Vstrikovani metanolu s vodou se vyuziva i pri brutalne preplnovanych motorech k ochlazeni vzduchu - napr. Hellraiser kity na Ford Mustang (2 turba rvouci vzduch do snekoveho kompresoru - odtud jde vzduch na ~140°C), hori to, "chladi" to, zvedne to oktanove cislo (zamezi detonacim)... Tak to nepijte, ale lejte do motoru.
Těch informací je tam podle mě dost, jediné co může být chápano jako bulvarizace je to, že článek byl uveřejněn tendenčně v souvislosti se současnými událostmi.
informacni hodnota (nebo spise nehodnota).
Je to jako zacit se koukat na film, ktery nejak zacne, nejak skonci a clovek porad jaksi doufa, ze to nemohla byt takova blbost, ze to jeste neskoncilo a ze se jesto neco bude dit.
Jenze pak uz skonci i titulky a clovek se smiri s tim, ze o zkratka byla totalni ztrata casu.
Presne tohle je muj dojem z clanku.
Kdyby si dali aspon tu minimalni praci a zminili ze methanol se pouziva na ploche draze, kde jsme byli roky svetovou velmoci. Nic. Ja se touto problematikou absolutne nezajimam a vim to.. proc to nevi clovek, ktery se zivi psanim clanku, anebo proc to aspon s nekym nekonzultuje...
Pokus o senzaci ?
Methanol (Methylalkohol, drevni lih) je toxický, to je pro palivo spatonka.
Taky absorbuje vodu, tj v otevrene nadobe se koncentrovany methanol postupne znehodnocuje vodou ze vzdusne vlhkosti.
Dalsi nevyhoda je, ze ma cca o polovinu nizsi vyhrevnost nez benzin.
Dale je vysoce tekavy a jeho vysoke merne skupenske teplo pri prechodu do plynneho skupenstvi zpusobuje, ze je to "chladne" palivo ...rozhodne ale neni "mene horlavy". Pouze se saci potrubi, pisty a valce nezahrivaji tak moc jako pri spalovani benzinu.
To je vyhoda napriklad u malych modelarskych motoru, kde se jaksi nenosi velke tezke chladice.
Pro zvyseni vykonu se navic pridavaji slozite a drahe prisady na bazi amylnitratu CH3(CH2)4ONO2 - zpusobuji lepsi horeni paliva a dalsi narust vykonu.
Cimz je to jaksi cele dane.. drahe, jedovate a hydrofilni palivo je mimo dragstery modylky a snad jeste plochodrazni motorky k nicemu.
Posledni vec ktera stoji za zminku.. uz za 2sv valky mely letecke motory bezne vstrikovani vody do valcu (WEP), coz zvysuje pomerne dlouhodobe vykon, snizuje teplotu a zamezuje tzv "klepani" (zvysuje oktanove cislo). Ve skutecnosti se nejednalo o cistou vodu, ale zpravidla o smes voda x methanol v pomeru cca 2:1.
Jednak methanol brani zamrznuti a jednak se do motoru dostane palivo navic.
Vstrikovani vody do valcu dnes proziva urcitou renesanci, obcas se na webu objevi diletanti, kteri placaji hovadiny o autech "na vodu". Kvalita jejich techniky ovsem povetsinou ani nedosahuje toho, co uz bylo zmakle u letadel pred nejakymi 70 lety. No a to je asi tak v kostce vse, co bych ocekaval od auto webu na tema Methanol...