Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Jak na výměnu oleje? Dodržujte tyto čtyři kroky!

Výměna motorového oleje patří k naprosto základním úkonům automechanika. Mnozí z řidičů jej zvládnou i svépomocí. Že to není nic obtížného? I tady lze leccos pokazit...
Zpět na článek
29. 11. 2016 18:59
29. 11. 2016 19:04
29. 11. 2016 19:08
29. 11. 2016 19:26
29. 11. 2016 21:37
30. 11. 2016 14:13
30. 11. 2016 15:43
30. 11. 2016 16:56
30. 11. 2016 17:08
30. 11. 2016 19:24
30. 11. 2016 20:57
1. 12. 2016 08:31
1. 12. 2016 09:59
1. 12. 2016 11:49
7. 12. 2016 08:20
7. 12. 2016 08:18
7. 12. 2016 08:15
7. 12. 2016 08:12
7. 12. 2016 08:12
29. 11. 2016 19:08
29. 11. 2016 22:26
30. 11. 2016 01:55
29. 11. 2016 20:21
30. 11. 2016 16:32
30. 11. 2016 08:06
30. 11. 2016 11:05
30. 11. 2016 15:53
13. 12. 2016 21:43
30. 9. 2019 11:24
29. 11. 2016 18:59
10W-60
Hlavne tam lejte to, co predepisuje vyrobce a dodrzujte intervaly vymeny s tim, ze radsi 15 nez 30 tkm.

Diagnostiky taky casto netreba, napriklad u Fikusu si staci dobre precist manual.
Rozbalit vlákno
0
29. 11. 2016 19:04
vymeneno.
Menil jsem olej na fabii. Davam 5W40. Pro starsi auto je lepsi dat 40, ponevadz neni az tak ridky a utesni vic ryhy v motoru. Do motoru s turbem patri treba 5W30 a nizsi hodnoty. Turbo potrebuje olej ridsi, aby lepe mohl protykat a tudiz lepe chladit. Pouzity olej odevzdavam do sberneho dvora, u nas je.
Rozbalit vlákno
17
29. 11. 2016 19:08
Re: vymeneno.
Jak jsi přišel na to, že k turbu patří 5w30 a nižší? Já mám předepsane 5-20w40. Takže bych takhle neradil nebo to podle toho někdo udělá a dopadne to blbě >:D
29. 11. 2016 19:26
Re: vymeneno.
Do motoru patří to co tam předepisuje výrobce.....
29. 11. 2016 21:37
Re: vymeneno.
No to co pises je myslim blbost. Je pravda ze sem taky casem presel z predepsanyho 5w40 na 10w40 ktery motoru tolik nechutna ale 5w30 ma nizsi teplotni odolnost. Takze to bych se tam celkem bal lejt. Tata mel v novym ix35 predepsany 0w20 tak jsme tam po dohode s mechanikem dali 5w30. Neni to sice tak eko ale pro motor je to lepsi a nezere ho to.
30. 11. 2016 14:13
Re: vymeneno.
"5w30 ma nizsi teplotni odolnost"
ak tym myslis ze 5w30 vytvori pri vysokych teplotach tensi mazaci film (a obvykle menej odolny) tak suhlas. Odolnost voci tepelnej degradacii oleja s tym ale nema nic spolocne.
Pokial motor zral 0w20 tak prechod na nieco hustejsie je dobry napad....
Na druhu stranu uskodi aj prilis viskozny olej - 10w60 pre bezny motor nemusi byt vhodne.
30. 11. 2016 15:43
Re: vymeneno.
0w20 je idealni na 30tisickm, s tim, ze za ten interval dodatecne dolejes 3L, takze jakoby si jezdil na vymeny po 15tiskm :-)
30. 11. 2016 16:56
Re: vymeneno.
Niektori ludia s ojazdenymi autami fakt uvazuju tymto sposobom. On ale motor spotrebuje olej a necistoty tam ostavaju. Nejake aditiva sa tym dolievanim doplnia, no ziadna slava to nie je. Pokial to vyslovene prepusta olej cez piestne kruzky, tak sa aj jednoduchsie dostava bordel z valca do oleja a vyzaduje to naopak vymenu skratit. ;-\
30. 11. 2016 17:08
Re: vymeneno.
Napriklad sucasny dlhodoby test Touranu 2.0TDI vo Svete Motoru. Za prvych 29tisic km doliali 2L oleja ale s autom maximalna spokojnost >:D Tak hlavne ze chlapci su spokojni. Kolko asi bude zrat, ked sa kruzky opotrebuju po zabehu a kolko po 100 alebo 200tisic km... Inak prave ten zabeh sa dnes casto prehliada, pritom vtedy sa uvolni najviac pilin a tie jazdia v systeme az do 30tisic km, u niektorych dieselovych aut bolo aj 50, co je tak pre niekoho, kto meni auto po 100tisic km.
30. 11. 2016 19:24
Re: vymeneno.
Já do 2.0 MPI dolívám každých 10 tkm asi 1 litr oleje, možná o něco víc, a vůbec mě to netrápí. Motor už se blíží 300 tkm a spotřeba oleje je furt stejná. U těhle dlouhozdvihových litinových motorů Volkswagenu je to prostě "vlastnost", nikoliv známka opotřebení.
30. 11. 2016 20:57
Re: vymeneno.
Skusal si nejaky viskoznejsi olej? U tohto motora by som sa nebal 5w-50.
Ono to moze unikat cez kruzky ale aj cez tesnenia, ktore by stacilo vyment, neviem jak sa to zisti.
Tento motor ma ale velmi dobru povest.
1. 12. 2016 08:31
Re: vymeneno.
Ty motory to žerou od nova přes kroužky, protože výrobce tam záměrně nechává trochu vůli.
Používám 5W40 ve specifikaci VW 502.00. Normu VW 501.01, což je druhá povolená specifikace, splňují i některé 10W-60 oleje, ale jsou o dost dražší a jak říkám, spotřeba mě netrápí.
1. 12. 2016 09:59
Re: vymeneno.
No to je zrejme jejich cesta k zazracne spotrebe, nepatrne vyssi, nez u slabsi 1.6TDI. Dame tam volnejsi krouzky a krom nafty to bude jezdit i na olej. Hustsi olej ne, protoze ten by zase spotrebu o neco zvysoval.
1. 12. 2016 11:49
Re: vymeneno.
pokial niekto nechce riesit dolievanie oleja tak mozno je fajn skusit ten hustejsi olej. Pokial je prioritou spotreba nizsia o 0.1l tak samozrejme lahsi olej ktory kladie mensi odpor. Otazne je aky to bude mat dlhodobo dopad na DPF. Je to sice low SAPS olej, ale stale v sebe ma latky ktore tomu uskodia.
V pripade toho 2.0 MPI je to samozrejme ine. Tam urcite ani neslo o spotrebu ale o sposob vyroby
7. 12. 2016 08:20
Re: vymeneno.
Spíš bych tam dal 10w40. Mě to u Oktávky taky pomohlo. A u starýho poctivýho atmo motoru mi přijde zbytečný dávat 5w50. Na co?
7. 12. 2016 08:18
Re: vymeneno.
Tyhle motory měly konstrukční chybu (u VW velice typické) a žraly olej už od novoty. Nemyslím tudíž, že to nějak souvisí s 300 tis km, který máš najetý. Fakt je že litr na 10 tis u starýho křápu bych taky skousnul. Vlastně moje auto taky na 15 tis litr oleje sežere. Je ale rozdíl jestli takhle dolíváš do starý herky nebo 3x tolik oleje do nový káry za 600 tisíc.
7. 12. 2016 08:15
Re: vymeneno.
