To slabe aj na teba a to uz je co povedat.
Okrem toho skodiak sa vyraba tu, za tunajsie naklady, ziadna doprava, ziadne clo , atd. Nechajte sa kludne zdierat. Skoda uz raz cenovy kartel zorganizovala, aby vas podojila este viac.
To je přece jasný - když do prázdný kastle přidáš nejméně složitou věc na autě - tedy spalovák+převodovku, tak ji zlevníš :-))) nevím čemu na tom nerozumíš... :D
Kona electric,Kona elektric…………………….není to to auto, o kterém jsem nedávno četl, že kvůli němu jednomu američanovi shořela garáž i s domem? :-[]:-[]:-[]:-[]
I se všema pokutama je VW od roku 2010 v zisku cca. 85 miliard €, za 2017 a 2018 to bylo skoro 14mld € ročně.
Cenotvorba se řídí tím, co trh a konkurence dovolí. Nikdo není schopen jít proti trhu a prodávat srovnatelná auta výrazně dráž, ne v takhle konkurenčním prostředí. A určitě ne v té spotřební kategorii... auta nejsou iPhony.
Automobilkám je ve finále jedno, jestli prodávají EV, diesel, benzín nebo hybrid. Sice mají nainvestováno do spalováků, ale to je z globálního pohledu spíš drobná nepříjemnost, mají své dodavatele a jsou schopné se přizpůsobit jiné technologii.
Problém je v tom, že EV nejsou tržně životaschopné (za dnešní ceny). Pokud legislativa omezí spalováky a na trhu zůstanou jen Kony za 1,3M, tak prostě spousta lidí na nové auto nedosáhne a trh s novými auty se propadne a pak budou mít ty automobilky problém.
Co se bude dít na silnicích těžko odhadovat... třeba v ČR s průměrným věkem auta 15 let. Stoupne to na 20? Nebo do toho EU řízne tak, že prostě tahle stará auta ze silnic vytlačí? V Praze dejme tomu, na českém venkově už to je sci-fi... a ČR zdaleka není nejchudší země v Unii.
Rozdíl je hlavně v tom, že u velkého centralizovaného zdroje se daleko lépe a levněji snižují exhalace, než u statisíců malých spalovacích motorů. Takže když se oprostíme od CO2 (jakožto skleníkového plynu), které je inertní, ale zaměříme se na ostatní exhalace, které škodí zdraví napřímo, tak pak to dává smysl i se současnou skladbou výroby elektrické energie.
Podíl nefosilních zdrojů na výrobě elektřiny v ČR je cca 40,5%, včetně biomasy a bioplynu pak 45,9% a to rozhodně není málo:
Jádro - 34%, voda - 1,9%+1,2%, fotovoltaika - 2,7%, vítr - 0,7%, biomasa - 2,4%, bioplyn - 3%.
Tak když je i přes to v zisku tak tam asi je prostor pro slevu spalováků.
Ale to je jejich cenotvorba. Ukazuje to ale na dvě roviny.
1. Někomu nevadí podvod, ale vadí pokus o řešení mobility bez ropy
2. VW má dost ziskku na to aby mohl hledat řešení a kašle na to.
Tak to jsem v článku nezaznamenal, předpokládám že stejná teplota byla i venku, aby se klima moc neudřela. Ten kdo denně vozí děti do školy a ze školy, o víkendu na výlet, chalupu nebo na hory plně auto obsadí + nejaký ty zavazadla tuhle elektroškatuli chtít nebude ;-)
Btw současné spalováky omezení nemají a spotřebu také slušnou, tak proč se nechat omezovat bateriemi ;-)
Peníze na pokuty se někde vzít musí. Zda se zdraží a nebo se za stejnou ceu prodá něco míň kvalitního to si musí zákazník přebrat sám.
Limity dnes plní, takže technicky to možné bylo. Takže o podvod šlo.
Pěkný článek, ale pořád nic moc. Ani ta Kona se 417km nestačí, pořád tam chybí vzadu ty děti a zavazadla, puštěná klima atd. Většina těch elektromobilů je pořád jen hračka do města ;-) Případně krabičky, kam se rodina nevejde. Z tohoto výčtu se pro rodinu dají použít jen Tesly, ale tam je cena nad 2.5mio - tedy neúnosná :no:
Při ustálených vyšších rychlostech (typicky dálnice) to není ani tak o váze či velikosti, ale především o Cx a čelní ploše (tj. aerodynamickém odporu).
Já mám nákupní tašku i3, známý má Hyundai Ioniq. Ve městě máme +- podobnou spotřebu, ale na dálnici, kde já mám při 140 km/h spotřebu kolem 20 kWh/100km, tak Ioniq, byť je těžší a větší, tak díky výrazně lepší aerodynamice má spotřebu kolem 16 kWh/100km.
Nechá se to shořet pod kontrolou, aby se to nepřeneslo vedle. Výsledek je stejný jako u normálního spalováku, co začne hořet - auto na totálku. Stejně jako u spalováku, kde když to neuhasíš dřív než přijedou hasiči.
Tady se vážně někdo pomátl, to nikdo se zdravým rozumem koupit nemůže. Dojezd je ještě víc laboratorní číslo než u spalováků. Jen vjezd na dálnici výrazně snižuje dojezd a co potom, když do toho verku posadíte průměrnou rodinku se zavazadly a budete chtít jet na týden na hory? Jednak tam nedojedete a za druhý nebudete mít kde dobít. Tahle technologie prostě není “user friendly”. Zelená EU jí přesto tlačí jak šílená :no:
Btw hlavně mi nikdo nepište, že sériovostí se elektromobily zlevní. Je to blbost, ani teď se to neděje u konvenčních aut, které se pořád zdražují... Proč by někdo zlevňoval, když nemusí :D
Tak to ale není. Pokuty dostalo pár značek a to nemůže způsobit růst cen aut... pokud by pokutované značky zdražily, tak lidi budou kupovat ty ostatní.
Kdybys napsal, že se zdražuje proto, že reálně ty limity nedodržoval nikdo a lišily se jen způsoby jejich obcházení a teď je potřeba je dodržovat doopravdy a to něco stojí... ;-)
Putinovi nabídl pomoc Trump a ten ji samozřejmě odmítnul.... prostě politika, když odmítl pomoc i když se jednalo o možnou záchranu námořníku z Kursku, proč by přiznával slabost kvůli nějakým posraným stromům? (z jeho pohledu....)
Že by přijít pomoc hasit když jim jde tak o záchranu planety? Víš kolik CO2 a škodilivin ty požáry způsobí? A co se týče Aralského jezere, tak talčit na Uzbekistán at nasměruje tok řek zpět to jezera.
Další akce můžou dělat v Jižní americe a Asii proti kácení pralesů.
V tom případě tohle je absolutní blábol.
''Svižnější tempo třeba při jízdě na dálnici vyžene spotřebu někam k 16 kWh/100 km, i tak se ale dostanete na nějakých 350-400 kilometrů na jedno nabití.''
Když výrazně menší a lehčí Zoe žere na dálnici 25,5 kw/h na 100km tak tenhle Citroen musí aspoň 30.
Zkuste nad tím popřemýšlet. Jděte na to odjinud. Jak je možné, že když ropa zdraží na dvojnásobek, tak v Čechách to pohne s cenou benzínu o pár korun, kdežto amíkům se cena benzínu skoro zdvojnásobí? Není to třeba tím, že daně jsou u nás tak velké, že samotná cena benzínu, byť se zdraží o dvojnásobek, tak s celkovou cenou to pohne o párt korun?
Elektromotor jednoduše výrazně eliminuje vnitřní odpor (resp. jeho nízkou účinnost) spalovacího motoru, který je velkou složkou v součtu všech odporů, které motor musí překonat. Takže do popředí vystoupí další odpory, zejména aerodynamický (který roste kvadraticky, tj. při dvojnásobku rychlosti máte 4x větší odpor). Proto máte pocit, že elektromobily ve vyšších rychlostech žerou moc. Ale to je jen právě proto. že aerodynamický odpor se stává největší složkou v součtu všech odporů.
Nepřišlo Vám nikdy divné, že když jedete 60 km/h, máte spotřebu 5,5 l/100km a když jedete 120 km/h, tak máte spotřebu třeba jen 6,5 l/100km, byť jen aerodynamický odpor vám stoupl 4x?
Takže vaše pozorování není důkazem o tom, že by elektromotory ve vyšších rychlostech měly menší účinnost, ale je to důkazem toho, že aerodynamický odpor se stává největší složkou v součtu všech odporů, takže elektromotor má ohromnou účinnost (jízdní odpory (valící se pneu, ložiska, atd.) se moc nemění), protože spotřeba začíná odpovídat celkovému jízdnímu odporu vozidla. A je to také důkazem, že spalovací motory mají v nízkých rychlostech velmi malou celkovou účinnost, když spotřeba v 60 km/h (oproti 120 km/h) neklesne tolik, jak by podle celkového odporu (bez započítání vnitřního odporu) měla.
Ale kdyby zo stalo tak 600 tisic. Dyt za tyto prachy se da se stestim koupit demo petkovyho bawa nebo x3, volva v90cc nebo xc60, mb e... a takto se da pokracovat hodinu. A ano, muzete to utratit i za superba nebo kadaka. Vsechno jsou to auta, kzery vas prevezou napric evropou na dve nadrze a tankujou 3 minuty, diesely od mb vychazely vyborne i emisne.
tak jasně že nějakou modelovou figurku najdeš.... ale kolik jich reálně je? v Praze to budeš počítat maximálně na stovky..... ještě si to dovedu představit jako půjčovací/sdílené auto nebo městský taxík (i když je to malé). Prostě aby to nalítalo kotel km a aspoň jakžtakž to kompenzovalo tu pořizovačku.... no ale každopádně je to pořád síla ta cena (a jak tady někdo správně podotknul, s tím souvisí třeba i pojištění, že....)
