Přátelé elektromobilů.Nejlepší bude, když zajdete opět na Autoschow 2005, kde budu jako vždy vystavovat v levém foyeru hlavního pavilonu. Qidění bude P106, americký komunální vozík a asi jeden skútr.
Minulý týden jsem byl na konferenci v K.Varech a odtud jsem přejížděl do Olomouce na autosalon.(440km) Nabíjel jsem 2x a ujel rekord, 180 km na jedno nabití.(P106) Nyní mám 4x P106 a jednou SAXO, něco bych prodal, než bude fronta po dalším uragánu v USA. Mám i 2 Partnery a nyní jsem přivezl jednoho Pandu ,který je bez aku, ale v perfektním stavu.
El. kolobežku vlastním, nejezdím na ní i bych ji asi výhodně přenechal.Možná ji uvidíte na mých WWW.sweb.cz/ekolo
Nevyplatí se dělat něco, co je hotovo.
Francjosefovi: nejsi z ČAS ZNOJMO?
AKU Existují akumulátory, které jsou 4x lehčí než dosavadní a provoz je srovnatelný s olovem.o rozměrech ani nemluvě, je to opět čtvrtina olova.
Asi to způsobí revoluci v provozu elektromobilů.
Sháním někoho, kdo do toho půjde.
Byl jsem opět v k.vARECH A SÁM PAN MINISTR aMBROZEK VYZKOUŠEL EL. SKÚTR.
Kapacitory jsou zatím dost draké, ovšem já chápu kapacitor jako elektronický kondenzátor, ,který nemá vlastní kapacitu, která je fiktivní pro HiFi v autě. Bylo myšleno tzv. velkokapacitní kondy pro zálohu v počítačích?
Příští týden vystavuji v Písku a pak asi až na Živitelce, kde představím nový skládací skútra aMINIMOBIL-
Ahoj Franto. Nemám zkušenosti, já hlavně jezdím a to na to co je dostupné.A to nejsou ani palivové články.
Jezdím na baterie OPTIMA.
Převodovku jsem pohřbil, když jsem si vyrobil první EC motor, kde na ráfku běhají magnety kolem statoru..Má to dostatečný moment a ani půl kvaltu není potřeba.
prof: planetovy prevod nebyl muj napad, ale vzhledem k moznostem motoru je vyhodnejsi mit u tak teskejch aut preci jenom alespon dva kvalty. Ty planetove prevody se mi taky nezdaji jako idealni reseni. Jednim z moznych reseni je generátor s plynovou turbinou. Vyhoda vyvoje tohoto auta by byla dotace, ktera se snad rysuje. Jaky typ akumulatoru preferujete?? Popripade jake zkusenosti mate?? Vzledem k tomu, ze jsem i modelar a mel jsem tu cest vlastnit modely jak aut, lodi tak letadel na ele. pohon. Ze zkusenosti modelare vidim pouze na aku LiOn. Dal moje zkusenosti konci. V modelarine se jedna ovsen o jine proudy a jine regulatory atd. Budu rad za kazdou zkusenost radu. Diky diky diky.
Francjosef: nevím, co na to řekne Ekolo, ale podle mého bych se s planetovými převodovkami nezabýval. Příliš moc převodů=příliš moc ztrát. Nechť je náboj kola rovnou rotujícím statorem. S kapacitou zkušenosti nemám. Preferuji obyčejnou akumulaci s menším stacionárním dobíjecím zdrojem, poháněným některým z klasických paliv (LPG,CNG), jenž může pracovat trvale v optimálním režimu s téměř nulovými exhalacemi.
Ahojda konecne jsem nasel zpriznene duse zabivajicise pohonem blizke budoucnosti. Nadhodim tema kapacitory (kondenzatory pro mene znale). Pokud mate nekdo zkusenosti s timto zdrojem energie byl bych moc rad za jakekoli informace?? Pro upresneni delam ve firme, ktera se zacina velmi zajimat o moznost ele. pohonu autobusu. Samozrejme nejsme prni ani posledni, ale zkusenosti by se dali vyuzit take k pohonu osobnich aut, kol a dalsich priblizovadel.Vyviji se i planetova prevodovka pro pohon kazdeho kola vzlast. Zatim jsme tahali informace a zkusenosti ze zahranici a tam nas moc do sveho zeli nechteji pustit. Diky za jakekoli informace. :-))) Kdyztak me muzete kontaktovat na franc.josef@quick.cz
Lze řešit povolením rozdílných otáček v jPokud by měl někdo o něco konkrétního zájem napište na e-mMomentálně řeším dvoukvadrantový regulátorail " ekolo@post.cz
hranostaj: Když jsou na mým autíčku statory buzený "na tvrdo", tak to jede na jeden motor i když je u druhýho prasklej poháněcí řetízek a motor se jen volně točí. Tohle autíčko vzniklo zhruba před 30 lety. V tý době se o elektronice vědělo leda z tranzistoráku. V denšní době si myslím, že ty motorky už ani sériově bejt zapojený nemusí, pokud je bude hlídat počítač, kterej bude přesně vědět, kdy jim má co dovolit a co ne.
Áááá, tak ony jsou ty kola zapojený sériově. Tím se mi to částečně vyjasňuje. V krizi jsem už začal laborovat s pojmy "skluz kotvy" apod. Elektromotory jsem nikdy pořádně nepochopil :-( Zato elektronické řízení elmotorů by mě bavilo :-) Jenom nějak nechápu, jak můžu ovlivnit ten popisovaný prokluz, když jsou zapojený za sebou. Asi mi to fakt uniká ... :-(
Hranostaj: On se EKOLO asi nějak zasek. Problém diferáku v případě zapojení motorů do série neexistuje, jelikož si to ty motory mezi sebe rozdělej sami. Vtip je v rozdílným vnitřním odporu dvou stejných motorů s rozdílným zatížením a otáčkami. Mám takový autíčko a maká to jak čert. Fór je taky v tom, že to lze udělat i tak, že v případě rozdílný adheze kol nebude jedno stát a druhý se prokluzovat. Elektromobil má v tomhle neskutečný možnosti a zvlášť teď, kdy to lze všechno řídit počítačem. Motory v kolech jsou určitě variantou, která je známá i hojně aplikovaná. Jestli někdo něco vyrábí, tak to by věděl opravdu asi líp EKOLO. Stejně je bomba, když ke kolu místo poloosy vedou jen dráty, ne? Sorry, ale nechtěl jsem, aby to spadlo do archivu.
Pro EKOLO: Bavili jsme se spolu na AutoShow v Praze ohledně aut s elektromotory v nábojích. O víkendu se mě příbuzný na návštěvě ptal na dvě věci, na které jsem nedokázal odpovědět:
Jak je řešena problematika, kterou řeší diferenciál, tedy nestejnou dráhu při odvalování v zatáčkách?
Už někdo ve světě vyrábí takováto auta (tedy s motory v nábojích)?
Pro ostatní:
EKOLO plánuje takováto auta vyrábět (časový horizont pro prototyp možná rok)
Jeden motor stojí okolo 20.000Kč, výrazné množstevní ceny možné.
Kdo nebyl na AutoShow 2001, tak podle mě ani o moc nepřišel.
Vážení příznivci elektromobilů. Děkuji za Váš zájem na Autosalonu Olomouc 01. Nepřišel z Vás nikdo. Nic, je to přeci jen dálka. Možná to bude lepší v Praze tento veekend, kde budu již tradičně účasten také. Protože jsem dostal zákaz od Policie, nemohu jet po ose, ale po výstavišti budu jezdit. Výstava začíná ve čtvrtek.
Co se týče motoru Lynch a Perm, tak je možná vezmu ssebou, ale není to motor do náboje kola přímo určený, ale ten tam vezmu také, byl tam již loni. To je asi vše, telefonní spojení na mne máte z minulého příspěvku. Zdraví Vás E K O L O
Přivezli jsme Pinquin 4, bohužel nemůžu sehnat dokumentaci - schema el. zapojení. Třeba někdo někoho, kdo to servizuje v zahraničí vyšťourá.
