Značka Jawa byla v Československu zaregistrována před 90 lety, 17. srpna 1929. O necelé dva měsíce později pak zakladatel firmy František Janeček značku nechal zapsat i u Světové organizace duševního vlastnictví v Ženevě.
byla na oslavě 90 let Jawy v Týnci. Všichni kdo tam byli jí chválí. Tak jestlipak tam byl i někdo z auto.cz a něco tu o tom napíše. Pokud ne, bude to dost trapný faux pas.
Ten motor už nemá homologaci na nové Euro, tj žádná nová 660 už se nevyrábí, probíhá jen doprodej na předem registrované papíry pro ČR. Možná pro trhy mimo EU jsou schopni ještě nové mašiny vyrobit, jestli maj v zásobě dost těch motorů Minarelli. Jinak hádám že tu 660 nahradí prábvě ten litr. Nebo jestli provedou upgrade a daj tam jiný motor, nevím.
Ano, opravdu to ***i strategii, teď (pár let dozadu) se rozjeli praktické maloobjemové stroje - a oni skončí s levnou malou dvouválcovou 250tkou. Jednoválec 660 je fakt řešení nahovínko - ano, je to slušný objem (nakonec i výkon) ale kdo to dnes chce z jednoválce? Na cestování (výkonem spíše dojíždění) vibrátor a u Endur se teď začíná přecházet buď na menší objemy a hlavně váhu, nebo u cendur na alespoň dvouválce. I ty dnes už neváží o moc více než velký jednoválec a výkonem i kulturou jsou úplně jinde. Litr - dvanáctset... co to je zase za experiment? Kdo si dnes koupí drahou motorku od Jawy? Pár nadšenců v ČR a ??? Měli připravit něco jako Moto Guzzi V7, Royal Enfiel 650... cenově (kolem 200 000) i výkonem (35kW - což je nakonec kvůli A2 dnes populární hodnota) rozumný motocykl 500-800ccm ve více variantách (za to retro teď MG i RE zákazníci rvou výrobky z linky). I ty Moto Guzzi platí účty nakonec spíše ty malé V7/V9 než velké čtrnáctistovky (prodá se jich málo).
No Jihostroj pro ně má dělat údajně nějaké díly na tu Jawu 1000.
Tak oni neprodával jen v ČR, dealery maj i na Slovensku, v Litvě, Rusku a dalších zemích. Vím že pár 660 šlo někam do Asie pro policajty třeba, ne vše co jde ven jsou jen staré 350 dvoutakty, i když je jich samo většina. Ale prá čínanů a 660 šlo taky ven
Vidím to stejně. Pro stavebníky, chataře, chalupáře, zahrádkáře, atd. bylo důležitější auto. Asi jako dnes pro dovolenkáře. Jako kluci jsme si to užívali, ale pak desítky let jen auta. Až na stará kolena se k motorkám vracíme, kdy už máme čas pro sebe. Mladí také sem tam jezdí, ale jak dlouho jim to vydrží? Ona ani ta auta už je moc neberou. Nicméně, je fajn to svést na minulý režim, že?
Tak jsou skútry a skútry ... nejlevnější Honda Vision 110 je už lehce přes 50 tis. a u nás na jihu na venkově jezdí lidé na postrcích, které jsou cenově okolo 30 tis. a to je dost daleko od 100 tis., které chtějí za základní "Jawu"
Jo ta 350 je původní Honda. Jel jsem. Plus dělají v Týnci i repliky původních na zakázky. Prodají v Čr kolem 1000 ks ročně. Ceny od 70 - 120 000 a jsou to jednoduché a nejspíše i spolehlivé stroje.
Jo testují na válcích vlastní motor, větší, ale to už nebude za "hubičku". Jako retro je současná nabídka zajímavá.
100 % souhlas. Po 48. se to hrozně osekalo a po revoluci 89 už to nebylo konkurenceschopné. Ale teď ten menší projekt v Týnci vypadá dobře a za dobré prachy.
Taky jsem motorkář. Dneska jsem byl se synem v Oldtimer muzeu v Kopřivnici....paráda. Líbí se mi výroba v Jaw Týnci, dělají i repliky původních. Tak zvažuju z nostalgie...
