Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Hyundai Kona Electric Power – Předsudky stranou

Ondřej Lilling
Diskuze (96)

Bezmála pět stovek kilometrů na jedno nabití, to už je u elektromobilu hodně slušný dojezd. Ale jak funguje zbytek?

Design, interiér


Když vám v ruce přistanou klíčky od elektromobilu, obvykle v zápětí začnete měnit plány na nadcházející týden. Po krátkém počítání raději přehodnotíte plánované cesty ze strachu, jestli se vůbec zvládnete vrátit zpět, a ten zbytek si odpustíte, protože řídit elektromobil žádnou velkou radost většinou nepřináší. Tentokrát byl ale testovací týden jiný. O dost lepší, než jaký jsem ho za volantem elektrického auta kdy v minulosti zažil.

Hyundai Kona Electric je - jak už název napovídá, elektrický sourozenec crossoveru, který jinak pohání běžný spalovací motor. Už ten je po stránce vzhledu hodně osobitý, o jeho elektrické verzi to však platí dvojnásob. Změn se dočkala hlavně příď, která postrádá mřížku chladiče, v rámci uhlazenosti se pak zbavuje i některých plastů, které má benzíňák. Nezapomnělo se ani na aerodynamické sedmnáctipalcové disky obuté do pneumatik s nízkým valivým odporem, jinak je to ale kona tak, jak ji známe.

V designu jsem osobně příliš zalíbení nenašel, rozhodně ale vzbuzuje pozornost všude, kde se za tichého šumění elektromotoru objeví. Pro určitou sortu majitelů to bude bezesporu příjemný bonus. Často pak následují zvídavé dotazy, jestli to je čistý elektromobil, kolik ve skutečnosti ujede a jak je to s nabíjením. Jestli máte na jazyku stejné otázky, pokusím se na ně přinést odpověď na následujících řádcích.

A začneme rovnou cenou. Cesta k elektromobilitě není levná, to už jistě dobře víte. Zatímco klasickou konou se zážehovým tříválcem můžete od dealera odjet už za necelých 370 tisíc, za elektrickou dáte přinejmenším 899.990 Kč. Jenže to je verze Eco s menšími akumulátory o kapacitě 39,2 kWh, pokud budete chtít verzi Power s 64 kWh, vysázíte u dealera na stůl minimálně 1.104.990 Kč.

Cena testovaného kusu se ani tady nezastavila, my měli verzi Ultimate. Ta se vyplatí už kvůli přítomnosti tepelného čerpadla, vedle toho nabídne třeba průhledový head-up displej, sledování mrtvého úhlu, adaptivní tempomat a další příjemné věci. Když už jste se rozhodli utratit tak velké množství peněz za elektrické auto, byla by docela škoda se o ně připravit. V takovém případě si ovšem připravte částku 1.279.990 Kč, pak už si budete moci připlatit pouze za metalízu a kontrastně lakovanou střechu.

Není to málo, obzvlášť když vedle postavíte verzi se spalovacím motorem. Pokud ale začnete srovnávat mezi elektromobily, jen těžko najdete lepší poměr dojezdu, výbavy a ceny. Na plné nabití totiž Kona Electric slibuje dojezd až 449 kilometrů dle WLTP, což už je skutečně velmi slušné číslo.

Příjemná klasika

Zatímco u zevnějšku se designéři hodně odvázali, při návrhu vnitřku se stejně jako František Koudelka nepouštěli do žádných větších akcí. Architekturou je interiér veskrze klasický. Žádné překvapení vás tady nečeká, majitelé klasické kony si přesto všimnou hned několika rozdílů.

Absence klasické převodovky umožnila zvýšení středového tunelu, přičemž v jeho spodní části se nachází docela velký odkládací prostor. Volič rychlostí je tvořen čtveřicí tlačítek uspořádaných do kříže, na to si ale zvyknete poměrně rychle. Pěkně po ruce jsou u loketní opěrky tlačítka pro volbu jízdního režimu, vyhřívání a ventilace sedadel nebo třeba aktivace parkovacích senzorů.

Hyundai Kona Electric Power Hyundai Kona Electric Power

A jiné jsou pochopitelně také budíky. Ve středu se nachází kulatý rychloměr, v levé části vás bude při jízdě určitě zajímat ukazatel využití výkonu. Díky němu poznáte, jestli zrovna rekuperujete, nebo naplno ždímete baterky. Pravá strana je vyhrazena barevnému displeji, kde najdete všechny potřebné provozní údaje, zcela vpravo se nachází úroveň nabití akumulátoru tvořená digitálním ukazatelem.

Velmi dobrý dojem zanechává interiér z hlediska slícování a použitých materiálů, plasty jsou často měkčené, takže vnitřek rozhodně neurazí. Solidní je také výbava, nechybí vyhřívaný volant ani sedadla, ty jsou navíc vybavena také ventilací. A k tepelnému komfortu ještě jedna zajímavá věc - ventilátory klimatizace je možné speciálním tlačítkem aktivovat pouze pro řidiče, fajn věc, když jedete sami.

Z hlediska vnitřního prostoru kona příliš nestrádá ve srovnání se svým benzínovým sourozencem. V oblasti loktů nabídne překvapivě hodně místa, prostorem oplývá i na zadních sedadlech, kam se navíc velmi pohodlně nastupuje. Horší je to se zavazadlovým prostorem, který nabídne nikterak oslnivých 332 litrů (spalovací kona nabídne 361 litrů). Navíc vám tu budou překážet ještě nabíjecí kabely, na rozdíl od jiných elektromobilů se pod přední kapotou žádný úložný prostor nenachází, což je trochu škoda.

Motor, jízdní vlastnosti


Motor, jízdní vlastnosti

Hyundai nabízí pro konu hned dvě velikosti akumulátorů. V obou případech se jedná o lithium-polymerové baterie uložené v podlaze a částečně také pod podlahou zavazadelníku. Kromě kapacity se odlišují i výkonem elektromotoru. Skromnější provedení Eco disponuje kapacitou 39,2 kWh a elektromotorem o výkonu 100 kW. Dojezd podle metodiky WLTP je v takovém případě až 289 kilometrů.

Od silnější verze Power můžete čekat elektromotor naladěný na 150 kW (točivý moment je v obou případech shodných 395 N.m) a akumulátory o kapacitě 64 kWh. To by mělo podle stejné metodiky stačit k ujetí až 449 kilometrů, benevolentnější cyklus NEDC dokonce slibuje až 549 kilometrů na jedno nabití.

Tabulky také prozrazují zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,6 sekundy a maximální rychlost 167 km/h. Dech vám to nevyrazí, reálná zkušenost vás ale přesto nejspíš překvapí. Naživo je kona díky instantní odezvě elektromotoru neskutečně hbitá, na semaforu běžně necháte zbytek aut daleko za sebou.

Hodí se to ale i v jiných případech - třeba když na semaforu blikne oranžová nebo se někam potřebujete na poslední chvíli vmáčknout. Ani v autě typu BMW M5 nebudete rychlejší, než si to (i tak neskutečně rychlá) převodovka všechno promyslí, je už kona dávno v prachu. Intenzita, s jakou auto bez jakékoli prodlevy vyrazí kupředu, je opravdu obdivuhodná.

Má to však své limity. Kona má pohon pouze předních kol, takže musí v některých situacích horlivost elektromotoru trochu krotit protiprokluz. Pokud zatoužíte po rebelii a kontrolu trakce vypnete, vykouzlí každé agresivnější sešlápnutí plynu neprůhlednou kouřovou clonu ze spálených pneumatik. Zpočátku to proto vypadalo, že by s konou mohla být i nějaká ta elektrická zábava, ale ještě se příliš neradujte.

Hyundai Kona Electric Power Hyundai Kona Electric Power

Prvotní nadšení kazí naladění ovládacích prvků. Především pak řízení, které je příliš lehké a naprosto bez citu, takže se dost špatně odhaduje ztráta přilnavosti. Při rychlejší jízdě se také obtížně dávkuje plyn, který po uvolnění přejde do rekuperace. Docela špatně se v takovém případě odhaduje míra zpomalení, a to i kvůli tomu, že úrovní rekuperace je hned několik.

Nastavujete je prostřednictvím pádel pod volantem, což mi osobně přišlo trochu krkolomné. Mnohem více mi vyhovoval e-Pedal v Nissanu Leaf, kde stačí jen povolovat nebo přidávat plyn. Na sportovně laděný elektromobil si tak budeme muset ještě nějakou chvíli počkat, potenciál to ale rozhodně má.

Autu mnohem více sedí třeba i svižná, ale hlavně plynulá jízda. A na tuhle hru přistoupíte rychle a rádi, zas a znovu mě fascinovalo ono všudypřítomné ticho. Odhlučnění je poctivé, především pak co se týče valivého hluku, který u elektromobilů vynikne o to více.

Pochvalu si zaslouží i podvozek, který statečně pobírá nerovnosti a nemlátí. Jeho konstrukce je klasická, vpředu se nachází McPherson, vzadu byste našli víceprvkové zavěšení, které se jinak nachází jenom u čtyřkolky.

Podvozku by určitě slušelo trochu komfortnější naladění, ale nesmíte zapomenout, že tohle auto váží bezmála 1,7 tuny, takže by pak utrpěla ovladatelnost. Pro srovnání, je to o nějakých 400 kilogramů více než kolik váží litrová zážehová verze. V zatáčkách se tak kona sice příliš nenaklání, ale nedotáčivost i tak nastupuje poměrně brzy.

Z hlediska jízdních asistentů tady nic zásadního nechybí, zajímavostí je adaptivní tempomat, který intenzitu rekuperace nastavuje podle vzdálenosti auta před vámi, což přihodí pár drobných k dojezdu. A když už jsem nakousl ten dojezd…

Dojezd, to je, oč tu běží

Stejně jako u auta se spalovacím motorem, i tady se dojezd odvíjí od jízdního stylu. U elektromobilů nejlépe vychází provoz ve městě, kde se s trochou snahy dostanete i na 12 kWh/100 km. Klidně tak můžete pomýšlet i na pět set kilometrů na jedno nabití.

Svižnější tempo třeba při jízdě na dálnici vyžene spotřebu někam k 16 kWh/100 km, i tak se ale dostanete na nějakých 350-400 kilometrů na jedno nabití. Jistě, pro člověka, který ujede za den stovky kilometrů, to pořád není, ale tohle už je hodně slušné. Díky velkému dojezdu už nemusíte přemýšlet, jestli dojedete domů se zapnutou klimatizací, protože to z dojezdu prakticky nic neukrojí.

Hyundai Kona Electric Power Hyundai Kona Electric Power

Přestože zůstává v obecné rovině spousta otázek ohledně nabíjení či ekologie nezodpovězena, infrastruktura se po malých krůčcích skutečně zlepšuje. Na veřejných dobíjecích stanicích (dost jich v poslední době přibylo) bez problémů narazíte na výkon 50 kW, s čímž se dá vyžít, i když nemůžete nabíjet doma. Za pár minut vám přibude několik desítek kilometrů dojezdu a na rozdíl od Nissanu Leaf vás nebude trápit snižování výkonu dobíjení kvůli přehřátým akumulátorům, s ničím takovým jsem se během testování kony nesetkal.

V případě použití rychlonabíječky (CCS) je maximální výkon dobíjení 72 kW, za nějakých 54 minut tedy baterie nabijete z nuly na 80 % kapacity. Co příliš neoslní, je výkon palubní nabíječky. Ten činí jen 7,2 kW, v mezičase však Hyundai představil modernizovanou verzi kony, která kromě jiného disponuje také rychlejší palubní nabíječkou o výkonu 11 kW.

Závěr


Závěr

Elektromobily postupují mílovými kroky kupředu. Mám ještě v živé paměti elektrické vajíčko od Mitsubishi, které mělo mizerný dojezd, byla v něm zima a k tomu jezdilo dost hrozně. Za pár let se toho hodně změnilo, což skvěle dokazuje i Hyundai Kona Electric. Má špičkovou výbavu, je příjemně rychlá a dojede skoro pět stovek kilometrů. Navíc i ta cena je vzhledem ke kapacitě akumulátorů velmi příznivá.

