Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První Žigulík byl vyroben před 50 lety. Díky italské technice

Diskuze (24)

Někdejší Sovětský svaz se sice prezentoval hesly o "neomezených možnostech" a porážce kapitalismu, skutečnost však byla diametrálně odlišná. Platilo to i pro automobilový průmysl, který za vyspělým světem silně zaostával.

Na samém konci 60. let se ale začalo blýskat na lepší časy, když díky spolupráci s italským Fiatem vznikly vozy značky Lada. První vůz VAZ 2101 sjel z výrobní linky nové továrny v povolžském Toljatti 19. dubna 1970.

Při volbě západního partnera se Sověti rozhodovali mezi italským Fiatem a francouzským Renaultem. Říká se, že kvůli tomu, že spolupráci s kapitalisty mohli částečně omluvit výrazným postavením komunistických stran v tamní politice. Skutečností ale je, že obě továrny patřily v té době na špičku a Fiat 124, který nakonec Moskva zvolila, byl v roce 1967 vyhlášen evropským Autem roku. A během let se kromě SSSR vyráběl také ve Španělsku, Turecku, Jižní Africe nebo Jižní Koreji.

Dohodu o výstavbě továrny a licenční výrobě vozu podepsal Fiat se sovětským ministerstvem zahraničního obchodu v srpnu 1966. Na smlouvu ihned navázaly přípravy, za místo budoucího závodu bylo zvoleno město Toljatti, někdejší Stavropol na Volze, v roce 1964 přejmenované - týden po jeho smrti - po vůdci italských komunistů Palmiru Togliattim. Zde za vydatné pomoci Italů vyrostl během čtyř let Volžský automobilový závod (VAZ), mamutí továrna vybavená nejmodernější technikou.

Za továrnu a licenci SSSR zaplatil mimo jiné dodávkou surovin a ocelových plechů. Pro drsné prostředí sovětských cest dostal "fiat z Toljatti" získal odolnější podvozek, brzdy a pérování, nový motor (první série pro jistotu také startovací kliku) a název Žiguli podle nedalekého pohoří. V zahraničí, na autosalónu v Bruselu, byl představen pod názvem Slavia, záhy se však pro vývoz začala používat značka Lada. V někdejším Československu se ovšem vžil hlavně původní název počeštěný na "žigulík".

Na domácím sovětském trhu se auto začalo prodávat v srpnu 1970 a stalo se senzací a následně nedostatkovým zbožím. Zájem budilo i v zahraničí, a to nejen na trzích satelitů Moskvy. Tam patřilo kvůli obecně chudé nabídce k tomu nejlepšímu, co se dalo koupit. Auto s motorem o objemu 1197 cm3 a výkonu 44 kW uvezlo 400 kg nákladu a nabízelo 380 litrů zavazadlového prostoru. V březnu 1972 navíc VAZ začal vyrábět i verzi kombi (VAZ 2102) a o rok později lépe vybavenou Ladu 1500 (VAZ 2103).

V Československu se žigulík začal prodávat v roce 1971 a stal se žádaným zbožím i symbolem postavení. VAZ 2101 - a především některé další modely z Toljatti - totiž nabízel více pohodlí, poměrně kvalitní zpracování i vyšší výkon než většina tehdy dostupných vozů. I proto, že kvůli zahájení výroby v SSSR musela mladoboleslavská automobilka ukončit ambiciózní projekt nové typové řady škodovek Š 720 s motorem 1250 až 2000 cm3 a italským designem, který by ladám příliš konkuroval.

Do roku 1989 se v Československu prodalo přes 365.000 vozů Lada (oblíbený byl například VAZ 2106 - Lada 1600 z roku 1977) a zákazníků by jich našlo i více - ovšem nebyly k mání. Ještě v roce 1988 prodejce Mototechna evidoval 120.000 zájemců o koupi vozu Lada, přitom jejich dodávky se pohybovaly kolem 10.000 kusů ročně. Po roce 1989 a otevření trhu Západu zájem opadl takřka k nule. Nicméně v Rusku a dalších postsovětských zemích si auta z Togliatti svou popularitu udržela ještě několik dekád.

Původní VAZ 2101 vydržel ve výrobním programu až do roku 1988, kdy už z továrny zároveň vyjížděly modernizované deriváty nebo moderně pojatá Lada Samara - a kdy už také v Itálii původní Fiat 124 (vyráběn 1966 až 1974) dávno nahradily modely Fiat 131 a později Fiat Ragata). Vozy s náhonem na zadní kola se pak v Rusku vyráběly více než 40 let. Poslední kombík VAZ 2104, v jehož hranatých liniích byl snadno k rozeznání původní "žigulík", opustil továrnu v Iževsku až září 2012.

Diskuze (24)

Doporučujeme

8. 5. 2020 17:17
Re: Hlavní zásluhu na úspěchu Lady měl Fiat
O akom Renaulte 12 to plácaš? Rozhodovalo sa medzi renaultom 16 a fiatom 124. Moochodom ten Renault vychádzal v testoch lepšie ako Fiat
Avatar - Barrichello
20. 4. 2020 22:01
Re: To byly časy
Dneska se na nic nečeká, na doktora, na operace, na maso ve frontě, u kasy když je akce, a všechno je dostupný, třeba toaletní papír, v USA to hlídala policie.
Jo já zapoměl, ona je vlastně mimořádná situace.

Komunistům shořely papírny, to bylo co?

:-)
Avatar - Barrichello
20. 4. 2020 21:59
Re: co rusaci neokopirovali
Rozhodně, takovej Ekranoplán, Sputnik, šneky pro provoz v bažinách, tanky a rakety měli všude dřív, víme.

Lincenci taky žádnou nekoupili, že. Fiat, Ford, Buick, Caterpillar......nic

A když už kopírovali, tak aspon ne s chlupama jako čínani, kde je to kopie 1:1. To u rusů nikdy nebylo. Vždy to byla inspirace, nikdy nepasoval blatník z Cadillacu na Čajku atd.
20. 4. 2020 14:22
Re: Hlavní zásluhu na úspěchu Lady měl Fiat
Technicky bylo rozhodnutí pro Fiat z hlavně z těchto důvodů:
1) Fiat 124 byl klasické koncepce pohodnu s banjem vzadu, která odpovídala ruským zvyklostem a požadavkům (kromě jiného bylo pak vzadu změněno umístění tlumičů pérování ze soustředného v pružinách na šikmé mimo ně a byl vyjmut příčný zkrutný stabilizátor - pro umožnění většího vzájemného "kroucení" náprav na špatných silnicích; byl použit druhý kloub kardanky pro větší propérování zadku, aby mohla být zvýšena světlost karoserie o 2 cm).
2) Renault 12 měl přední pohon - pro Rusy neobvyklé a choulostivé
3) Fiat 124 dostal Vůz roku nejen za příkladné využití obestavěného prostoru, ale rovněž za technologické zpracování a byl prvním vozem s kódovým značením jednotlivých dílů.
4) Fiat 124 byl kompletně velmi dobře odzkoušen.
5) Renault 12 byl teprve "na papíře".
20. 4. 2020 10:10
Re: To byly časy
Žigulíky tehdy (koncem 70. let) docela ke koupi byly, tedy hlavně ty méně žádané varianty, například s motorem 1300. Lepší varianty byly už dost podpultové, ale na pořadník ne, jen přes "známosti".
Jinak pro zajmavost ceny z roku 1978:
Lada 1200: 58.000, Lada 1300 64.000, Lada 1500 72.000, asi nejlepší Lada 1600 76.300. Pro srovnání - Škoda 120L byla za 58.800, Tráboš 36,500, Tráboš kombík 39.500. To byl panečku výběr, žádné varianty, pevný ceník, kup (tedy spíš sežeň) a vypadni... Barva byla víceméně taková, jaká zrovna byla. Průměrná mzda v roce 1978 byla 2.537 Káčées.