Tyhle nový TDI motory, žerou olej už od novoty jak vylágrovaný šroty s půlmilionem na hrbu. Ono ale většinou stačí přejít z "vody" 0w20 na hustší olej a auto rázem olej žrát přestane. To se ovšem musíš * na rady autorizáků a měnit si olej po 15 tis sám. To by mě tak bavilo koupit si nový auto a jezdit furt s lahví oleje v kufru. 8-s
7. 12. 2016 08:12
Re: vymeneno.
Přesně tak. :yes:
7. 12. 2016 08:12
Re: vymeneno.
Pokud ti motor žere olej a ty žiješ v domnění, že ho nemusíš tak často měnit, když ho tam furt dolíváš, tak je to nejlepší cesta jak motor dorazit totálně. 0w20 je další z eko nesmyslů. To bych vůbec do motoru nedával.
29. 11. 2016 19:08
interval
Jo, menit po 30tis.km je nesmysl. Menit po max.15tis.km.Motory dnes jsou dost haklive, potrebuji dobry cisty olej. Kupujte spis kvalitnejsi 10W nebo 5W..
Rozbalit vlákno
5
Avatar - Uživatel_5340709
29. 11. 2016 20:10
Re: interval
Kvalitnější 10w................... , dobře bavíš. :-)
Avatar - lettro
29. 11. 2016 22:26
Re: interval
Chlapci, vedete tady spory jestli je lepší 5W-30 nebo 10W-40 a podobně, ale to je jenom jedno kritérium kvality oleje a to viskozita. Ta v podstatě určuje, nakolik klade olej běžícímu motoru odpor. (5W nebo dokonce 0W klade menší odpor než 10W, takže se takový motor lépe staruje v zimě). Číslo za pomlčkou je pak hodnota pro teplé období. Viskozita je určitě důležitý parametr, ale ne jediný. Druhým je výkonová specifikace. Stručně lze říct, že určuje chemické složení, přítomnost přísad a pod. Uvádí se buď podle americké normy API nebo evropské ACEA. (V článku je nesprávně uvedená výkonová specifikace podle SAE. Norma SAE určuje právě jen viskozitu). Výkonová specifikace je uváděná na obalu malým písmem jakoby nebyla tak důležitá, ale podle odborníků na serveru oleje.cz je nutné dodržet obojí. Potom není rozhodující, jestli je olej Castrol, Total, Elf nebo jiný výrobce.
Jen pro ilustraci : SAE 5W-40 API SJ/CF (Carlson za 145,-Kč/l)
a druhý : SAE 10W-40 API SL/CF (Castrol za 195,-Kč/l
nižší viskozita 1. oleje sice bude znamenat lepší startovatelnost v nízkých teplotách (lidově řečeno je řidší), ale kvalitnější olej zajišťující čistotu a delší životnost motoru je ten 2. Také cena to naznačuje. Proto je nutné rozhodovat se podle obou kritérií,
Více o výkonových normách olejů na serveru oleje.cz
Avatar - Mangalica
30. 11. 2016 01:55
Re: interval
Souhlasím, ale... Nejdůležitější jsou výkonové specifikace (dané výrobcem), ale vůbec nic o nich nevypovídá cena. Právě na oleje.cz je k tomu pěkný článek. U hyperznačkových olejů platíte marketing!
Avatar - Jenik3
29. 11. 2016 20:21
Re: interval
s 15 tis nebo 1 rokem nemam problem, ale kvalitnejsi 10w? To je problem se podivat, jakou normu predepisuje pro dany motor vyrobce?
4-5L oleje vyjdou na 500-1000Kc, to snad nema smysl resit nejak jinak nez podle normy.
30. 11. 2016 16:32
Re: interval
Ja som to riesil nasledovne:
Zistim ktoru normu vyrobca vyslovene vyzaduje, tu olej musi plnit.
U Skodovky to boli normy VW ktore su vcelku benevoletne.