Jak jsem slíbil, tak se snažím plnit. Přípravy na Olomouc jsou v plném proudu a asi to vyjde. Pokud někdo bude něco chtít, napište a nebo lépe zavolejte na 0606846717.Pravděpodobně vyjedu ve středu nebo ve čtvrtek ráno, pojedu po okreskách a dojet chci večer. Je to 300 km. Pokud to nevyjde, dotáhnu to tam na vozejku.
Zdraví Vás všechny EKOLO jako el.kolo či ekologické co chceš.
Protože se ještě v téhle oblasti neorientuju, tak jsem těm technickým zkratkám moc nerozuměl. Pro ty z vás, kteří jsou na tom stejně, uvádím pár odkazů:
Kamos ma elektrokolo postaveny z normalni skladacky ... Na prednim kole ma pridelanej elektromotor, na zadnim nosici autobaterku. Ovladani rychlosti bosakem na riditkach ( asi dve polohy ) Jezdi to asi 15 km/h, dojezd cca 20km .. Presnejsi detaily neznam, odbornik na elektroniku nejsem, ale muzu se vyptat. a podivejte se na elektromobil.kgb.cz
Dámy a pánové, (předpokládám, že pod pseudomymy jsou i muži) se zájmem jsem si přečetl všech 120 příspěvků Vaší kavárny,a to hlavně díky deštivému počasí :-(
Rozhodl jsem se proto, že také něčím přispěji.
Nejdříve něco o sobě: právě v neděli jsem oslavil kulaté narozeniny, jsem ženatý a má manželka mi umožňuje
věnovat se mé práci, která spočívá ve vývoji a propagaci elektromobilů. Každoročně vystavuji na autosalonu v Olomouci a od roku 1994 na Autoshow-Praha mimo jiné akce např. Hoby Č.Budějovice a výstavy regionálního významu. V osmdesátých letech jsem měřil své schopnostii se světem ve švýcarském Emmenu, kde se mi podařilo konečně zvítězit v roce 1989. V současné době mám několik elektromobilů a materiálu, který již asi ani nestačím zpracovat. Bude-li zájem zveřejním seznam.
Protože Vaše příspěvky jsou většinou v zábavném stylu, přidávám jednu povídku ze života:
„ Zase jednou musel tatínek odjet a aby to nebylo malému, tříletému Kájovi líto, nechal ho i s jeho tříkolkou, která byla samozřejmě na motor, svému osudu. Kája se nenudil, rozoral mamince zahrádku, zajel se pochlubit do školy starším kamarádům, navštívil i babičku.Po vejprasku od maminky,která se vrátila z nákupu a viděla tu spoušť se pustil do slalomu mezi stromky na zahradě.
Když se taťka večer vrátil,byly slzičky už opět ty tam a Kája musel tatínkovi ukázat, že i když sám nalejval naftu přesně tak,jak to tatínek dělává, tříkolka nejede. Taťko ploč?? Tatínek zprvu zvážněl, když začal přemýšlet, kde honem vymyslí nějakou jinou použitelnou baterii pro Kájovu tříkolku, ale když si představil jak Kája otevírá víčka nádrže a trychtýřkem a hrníčkem nalévá novou energii do akumulátoru, byl hrozně rád, že to dopadlo alespoň takto…“
Zavolej na tel: 0608 200 000 nebo 0606 846 717, nebo mail: ekolo@post.cz Udělalo to na mě docela dojem. Chtěj něco vědět o Elektrickém kole. Materiály ti asi pošlou, nebo se domluv.
Chtel bych vyrobit pomocný elektropohon ke kolu či koloběžce. Odhaduji výkon okolo 200-300W. Jaký motor regulaci a baterii doporučujete, máte již někdo zkušenosti s podobnou konstrukcí.