No... odpor vzduchu stoupá s druhou mocninou rychlosti, výkon potřebný k jeho překonání s třetí mocninou.
Zoe má Cx 0,29 a čelní plochu dejme tomu 2m2 (někde jsem viděl kalkulaci 2,43m jakožto šířka x výška x 0,8, ale to mi přijde hodně)... což nám dává právě 16kW potřebných pro udržení rychlosti 130km/h, zatímco pro 50km/h je to pouze cca. 1kW (a na ujetí stejné vzdálenosti 130km pak 16kWh vs. 2,5kWh).
K tomu si přidej nějakou režii na valivý odpor... takže budeš třeba na 20kWh vs. 5kWh... ale řádový rozdíl v té aerodynamice je jasná věc.
A pokud to není učinností tak čím ? Renault Zoe při 50 kph ujede 420 km ... SUPER ale ve 130 kph to je pouze 157 km (37% dojezdu na dálnici) ... to opravdu není pouze valivej a aerodynamickej odpor ....
Nelze cokoliv automaticky přepočítávat z prodejní ceny.
Když máte příplatek 50 kKč za automat, tak to neznamená, že automatická převodovka je o 50 tisíc dražší než manuální jako samostatný díl auta.
"Svižnější tempo třeba při jízdě na dálnici vyžene spotřebu někam k 16 kWh/100 km, i tak se ale dostanete na nějakých 350-400 kilometrů na jedno nabití. "
Jo Jo Tenhle Hyundai Kona nedávno jen tak stál v garáži ………….. a potom vybouchnul a vzal sebou i garáž. Nenabíjel se , nic.
Doporučuji, výborný kauf.
A když je to doprovázeno informací, že v Koreji shořelo 23 bateriových úložišť ………… hasiči nacvičujte nové metody hašení vybuchujících baterií.
Jo jo, v Holandsku a Belgii ponořují celá auta, nebo zbytky na 24 hodin do kontejneru s vodou.
není mi ovšem jasné jak se ponořují do kontejnerů celá bateriová úložiště :-!:-!:-!
Ty si taky kozel zahradníkem...
Jediné, co tě zajímá je účinnost. Když se podívate na charakteristiky elektromotorů v různých otáčkách, tak zjistíte, že účinnost je téměř shodná. Takže jestli potřebujete např. podávat výkon 50 kW na udržení dálniční rychlosti 130 km/h, tak vám může být fuk, zda se elektromotor točí 3000 nebo 5000 rpm, protože účinnost je +- tak podobná, že nějaké převody nemá význam řešit.
Jo. Zajisté máte pravdu s 1/3 dojezdu. :-) Proto zadokolková Tesla s jedním motorem má delší dojezd než dvoumotorová...
Svatá prostoto, to jsou příspěvky...
Cena baterek - přesněji akumulátorů - tomu vůbec nerozumím.
Za přidaných 24 kWh se doplácí 200 tis. Kč, což je 8,3 tis. / 1 kWh, pak by cena základní baterky 39 kWh měl být 327 tis. Kč, takže Kona bez baterií stojí 570 tis. Kč ? A to samé se spalovacím motorem stojí od 370 tis. Kč ?
To jsou nějaké hodně divné počty - nebo mne opravte.
Jenomže na dálnici ten dojezd je naprosto mizernej, protože ten motor točí ve 130 neskutečný otáčky. Je to jako kdybys jel v normálním autě 130 na 3ku celou cestu, taky by dojezd nestál za nic.
Důvodů, proč je ta cena tak vysoká (a to je hodně vysoká) je hned několik (uvedu 2) :
- je malá konkurence a třeba Konu měsíc po představení ceníku v ČR zdražili hned o cca 70 t. (proč také ne, když nestačí vyrábět a prodají tak i tak ...)
- když koupíš spalovací motor, dostaneš slevu "jako Brno" a dealer to dožene na servisu (většina lidí jezdí v záruce tam, kde auto koupili). U EV to nedožene nikde (servis třeba na Konu vyjde na 1100 Kč), proto je potřeba vydělat na samotném autě.
tady o žádnou opravdovou ekologii nejde, jde jen o byznys a vytáhnout z lidí další peníze. Tady pomatená Evropa řeší bezuhlíkové firmy a na sibiři hoří území o velikosti Belgie, kouř z toho jde až do Ulanbátaru a sůl a pesticidy z aralského jezera jsou až v Himalájích kde způsobují tání ledovců....to nikdo neřeší, na tom se nedá nic vyždímat :-)
No tak když takovej dojezd nepotřebuješ, tak si koupíš tu levnější variantu, ne?