Chcel som nejaky vykonnejsi olej vhodny pre vysoku zataz.
Tak som sa dival ake dalsie normy mozu tie oleje plnit:
Porsche A40 a MB-229.5 vyzaduju stabilnu viskozitu a dobre mazacie schopnosti, tak preferujem tieto normy (okrem povinnej VW)
Pokial by som chcel naopak nizku spotrebu, dival by som sa este po inych normach, ale stale by som sa drzal toho co vyzaduje vyrobca.
29. 11. 2016 20:19
Autor článku neví, ...
....co je to karter.

Jedná se (v motorismu) o spodní část motoru resp. skříně spalovacího motoru, někdy - třeba u motorek, kde se tento výraz hlavně používá, bývá dělený. Nalévací otvor pro olej v něm bývá u aut jen zřídka. Většinou u současných automobilů se nalévací otvor oleje zpravidla nachází v krytu (nebo chcete-li víku) hlavy válců, případně zřídka na externí nádobě - olejové nádrži, například u motorů se suchou klikovou skříní.

Poměrně slušný text to tak degraduje a vypovídá o znalostech autora. Každý nemusí vědět všechno, ale když si nejsem jistý, tak si to najdu, zeptám se kolegy nebo se takovému termínu prostě vyhnu a nebudu ho používat (2x v článku), když chci psát oficiálně pro veřejnost.

Nakonec ještě doplním opomenutí autora, že k vymazání servisních intervalů existuje u některých aut řešení i bez připojování k diagnostice nebo externím zařízením. Interval lze zresetovat, tak říkajíc svépomocí, třeba za použití speciálních algoritmů pomocí jen spínací skříňky, tlačítka pro nulování denního počítače km (BMW), a pedálu brzdy (třeba Opel) a slyšel jsem, že snad i pedálu plynu, u jiných aut možná i jinak.
Rozbalit vlákno
1
Avatar - dochtor
29. 11. 2016 23:24
Re: Autor článku neví, ...
:yes: Volvo podobne ako BMW
Kategorické vyhlásenie typu, "což bez diagnostického vybavení nezvládnete", spoľahlivo zhodí úroveň celého článku.
Avatar - O5kar
29. 11. 2016 21:24
Ale fakt je nejlépe.
Pokud teda nemáte auto dovezené z ciziny prosté jakéhokoliv návodu. Máte-li český, který dnes není problém sehnat v originále za peníze, nebo na netu stáhnout, tak si ho přečtěte, kde vám doporučují intervaly výměny oleje podle toho, jak auto používáte, doporučované značky a viskozity olejů, včetně toho, jak se dá jednoduše svépomocí vynulovat servisní interval. Interval výměn také uvádí na netu prodejci značkových olejů. Jinak, když máte pod autem ten plastový dekl a nemáte potřebné zařízení jak auto dostat výše, tak jeďte raději do servisu. Na heveru je to práce pro užovku. Když to všechno obětujete a objednáte si olej včetně filtru na netu, ušetříte poměrně i náký ten tisíc korun. A také můžete přemýšlet o tom, co je to, když se řekne, že do auta je lépe používat ten dražší olej. Což je spíše předražený. Protože na netu ho seženete až za třetinu ceny, co vám ho účtuje servis.
Rozbalit vlákno
1
30. 11. 2016 19:36
Re: Ale fakt je nejlépe.
Lézt pod auto zvednuté heverem, to je na Darwinovu cenu. Já si dělám nájezd z cihel a najedu na něj předníma kolama, těch 15 cm navíc mi stačí. A nájezdové rampy dnes taky nejsou drahé.
30. 11. 2016 08:06
postup
vyndavat olejovej filtr v mezicase ? proc ? stejne musim nejdriv pod kapotu, tak ho vyndam hned , vypustim okej, zazatkuju vanu a nasadim novej filtr a doleju olej. Mimochodem doliti na maximalni hladinuby melo bejt kdyz ma motor provozni teplotu u vetsiny aut. A za me je dost podstatny pro zivotnost motoru pouzívat kvalitni olejovej filtr, protoze vam bude k prdu menit olej kazdejch 15 tisic kdyz filtr nebude moc filtrovat a ten bordel se bude vracet spatky do obehu
Rozbalit vlákno
0
Avatar - chetoos
30. 11. 2016 11:05
Výměna oleje
Olej si u svých aut měním sám, není to nic obtížného. Souhlasím, že je potřeba používat kvalitní olejový filtr, žádný Starline atd. Nejvíce používým filtry Champion, Bosch a když je levný taki Mann. Pokud používám levnější olej, použiji aditivum k oleji. Znám lidi, kteří neobnovují interval na řídící jednotce, ale až se auto prodává, tak jej obnoví. K mechanikům bych olej nenosil. Hodně z nich jej používá k zatopení na zimu >:D Jinak moc zajímavý článek. Určitě více takových. :yes:
Rozbalit vlákno
6
30. 11. 2016 15:12
Re: Výměna oleje
no jasne
nejen ze vsici kradnu, mechanici ještě topej v kamnej vyjetym volejem
nejses ty nahodou bracha babise??
30. 11. 2016 15:53
Re: Výměna oleje
Jo topej olejem, to bude jiste moc eko, ale nejlepsi polozka v autorizovanem servisu je nova olejova zatka za xyz penez, pritom furt tam nechaji tu puvodni, ktera prakticky vydrzi minimalne 6 vymen oleje.
Dalsim prikladem je cena litru oleje. Ten samy se da sehnat za 1/4 castky, ale nekterym nestaci ani to - jeden servis Ford - levny original vubec nenabidnou, reknou, mame 3 typy Catrol, mineralni za 600/litr, polosynt za 700 a super synteticky za 800, ktery tam chcete?
7. 12. 2016 08:32
Re: Výměna oleje
A co že topí olejem. Na tom přeci není nic divnýho. Kamna na olej se běžně prodávají. Navíc takový kamna na olej nijak nehulí. U nás v kraji např mačkáři skla ničím jiným netopí. Čím by si chtěl jinak hnát tu pec než olejem?
7. 12. 2016 09:06
Re: Výměna oleje
Tak sklarny vetsinou topi plynem. To paleni oleje je asi jako paleni nafty ale v kamnech, ne v motoru s vysokym tlakem a nedostatkem vzdychu, takze az tak to hulit nebude.
12. 12. 2016 07:55
Re: Výměna oleje
No tak velká fabrika topí určitě plynem, ta to ještě nějak ufinancuje, ale domácí mačkáři jedou na vyjetým oleji. Máš pravdu v tom, že když se olej nepálí pod tlakem jako v motoru, tak nehulí. Prakticky ani nevíš, že se topí. Nad komínem se jen tetelí vzduch.
Avatar - Barry Lyndon
30. 11. 2016 16:51
Re: Výměna oleje
bohužel má pravdu... ;-)
30. 11. 2016 17:26
Olejový filtr a jeho zpětný ventil
Součástí vypuštění oleje je a musí být i povolení a odšroubování olejového filtru hned po odšoubování zátky vany, protože jeho zpětný ventil drží olej v kanálcích motoru (ten je tam v provozu připravený na okamžité mazání motoru po nastartování).

Olej je dobré nechat vytékat hodiny. Olejový film stále sjíždí a dole odkapává a občas se obeví souvislý několika-vtteřinový souvislý "čůrek". Čím míň starého oleje v motoru zůstane, tím déle vydrží i olej nový.

Poznámka: Ne vždycky mají zátky vany těsnění. Např. Fiaty mají kuželovou zátku, která těsnění nemá a nepotřebuje.Funguje to bezvadně - i desítky let.
Rozbalit vlákno
1
13. 12. 2016 21:47
Re: Olejový filtr a jeho zpětný ventil
Zpětný ventil? :-) A nepovidé... :-) Za olejovým čerpadlem je pouze ventil pojistný, který reguluje tlak na maximálně 6 bar, když je olej hodně studený a hustý. V kanálcích olej drží díky podtlaku jako v každém hydraulickém systému, navíc jsou kanály vodorovně a v nich se oleji moc téct nechce. Kanály končí u kliky atd. která brzdí vytékání oleje. V motoru vždy nějaké zbytky oleje zůstanou, asi deci až dvě.
Avatar - KANKUNEN
30. 11. 2016 18:42
Výrobce předepisuje olej,
který se hodí výrobci a ne motoru. Do STI leju 10W - 60, ať si Subaru říká co chce.
Rozbalit vlákno
0
13. 12. 2016 21:43
jejda, zase...
... tady čtu rady k nafackování... :-) Co se týká spotřeby oleje, problém není 30, 40, 50, ale 0W, 5W, 10W. Když chci snížit spotřebu oleje, použiji 10W/40 a ne 5W/50. Motor totiž nejvíce žere olej, když je studený a ještě nejsou srovnané provozní vůle. Jinak běžná spotřeba oleje u slavných TDI se pohybuje někde na úrovni litr na 13 - 17 000 km, záleží na viskozitní třídě. Mám už třetí TDI a nikdy jsem neměl spotřebu větší, než litr na 13 000 km, a to jezdím na long life 5W/30. Problémy se spotřebou mají 1,8 TSI s dvoukroužkovými písty, kde zpočátku dobrý (litr na 20 000 km), ale později se zvýšila spotřeba na litr na 6 - 7000 km (na long life, jiný jsem nezkoušel). "Volnější kroužky" jsou nesmyslem už z principu, nic takového žádný výrobce motorů neudělá (velká vůle kroužku v drážce vede k brzkému kolapsu pístu a případně válce), pokud má motor větší spotřebu oleje, je buď použitý olej o špatné viskozitě nebo jsou kruhy připečené (nevhodný olej pro daný motor nebo ojebaná výměna v servisu, kdy zlodějský mechanik nechá litr a více starého a dolije novým. Ten starý odpráskne ten nový, motor je jednak špatně mazán a hlavně se ucpávají otvory ve stíracím kroužku a kruhy se zapékají díky vyčerpání aditiv.) Někdy pomůže kroužky pomocí speciálních čističů přidaných do oleje uvolnit, pak stačí dát správný olej podle předpisu výrobce a použít vyšší zimní viskozitu, tedy 10W/40. Nevím, ale jaksi mi nejde pod fousy olej 0W/20, Česko není za polárním kruhem...
Rozbalit vlákno
0
23. 9. 2019 20:23
výměna oleje
Taky si myslím, že diagnostika při výměně oleje potřeba rozhodně není. Já přivýměně oleje už léta postupuji podle návodu z https://kralmotoru.cz/…u-oleje-v-motoru a s autem za tu dobu nebyl sebemenší problém. Dejte si však pozor na to co do motoru lejete za olej, výrobce přesně určuje který typ oleje se do daného auta hodí, najdete to v manuálu ;)
Rozbalit vlákno
0
30. 9. 2019 11:24
Děkuji
Děkuji za pěkný článek :) Ale i tak se na to necítím, tak to radši zavezu sem: https://www.euromotors.cz/vymena-oleje/ :))
Rozbalit vlákno
0
31. 3. 2023 02:20
Olejové filtry
Tak to já se snažím v autě měnit olej pravidelně. Většinou si to dělám sám. Když člověk ví co dělá, tak to není až tak těžké. Teď nedávno jsem si dokonce měnil i olejový filtr, protože ten v autě už byl po letech zanešený. Nový naštěstí nebylo problém sehnat, našel jsem ho tady na této stránce - https://www.autodilyvojkov.cz/filtry
Rozbalit vlákno
0