světly vytváří jednolitý blok. Jedná se o jeden díl překrytý průhledným plexisklem a orámovaný diodovým proužkem. Poprvé je u renaultu použito svítící logo uprostřed. Na historický vůz odkazují i svisle podlouhlá zadní světla nebo tři výrazné prolisy ve dveřích připomínající plastové kryty na původním modelu 4 GTL.

A navíc se dočkáme i speciality v podobě plátěné shrnovací střechy Plein Sud s rozměry 97 x 77 cm, jakou měla původní čtyřka. Ta se ale do nabídky dostane později.

Uvnitř se ocitáme ve známém prostředí. Hezky uspořádaná palubní deska je i s volantem úplně stejná jako v pětce. Jen čalounění před spolujezdcem je odlišné a na okrasném panelu je nápis Renault 4. I čtyřka tak má od výbavy Techno dva 10" displeje na přístroje a multimediální systém využívající systém Google a ovládá se úplně stejně. Zákazník si může vybrat z 24 kombinací doplňků vytištěných na 3D tiskárně a nechybí ani držák na bagetu.

Hlavní trumf

Do čtyřky se nastupuje snadněji než do pětky díky větším zadním dveřím i zvýšenému podvozku – světlá výška vzrostla o 26 na 181 mm. Velký rozdíl vidíme i v prostornosti. Na předních sedadlech máme místa stejně, ale zadní část už není jen provizorní. Protažením rozvoru o 84 na 2624 mm se posunula druhá řada dozadu. Redaktorovi s výškou 174 cm zůstává před koleny volných zhruba 6 cm, ale pokud je přední sedadlo ukotvené až dole, nemá stejně jako v pětce kam zasunout chodidla. Lehce se v zadní řadě také rozšířila kabina a všímáme si i výplní dveří potažených okrasnou tkaninou – v pětce najdete jen jednolitý plastový výlisek.

Dalším bonusem je nárůst zavazadelníku na 375 litrů dle metodiky VDA. Do této hodnoty je započítán i 36litrový box pod podlahou na kabely. Čtyřka, ve které jsme se krátce svezli, ale v tomto místě měla subwoofer Harman/Kardon. I tak vypadá kufr prostorný a kvůli rovným bokům dobře využitelný. Původní Renault 4 slavil úspěch hlavně díky praktickému interiéru a ani jeho moderní nástupce v tomto směru nezahálí. Od výbavy Techno je sedadlo spolujezdce sklopné, takže dovnitř naložíte až 2,2 metru dlouhé předměty. A za deset tisíc si můžete objednat elektricky ovládané víko, což pětka neumí.

Nově s pádly

Novinka je postavena na elektrické platformě AmpR Small stejně jako pětka. Silnější verze má výkon 110 kW, 52kWh baterii a dojezd až 409 km, slabší nabídne 90 kW, 40kWh baterii a dojezd 308 km. První provedení zvládne zrychlení na stovku do 8,5 sekundy a nabíjení stejnosměrným proudem 100 kW (druhá jen 80 kW). Efektivitu zvyšuje tepelné čerpadlo nebo vytápění baterie a má také obousměrnou palubní nabíječku AC o výkonu 11 kW, která umožňuje využívat funkce V2L (vehicle-to- -load) a V2G (vehicle-to-grid), tedy napájet další elektrické přístroje nebo posílat elektřinu zpět do sítě.

Na testovací okruh volíme silnější verzi ve výbavě Icon. Prvním překvapením je možnost zvolit jízdní režim all-terrain, který by měl usnadňovat jízdu v terénu. Je součástí paketu Extended Grip za 10 000 Kč. Druhým překvapením jsou pádla pod volantem pro nastavování rekuperace, která pětka nemá. V nejnižším režimu sice zcela neplachtí, ale zpomalování je velmi mírné. Když dáváme maximální rekuperaci, spustí se funkce One Pedal – po sundání nohy z plynu dokáže vůz úplně zastavit.

Čtyřka je ve všech nastaveních přívětivá a hezky se ovládá. Podvozek je komfortní, dobře tlumí nerovnosti, ale nebojí se ani svižných průjezdů zatáčkami, kde krásně drží stopu. Jen přední pohon nás občas zazlobí. Na méně přilnavém povrchu se kola při rozjezdu protáčejí a sešlápnutí plynu na doraz při výjezdu ze zatáčky znamená výrazné zatahání za volant. Příznivá je spotřeba – po sto kilometrech ukazuje palubní počítač průměr 13,3 kWh.

Renault 4 stojí od 725 000 Kč, a je tak o padesát tisíc dražší než pětka. Díky prostornější kabině, většímu zavazadelníku, lepšímu nastupování či pádlům pro nastavování rekuperace si příplatek obhájí.

Technické údaje a ceny Renaultu 4 E-Tech electric
 120 urban range150 comfor range
Motorelektromotor PMSM vpředu
Maximální výkon (kW)90110
Točivý moment (Nm)225245
Převodovkajednostupňovájednostupňová
Pohonpředních kolpředních kol
Provozní/užitečná hmotnost (kg)1410/5601462/593
Maximální rychlost (km/h)150150
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s)9,28,2
Kapacita baterie využitelná (kWh)4052
Kombinovaná spotřeba WLTP (kWh/100 km)14,715,1
Kombinovaný dojezd WLTP (km)308409
Nabíjecí výkon AC/DC (kW)11/8011/100
Délka x šířka x výška (mm)4143 x 1796 x 1552
Rozvor (mm)2624
Objem zavazadelníku (l)375/1149
Cena od (Kč)725 000799 000

Hodnocení Světa motorů

Plusy

  • Originální styl
  • Hezké detaily
  • Vyvážené jízdní vlastnosti
  • Slušná prostornost kabiny
  • Možnost nastavování rekuperace
  • Využitelnost zavazadelníku

Minusy

  • Pod plynem tahá za volant
  • Zmatek v páčkách pod volantem
Vstoupit do diskuze (12)