Na dálnici samozřejmě může... ale i při užívání ve městě je bonus delší dojezd, třeba pro taxík, nebo pro flotilu rozvážkových aut...
vodík je nesmysl, v současnosti se ho vyrábí 80% z ropy nebo uhlí nebo zemního plynu a na elektrolýzu je potřeba víc energie než kolik zbaští rafinérie vče distribuce až na benzínku.
Čím budete tu elektriku vyrábět? Větrníky a soláry jo, takže kolem zařízení na výrobu vodíku bude stát 1500 větrníků a budou dělat proud a až bude vichřice nebo bezvětří, nebudeš vyrábět nic :-)
Unijní ekologové v akci, kdyby blbost nadnášela, sou už na Marsu i bez Muska :-)
Nejsem odpůrce elektroaut. Ale dát za tohle malé auto jako nové tolik peněz je prostě nesmysl. A desetiletá ojetina zase nebude dávat smysl kvůli baterii která bude na konci s dechem. Pokud nevymyslí jak auto s odcházejícím akumulátorem udržet za rozumný peníz v chodu tak to bude opravdu velmi ekologické jinak funkční vůz posílat na srotak...
Neumíš číst? Napsal jsem to snad srozumitelně? A přečti si toto:
Podpora elektromobility, jejímž cílem je snížit produkci CO2, v nejbližších desítkách let povede k zvýšení produkce CO2.
Dokud nejsme schopni pokrýt ani současnou spotřebu elektřiny bez využití uhelných elektráren, každé další navýšení bude muset být v plné výši kryto další elektřinou z rezervní uhelné elektrárny. Jen na pokrytí současné spotřeby bez elektromobilů bychom potřebovali postavit další dva dnešní Temelíny nebo zčtyřnásobit produkci všech dnešních obnovitelných zdrojů, a to v nejbližších dvaceti letech rozhodně nebude.
Do doby, kdy bude nutné na dobití každého připojeného elektromobilu zvýšit výkon uhelných bloků, protože žádný nevyužitý nízkouhlíkový zdroj nemáme, bude skutečná uhlíková spotřeba elektrmobilu 170 g CO2 na km, tedy výrazně vyšší, než kolik dovoluje současná norma spalovacím motorům.
Co s tím? Zpřísníme přeci normu pro spalovací motory tak, aby ji nedokázaly splnit, a tím donutíme automobilky vyrábět a prodávat elektromobily s reálnou uhlíkovou stopou výrazně vyšší.
To není šílené?
1. Vodík se hůř skladuje než elektřina (v málém prostoru)
2. Vodík je energeticky náročnej výrabět (elektrolýzou)
3. Vodík nelze provozovat bez infrastruktury (baterku si nabiješ snadno i v garáži)
opravdu neuvěřitelné?
V kolonce plusu je uvedena cena?
Cena za řekněme Mustanga V8 nebo Kodiaq RS v skoro plné? prostě docela auto podle gusta.
Ale víme proč. Výrobce už počítá s tučnou dotací. No a i když u nás není, nemůže dát levněji kvůli sousedním státům. Nad tímhle se nikdo nezamyslí.
Jinak věřím, že svezení může být OK, pasáže o M5 atd. přehlížím.
Re: Nevím co vidíte vy, ale já bych to na ***čky po městě
Coz o to, ako druhe auto na jazdy po meste by som to bral aj ja. Ale za normalnu cenu! Milion tristo tisic Kc za taketo auto je neskutocny nastrel. Ved napriklad Kona-hybrid premium je za ~650, to je polovica, a dava podla mna vacsi zmysel...
Elektromobily postupují mílovými kroky kupředu. To je fajn. Já si ale troufám tvrdit, že kdyby se tolik času a prostředků investovalo do vodíku, tak by už bylo dávno "splněno". Já vím, elekroloby je silnější.... ;-\
Třeba někdo, kdo najezdí hodně kilometrů po Praze - třeba nějaký realitní agent. Zaparkuje si na modré zóně, je schopný vyjet i do satelitů okolo, má levný provoz... a samozřejmě je potřeba být trošku fanda a třeba i přitáhnout pozornost.
Když vidíš, na kolik přijde Zoe... tak mi Kona přijde celkem v pohodě.
....cena totalni nesmysl, kdo tohle auto koupi? Pokud budu echt eko-fanda, tak si za 500 koupim trivalcovou Scalu CNG a zbytek penez dam na nejaky ekologicky projekt a pro prirodu tim toho udelam 100x vic nez kdyz si koupim tenhle nesmysl....