Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Jak na výměnu oleje? Dodržujte tyto čtyři kroky!

Tomáš Dusil Tomáš Dusil 29. 11. 2016
22
43
Zobrazit náhledy (22)
Výměna motorového oleje Výměna motorového oleje Výměna motorového oleje Výměna motorového oleje Výměna motorového oleje Výměna motorového oleje Výměna motorového oleje Výměna motorového oleje Výměna motorového oleje Výměna motorového oleje Výměna motorového oleje Abarth Motorový olej Motorový olej Abarth Abarth Abarth

Výměna motorového oleje patří k naprosto základním úkonům automechanika. Mnozí z řidičů jej zvládnou i svépomocí. Že to není nic obtížného? I tady lze leccos pokazit...

Pravidelné výměny oleje v motoru jsou jednou z cest, jak mu zajistit dlouhověkost. I když je princip výměny oleje s léty stále stejný, u moderních aut k tomuto tradičnímu úkonu přibyl ještě jeden. Tím je opětovné nastavení servisního intervalu, což bez diagnostického vybavení nezvládnete. Tedy - i pokud si vyměníte olej sami, beztak musíte navštívit servis disponující alespoň obecnou diagnostikou, třeba známou „kátéeskou“ od Bosche. Nebo si zakoupíte aplikaci pro notebook, včetně příslušného rozhraní - takzvanou OBD diagnostickou zásuvku. Pokud ale máte starší auto bez servisního ukazatele, pak je výměna oleje čistě mechanickým úkonem.

Jak ale při výměně oleje postupovat? Předpokládáme, že kdo se do toho pustí svépomocí, dokáže si opatřit i správné množství výrobcem předepsaného oleje. Ten by měl splňovat nejen výkonnostní normu SAE, ale také ACEA, případně specifickou normu výrobce vozidla (motoru). Pokud ji automobilka uvádí, řiďte se přednostně tou.

Vypuštění starého oleje – nespěchejte!

Nejprve musíte z motoru vypustit starý olej. Jelikož se zvyšující se teplotou řídne, je dobré jej nechat vytéct po jízdě s krátkou mezipřestávkou. Bude-li olej studený a tedy ztuhlý, zcela jistě vám jej v motoru ještě dost zůstane. K vypuštění potřebujete nádobu, kterou umístíte pod motor, přesněji olejovou vanu. U řady nových aut je ovšem třeba před tím ještě sundat spodní plastový protihlukový „dekl“, což je, jak vám řada mechaniků potvrdí, občas protivné.

Vhodným klíčem povolíte výpustní zátku v olejové vaně, přičemž k urychlení vytečení oleje je dobré sundat také víčko karteru (nalévacího hrdla). A teď už jen čekáte, až olej vyteče. Když si olej měníte sami, určitě nespěchejte a nechte mazivo pořádně „vykapat“.

Demontáž/montáž olejového čističe – nejprve klíčem, potom rukou

Během vypouštění oleje z vany můžete volný čas věnovat demontáži olejového čističe. Na starších motorech byl v podobě kovového válečku, na novějších je z ekonomických a ekologických důvodů tvořený zpravidla vložkou v plastovém válci. Pokud je motor osazen kovovým válečkem, k jeho povolení potřebujete řetězový přípravek na olejový čistič. Nasaďte řetěz na konec filtru s prohlubněmi, a to tak, aby jej pokud možno obepínal v co možná největší délce. Nyní můžete čistič zkusit povolit. Po krátkém boji s klouzajícím řetězem se to většinou podaří.

Dále už jej stačí rukou vyšroubovat. Pozor na to, že při demontáži z něj bude vytékat olej. Pokud motor využívá zmíněnou vložku, musíte demontovat víko jejího plastového válce, takzvaného filtrboxu a následně vložku vytáhnout.

Nyní namontujete nový olejový čistič. Pokud to bude kovový váleček, doporučujeme potřít starým olejem jeho gumové těsnění, kterým dosedá k přírubě na motoru. To stejné udělejte u víka plastové nádoby. K montáži nového čističe nepoužívejte žádné nářadí. Utáhnout jej stačí rukou. Kdo zapojí klíč či řetězový přípravek, při příští výměně bude mít problém čistič povolit. Vždy tedy utahovat jen rukou!

Zazátkování olejové vany – nový těsnící kroužek je vždy lepší

Nyní namontujete zpět zátku výpustního otvoru v olejové vaně. Někteří výrobci požadují při montáži použít nový těsnící kroužek. Většinou je to v případě, že je vyrobený z mědi (třeba motory koncernu PSA). Při utahování šroubu se totiž měděný kroužek zdeformuje, čímž dokonale utěsní otvor. Tady ale záleží na výrobci automobilu a potažmo motoru. My bychom použili těsnění nové vždy, ať už to automobilka předepisuje či nikoliv. Při utahování zátky použijte klíč, ovšem utahujte ji s citem. Abyste ji nepřetáhli. Jinak si zaděláte na problém. Strhnout závit ve vaně přece nikdo nechce.

