Alko kalkulačka Naplavka 2019
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Před 90 lety byla zaregistrována značka Jawa. Narodila se legenda

ČTK ČTK 17. 8. 2019
196
25
Zobrazit náhledy (196)
Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Boky nádrže prý pocházejí opravdu ze staré kývačky. Schválně jsme to porovnali s kusem z roku 1955 z vlastních zásob. Boky nádrže prý pocházejí opravdu ze staré kývačky. Schválně jsme to porovnali s kusem z roku 1955 z vlastních zásob. Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jednoduchost motorky je nám sympatická, byť to znamená třeba nepříliš přesvědčivý výkon čtyřstovkového jednoválce. Sedlo by mohlo mít tužší výplň. Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 350 OHC Scrambler Jawa 500 OHV Jawa 350 SV Jawa 350 OHV Jawa 500 OHC Jawa 50 typ 588 Jawa 50 typ 588 Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 125 typ 810/0 Jawa 660 Sportard Jawa 125 typ 810/5 Jawa 125 typ 810/5 Jawa 125 typ 112 Jawa 125 typ 112 Jawa 125 typ 112 Sport Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 660 Sportard Jawa 125 typ 112 Dakar Jawa 650 typ 836/0 Jawa 650 typ 836/0 Jawa 650 typ 836/2 Jawa 650 typ 836/2 Jawa 650 typ 836/3 Jawa 650 typ 836/3 Jawa 250 typ 597 Jawa 250 typ 597 Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHCc_68 Jawa 350 OHC Jawa 350 OHCv Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHCv Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC_83 Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 350 OHC Special Jawa 660 Sportard Jawa 660 Sportard Jawa 660 Sportard Jawa 660 Sportard Jawa 660 Vintage Jawa Indie Jawa Indie Jawa Indie Jawa Indie Jawa Indie

Značka Jawa byla v Československu zaregistrována před 90 lety, 17. srpna 1929. O necelé dva měsíce později pak zakladatel firmy František Janeček značku nechal zapsat i u Světové organizace duševního vlastnictví v Ženevě.

Konstruktér a podnikatel Janeček původně vyráběl především zbraně. Později koupil od německé firmy Wanderer licenci na výrobu motocyklů. Jejich značku složil z počátečních písmen svého jména a názvu německé firmy.

První motocykl, vyrobený v továrně v Praze na Pankráci, představil dosavadní zbrojař Janeček na Pražském autosalónu 23. října 1929. Úspěch se však nedostavil ihned. První motorka (Jawa 500 OHV "Rumpál") byla nejen drahá, ale i nepříliš kvalitní a musela být stažena z výroby. Obrat k lepšímu nastal s příchodem konstruktérů Angličana George Williama Patchetta a Josefa Jozífa. Nová Jawa 175 Villers z roku 1932 dobyla trh sloganem "Lepší stroj za méně peněz" a díky nízké ceně znamenala prudký rozmach nejen továrny, ale i tuzemského motorismu.

Za druhé světové války obsadila Janečkovy závody německá armáda. Zakladatel firmy však prozíravě nechal ukrýt před Němci tisíce náhradních dílů a konstruktéři pracovali na vývoji nových strojů ilegálně. Po válce, již bez zakladatele Janečka (zemřel v roce 1941), měla Jawa díky nepřerušenému vývoji náskok před konkurencí a mohla začít ihned vyrábět. Nový motocykl Jawa 250, takzvaný pérák, si rychle získal světovou proslulost.

Na péráky navázaly další úspěšné modely, například tzv. kývačky a panelky nebo model Jawa 500 OHC. Komunistická byrokracie a propagované heslo, že "do socialismu dojedeme automobilem, ne na motocyklu", bylo však počátkem pádu slavné značky. Konstruktéři sice měli stále spoustu originálních nápadů, které mnohdy s chutí převzala konkurence, komunistický režim však motocyklům nepřál a tak většina novinek končila v šuplíku a jawy se postupně staly nekonkurenceschopné.

V současnosti se motocykly Jawa v Česku stále vyrábějí, ale v malém objemu. Comeback však slaví v Indii, kde nedávno tamní společnost Mahindra začala vyrábět jawy v licenční dohodě s českou firmou Jawa Moto.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Barrichello
První Jawa z Indie v ČR
| 20. 8. 2019
byla na oslavě 90 let Jawy v Týnci. Všichni kdo tam byli jí chválí. Tak jestlipak tam byl i někdo z auto.cz a něco tu o tom napíše. Pokud ne, bude to dost trapný faux pas.
Avatar - Barrichello
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jawa
| 19. 8. 2019
nejlevnější 350 OHC stojí 99 táců, za 69 je tak dvoutakt, ale ten nepřihlásíš pokud nemáš starý papíry.

350 číny stojí 99 resp 109 resp 120.
Avatar - Barrichello
Re: Re: Re: Nicméně
| 19. 8. 2019
Ten motor už nemá homologaci na nové Euro, tj žádná nová 660 už se nevyrábí, probíhá jen doprodej na předem registrované papíry pro ČR. Možná pro trhy mimo EU jsou schopni ještě nové mašiny vyrobit, jestli maj v zásobě dost těch motorů Minarelli. Jinak hádám že tu 660 nahradí prábvě ten litr. Nebo jestli provedou upgrade a daj tam jiný motor, nevím.
Avatar - mariov8
Re: Re: Nicméně
| 19. 8. 2019
Ano, opravdu to ***i strategii, teď (pár let dozadu) se rozjeli praktické maloobjemové stroje - a oni skončí s levnou malou dvouválcovou 250tkou. Jednoválec 660 je fakt řešení nahovínko - ano, je to slušný objem (nakonec i výkon) ale kdo to dnes chce z jednoválce? Na cestování (výkonem spíše dojíždění) vibrátor a u Endur se teď začíná přecházet buď na menší objemy a hlavně váhu, nebo u cendur na alespoň dvouválce. I ty dnes už neváží o moc více než velký jednoválec a výkonem i kulturou jsou úplně jinde. Litr - dvanáctset... co to je zase za experiment? Kdo si dnes koupí drahou motorku od Jawy? Pár nadšenců v ČR a ??? Měli připravit něco jako Moto Guzzi V7, Royal Enfiel 650... cenově (kolem 200 000) i výkonem (35kW - což je nakonec kvůli A2 dnes populární hodnota) rozumný motocykl 500-800ccm ve více variantách (za to retro teď MG i RE zákazníci rvou výrobky z linky). I ty Moto Guzzi platí účty nakonec spíše ty malé V7/V9 než velké čtrnáctistovky (prodá se jich málo).
Avatar - Barrichello
Re: Re: Nicméně
| 18. 8. 2019
No Jihostroj pro ně má dělat údajně nějaké díly na tu Jawu 1000.

Tak oni neprodával jen v ČR, dealery maj i na Slovensku, v Litvě, Rusku a dalších zemích. Vím že pár 660 šlo někam do Asie pro policajty třeba, ne vše co jde ven jsou jen staré 350 dvoutakty, i když je jich samo většina. Ale prá čínanů a 660 šlo taky ven

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku