Ekológia je ako vždy len zámienka. Ide o kšeft. Prikázané plnivo bolo vybrané zbrklo, ale nestoplo sa hneď ako to pôvodné. Vraj nie je až také nebezpečné, ale v skutočnosti ho treba ešte nejakú dobu používať, aby jeho výrobca nebol v strate. Ďakujeme, EÚ.
Přesně tak. Před rokem mi naplnili Lybru novým chladivem, chvíli v pohodě, asi po měsíci se klima přestala úplně zapínat. S tím, že mi propouští chladič a zrovna jsem neměl finance na opravu, jsem jezdil další rok bez klimy. Před cestou do zahraničí jsem to chtěl vyřešit, no co se neukázala - klima je plná špatného chladiva, takže jsem propotil sedačky úplně zbytečně. >:D
Cituju ze starší přednášky z americké univerzity:
"R1234yf will not be backwards compatible to R134A systems. However the new R1234yf compressors can be used on R134A systems.
Future R134A supllies may be taxed to a rate equal to R1234yf. This is to prevent the use of R134a in R1234yf systems."
Z toho spíše vyplývá, že by to teoreticky mělo jít. Otázkou je, jak je to v praxi.
BTW Nové chladivo je v současnosti 20krát dražší než to staré.
Nejde, jsou třeba úpravy. Je to zmíněno v článku, 2 plniva = 2 typy plniček. Jde hlavně o rozdílná těsnění, nic zásadního. Ale nelze novým plnivem naplnit starý systém zcela bez úprav.
v budoucnu nablblá EU klimatizace v autech zakáže úplně nebo klimatizace zdaní. Takže kdo bude chtít jezdit s klimatizací, bude muset jet do Ruska nebo Číny, tam na šílenství s CO2 hází z vysoka bobek.
Proč? S novým plnivem je chlazení neefektivní, takže auta budou víc žrát a produkovat víc škodlivin - nejen CO2, ale hlavně nebezpečných pevných částic. Žíravá náplň zase bude nebezpečná pro vše živé v okolí pokud se nějakou netěsností dostane ven. A ona se dostane, protože - snižování nákladů.
Přechod na CO2 bude znamenat další extrémní snížení efektivity chlazení. Opět stoupne spotřeba a k tomu bude vysokotlaký systém mnohem těžší a samozřejmě dražší.
Btw. stejná situace nastala u klasických ledniček. Kamarád technik dělal pokus - vzal dnes podle parametrů nejúčinnější moderní ledničku A+++ a srovnal její energetickou efektivitu se starou freonovou (mimořádně kvalitní výrobek, stále s původní freonovou náplní). Rozdíl v efektivitě chlazení byl extrémní, ta stará lednička by musela mít energetickou třídu s nejmíň 10 +. Takže při provozu je několikanásobně ekologičtější než ta moderní.
A v tom vidím zakopaného psa. Pokud bysme chtěli být maximálně ohleduplní k životnímu prostředí, úplně by stačilo vyrábět neošizené, kvalitní produkty. Proč se v autech používají tak nekvalitní, porézní trubky, že z nich chladivo neustále uniká? To není porucha, s únikem se počítá už při konstrukci. Pokud by celý systém byl konstruován na nulový únik chladiva, klidně bysme mohli dál používat energeticky nejefektivnější freony a tím pádem spotřebovat při chlazení mnohem méně energie.