Nalití nového oleje – hlavně to nepřelijte

V tuto chvíli již můžeme do motoru nalít nový olej. Před tím je dobré si odměřit množství, které automobilka uvádí pro výměnu. Ani v takovém případě ale nelijte celou náplň najednou. Doporučujeme nalít lehce přes polovinu, chvíli počkat, až olej zteče a následně změřit skutečné množství měrkou. Tu za tímto účelem vždy před opětovným zasunutím otřete.

Následně lijte olej tak, aby po nalití byla hladina mezi ryskami olejové měrky, maximálně na té horní. V žádném případě ale olej nepřelijte! Vždy je lepší jeho hladina kousek pod ryskou maxima než nad ní. Po nalití zavřete víčko karteru (nalévacího hrdla) a nastartujte motor. Nechte jej chvíli běžet. Pak jej vypněte a znovu několikrát zkontrolujte množství oleje. Je-li potřeba, tak jej dolijte. Ale opět platí, pozor na přelití!

Myslete ekologicky!

Vyjetý olej je klasifikovaný jako ropný produkt, poškozující životní prostředí. Je tedy třeba s ním podle toho nakládat. V žádném případě jej proto nesmíte vylívat do kopřiv u garáže, kanalizace, toalety či umyvadla. Olej z nádoby, do níž jste jej z motoru vypustili, je dobré opatrně slít třeba do pet lahví a následně odevzdat ve sběrnách nebezpečného odpadu. Nebo pokud máte známého automechanika, můžete mu zkusit láhve se starým olejem dát s prosbou, zda je v servisu nevylije do zařízení, do něhož se běžně v autoopravárenství olej vypouští, lidově přezdívaného „prase“. Myslete ekologicky!

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Děkuji
| 30. 9. 2019
Děkuji za pěkný článek :) Ale i tak se na to necítím, tak to radši zavezu sem: https://www.euromotors.cz/vymena-oleje/ :))
výměna oleje
| 23. 9. 2019
Taky si myslím, že diagnostika při výměně oleje potřeba rozhodně není. Já přivýměně oleje už léta postupuji podle návodu z https://kralmotoru.cz/…u-oleje-v-motoru a s autem za tu dobu nebyl sebemenší problém. Dejte si však pozor na to co do motoru lejete za olej, výrobce přesně určuje který typ oleje se do daného auta hodí, najdete to v manuálu ;)
Olejový filtr a jeho zpětný ventil
| 13. 12. 2016
Zpětný ventil? :-) A nepovidé... :-) Za olejovým čerpadlem je pouze ventil pojistný, který reguluje tlak na maximálně 6 bar, když je olej hodně studený a hustý. V kanálcích olej drží díky podtlaku jako v každém hydraulickém systému, navíc jsou kanály vodorovně a v nich se oleji moc téct nechce. Kanály končí u kliky atd. která brzdí vytékání oleje. V motoru vždy nějaké zbytky oleje zůstanou, asi deci až dvě.
jejda, zase...
| 13. 12. 2016
... tady čtu rady k nafackování... :-) Co se týká spotřeby oleje, problém není 30, 40, 50, ale 0W, 5W, 10W. Když chci snížit spotřebu oleje, použiji 10W/40 a ne 5W/50. Motor totiž nejvíce žere olej, když je studený a ještě nejsou srovnané provozní vůle. Jinak běžná spotřeba oleje u slavných TDI se pohybuje někde na úrovni litr na 13 - 17 000 km, záleží na viskozitní třídě. Mám už třetí TDI a nikdy jsem neměl spotřebu větší, než litr na 13 000 km, a to jezdím na long life 5W/30. Problémy se spotřebou mají 1,8 TSI s dvoukroužkovými písty, kde zpočátku dobrý (litr na 20 000 km), ale později se zvýšila spotřeba na litr na 6 - 7000 km (na long life, jiný jsem nezkoušel). "Volnější kroužky" jsou nesmyslem už z principu, nic takového žádný výrobce motorů neudělá (velká vůle kroužku v drážce vede k brzkému kolapsu pístu a případně válce), pokud má motor větší spotřebu oleje, je buď použitý olej o špatné viskozitě nebo jsou kruhy připečené (nevhodný olej pro daný motor nebo ojebaná výměna v servisu, kdy zlodějský mechanik nechá litr a více starého a dolije novým. Ten starý odpráskne ten nový, motor je jednak špatně mazán a hlavně se ucpávají otvory ve stíracím kroužku a kruhy se zapékají díky vyčerpání aditiv.) Někdy pomůže kroužky pomocí speciálních čističů přidaných do oleje uvolnit, pak stačí dát správný olej podle předpisu výrobce a použít vyšší zimní viskozitu, tedy 10W/40. Nevím, ale jaksi mi nejde pod fousy olej 0W/20, Česko není za polárním kruhem...
Výměna oleje
| 12. 12. 2016
No tak velká fabrika topí určitě plynem, ta to ještě nějak ufinancuje, ale domácí mačkáři jedou na vyjetým oleji. Máš pravdu v tom, že když se olej nepálí pod tlakem jako v motoru, tak nehulí. Prakticky ani nevíš, že se topí. Nad komínem se jen tetelí vzduch.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku