"Modely s odlišným pojmenováním, ale stejnou technikou už úspěšně prodává také konkurenční Audi – od A6 je odvozena A7 Sportback, od A4 pak A5. Ingolstadtská automobilka nyní nabízí tři karosářské verze A5 – kupé, kabriolet a pětidveřový Sportback."
Este by som spomenul Skodu, konkretne hatchback Fabiu a novy liftback Rapid.
Audi bylo první, co mě napadlo, když jsem uviděl nadpis. Není těch aut už trochu moc? Když Audi dělalo A3, A4, A6 a A8 a BMW (1),3,5,7, tak mi to přišlo v pohodě. Ale jak se Audi začala montovat do lichých čísel a BMW do sudých, začínají mi ta auta připadat dost tuctová. Nehledě na další kombinace s magickými znaky Q a X. Na druhou stranu, přestože ta auta vypadají všechna stejně, jsou pořád krásná :yes: Tedy až na ty splácaniny typu A7.
Taky si myslím. Když si půjdu kupovat Audi, budu chtít mít pocit výjimečnosti. Obecně nechápu, proč automobilky pro úspěšné mají v nabídce víc modelů než automobilky pro chudé, které mají logicky variabilnější spektrum zákazníků a dle mého právě tam by měla být patrná snaha vyjít vstříc co nejpestřejší paletou modelů. Pořád ale rozumnější než vytvářet hybridy a cpát je mezi dva úspěšné modely ve snaze získat několik zákazníků konkurenčních automobilek a zároveň si namlouvat, že jsou všechny modely cíleny na odlišné skupiny zákazníků a v žádném případě si zákazníky nebudou navzájem krást.
Spíš bych čekal, že bohatý člověk, když je spokojený se svým "pracovním" Mercedesem S, tak koupí manželce a dětem GL, milence céčkové kabrio a sobě pro radost SLS. "Chudý" si koupí Fabii Combi a hromadu let ho nikdo v autosalonu nevidí. Celkem tu širší nabídku u luxusních značek chápu...
Pokud ti jde čistě o vykrývání děr v nabídce, tak tyhle automobilky potřebují prodat mnohem méně kusů dané modelové řady, aby na ní vydělaly. Mají větší marže, často jde o deriváty existujících modelů. Když se mluvilo o A8 Avant, tak by na něm Audi vydělalo, pokud by prodalo 10 tisíc kusů ročně. 10 tisíc je v jejich celkových prodejích kapka v moři. Pokud by byli přesvědčeni, že těch 10 tisíc ročně udají, tak tu máme A8 Avant.
Pokud se jim podaří najít díru, ve které udají 100 tisíc aut ročně navíc, tak je to pro ně jackpot. A je jedno, že si část nabídky zkanibalizují. Většinou ke kanibalizaci dochází mezi příbuznými a obdobně drahými modely, což je z části dané tím, že mají hustou nabídku.
Ale ne vždy to vyjde. Příkladem je třeba 5GT, které v USA kanibalizuje sedmičku.