Olověné baterie na Beta-caru stojí kolem 100 000,- Kč, ľivotnost mají 1000 nabíjecích cyklů. Na jeden cyklus se dá ujet 100km. Tzn., ľe 1 km jízdy s EV vás vyjde na nějakých 1,50 Kč (ľivotnost baterie + elektřina + daląí výdaje).
No právě. Čecháčkům odjakživa nestačilo, když bylo něco homologovaný někde jinde. Muselo to jít do výzkumáku a tam se to zkoumalo a zkoumalo. Hlavně že měli pomazaný hlavy co dělat. Vynalézat už vynalezený, to je to, co nám jde. A pokud možno to vylepšit tak, že to přestane fungovat. Mě stačí jen ta buzerace kvůli tomu, že nemáš na oknech napsaný to, co tam naše předpisy vyžadují. A nejsou to jen okna. Je úplně jedno, že se jedná v mnoha případech jen o ten nápis, ale pokud tam není, tak to nevyhoví. Jó, byrokracie, to je náš národní zvyk.
Dovozce ti samozYejm nepotvrdí shodnost, to by ti ml podle 102 potvrdit výrobce. Jinak tohle vozidlo podléhá samozYejm individuálnímu schválení technické zposobilosti.
No, musím se na to někam podívat, jelikož u normálních aut je všeobecně problém, pokud zde nemají oficiálního dovozce, kterej potvrzuje že dovezený vůz všechny homologace splňuje. Těch oficiálních dovozců elektromobilů tady asi moc nebude...
Při dovozu by to mělo bejt stejný jako u klasickýho auta. Schvalování technický způsobilosti se řídí vyhláškou 102/1995 Sb. kde je i upřesnění technických podmínek pro elektromobily (§94,95). Obecně musí splňovat podmínky, které stanoví tato vyhláška pro příslušnou kategorii vozidel s výjimkou ustanovení, která nejsou slučitelná s elektrickým pohonem. Takže podle mě by dovoz neměl bejt velikej problém. Ale známe to... Zajímavý to musí být s emisní kontrolou, kterou budou určitě taky vyžadovat.
Nevíte někdo, jak je to, když si přivezu ze zahraničí ojetej EV. Neplatěj v ČR náhodou nějaký přiblblý předpisy, kvůli kterejm si z něj můžu udělat tak akorát králikárnu?
Snad budou v budoucnu ve městech jezdit jenom takovýhle malý elektromobílky. Dojezd 115 km je dostatečnej a výbava super(4x kotouče, ABS, posilovač, 2x airbag,el.okna, klima, no co víc si přát. Samozřejmě nižší cenu.
Chlapi, já bych si EV s palivovým článkem koupil hned, ale je to ještě pořád ve stadiu vývoje a zkoušek.
Co vám chci říct: Pořídit si elektromobil na baterie se vyplatí tomu, kdo jezdí často pouze na krátké a střední vzdálenosti. Uvědomme si, že průměrná životnost autobaterie je 5 let. Tzn., že musíte jezdit tak, aby se vám to rentovalo.
Slibuju vám, že si dám tu práci, a v nejbližší době vám představím "virtuální" EV (na baterky) :-))
to Hortt: Hortte, ty máš doma Hondu Civic? Napiš mi o tom, prosím tě, něco víc. Poruchovost, spotřeba, výkon, jízdní vlastnosti... Můj e-mail: berkut@volny.cz
Ja si myslim, ze za deset dvacet let uz tady nebude jezdit nic jinyho nez Honda Insight ! A kdyz to auto vyhralo cenu Motor roku 2000 tak to asi neco znamena. Za par let lidi prijdou na to ze se ty hnusny kraksny na benzin nevyplatej (a na co budou jezdit kdyz nebudeme mit ropu) no a budeme jezdit elektromobilama... docela dobrej napad byl u Mercedesu, ten jejich Necar4, to je udelany z Acka a je to na palivovy clanky, a ten vodik se nemusi tankovat primo, muze se tankovat methanol coz je mnohem jednodussi nez vodik, a ten methanol muzeme vyrabet ze dreva, no a hned nam muze bejt nejaka podelana ropa u otvoru ritniho.
