Tak úplně triviální to rozhodně není, rozjetá souprava má skutečně malý valivý odpor a po rovině v zásadě utlačí prázdný vagon fyzicky zdatný člověk. Ovšem když vagon stojí a je potřeba jej rozjet z nulové rychlosti, tak je to zcela jiná píseň a člověk vagon neroztlačí, protože ložiska v klidové stavu kladou značný odpor. A auto je zpřevodováním stavěné na to, že při rozjezdu z nuly je potřeba celkem minimální úsilí (osobní auto naopak člověk roztlačí), takže ten rozjezd bych docela chtěl vidět, jakmile to jede, tak to skutečně není žádná věda, ale rozjet to není zcela triviální. Auto nemůže používat fígle lokomotiv, které mají jednak pro účely rozjezdu extrémní točivý moment hned z nuly (proto se používají elektrické nebo diesel elektrické lokomotivy, které vyvinou z nuly maximum kroutícího momentu což je pro rozjezd daleko podstatnější než hodnota max. výkonu) a auto také nemůže vagóny tlačit, protože nemá nárazníky (lokomotiva si vagony nejprve natlačí na sebe nárazník na nárazník a pak rozjíždí díky šroubovému spojení vagónů, které tvoří mezeru mezi nárazníky v podstatě vagon po vagonu. Urvat z místa tři vagóny s mizerným točivým momentem stojícího osobního auta není legrace, s manuálem by to znamenalo spolehlivě spálit spojku a s HDM bych byl docela zvědavý jestli ho po tomto pokusu nemuseli vyhodit.
Liaz 18.33TBV nebyl dávno před Xenou, ale byl to v podstatě to samé, akorát byla použitá klasická liazácká bouda.
Motory DD v Liazech řady 300 a 400 byly už jen labutí píseň, ty auta byl neskutečně zastaralá. Já jsme jezdil v letech 1993 -1994 s novým liazem řady 300 (19.33 TBV) a následně v roce 1995 jsem přesednul do mírně ojetého Volva FH 12 320 - a rozdíl byl neskutečný. I když šlo o výkonově plně srovnatelná auta, tak Volvo byl o dvě generace dále (pohodlí, jízdní vlastnosti a hlavně spolehlivost).
Vždyť i tzv. "šukafon", neboli ten moderní žlutý motorák řady 814 s obchodním názvem Regionova [odkaz] (neskutečný křáp) dostal od sudiček do kolébky motor z Liazky 242 kW. Tedy to, co pohánělo Liaz 18.33TBV, čemuž se kamioňáci už před 20 lety smáli a označovali jako nepoužitelný. Proto i ty poslední staré Liazy řady 300, což bylo dávno před Xenou měli raději DetroitDiesely.
Nějaké 3 železniční vozy nejsou problém. Spíše pohlídat zatížení auta ať to má trakci a zkontrolovat zpřevodování. Zkontrolovat křivku točivého momentu vs jízdní odpory. Což je celkem lehká látka myslím 3 ročníku na VŠ v dopravních oborech,to už není problém. Klidně by tam mohl být i Yeti nebo tak něco.
Vždy jsem si říkal, proč není řešením lokální železniční dopravy nějaký Unimog a jeden odlehčený osobní vagon? Nyní vidím, že by stačil Discovery a jedna opravená 010tka a ČD by byly u lokálek nákladově skoro na nule ;-)
Asi tak, klasický motorák, který si taky hravě poradí se čtyřmi vagóny, má normální motor z Liazky který má 200 koní - proto je vlaková doprava tak skvělá, desetinový valivý odpor a odpor vzduchu v přepočtu na tunu nákladu taky minimální...
strongmani ludskou silou potiahnu aj niekolkotonovy kamion ..... takze ak auto ( cize stroj ) potiahne vlak s minimalnym valivym odporom ... je to pouha fyzika... asi sa zhodneme ze zazrak vyzera inak ;-) .. ale inak krasne auto ten discovery sport.. ach jaj