Jistě, pořád nemůžete do srovnání přidat auta s konvenčním spalovacím motorem, protože stojí polovinu. A bude potřeba vyřešit mnohem palčivější otázky, především pak co se týče kapacity přenosové sítě při masivním nástupu elektromobilů či využití obnovitelných zdrojů. V Česku pořád platí, že elektromobil má výfuk v Prunéřově.

Když se od toho na moment oprostíte a podíváte se na Hyundai Kona Electric optikou současných elektromobilů, jde o velmi povedený kousek. Rozhodně nejlepší elektromobil za přijatelnou cenu, kterým jsem dosud jezdil. Majitele v ničem neomezuje, opravdu dobře jezdí a je našlapaný skvělou výbavou.

Nejlevnější verze modelu 369.990 Kč (Kona 1.O T-GDI)
Základ s testovaným motorem 899.990 Kč (Hyundai Kona Electric Eco Future)
Testovaný vůz bez příplatků 1.279.990 Kč (Hyundai Kona Electric Power Ultimate)
Testovaný vůz s výbavou 1.316.890 Kč (Hyundai Kona Electric Power Ultimate)

Plusy

  • Výborný dojezd
  • Výkonný motor
  • Skvělá výbava
  • Slušná cena

Mínusy

  • Menší kufr
  • Mdlé řízení
Zobrazit celý článek
Ondřej Lilling
Diskuze (96)

Doporučujeme

Hyundai Kona Electric Power
Cena základní sestavy 1 279 990 Kč
Výbava základní sestavy 17“ kola z lehkých slitin; Automatická klimatizace, Automatické světlomety, Automatické stěrače, Integrovaný audio systém se 7" dotykovým displejem; Ovládání audiosystému na volantu, Bluetooth handsfree; Projektorové přední světlomety a LED světla denního svícení; Asistent pro vedení vozu v jízdních pruzích - LKA, sledování únavy řidiče DAW; Vyhřívání předních sedadel a volantu; Kůží potažený volant; Hliníkové pedály; Inteligentní klíč a startování tlačítkem Kč
Cena testované sestavy 1 316 890 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak karoserie (+16.900 Kč); Střecha, vnější zrcátka a sloupky v odlišném barevném provedení (+20.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: elektrický
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 150 / 0
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 395 / 0
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 167
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 332 / 1114
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1760 / 410
Rozměr pneu: 215/55 R17
Hyundai Kona Electric Power
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4180
b) šířka (mm): 1800
c) výška (mm): 1555
d) rozvor (mm): 2600
e) rozchod vpředu (mm): 1564
f) rozchod vzadu (mm): 1575
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1015
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 945
k) šířka vpředu (mm): 1455
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
29. 10. 2019 14:22
Kona Electric :-)
Takova koncentrace lidi, kteri plamenne diskutuji o necem co ani nevideli na vlastní oči se jen tak nevidí. Kupte si jako já a uvidíte... :-)
Avatar - Jaros71
10. 8. 2019 01:56
Re: Docetl jsem jen k cenovce....
Cena je blbost jako celé auto :no:
Avatar - Beefcake
9. 8. 2019 07:32
Re: Vytržení elektromobilů z reality je
To slabe aj na teba a to uz je co povedat.
Okrem toho skodiak sa vyraba tu, za tunajsie naklady, ziadna doprava, ziadne clo , atd. Nechajte sa kludne zdierat. Skoda uz raz cenovy kartel zorganizovala, aby vas podojila este viac.
8. 8. 2019 15:37
Re: Absence převodovky
Pračka samozřejmě převody má, mixér (robot)dokonce i převodovku Einsteine.
8. 8. 2019 15:35
Re: Cena velice nízká
To je přece jasný - když do prázdný kastle přidáš nejméně složitou věc na autě - tedy spalovák+převodovku, tak ji zlevníš :-))) nevím čemu na tom nerozumíš... :D