Mna ale nezaujima tvoj mylny nazor, ale fakty a ty si neuviedol ani jeden aby si podlozil svoje tvrdenie. Ty chces zbierat vodik vo vesmire, takze si nemyslim ze mas realnu predstavu o tom ako funguju FCV na zemi, ako sa vodik vyraba, stlaca, skladuje, transportuje, tankuje atd a preco nema sancu konkurovat bateriam v autach.
Dokaz mi ze sa mylim :) Vyskum vodika ako paliva pre palivove clanky trva ovela dlhsie a Toyota, Honda, MB, Hyundai/Kia atd dali donho obrovske prostriedky. Netreba si vymyslat ziadne bajky o elektro-lobby zo strany vyrobcov elektriny :D Vodik zase podporuju big oil spolocnosti, kedze dodavaju 95% svetovej produkcie :) ? Staci si precitat vyjadrenie lidrov v oblasti FCV, priekopnici Toyota a Honda dlho tvrdili ze FCV je buducnost a nie BEV ale nedavno priznali ze sa mylili a BEV su neporovnatelne lepsia technologia ;)
Špatně. Člověk v pohodě za den ujede okolo 800km, potom už je unavený a klesá jeho pozornost. Auto na baterky by tedy mělo být schopno ujet na jedno nabití okolo 900km (rezerva je nutná) a to při normální jízdě i po dálnici, ne se někde plížit jako s hnojem. Nu a potom musí být schopno nabití za cca 6 hodin, aby mohl člověk ráno pokračovat (pokud bude nabíječka u hotelu). Pokud bude nabíječka mimo hotel, tak za půl hodiny. Nu a ten akumulátor by měl mít životnost min. 12 let. Teprve potom by byla uživatelsky přijatelná postupná ztráta kapacity - tak po 20 letech zhruba na třetinu. Takové auto by teprve mohlo být svými vlastnostmi přijatelné. Teď už jen, kdy se takový vůz objeví na trhu a bude stát podobně jako dnešní auta se spalovacím motorem. :-!
Mýlíš se. V porovnání s EV je částka na výzkum v této oblasti (vodík) úplně mizivá. Protože elektro-lobby je výrobci elektřiny o moc lépe finančně zajištěné.
Je lacnejší alebo zdá sa ti lacnejší? Netreba si pliesť pojmy a dojmy. Dôležité sú fakty, nie iba názory. A faktom je, že čerpacie stanice na vodík sú voči el. prípojkám mnohonásobne drahšie a výrazne nebezpečnejšie. Vodík je totiž taká potvora, že mu nestačí hocaká nádrž, skoro z každej dokáže postupne uniknúť. Naviac so vzduchom tvorí tak trošku extrémne výbušnú zmes.
Clanok obsahuje prakticky nulovu informaciu, akurat predpoved BMW ze za 10 rokov budu mat baterky 2x vacsiu energeticku hustotu. Zbytok su len Marove zbytocne omacky.
Stacilo napisat ze BMW spolu s inymi firmami vratane Toyoty pracuju na solid state baterkach a ked pridu do produkcie prevalcuju parametrami a cenou tekute baterie vyzadujuce chladenie, priestor na zvacsovanie a trpia starnutim.
Ale my nechceme jazdit vo vesmire :) Vodik je na zemi naopak jeden z najzriedkavejsich prvkov. Vedci sa do toho pustili uz davno ale ziadna z metod sa ani len nepriblizuje efektivite priameho nabijania baterii a nikdy sa nepriblizi kedze kazda zmena energie predstavuje straty a pri vodiku ich treba poriadne vela.
Právě tady se stala největší chyba. EV byly originálně vyvinuty jako městská vozidla, protože města trpěla emisemi nejvíc. Pak se to ale zvrtlo a začal "závod", komu auto dojede nejdál.... :no:
Ale to je přece jasné. Cena ropy dosáhla v jednu chvíli takové výše (cca 150 USD/b), že výrobci elektřiny začali spekulovat jak by se tom "přiživili". Následně si zaplatili šikovné lobbisty, kteří obratem zaplatili šikovné lidi v médiích a eko-aktivisty, kteří vyvinuli tlak na politiky a bylo nastartováno. Doufám, že těm, kterým to trochu myslí, tu nepředkládám nějaké nové informace... :-! Že nastalá situace s EV pomáhá udržovat cenu ropy v rozumných mezích je pochopitelné....(jo, a také se objevují nová naleziště ropy plus výroba ropy z břidlic).
V článku se alespoň podle citací nepíše o zdvojnásobování dojezdu, ale energetické hustoty. Což je samozřejmě něco zcela jiného. Nikde není dáno, že se budou stále používat stejně velké a těžké baterky a jen zvětšovat dojezd. Naopak obvyklé maximální dojezdy se mohou ustálit někde na 500 km, protože to drtivé většině stačí a místo toho se ty baterie budou fyzicky zmenšovat. Což je podle mě velmi výrazně pravděpodobnější.
Pán Mára by hlavne nemal robiť redaktora, lebo okrem toho, že nerozumie tomu, o čom píše, sa nevie ani vyjadrovať. Napísal to samozrejme blbo. Zdroj, z ktorého čerpal, hovoril predpokladám o zhodnej veľkosti (objeme alebo hmotnosti) batérie, a nie o zhodnej batérii. Tejto Márovej blbosti predchádza odstavček o možnom zdvojnásobení energetickej hustoty.