Trochu tu situaci znám z doslechu. Můj otec pracoval celý život v Jihostroji Velešín, který je ve skupině s Jawou. Podle mého problém je, že se nějak ve fabrice nebyli schopni zaměřit na něco, co by se tady v ČR nebo v blízkém ex-socialistickém bloku dalo prodat. Praga s těma soutěžákama to bylo takové plácnutí do vody, stejně dopadli s Dandy v Motoru Jikov (Vodňany). Po 89 byl velký hlad po všem západním a každý z mých známých si koupil za ukrutné peníze olítanou nebo zbořenou Honda, Kawu, Suzuki nebo Yamahu. Vezmi si kolik se dneska prodá těch různých prdítek - elektrokol, elektroskútrů, mopedů ala babeta , tam je podle mého prostor pro převlečeného číňana ... Jednoválec 660 od Rotaxu je takový docela dost divný motor, na enduro je to těžký, na cestování nedostatečný. Ani se moc nedivím, že s tím litrem nespěchají, protože si myslím, že by prodali pár kusů a to jen v ČR ... tak nějak v řádu Uralu a Vlka ;-)
Praga motorky dělala zas v 90 letech, jenže se jim to nerentovalo i když byly kvalitní a úspěšné v soutěžích. Navíc po té co krachla výroba nákladáků už na to neměli vůbec
továrna furt jede, dělaj se 350 dvoutkaty ne export (Kuba, Argentina, Panama atd) + pár kusů se ročně prodá v čr jako přestavba pro ty co maj papíry ale původní 350 už je dezoláto.
+ se doprodává 660+ dělaj ty číny - 350 OHC, OHC Special a Scrambler a těch se tu prodá ročně asi 200-300 ks.
Celkově fabrika produkce mezi 2-4 tis k ročně, není to moc ale furt lepší než nic. Navíc dělaj díly pro BMW a Bombrdier-Rotax.
A stále se pracuje na novém litru, loni byl dokončen další prototyp s novým desingem, letos se maj vyrábět další kusy na testy a jako ověřovací série.
Měli jsme jen Jawu a ČZ a ČZ pohřbila Cagiva, protože nepotřebovala konkurenci. Jawa dopatila na zaměření POUZE na východní trhy no a omezený vývoj v 70 a 80 letech, prostě tam seděli pitomci
Děkuji za doporučení, tohle už mám za sebou, ale historie je prostě minulost. Vlastnil jsem 14 motorek od 250ccm endura po 750ccm závoďáka a projel jsem samozřejmě nespočet motorek svých známých. Po Jawě se mi zastesklo jenom jednou, to jsem si koupil 125 Travel a po 3 týdnech jsem jí zase prodal, protože to bych prostě naprosto nezajímavý postrk.
Jsem ročník 1969, takže si dobu po válce nemohu pamatovat. Stačí trochu číst a podívat se, jak japonští výrobci převálcovaly italské, anglické a jiné firmy, respektive se podívat kolik jich přežilo a co vyrábějí. Nesleduji statistiky prodejů u nás a po Evropě, ale co vidím okolo sebe, tak si lidé plní sny - třeba velkou motorkou nebo si kupují levné mopedy nebo skútry a tady žádná naše značka nic nenabízí.
Doporučuju povýletovat po muzeích - ČR před i po válce stále patřilo v automobilovém a motocyklovém průmyslu k světové špici. Nehledě na celou řadu zajímavých vývojových projektů... vše skončilo s komunisty, kteří skoro vše zařízli (Ogar, Čechie-Böhmerland, Walter, Praga, BSA...). Jawy byly výborné, stejně jako Tatry, ale neinvestovalo se do výboje a neměly konkurenci (zakázána).
Po válce byly naše motorky na špici. Ale po znárodnění za komunistů se vývoj zpomalil a díky Železné oponě a neexistující konkurenci se později vývoj téměř zastavil. To se následně po otevření trhu stalo naším motorkám osudným. Na auta se vymlouvat nelze, protože jinde se vývoj motorek k vůli autům nezastavil.
Ono těch skomírajících (nebo už umřelých) značek je po Evropě a UK poměrně hodně. Naopak bych řekl, že za minulého režimu se Jawě velmi dařilo a produkovala neuvěřitelná množství poměrně dobrých a spolehlivých strojů, které velmi napomohly rozvoji individuální dopravy. S větší dostupností aut se samozřejmě touha po motorce přenesla spíše na mladší ročníky, protože fotři od rodin museli vozit rodinky v auťácích. Konkurovat po roce 1989 hlavně japonským strojům bylo nereálné a prodej fabrik (ČZ Cagiva) také na tomto poli nepřinesl žádný zajímavý stroj, který by byl nějak pro motorkáře zajímavý.
Všechno nejlepší! Pěkné výročí. Kdyby komunisti všechno nedo*urvili, měli jsme těch výrobců motocyklů (i aut) celou řadu. Jsem rád, že je Jawa obnovena a moc jim fandím. Nejen ten speciál je krásné retro a za dobré peníze.