Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky

Zpět na článek

Hamburg chce mít za 20 let půlku města kompletně bez aut

50 komentářů

Avatar - Hittman
Hittman
Hmm, takže to bude liduprázdné město bez života, jen maminky s kočárkama se tam možná budou procházet, jelikož v takovém centru nebudou kanceláře, obchody, restaurace, atd., protože potřebují k provozu co? No automobily přeci. Už dnes vymírají centra měst, jelikož vznikají nákupní centra či zóny, kde se jsou obchodníci přesunuti z center, jelikož zde je bezplatné parkování, je jich tu vícero pohromadě, zákazník přijede a na jednom místě nakoupí to a tohle a ušetří čas, peníze a nervy, kde by v centru zaparkoval, kde zaplatí parkovné a nemusí naběhat kilometry...Hodně měst si na to stěžuje, že jsou jejich centra mrtvá...samotné kavárny s túristy to nezachrání. Jinak aby jim to v Hamburgu nedopadlo jak s proklamovaným utlumením jádra, kdy se dnes cca po 5ti letech s tímto prohlášením už vláda brzdí a ví, že to tak jednoduché nebude a přeci mi víme, že jádro je dnes ječistčí příjem energie a samozřejmě vývoj využití jádra jde dál, stejně tak jako získávání energie z hmoty a pod. Slunečníky a větrníky je střelba do prázdna, bez ustáleného příjmu energie (velké výkyvy, což nesvědčí pro přenosovou soustavu, výroba a následná likvidace jedovatých panelů, vliv na proudění větru u větrníků a tím pádem změn teploty a vlhkosti v okolí, atd.).
Je hezké vždy něco ťápnout a zklidit potlesk, ale horší je nést si odpovědnost za důsledky svého počínání, tj. ne vše je zlato, co se třpití. Jak víme, všechno má své výhody a nevýhody a je fér říci to celé, tj. i s těmi nevýhodami, aby byli všichni v obraze a neměli jen růžové brejle...
Toky1
"Město současně počítá s rozšiřováním ekologické infrastruktury a plánuje budování dalších zelených ploch, aby kompenzovalo produkci oxidu uhličitého a dalších škodlivin a vylepšovalo místní klimatické podmínky."
Srandisti - Hamburg ako jeden z najväčších prístavov v Európe ide kompenzovať produkciu oxidu uhličitého - tie lodiská im tam načmudia v prístave za deň dvakrát viac ako košický USSteel za pol roka. Ale vlastne keď neprší aspoň kvapká.
Ford Henry
Center bez aut je spousta. Jak se vykydají odpoledne uředníci tak tam člověk nepotká živé duše ne aby ještě řídila nějaké auto. Kdyby neexistovali úřady v centru a povinnost lidí tam chodit, tak se to vylidní i ve dne. Tady první restrikce začaly někdy v polovině 90 let, ale první nakupák za městem vznikl někdy až v roce 2001. Najít dnes centrum bez zákazu, omezení aut bych řekl že snad neni možné ani v nějaké městečku s pár tisíci lidí. Prostě to byla je móda. Zakazovat , omezovat. Asi jediné co vyvolení znají. Centrum vzniklo tak že všichni tam měli přístup. Chudí pěšky bohatí na koních nebo s kravským povozem. Jak se narodila generace zdegenerovaná účinkem CO2 a omezila/zakázala přístup do centra tak centrum ztratilo to proč přirozeně vzniklo.
Avatar - Hittman
Hittman
Ještě jsem se nedávno pobavil při zakoupení AUTO7, kde šéfredaktor v editorialu na úvodní straně vychvaluje Teslu, jaký to byl skvělý nápad a hlavně jak se jí poslední dobou daří a že má zájem investovat v ČR. Ovšem zapomene dodat, že Tesle se daří díky milionovým dotacím vlády, nikoliv z vlastního počinu, což mě docela zarmoutilo, že jsou podávny opět neúplné informace.
Avatar - Hittman
Hittman
Třeba mne fascinuje nově otevřený areál Svitu ve Zlíně pro veřejnost. Přenesli tam některé úřady, jsou tam obchody, restaurace, zavedli tam nově linku MDH, atd. Ale ouha, jel jsem dnes (jsem mimozlíňák) dát jeden papír na úřad a zaboha nebylo kde zaparkovat. Nejsou tam dostatečné parkovací plochy, spíše nijaké, a na to, abych sedl na vlak a cestoval 30 km 2 hodiny a pak zas 2 hdodiny zpět kvůli jednomu lejstru, to bych se osypal a ještě za ten den nic jiného v práci ani nestihl..Takže fajn, náměstí ve zlíně je čisté hezké a ..mrtvé. Už i pošta přes protesty a petice 2tis lidí a radnice přesunula z náměstí pobočku do "Svitu". Pokud to má v areálu svitu žít i pro přespolní, je nutné tam udělat i to parkoviště..
Avatar - Hittman
Hittman
PS. Slovo centrum chápu tak, že se zde (v minulosti) soustředil obchod, služby, kultura, atd. Pokud udělám z centra 24hodinovou zónu bez aut, nedostane se tam zásobování, zákazník (s manželkou na večeři do restaurace nepojedu autobusem s kupou opilců či jiných individuí a nebo nakupovat, kdy bych pak tahal s sebou igelitky nákupu někde na záchytné parkovišetě na kraj města, to si můžu zařídit v obchodním centru) - chcípání obchodů a restaurací, právník nebude do práce jezdit autobusem, jelikož potřebuje mít "auto po ruce", atd.
Avatar - Hittman
Hittman
A co tě k tomu vede?
Mr.Murphy
přesně tak.... nikdo nepopírá, že auta jsou důležitá, mají svoje opodstatnění a svět je potřebuje, ale co se měst týče, tak tam se při inteligentním plánování (a toho Němci schopní jsou) dá udělat systém, kdy ty auta tolik potřeba nebudou....