Na vodík jezdí v Německu autobus na letišti, myslím že v Mnichově, BMW taky má nějakou pumpu. Myslím že hodně automobilek testuje tento druh pohonu a má i odpovídající vybavení jako pumpu, jenom se o tom moc nedozvíš.
Za tu cenu se dá opravdu postavit. Samozřejmě to nebude nejnovější druh baterie, ale normální Ni-Cd jo. S tím mobilem bych řekl, že čím menší tím dražší. Ten Nissan je nějak moc drahej. EV1 od GM stojí asi 1250000 a to je hodně vymakanej. A nejlevnější malý auta stojej 350000. Na tu elektrolýzu se spotřebuje opravdu hodně energie. Solární je čistá, ty mikroorganismy hudba budoucnosti. Z normální by se na to vyplatily jen přebytky mimo špičku. Lepší než energii vyvážet pod cenou.
K tý výrobě vodíku - Sem někde četl, že o výrobě přímo v autě se prej už neuvažuje - představuje to menší chemickou továrnu, která zabere půl auta. Takže asi se to bude dělat nějak průmyslově a do aut čerpat u benzínek (vodíkáren) - mimimochodem taková benzínka už prej v Německu jedna je a čerpá to tam nějakej robot (praktickej význam to sice nemá, ale asi jde o prestiž kdo byl první). K výrobě jako takový - Elektrolýza vody nevim nevim - nejřív z uhlí (ještě dlouho ho budeme dělat z uhlí) vyrobíme proud, kterým rozložíme vodu na vodík, kterej pak zase spálíme (za studena) na proud - no nezdá se mi to zrovna moc ekologický. Ale třeba jo - nevim totiž jaký jsou ztráty (ve srovnání s bateriema) při elektrolýze a v tom článku. A při výrobě z methanu přece musí něco zbejt - uhlík + něco (asi nějakej smrad :-) - nebo ne??? A k tý výrobě elektromobilu - za 100000 až 250000 bych to viděl na olověný beterky a motor jak z vysavače :-) - vem si kolik stojí maličká lithiumintová baterka do mobilu nebo třeba Nisan Hyperminni (1600000 Kč). Ale třeba se mýlim a ty komponenty nejsou tak drahý a když si to někdo postaví sám ...
Vodík se průmyslově vyrábí především rozkladem metanu z ropy a zemního plynu. Největší zásoby vodíku na Zemi jsou ovšem ve vodě, proto je další možností výroby elektrolýza vody. Na rozbití vazby vodíku ve vodě je ovšem potřeba hodně energie. Pro to lze použít energetické přebytky, solární energii a v budoucnu rozklad pomocí mikroorganismů.
Jako palivo v palivovém článku lze ovšem použít nejenom přímo vodík, ale i methanol, ethanol, zemní plyn, benzín. Z nich se poté vodík získá přímo ve vozidle.
Uváděný membránový článek PEM je pro použití v automobilech nejvhodnější. Dodává velký výkon a rychle reaguje na jeho potřebu při startech, operuje při teplotě 90°C, elektrolyt je pevnej polymerní, čímž nehrozí nebezpečí potřísnění kyselinou a koroze.
To Berkut: taky už jsem na to myslel, až doslouží civic. Tyhle auta se na to hoděj, jsou celkem lehký. Lotus 340R EV by byl samozřejmě lepší :-)) Za mořem prodávaj celý kity na přeměnu klasickýho auta na EV (bateriový). Palivový články asi zatím ne. Vyjde to na 100-250 tisíc a přestavbu zvládneš sám. S klasickým vozem zůstane shodných 70% komponentů.
Ne že bych do toho nějak moc viděl, ale u palivovejch článků podle me žádná energetická hustota neni - neni to přece baterka. To jak daleko dojedeš bude záležet na velikosti vodíkový bomby (to zní dobře :-). Mimochodem včera byl na MAX1 (nebo Discovery - teď nevim) pořad o alternativních zdrojí energie. Bylo to i o těch článcích a chválili to jak osmej div světa. Nějaký tam i ukazovali a ten co by prej mohl pohánět auto byl velkej asi jak píšeš ty tj. 300 dm3 (no možná míň, ale oni asi uvažovali slabší motor) o hmotnosti neřikali nic. A k tý výrobě vodíku - prej se dá vyrábět ze spousty věcí - předvšim z methanolu. O energetický náročnosti nebo o emisích z takový výroby neřikali nic. Jo a první auta prej budou na trhu do r 2004.
Tak jsem to tam rychle proletl, vcetene nekolika odkazu a zjistil jsem, ze clanky typu "Proton Exchange Membrane Fuel cell" vyznacujici se nejvyssim pomerem vykon/hmotnost maji cca 5kW/30dm^3 tj. na 50kW cca 300 litru prostoru. No, kolik to by asi tak vazilo? O energeticke hustote tam bohuzel nic nepsali. Az bude vic casu prolezu to dukladneji.
Uz toho kecani bylo dost. Jakmile budu mit dost penez, upravim si nejakeho favorita na EV. Dam tam moje oblibene palivove clanky, silny elektromotor, kvalitni ridici elektroniku, a pak uvidime! Vim, ze palivove clanky jsou stale prilis drahe, ale je to jen otazka casu, kdy se stanou rentabilni.
Palivo? Mozna vodik a kyslik, mozna metanol - nevim.
No v miste provozu na 100%, ale i celkove. Rozhodne vyjde levneji kvalitne odsmradit par velkych elektraren, nez nescetnou radu aut. Jeste lepsi je pouzit energii jadernou, tedy alespon z hlediska smradu.
A co takhle rovnou udelat trolejmobily? Prijelo by se jenom k nejblizsi troleji na beterii a uz by se jelo. Jste si jenom jisty, ze je to tak ekologicky? Nas vzdycky ucili, ze: V miste provozu...
Palivove clanky maji tu obrovksou vyhodu, ze nemusis cekat tri hodiny u cerpaci stanice, nez mas "plnou". Pomer vykon/hmotnost je rozhodne lepsi, nez u normalnich baterii, a jejich zivotnost je kolem dvaceti, triceti let. Otazkou zustava jejich cena, ale ta se muze jit velice rychle dolu, to mas jako s pocitacema...
Tak nám sem napiš jejich parametry. Tj. kapacitu, hmotnost, a max. odebíraný výkon vzhledem ke hmotnosti. Mně se to tak fantastické nezdálo. Stále to vídím spíše na hybridní vozidla.
Ještě dlouho ne. Někdy možná ve městě. Dnes to vypadá tak na 1h jízdy a 5h dobíjení. Príma, zvláště na dlouhé trasy, ne? Ale po městě by se to mohlo uchytit, kdyby byly spec. parkoviště s dobíječkou. Dnes je to (elektromobil) zatím těžké a drahé. V ukládání el. energie jsme zatím nikam moc nepokročili (za poslední desítky let). Spíše bych se ubíral směrem k hybridním automobilům.
Ale zase by to byla zajímavá debata: "Na jitrocel to jede na *, já jsem včera natrhal nůši kopretin a na dálnici to jelo přes 200. Jen musíš mít v každý nádrži aspoň jeden čtyřlístek, aby se neničil motor."
V současné době je vyvinut robot, který získává elektrickou energii z rostlin, pomocí mikroorganismů. To by bylo autíčko, nasekat plnej kufr trávy a jet na výlet :-))
Warum nicht ? Ale jenom kvůli těm elektromobilům snad ne. Co se týče jich, tak to radši na nějakou motoristickou výstavu. Existuje vůbec tady v Evropě nějakej takovej specializovanej autosalón ???
Jasně. S byrokracií u nás máš absolutní pravdu. Mělo to znít ... a frčíš, ale tak maximálně po dvoře. Stálo by to určitě fůru peněz a času, ale snad bys ten boj nakonec doved do úspěšnýho konce.
Lehký,užitkový vůz Citroen Berlingo, který existuje i v osobním provedení , se ve Francii začne během několika týdnů prodávat i s elektrickým pohonem.Model, který se bude vyrábet v závodě Vigo ve Španělsku,si zachová všechny výhody klasického vozidla včetně zavazadlového prostoru o objemu tří metrů krychlových.
Elektromotor o výkonu 28 kilowattů pracuje s nejvyšším točivým momentem 180 Nm.
Maximální rychlost je 95km/h dojezd podle způsobu jízdy až 120 km .Zrychlení z 0 na 50 km/h za 8.4s.
Akumulátory jsou po devíti hodinách zcela nabité.
Od prosince 1994 podporuje francouská vláda prodej elektromobilů svou dotací .
Ten skůtr je Kymco City Bike MK 1. Na jedno 7hodinový nabytí dojezd 45 - 65 km, akumulátory to má 2 po 12V/80Ah. Cena 46700 kč. Ta CBR 600F bude ale určitě lepší :-))
Tak jsem taky hledal a něco našel. Nemohlo na tý corse bejt Elis ? Je to taky firma z Plzně a dělaj mimo jiné také elektroniku do elektromobilů. www.elis.cz - pouze zmínka v úvodu
Do těch pěti let budou možná sériový auta k dispozici, ale je to podle mě krátká doba na nějaký masovější rozšíření. Co říkáte na Hondu Insight ? To je auto, který bych si dneska koupil, mít ty penízky.
Podle zpráv autonews.cz by se v Evropě mělo do pěti let jezdit na vodík z palivových článků. Cena auta by měla být nanejvýš o 20% vyšší než u aut se zážehovým motorem.
Vzhledem k tomu stavu u meho oblibence Jordanu by ten elektromotor ve formuli nebyl marnej. Spolehlivost a hlavne zrychleni je taky spickovy. S tim zvukem mas ovsem pravdu. Zvuk motoru Honda je nejhezci ze vsech a vymenit ho za neznatelnej svist....
Dnes dopadla F1 pro moje barvy dost nešťastně, tak tady sedím a vymýšlím blbosti. Dovedete si představit formuli 1 jako elektromobil? Spolehlivost motorů by byla 100%, ale mě by chyběl ten zvuk...:-)
To víš, že jo!! :-)) Trochu jsem zpanikařil.______Teď sháním nějaký informace o té ještěrce ČD. Je to vlastně jedinej masově rozšířenej elektromobil na baterky v ČR. A kdybys viděl, jak s ním ti nádražáci jezdí... A pořád to funguje :-))
to Hort: To nebyl špatný nápad, s tím metanolem. Myslím, že bych měl slevit ze svých požadavků (termojaderná fůze).
Pro masové rozšíření elektromobilů by stačilo udělat schopný palivový článek a vybudovat síť čerpacích stanic (jako LPG). Kdyby se účinnost článku blížila k 90-ti procentům, jezdilo by se za "pár kapek" paliva (a za málo peněz). Exhalace a škody na životním prostředí by byly minimální, a o to tady přece jde!
Sakra, přestaňte už s tím generátorem!!! Elektromobil pro svoji činnost potřebuje jen zdroj energie (baterka), měnič napětí (z nízkého na vyšší) a elektromotor. Rekuperace se děje tak, že elektromotor pracuje ve funkci generátoru. Střídavé napětí se usměrní a dobíjí se baterka. Stejně jako všude jinde, i tady platí zákon zachování energie. Takže tolik k tomu vašemu generátoru. A neserte mě už s těmi nesmysly!!! Měli bysme vést seriózní diskuzi!
