Předem se omlouvám, že zakládám nové téma, které se tu už určitě řešilo. Přesto bych chtěl znát názor těch, kteří mají s danou problematikou zkušenosti.
Uvažuji o koupi auta pro soukromé účely, ježdění převážně po městě, 1-2 osoby. Hlavní požadavky jsou spolehlivost, levný servis, nízké provozní náklady (vše samozřejmě s ohledem na stáří auta). Auto musí mít posilovač řízení a airbag, určitě bych k tomu raději chtěl centrální zamykání a ABS, motor přes 50 kW (ideálně nějaká 1,4 nebo 1,6). Cenové rozmezí si představuji 40-80 tisíc Kč.
Co jsem se díval na inzeráty na internetu, tak v tomto rozmezí se pohybují Fiaty Bravo, Brava a Punto, Honda Civic, Ford Escort, Fiesta, Opel Astra. Určitě nechci staré Clio nebo Felicii. Nejlepší se mě z výběru zdá Bravo/Brava, které se cenově pohybuje na úrovni starého Punta, ale má lepší motory a skoro vždycky bohatší výbavu (elektrická okna, zrcátka, někdy i klimatizace).
Jaký je váš názor, případně myslíte si, že mám přemýšlet i o něčem jiném?
Díky za odpovědi
Když já se nějak nemůžu srovnat s myšlenkou, že pořídím auto, který spatřilo svět poprvé někdy v roce 1990. To znamená, že je konstrukčně skoro 20 let staré a kdoví, jestli to tehdy neošildili nějakým starším řešením. Dneska se to dělá taky a tenkrát ani takový pokrok nebyl.
Ještě jsem to jednou "na sucho" promyslel a dospěl jsem k závěru, že to musí být nižší střední. A to i za cenu, že bych musel sáhnout do finančních rezerv (ojetina na úvěr je snad největší blbost). Hodně se bojím Francouzů, i když o nich přemýšlím - Megane, Xsara...? Vypadají pěkně, ale jestli nejsou po nějakých 8-10 letech provozu těsně před rozpadem?
Zkusím se po ní podívat, ze všech jmenovaných je asi nejvzácnější. A podle toho co píšou na stránkách 323F clubu (www.efko323.ic.cz) asi dotsává podvozek na našich cestách zabrat :-(
pro Bravo/Brava by hovořila nízká cena servisu a ND, spolehlivost, nenáročnost, rozumná spotřeba paliva, rozšířená servisní síť a dodávky ND a cena. Největší problémy dělá výměna rádia za jiné než originál Blaupunkt (je zabudované) a v ČR doporučuji po 3-4 letech měnit přední ramena vč. uložení (není drahá záležitost). Dprpučuju hlavně poslední generaci, nejlépe s motorem 1.6 nebo 1.8 (starší 1.4 nebo TD raději nebrat), které měly výborné zpracování a bezpříplatkovou klimatizaci. Escort je rozšířenější zejména na vrakovištích, rychle koroduje, má horší jízdní vlastnosti a spartánštější interiér. Trpí hlavně na chlazení, dobíjení, úniky všech možných náplní a ventilaci. Zato nabídka v ojetinách je velmi široká, protože to bylo velmi oblíbené auto v ČR. Mazda 323F je výborná volba z hlediska spolehlivosti a nenáročnosti, špatně ale brzdí a servis a dodávka ND je na tom podstatně hůř (týká se i doplňků) a má přeci jen trochu jinak stavěný interiér (všechno je jakoby o něco níž, takže osoby nad 180 cm nemusí být nadšeny). Honda Civic je na tom výborně se spotřebou paliva i obestavěným prostorem a má asi nejlepší jízdní vlastnosti z jmenovaných aut, brzdy jsou ale spíš podprůměrné, zato spolehlivost velmi dobrá. Uložení náprav v ČR ale trpí dírama a hlavně solí a jejich výměna není právě laciná. BMW má špatně obestavěný prostor, takže zvenku velké - zevnitř malé auto, vykazuje výrazně vyšší spotřebu paliva díky vysoké poh. hmotnosti, která ale zase přináší nejmenší hluk v interiéru a nejměkčí plasty. Celková úroveň komfortu je asi nejlepší ze všech jmenovaných aut. Cena servisu a ND je také nejvyšší ze všech jmenovaných, spolehlivost zhruba průměrná. 320d znamená navíc hodně problémů.
Celkom by som s tebou nesuhlasil...motor 1,8 by som vyskrtol a zabudol si sa zmienit podla viacerych zdrojov o najspolahlivejsom motore 1,25 16V Fire ;-)
Ta 1,2 má dobré ohlasy, to ano. Ale cenově se ty auta pohybují už dost nad stanoveným rozsahem. A taky jsem jel s 1,2 8V v Grande Puntu a žádná sláva to nebyla... předpokládám, že je to jiná verze stejného motoru.
v GrandePunto je 8V a do brava sa montovalo 16V. Toto ma 60kW (na brzde 66kW) a pri velkosti Brava je uplne postacujuci. Je zivy, usporny...co viac chces. Je sice drahsi...ale nic dobre nie je lacne ;-)
Taky bych to tak viděl, ale 1.2 se narozdíl od 1.4 (která má opravdu špatné ohlasy) nebráním. Přesto o nějakém propastném rozdílu mezi 8V a 16V nejsem přesvědčen. Ovšem - nezkusil jsem...
Brava s 1,6 je fajn. osobní zkušenost, příjemné autíčko, halvně do města. Interiér sice nic moc, ale dáno taky dobou vzniku a třídou. Ale po stránce jízdních vlastností ok. Servis a ND nevím, já to měl jen půjčené, to se optej fiatářů...
Podle recenzí na internetu se zdá být tene motor 1,6 nejlepší volba. Nejvíc mě ale zaráží právě to, že Bravo/Brava se cenově pohybují zhruba nebo jen o trochu výš jako stejně stará Punta :-|
S těmi ostatními auty zkušenost nemáš? Ještě mě taky napadá Megane
ja by som ti doporucil golf III 1.6 55 kw. ale zachovaly kus s pravou historiou asi nenajdes. otec mal sluzobny, v pohode 300.000km, teraz stoji opusteny na parkovisku a caka na odpredaj. p.s.: kupujem ho :)
Ne to nemám. Dokonce sem ani v jednom z nich nejel...... Já mám v oblibě totiž jiné a poněkud větší vozy....
Ale Escort je taky hodně rozumná alternativa.