Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Biopaliva motorům škodí, tvrdí v USA

Roman Beránek
Diskuze (35)
Může tankování benzinu s příměsí bioetanolu poškodit motor? Němci tvrdí že ne, Američané že ano.

Novou studii prokazující škodlivost biopaliva s vyšším podílem etanolu zveřejnili společně američtí výrobci automobilů a petrolejářské společnosti. Impulsem pro ně bylo dubnové rozhodnutí federální Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA), ve kterém povolila registraci a prodej paliva s označením E15 na americkém trhu. Při dlouhodobém testu osmi automobilů se směsí 85 % benzinu a 15 % etanolu v nádržích došlo podle autorů studie k blíže nespecifikovanému poškození agregátu u dvou z nich.

„Objektivní vědecké testy prokázaly, že zvyšování podílu etanolu nad současných deset procent způsobuje vážné poškození motorů,“ píše v prohlášení Charles Drevna, prezident asociace amerických výrobců benzinu a petrochemie.

Podíl biosložky v palivu stoupá v USA od roku 2000. Tehdy činil jedno procento a v roce 2006 už to byla procenta tři. Od roku 2011 Američané tankují s benzinem deset procent etanolu.

EPA schválila použití paliva E15 již dříve. V říjnu 2010 pro vozidla vyrobená od roku 2007, v lednu 2011 pak souhlas rozšířila i na modelové roky 2001 až 2006. Letošním dubnovým povolením registrace vypustila nové palivo do volného prodeje.

„Schválené použití E15 zasáhne asi pět milionů majitelů vozů v celých Spojených státech,“ varuje dále Drevna.

EPA výsledky studie zpochybňuje a argumentuje vlastním průzkumem, který žádnou hrozbu poškození motoru nepotvrdil.

E10 v Německu

Benzin s vyšším podílem biosložky mohou od února 2011 tankovat i naši západní sousedé. Jak název E10 napovídá, palivo obsahuje bioetanolu deset procent. Němci o něj ale nestojí, i oni se obávají poškození agregátů svých vozů. Nepomáhá ani ujišťování automotoklubu ADAC, že dosud nezaznamenal jediný případ, kdy by byl motor zničen vinou tohoto paliva.

Biopaliva u nás

V České republice jde přimíchávání etanolu do benzinu ruku v ruce s rozhodnutími z Bruselu. V roce 2007 se vrcholní představitelé EU dohodli, že do roku 2020 by se měl podíl biopaliv v dopravě zvýšit ze dvou na deset procent. Česká vláda schválila o rok později program na podporu smělého evropského plánu. Od roku 2010 je podíl biosložky v palivu zákonem stanoven na 4,1 % u benzinu a 6 % u nafty. O jeho dalším zvyšování se u nás zatím neuvažuje. Efektivně využít paliva s vyšším než pětiprocentním podílem etanolu mohou totiž jen moderní motory, jejichž zastoupení není v našem průměrně třináctiletém vozovém parku velké.

Kdo o biopaliva stojí?

Původním argumentem pro zavádění paliv z obnovitelných zdrojů byla ochrana životního prostředí a snížení závislosti na dovozu ropy. Vědecké studie v USA i Evropě už ale prokázaly, že tato cesta ke kýženému cíli nevede. Právě naopak. Zvýšená produkce plodin, ze kterých se biopaliva vyrábějí, vede k větší ekologické zátěži, než spalování klasických ropných produktů. Podle zprávy Světové banky jsou biopaliva také příčinou růstu cen obilí a potravinové krize v chudých zemích. Ani většina zelených aktivistů už proto používání biopaliv nepodporuje. Na zachování a zvyšování jejich podílu mají v současnosti zájem pouze politici, výrobci a zemědělci.

Roman Beránek
Diskuze (35)
25. 5. 2012 19:31
Re: smysl biopaliv
Další ropovody a plynovody se staví proto, že nelze najednou přejít na biopaliva. Musí se to dělat postupně a není jisté, jestli to vyjde - zatím je to jen experiment, proto se musí nechat otevřené i jiné cesty.
21. 5. 2012 10:58
Re: "Bio"palivo?
Vyplatí se pěstovat to, na co EU dává peníze. Lidi už o tom dávno nerozhodujou. Ale uplacený úředník nebo politik v Bruselu...
21. 5. 2012 10:53
Re: "Bio"palivo?
Mě připadá ujetý, že se nevyplatí ji nakoupit tady.
Buďte si jistý, že kdyby se jim to vozit z Austrálie nevyplatilo, dělat to nebudou.
Penny nejsou Greenpeace nebo vláda, oni si musejí na svůj provoz vydělat, takže spočítané to určitě mají dobře.
20. 5. 2012 21:57
Re: smysl biopaliv
Problém je, že biopaliva závislost na ropě nesnižují. Aby se vyrobil litr biopaliva, musí se spotřebovat ekvivalent 0,7 - 1,2 litru fosilního paliva podle technologie výroby. Traktor na vzduch nejezdí. Musí pole zaset, několikrát chemicky ošetřit, nakonec sklidit a odvézt surovinu třeba 100 km do lihovaru. Tam je opět nutné dodat energii, alkohol sám nevznikne. A potom zase rozvozit a smíchat s fosilním palivem.
Co získáme? Takto upravené palivo nelze dlouhodobě skladovat, silně váže vodu, má kyselou reakci, takže způsobuje korozi všech plechových nádrží a palivového vedení. Může naleptat starší typy vstřikovačů, rozežírá těsnění ve starších motorech. Pro karburátorové motory je to úplná smrt - vždy dochází k podstatnému zvýšení spotřeby, karburátor není stavěn na hůře se odpařující líh, nedokáže ho dostatečně rozprášit. Ale je to výnosný byznys, díky kterému máme zcela zbytečně benzín dražší zhruba o 1-2 koruny na litr. Že tento experiment způsobude masivní ničení deštných pralesů a hladomor v chudších zemích? A koho to zajímá?
Dokud budou vládnout lobbisté a uplatní politici, tohoto nesmyslu se nezbavíme ani když bude všem jasné, že je to omyl a nesmysl.
20. 5. 2012 10:53
Re: smysl biopaliv
Tak to bych potom chtěl prosím vysvětlit, proč se za x miliard Euro stavěl Nordstream, (plynovod na zemní plyn z Ruska, který zajišťuje zásoby plynu do Německa), když se Němci chtějí orientovat na biopaliva? To co tvrdíte, je nesmysl. Termín "nespecifikované poškození" možná působí vágně, ale podíl biosložek se v Německu meziročně zvyšuje proto, protože tam mají podobné lobby jako u nás Agrofert atd.