Mazda MX-5 má v modelovém roce 2019 vstoupit na severoamerický trh s výkonnějším provedením dvoulitrového čtyřválce. Zda se dočká i Evropa, je prozatím otázkou.
Já si myslím, že použití dvojhmoty - a to raději než vyvažováku - má důvod ve snaze mít co nejlehčí konstrukci, zejména ve vztahu k rotačním hmotám a hmotě jako takové vůbec. Vyvažovák nebo jen hmotnější setrvačník by to jistě vyřešil také. Zase by ale motor byl tupější na změny otáček díky větším setrvačným hmotám.
No já měl vždycky za to, že dvojhmotový setrvák právě dělá z motoru tupý stroj, který špatně reaguje na změnu otáček, jde hůř do otáček, dlouho mu trvá pokles otáček.
Já myslím, že se dvojhmota dělá kvůli tomu, jak jsem napsal, aby eliminovala u lehkých a subtilních konstrukcí kmity a vibrace, které v minulosti pohlcovaly ty těžké klikové mechanismy a setrváky. Hlavní vliv na to, jak jde motor do otáček a z nich mají především setrvačné síly rotujících věcí v motoru.
Zejména u motorů, které ze své podstaty nemají zcela vyřešeno vyvážení sil prvního a druhého řádu, což souvisí s počtem a uspořádáním válců a uspořádáním klikových čepů je s nižší hmotností třeba kmity a vibrace eliminovat. Osmiválec V90° s klikou po 45° to prostě nepotřebuje.
Ale řešení s pomocí dvojhmoty to právě řeší. Dovolí lehký klikový mechanizmus a také lehký dvojhmotový setrvák. takže do otáček i z nich dobrý. Akorát se občas vy*sere. Obzvlášť s nemehlem na sedadle řidiče. A když věří napovídači řazení a podtáčí nebo často něco za sebou tahá a má ještě volšový nohy, má poměrně velkou šanci dvojhmotu brzy odprásknout. ;-):-! (Taky hodně pomůže nechávat viset na kopečku zaparkovanou káru na kvaltu.)
Asi jo, když ten setrvák nebude moc těžký. Jinak souhlas, podtáčení a nenadálé změny v kroutícím momentu výše uvedeným stylem jízdy ti časem v dvojhmotě vyžvejká pružiny.
Zase jde líp do otáček a je omezeno takové to pružanství.
Já spíš nepochopil, proč toyota dovede vysekat už 147 Kw, tak proč motoráři z mazdy se furt drží 118 Kw. S tím novým motorem to bude pecka.
...skudlil jsem, radostne se vypravil k prodejci a tam zjistil, ze je mi mala :-( ale silnejsi motor snese "s prstem v nose", ten podvozek je opravdu vyjimecny, stejne tak tuhost karoserie.
S chapanim bych pockal na realitu, zvlast v evrope clovek nikdy nevi co ta ktera znacka perouci se s limitama CO2 zase vymysli.
Pokud bys mel ale pravdu, pak by to bylo super info. Sam se priznam ze me prave vykon, jeho absence, vzdy odrazoval od toho se nad mx5 i jen zamyslet. Takhle bych sice furt nekoupil, ale zamyslet, to uz jo. 190k uz dava smysl. :-)