Mám pocit, že lepšie ako tento "redaktor" by ten článok napísal takmer hocikto z diskutérov.
Mě vadí, že tady jde jen o snížení emisí a širší dopad na životní prostředí nejspíš nedomýšleli. To je stejný jak s biopalivy. Mají snížit spotřebu neobnovitelných zdrojů, ale že zvyšují emise a motorům škodí už EU nezajímá. Hlavně, že budou mít svou statistiku.
...protože si ekonomicky, ekologicky i uživatelsky naprosto nesmyslný elektrovehikl NIKDY nekoupím! ;-) A jsem přesvědčen to tom, že během několik málo let politici EU ještě moc rádi z tohoto elektrošílenství couvnou - jen co naplno propukne eko-likvidace západoevropské ekonomiky a z toho vyplívající masová nezaměstnanost. Tedy, pokud ještě budou chtít být někdy zvoleni....
Souhlas, co je na tom eko? Už těžba kovů pro baterie je hrozná, enegrie na nabíjení se taky někdě musí vyrobit (nejčastěji uhelná el.) a co potom likvidace? Slepá ulička a úplná blbost, nevím komu kdo platí, že to jde tímto směrem...
která nás bude všechny stát obrovské peníze. E-auto je neekologické, neekonomické, obtížně použitelné a v brzké době dokonce dostane kvůli požárům zákaz parkovat v podzemních parkovištích - tedy celkem je to auto k ničemu dobrému.
i3 nabízí v současnosti dojezd okolo 310 km dle testování metodikou WLTP. To sice není nijak oslnivé, malý městský elektromobil však využívá pouze baterii o kapacitě 42.2 kWh. Stejná baterie by přitom v roce 2030 mohla nabídnout dojezd až 620 km. Dnes mají jí motory účinnost 90% a jednou tolik se asi zlepší.
Určitě EV 10 let nekupovat, protože ty co si teď někdo koupí budou jako ojetiny absolutně neprodejné, ještě s K.O. baterií.
Díky za radu, i když mne se netýká. Přinejhorším půjdu do plug in hybridu dieselu, ale s dost velkou pravděpodobností už budu na odpis já sám, tak nechám ty mladé elektrowoly a ekowoly ať z toho co způsobili třeba posserou.
Za vodíkem vidím výbuchy, nemohu si pomoci. Ta finita ke kyslíku je na jednu stranu výhodná, na druhou stranu k sobě chtějí strašně moc. A proto máme vodu, a proto máme na Zemi život.
Ja se tedy rozhlizel jen po mem PHEV a zjistil sem, ze v mem "starem" jsou clanky LEV 40 https://www.bpathenergy.nl/product/yuasa-lev-40-cell/?lang=en jeden clanek stoji 40 eur. Do baterie se jich dava 8 a tase prodava kolem 300 euro https://www.bpathenergy.nl/product/battery-mitsubishi-outlander-phev/?lang=en
Tech bateriovych bloku je tam 10, takze baterie pro meho Outlandera by vysla na 3000 euro. Celkova kapacity je kolem 12 kWh vyjde kolem 80000 korun
To je ale cena mimo autorizak, takze by clovek musel poresit praci, v autorizaku to tipuju na 200 tis. komplet
Fakt 400000? Kdysi se kluci na hybridu pokoušeli zjišťovat kolik by stála baterie ale nepodařilo se nikomu nic najít. Mužu se zeptat odkud tu částku čerpáte?
Mě to přijde stejně nákladné i s vybudováním sítí dobíjecích stanic. Nejhorší je, že ty teď sice budou zadarmo, ale časem je stejně nějak zaplatíme my. Vodík mi přijde v tomhle ohledu daleko levnější.
Mě se líbí to pokrytectví EU při udávané spotřebě paliva v TP. Automobilky používají normované měření na válci, takže auto ani silnici nevidí, a proto udávaná spotřeba paliva v TP bývá tak o litr nižší, než v realitě. A u 3-válců je to ještě horší. Ale EU je spokojená, automobilky se tím chlubí a to je hlavní.
Ten dojazd fakt netusim ako pocitaju, ale z "téměř 80 kWh" baterie urcite nebude "okolo 600 kilometrů". Ak sme kedysi vraveli ze udavana spotreba u aut so spalovacim motorom nezodpoveda realite, tak uvadzany dojazd u elektromobilov je uz uplna utopia...
A k tomu vodíku, myslel jsem si, že by šel vodík levně vyrobit z obnovitelných zdrojů, třeba i v Africe na poušti solárama, ale byl jsem zde zkritizován, že je to nákladné. Takže je v tom háček.
K tankování, udává se doba z 10 na 80%, to máme nepoužitelných 30% nádrže. A když to po dálnici papá 25kWh, tak je dojezd méně než poloviční.
Takže chtělo by to ten udávaný dojezd.
A k životnosti, dnes dáte za výměnu baterek u Tesly 400 000, ale v článku se píše, že budou levné, takže ta životnost nebude problém.