Chci se s vámi podělit o moji vizi EV: 1. koncepce - Rodinný vůz: zrychlení z nuly na sto za 15 s, max. rychlost 140 km/hod, dojezd 400 km, rychlonabíjení za 2 hod, brždění rekuperací, *životnost baterek min. 10 let.______2.koncepce - Sportovní vůz - kupé: zrychlení na sto za 8 sec, max rychlost 200 km/hod, zbytek viz bod 1.____*Pozn. Raději bych tam dal ten "svůj" palivovej článek, ale není to ještě v sériové výrobě :-)
Tak jsem teď jel o velikonocích k babičce vlakem na Moravu, a jak tak stojím na nástupišti, uvědomil jsem si jednu věc: ČD jsou největším provozovatelem elektromobilů v ČR. Znáte přece oranžové ještěrky?!__________ Pak mi ještě napadá pouťovej autodrom. :-))
Ten generátor jsem taky nepochopil. Využití solárních panelů u normálního osobního auta vidím maximálně jako zdroj energie pro některé elektrické systémy. Jinak zůstane u využívání v závodních autech.
Nechápu. Jak jsi to myslel s tím generátorem? Podle tvého popisu mně to přijde jako perpetum-mobile... Co se týká těch solárních panelů: 16V*2A=32W_____ S tím nerozsvítíš ani pitomou žárovku. Solární panely se dají využít někde v Austrálii, anebo na kalifornských plážích, ale v české kotlině je to luxus...
V tý technice se moc nevyznám. Ale stačilo by mě to , co je už k dispozici dneska. Akcelerace a zrychlení jako GM EV1, baterii Li-ion nebo Ni-Mh, dobití tak za 15 minut. Ovšem ještě ten dojezd aspoň 400 km. Ale lahůdkou by byl nějaký elektro-dragster.
Jak si představujete elektromobil vašich snů?! Myslím, jaký byste tam dali elektromotor, baterie, převodovku, funkce jako indukční dobíjení, atd.? Jak si představujete tankování paliva, případně rychlonabíjení? A na závěr: Jaký by měl mít Váš vůz parametry (zryhlení, max. rychlost, cena/1km)??!
Jo, místo autobaterie. Díval jses na stránku avere? Píšou tam, že náklady na 100 km EV jsou cca 1 Euro, tj. 36,- Kč. Má to ale jednu chybičku. Životnost baterek je 3 - 5 let. A když jsou Ni-Cd, anebo Ni-Mh...:-))? Ach jo, opět ty baterie...
Takže to vidíš na využití vodíku z elektrolýzy vody a na elektromobily nabíjené elektřinou z termojaderné fůze. Ten palivovej článek od Siemense bude teda jenom čistě místo baterie jo?
Well, ale to není cesta ze slepé energetické uličky (metanol, zemní plyn...). Je třeba použít takové palivo, které se dá vytvořit elektrolýzou. Např. 2H2O na 2H2 + O2 a navázat to na pevnou látku, aby to nebylo výbušné.________ Časem se bude elektřina vyrábět termojadernou fúzí (slučováním lehkých jader), pak ať si šejkové a ekologičtí fanatici políbí....._______ Palivový článek má dvě obrovké výhody oproti baterkám: 1) Je lehký. 2) Čerpání paliva do nádrže je rychlé._______ Siemens vyvíjí paliv. článek na benzín. Ne do elektromobilů, ale místo autobaterie.________
Až se problém zdroje podaří vyřešit, je vyhráno. Tak např. Asynchr. elektromotor nemá jedinou třecí plochu. Pomocí střídače se dá použít v širokém spektru otáček. Je přetížitelný (hodinový, minutový proud) atd. Dotaz: Výrobce el. aut v ČR?? (Beta Car v Ejpovicích u Plzně se už nevyrábí)
Čau. Taky si myslím, že palivovej článek to před baterií vyhraje. Cena těch lepších baterií je opravdu příliš vysoká. A co říkáte na jiný alternativní pohony jako metanol, etanol, zemní plyn ap.
Ahoj, jsem velkým příznivcem elektromobilů. Je naprosto jasný, že konvenční pístový motor bude za několik málo let v autech nahrazen elektromotorem, bohužel použitelná baterka se vyvíjí už sto let. Osobně si myslím, že cestou ze slepé uličky by mohl být palivový článek. Víš něco nového o projektu Daimleru "NECAR"? S pozdravem, Berkut