Biopaliva motorům škodí, tvrdí v USA
Novou studii prokazující škodlivost biopaliva s vyšším podílem etanolu zveřejnili společně američtí výrobci automobilů a petrolejářské společnosti. Impulsem pro ně bylo dubnové rozhodnutí federální Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA), ve kterém povolila registraci a prodej paliva s označením E15 na americkém trhu. Při dlouhodobém testu osmi automobilů se směsí 85 % benzinu a 15 % etanolu v nádržích došlo podle autorů studie k blíže nespecifikovanému poškození agregátu u dvou z nich.
„Objektivní vědecké testy prokázaly, že zvyšování podílu etanolu nad současných deset procent způsobuje vážné poškození motorů,“ píše v prohlášení Charles Drevna, prezident asociace amerických výrobců benzinu a petrochemie.
Podíl biosložky v palivu stoupá v USA od roku 2000. Tehdy činil jedno procento a v roce 2006 už to byla procenta tři. Od roku 2011 Američané tankují s benzinem deset procent etanolu.
EPA schválila použití paliva E15 již dříve. V říjnu 2010 pro vozidla vyrobená od roku 2007, v lednu 2011 pak souhlas rozšířila i na modelové roky 2001 až 2006. Letošním dubnovým povolením registrace vypustila nové palivo do volného prodeje.
„Schválené použití E15 zasáhne asi pět milionů majitelů vozů v celých Spojených státech,“ varuje dále Drevna.
EPA výsledky studie zpochybňuje a argumentuje vlastním průzkumem, který žádnou hrozbu poškození motoru nepotvrdil.
E10 v Německu
Benzin s vyšším podílem biosložky mohou od února 2011 tankovat i naši západní sousedé. Jak název E10 napovídá, palivo obsahuje bioetanolu deset procent. Němci o něj ale nestojí, i oni se obávají poškození agregátů svých vozů. Nepomáhá ani ujišťování automotoklubu ADAC, že dosud nezaznamenal jediný případ, kdy by byl motor zničen vinou tohoto paliva.
Biopaliva u nás
V České republice jde přimíchávání etanolu do benzinu ruku v ruce s rozhodnutími z Bruselu. V roce 2007 se vrcholní představitelé EU dohodli, že do roku 2020 by se měl podíl biopaliv v dopravě zvýšit ze dvou na deset procent. Česká vláda schválila o rok později program na podporu smělého evropského plánu. Od roku 2010 je podíl biosložky v palivu zákonem stanoven na 4,1 % u benzinu a 6 % u nafty. O jeho dalším zvyšování se u nás zatím neuvažuje. Efektivně využít paliva s vyšším než pětiprocentním podílem etanolu mohou totiž jen moderní motory, jejichž zastoupení není v našem průměrně třináctiletém vozovém parku velké.
Kdo o biopaliva stojí?
Původním argumentem pro zavádění paliv z obnovitelných zdrojů byla ochrana životního prostředí a snížení závislosti na dovozu ropy. Vědecké studie v USA i Evropě už ale prokázaly, že tato cesta ke kýženému cíli nevede. Právě naopak. Zvýšená produkce plodin, ze kterých se biopaliva vyrábějí, vede k větší ekologické zátěži, než spalování klasických ropných produktů. Podle zprávy Světové banky jsou biopaliva také příčinou růstu cen obilí a potravinové krize v chudých zemích. Ani většina zelených aktivistů už proto používání biopaliv nepodporuje. Na zachování a zvyšování jejich podílu mají v současnosti zájem pouze politici, výrobci a zemědělci.