Někdejší Sovětský svaz se sice prezentoval hesly o "neomezených možnostech" a porážce kapitalismu, skutečnost však byla diametrálně odlišná. Platilo to i pro automobilový průmysl, který za vyspělým světem silně zaostával.
V 60. a 70. letech rezly úplně všechny auta. Na Fiata bych to určitě nesváděl. Notabene, Žigul se dělal z ruských plechů... A hlavně Ado, nemělo to diesel ☹️
A od koho asi tak Fiat bral (za licenci na F124) materiál na ty plechy pro Fiaty?
Všechna auta tehdy rezly víc (než později), ale i tehdy mezi nimi byly rozdíly.
A jízdní vlastnosti (na asfaltu) byl nesrovnatelně horší, než u origo F124. Prostě daň za kvalitu cest v CCCP a přizpůsobení podvozku Žigulíku k nim.
Rozhodně, takovej Ekranoplán, Sputnik, šneky pro provoz v bažinách, tanky a rakety měli všude dřív, víme.
Lincenci taky žádnou nekoupili, že. Fiat, Ford, Buick, Caterpillar......nic
A když už kopírovali, tak aspon ne s chlupama jako čínani, kde je to kopie 1:1. To u rusů nikdy nebylo. Vždy to byla inspirace, nikdy nepasoval blatník z Cadillacu na Čajku atd.
Hrkne ve mě, když si vzpomenu na tu dobu, kdy se na rezavé prdítko z Ruska čekalo deset let... Vlastně se čekalo na všechno, někdy ve frontě, někdy v pořadníku, ale většinou marně.
Žigulíky tehdy (koncem 70. let) docela ke koupi byly, tedy hlavně ty méně žádané varianty, například s motorem 1300. Lepší varianty byly už dost podpultové, ale na pořadník ne, jen přes "známosti".
Jinak pro zajmavost ceny z roku 1978:
Lada 1200: 58.000, Lada 1300 64.000, Lada 1500 72.000, asi nejlepší Lada 1600 76.300. Pro srovnání - Škoda 120L byla za 58.800, Tráboš 36,500, Tráboš kombík 39.500. To byl panečku výběr, žádné varianty, pevný ceník, kup (tedy spíš sežeň) a vypadni... Barva byla víceméně taková, jaká zrovna byla. Průměrná mzda v roce 1978 byla 2.537 Káčées.
Dneska se na nic nečeká, na doktora, na operace, na maso ve frontě, u kasy když je akce, a všechno je dostupný, třeba toaletní papír, v USA to hlídala policie.
Jo já zapoměl, ona je vlastně mimořádná situace.
Fiat 124 byl na svou dobu mimořádně povedené auto, a Fiat jim velmi ochotně vycházel vstříc i při nutných konstrukčních úravách, potřebných pro náročné podmínky SSSR. Navíc jim poskytl plány i na kompletní výrobní závod. takže Sověti měli při výběru licenčního partnera opravdu velmi šťastnou ruku. Málo se to ví, ale stočtyřiadvacítka patří mezi vůbec nejvyráběnější automobilové konstrukce všech dob. Spolu s velkým množstvím různých licenčních derivátů nakonec vznikla v celkovém počtu přes 21 milionu kusů! :-):yes::yes::yes:
Technicky bylo rozhodnutí pro Fiat z hlavně z těchto důvodů:
1) Fiat 124 byl klasické koncepce pohodnu s banjem vzadu, která odpovídala ruským zvyklostem a požadavkům (kromě jiného bylo pak vzadu změněno umístění tlumičů pérování ze soustředného v pružinách na šikmé mimo ně a byl vyjmut příčný zkrutný stabilizátor - pro umožnění většího vzájemného "kroucení" náprav na špatných silnicích; byl použit druhý kloub kardanky pro větší propérování zadku, aby mohla být zvýšena světlost karoserie o 2 cm).
2) Renault 12 měl přední pohon - pro Rusy neobvyklé a choulostivé
3) Fiat 124 dostal Vůz roku nejen za příkladné využití obestavěného prostoru, ale rovněž za technologické zpracování a byl prvním vozem s kódovým značením jednotlivých dílů.
4) Fiat 124 byl kompletně velmi dobře odzkoušen.
5) Renault 12 byl teprve "na papíře".