Za zkoušku to určitě stojí, všechno je lepší než ucpané tříproudé ulice a smrad....

A hlavně, německá veřejnost je asi většinově pro, takže proč to nezkusit :yes:
pogo26
Možná by to šlo i u nás. Předpokládám, že většina lidí by města bez aut přivítala.
Avatar - Anonym
Anonym
Praha a Brno jsou tak trochu stát ve státě. Vem si třeba okresní města. Jak jsem byl malý, bylo náměstí našeho okresního města v podstatě centrum okresu. Doteď si pamatuju, kde byl byl jaký obchod, kde prodávali párek v rohlíku. Teď ? Ani nevím, protože jsem tam x let nebyl. Nesmí se tam parkovat.
Avatar - Michal Fokt
Michal Fokt
Ano, chtělo to mapu, díky za upozornění. 😄
Avatar - Ozzman
Ozzman
To je dost složitá otázka, já si osobně myslím, že dnes není doba, kdy by se valná většina obyvatel vzdala aut. Vždy alespoň v omezené míře je vjezd do svého bydliště potřeba. Ač to sice vypadá, že se lidé z center stěhují, není tomu tak uplně, protože se zde staví/revitalizují nové prostory, kde jsou rezidentní zony pro zaměstnance z vyšších příjmových skupin. Ti se dejme tomu pro pohyb v centru auta vzdají, ale neeliminují ho uplně. Pokud se bavíme o centru města samotném, tak tam by to takhle fungovat mohlo. Když do toho zahrneme i širší okolí, tzn přilehlé čtvrti s převážně rezidentní zástavbou, kde žijí středněpříjmové vrstvy ( opět nelze vždy generalizovat), tak tady bude eliminace a jistá revitalizace obtížnější. Už jen z toho důvodu, že tyto čtvrti byly stavěny primárně jako obytné ( kdežto z historického hlediska bylo centrum města obrůstáno továrnami při průmyslové revoluci, tak zde je nyní paradoxně více tzv "brownfieldů") a proto tu není místo budovat nové parky, popřípadě moderní nákupní komplexy 😄
Avatar - Hittman
Hittman
Myslím si vzhledem k tomu, že ani ČNB nedokáže říci, jak nám bude letos, zda dobře či na hov.., tak se těžko bude předvídat, jaká koncepce měst a jejich center je do budoucna "ta pravá". Vždy je to potřeba "udělat" s ohledem na všechny zájmové skupiny, nikoliv upřednostnit pouze jednu z nich..
Avatar - 3_diamanty
3_diamanty
[odkaz] doslova este horuci

nemci sa mozu od nas ucit 😉 >😁 :yes:
Ford Henry
A co zrušit tu blbinu, aby do města nemusel? Zrušit stát. Zrušit úředníky. Brát od lidí mimo město peníze na správu a pak když už zaplatili jim dělat pakárnu.
Avatar - Righ
Righ
Přestože mám auta zarytý hluboko pod kůží a jakmile mi bylo 18, udělal jsem si papíry a koupil auto, odjakživa jsem jezdil a i dneska jezdím pražskou MHD. Momentálně to obnáší dvě cesty každej všední den - do práce a z práce. Cesta MHD mi trvá cca 30 minut, zatímco autem ve špičce jedu nejmíň o polovinu delší dobu, někdy ještě podstatně dýl. A to nemusím v práci řešit parkování, protože máme před kanclem vlastní parkoviště. Z práce se navíc nevracím v noci, a tak potkávám páchnoucích bezdomovců a zhulených týpků naprostý minimum - rozhodně to nepředstavuje faktor, kterej by mohl jakkoliv ovlivnit moje rozhodnutí jezdit MHD. Souhlasím tedy s tím, že pražská MHD je rychlá, přesná a relativně čistá.

Aby toho nebylo málo, budu tě šokovat ještě víc - v létě totiž občas jedu do práce na kole... A představ si, že nemám na řídítkách připevněnej košík s kameny a neházim je na kolemjedoucí auta, jedu převážně po cyklostezce a i když jedu naprosto ležérním tempem, netrvá mi cesta dýl než autem. Jízdu MHD nebo na kole si můžu dovolit mj. proto, že na rozdíl od "většiny" Pražáků s sebou nevozim štafle, krabici banánů a několik kusů vodovodního potrubí. Namísto toho jediný, co se ode mě očekává, je, že do práce přivezu svoji hlavu.

Ty evidentně trpíš poměrně rozšířenou utkvělou představou, že lidi jezdící MHD (a nepochybně i lidi jezdící po městě na kole) jsou úplně jiný lidi než řidiči aut, se kterými jsou navíc v jakymsi vzájemnym konfliktu. Tak to ale není - to, že např. někdo preferuje ve městě MHD před autem neznamená, že dotyčný auto nenávidí, chce všechny auta odstranit z povrchu Země a sám auto v jiných situacích nepoužívá.

Mimochodem netuším, co to meleš o tom, že bych zakazoval taxi? V postu, na kterej reaguješ, jsem se vyslovil pro možnost jezdit taxi hned dvakrát.

Edit: Ještě taková malá poznámka - nebýt MHD, nebylo by na pražských ulicích už vůbec k hnutí. Za MHD by tak měli být vděční i ti, kteří si sami nedokážou cestu po Praze bez auta ani představit.
mozgog
Pořád žiješ v představě, že když jezdíš autem, jsi něco lepšího než lidi v MHD? Nejsi z Ukrajiny?
Avatar - Righ
Righ
Murphy s pogem sem dohromady napsali už něco přes 6000 příspěvků, z nichž hádám 99% svědčí o tom, že maj k autům rozhodně velmi blízko. Co jsi za magora ty, kterej vypotil všehovšudy 3 příspěvky, z nichž 2 jsou pod článkem o dopravní koncepci Hamburku za 20 let?
pogo26
Žádné rozhodnutí nemůžeš udělat s ohledem na všechny zájmové skupiny. Někdo auta v centrech chce, někdo nechce. Jak jim vyhovíš?
Avatar - Ozzman
Ozzman
Na 20 let ho mít můžou, ale až se obnění vládnoucí moc, tak se plán může stejně tak dobře změnit, nebo uplně zrušit...
Avatar - Ozzman
Ozzman
Ono je to takové ošemetné. Desurbanizace už jednou porbíhala ( bavíme - li se o vyspělých metropolí cca v 60-70 letech 20.stol), poté byla následována Reurbanizací (konec 20 stol) v podobě stěhování služeb zpět do center měst . Už z historického hlediska lze pozorovat, že se tyto trendy střídají, i když je nutno podotknout, že procesy probíhají souběžně, akorát každý má v určitých podmínkách jiný vliv. Proto nastane situace, kdy se novými centry měst stanou dříve okrajové destinace plné obchodních a komerečních center. V tomto okamžiku klesnou ceny pozemků v bývalých centrech měst (+ jako bonus je zde vybudována potřebná infrastruktura) a nastane opět reurbanizace a revitalizace.... je to pořád dokola 😄
pogo26
Asi můj mozek, můj život a vše, co jsem viděl a prožil. Nemůže to být jinak. Třeba to bude nějakou dobu trvat než si to sedne, ale život se do center vrátí.
Tekari001
A sakra, magoři a automatu už sou i tady? A dokonce 3x? No tak to už je moc. Holt za ty státní peníze z dotací se to píše do diskusí jedna báseň 😢
Avatar - WinDiesel
WinDiesel
Mám na Tebe dotaz. Jak často jezdíš MHD, tou příjemnou, čistou, rychlou a přesnou HROMADNOU dopravou, ovčane? Svezeš se rád na špinavém sedadle vedle páchnoucího bezdomovce nebo zhuleného týpka?
Osobně si myslí, že MHD nejezdíš, možná vůbec.
Mimochodem, i ti turisté se musí do hotelů nějak dostat. zakážeš i taxíky a donutíš jezdit všechny turisty metrem?
Potom ovšem musíš 2/3 turistů oželit, o ježdění špinavým busem a tahání kufrů opravdu nestojí.
pogo26
Teď jsem tě nějak nepochopil. A nebo jsi to naopak nepochopil ty. Nenapadlo tě třeba, že zákaz aut může život do center měst spíš vrátit?
Klaudius
Centrum je večer plné. Mnohé kluby sú dostupné len na rezerváciu, na blind nie je šanca nájsť miesto.
Avatar - šmoula nešika
šmoula nešika
Když pominu tradiční ekolež o oxidu uhličitém, docala mě zarazila zmínka o "městské plavecké infrastruktuře". To jako že budou lidé plavat do práce po Labi? 😲 >😁
IPace
v centru Praglu se da zaparkovat jen se stestim, a pritom to tam na vymreni nevypada >😁 nevim jak ty vymreli centra nimas ty, ale teda ja kdys jdu centrem Praglu nebo Brna, tak me to pripada jako celkem zive, ikdys clovek stoji tak je docela kumst do nekoho nevrazit >😁
Avatar - Anonym
Anonym
Ruku v ruce "s rozšiřováním ekologické infrastruktury" se holt bude muset přejít na plachetnice a lodě s vesly (galéry, pramice).
Ford Henry
Nic. Nechám to tak jak to je.
Avatar - Righ
Righ
Taky jsem na to čuměl jak z jara, skoro je mi líto, že tu není Gilgit, na tomhle by se mohl dobře vyřádit. >😁
Avatar - Righ
Righ
A navíc je to Hamburk. 😄
Avatar - Ozzman
Ozzman
Hamburg je na Labi 😉
Avatar - Ozzman
Ozzman
Obecně přelidněnost a zhoršení dopravy, alespon tak se to uvádí v odborné literatuře 😄
Avatar - Ozzman
Ozzman
Však proto probíhá souběžně i suburbanizace... jenže ta je dost omezená na příjmovou skupinu..... takže jak jsem psal už i dle Burgesse - bohatší ven a chudí do města 😄 Je to složitý a hodně komplexní proces
Avatar - shamal
shamal
Hamburk je na Baltu? Kupte si mapu!
Avatar - Ozzman
Ozzman
Takhle se to původně zamýšelelo před masovým boomem spalovacího motoru.. >😁
Avatar - Ozzman
Ozzman
Koncepce vývoje měst je dávno objevena a pokud se neobjeví nějaký revolučně jiný druh dopravy, tak se ani na dalších pár desítek let moc nezmění. Už Burgessova teorie koncentrických zón z 30. let 20. století platí po celou tu dobu a je jen upravována s ohledem na vývoj dopravní sítě.

Proto se i já přidávám k tvrzení, že se do center život vrátí a doprava taktéž byť jen v určité a nebo omezené formě 😄 Bez toho totiž města fungovat nemohou.
Tekari001
Nechali jste si postavit Euroveu, tak všichni lidi jsou tam. Na tak "malé" město moc velká koncentrace služeb na jednom místě. Večer všechny restaurace jsou v Eurovee plné, tak je jasné, že do centra jde méně lidí. Bary a diskotéky jsou ale také plné.
Ford Henry
Jenže Praha je jen jedna a další by už obyvatelé zbytku státu neutáhli. Já mít MHD jak v Praze, tak jde auto z domu. Za tu pakárnu co kolem aut vymaštěnci překvapivě z Prahy dělají mi to nestojí.
mozgog
myslím, že to tam není jako u nás, a ten záměr bude zapracován do územního plánu, budou na tom průběžně pracovat na útvaru rozvoje města, bude to součástí legislativy, vyhlášek atd... jakmile se rozhodli a rozjeli to, nepůjde to jen tak zrušit
Avatar - Righ
Righ
Přesně tak, lidi poněkud zaměňujou příčinu a následek. Cestou, jak zabránit vylidňování center a jejich následnýmu rozkladu, jakej nastal v řadě amerických měst, je jedině komplexní a cílevědomý územní plánování, o kterym jsem se zmiňoval v jednom ze svých příspěvků výše. Jeho cílem musí být zabránění nekontrolovatelnýmu a chaotickýmu rozlézání měst do krajiny, něčemu, pro co máme krásný český výraz "urban sprawl". A to se samozřejmě netýká jenom obchoďáků, jde i (možná zejména) o naprosto živelnou a nahodilou satelitní výstavbu. Tím, že se postaví v centru co nejvíc dálnic a udělá se z něj volnej ring pro auta, se akorát problém vylidňování prohloubí, protože "u dálnice" nechce nikdo bydlet.

Je to vůbec paradox, že v roce 2014 se ještě někde vede debata o tom, jestli omezení aut vede nebo nevede k vylidňování měst... Copak ta Amerika není dostatečně výmluvnej příklad? Tamní města jsou přece i v centrech automobilům jednoznačně nejpřístupnější a podřídily jim často veškerou svou infrastrukturu, a přitom jejich centra trpí vylidněním více než jakýkoliv jiný. Už nevím, jaký názornější příklad by lidi chtěli.
Avatar - Righ
Righ
Souhlas. :yes: Jakkoliv mám auta rád, jako lepší řešení pro centra větších a hlavně tech opravdu velkých měst jednoznačně vidím hromadnou dopravu. Nejen, že je ekologičtější, ale současně je i rychlejší, levnější a dává městu mnohem přívětivější a příjemnější ráz, než ucpána síť dálnic. Koneckonců města by se měla stavět a přestavovat pro lidi a ne pro auta. Vyloučení aut přitom samozřejmě nemůže být nikdy absolutní a výjimky musí platit přinejmenším s ohledem na potřeby podnikání (řemeslníci, dodavatelé), na rezidenty a na taxi.

Aby se ale centra měst nevylidňovala, jak už tu někdo zmínil, je potřeba současně smysluplnym územním plánováním regulovat výstavbu hypermarketů na periferii, který jsou navíc hromadnou dopravou jenom obtížně dostupný a k jejichž návštěvě je proto auto víceméně nezbytný. Nehledě na to, že kromě vylidňování center a generování nesmyslný autodopravy vede překotná výstavba předměstských megaobchoďáků ke snižování zaměstnanosti a má katastrofální vliv na krajinnej ráz. Tím pochopitelně neříkám, že by se měly tyhle obchoďáky "zakázat", asi nikdo nechce táhnout nákup na týdenní rodinnou dovolenou tramvají z centra, ale čeho je moc, toho je příliš.

A že by se bez aut neuživily restaurace a služby v centru města? To je empiricky jednoznačně vyvrácenej nesmysl, a to i v ČR - skoro všechny pražský luxusní restaurace jsou v oblasti, kde je modrá zóna a mizerně se tam parkuje. Zákazníků maj ale stejně plno, jednak proto, že tam chodí mraky turistů, který tu auto vůbec nemaj, a český zákazníci tam zkrátka dojedou MHD nebo tágem. Mimochodem třeba v metru v centru Londýna člověk potkává i lidi, který vydělaj za rok tolik, co většina diskutérů na ACZ za celej život. Žádnej komplex méněcennosti přitom z ranní jízdy metrem prostě nemaj.
pogo26
Tak to se asi shodneme, že vylidňování center nesouvisí se zákazem aut. To spíš auta k vylidňování přispěla, pokud by se vůbec měla řešit auta.
pogo26
Třeba to nebyl špatný nápad. Pro mě je ten boom ve městě už moc masový. 😄
pogo26
Kvalitní veřejná doprava a zásobování budou samozřejmostí.
Mr.Murphy
taky mám auta rád, ale do práce klidně tím MHD pojedu a nemám s tím absolutně problém.... Z Prahy už jsem vypadl, ale když jsem tam dělal, jezdil jsem MHD i přes to, že jsem měl služebák a naftu zdarma.... Raději jsem si cestou něco přečetl než abych čuměl do výfuku auta před sebou....

Mimochodem, letos na podzim jsem udělal fatální chybu a v Londýně při cestě na Heathrow jsem sedl do tága místo abych šel na vlak.... (ukecal mě kolega, který to platil). Místo hodinky a něco jsem seděl v podělaným autě 3 hodiny, stejně jako stovky dalších pitomců kolem mě, kteří v té zácpě koukali se mnou >😁 V takové chvíli na beznadějně ucpané čtyřproudové cestě i fanda aut ty plechovky proklíná.... 😉
mozgog
Proč by jim měl "přespolní" kvůli nějaké blbině smrdět a zabírat místo až v centru na náměstí? Zaparkuj na periférii a dojdi pěšky nebo MHD.
pogo26
To vše probíhá bez vlivu zákazu aut. Lidé začali jezdit nakupovat do nákupních center ještě před zákazem aut. Zákaz aut může naopak život do centra vrátit. Centrum bez aut může být pro mnoho lidí atraktivní. Jen to nebude hned a je třeba se na to připravit. Třeba jako v tom Hamburku, kde to taky neudělají jednou vyhláškou.
mozgog
Němci do toho šlapou pěkně. U jádra a získávání elektrické energie z obnovitelných zdrojů a nákupem z rozvojových zemí jsem si nebyl a nejsem jistý, jestli je na to už vhodná doba a jestli se neunáhlili. Ale s vizí města pro lidi, a přirozeným vytlačením aut na periferii a mimo město můžu jen nadšeně souhlasit. A líbí se mi, že mají plán - program na 20 let dopředu, že to nejsou krátkodobé křeče na jedno volební období, ode zdi ke zdi. V Česku to bude trvat ještě minimálně těch 20 let, než si Čehůni vůbec připustí, že by to možná nebylo špatný, čisté a bezpečné ulice.