Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky

Zpět na článek

Hyundai: testujeme Haldex čtvrté generace

26 komentářů

Mne by zajímalo, jak pracuje Haldex při sjíždění prudké zasněžené nebo zledovatělé cesty. Pomáhá řidiči v tom, že může motorem brzdit všechna 4 kola nebo je majitel tohoto vozu odkázán na ABS? Této "kočičí" vlastnosti si totiž u svého Outbacku cením mnohem víc než skvělé trakce. Nerad končím někde v potoku.
Takto som to nemyslel. Nezrovnaval som spotrebu Torsenu a Haldexu, ale iba Haldexu v spojenom a rozpojenom stave.

Pokial by som mal zrovnat Torsen (alebo iny system s troma diferecialmi) s Haldexom, tak Haldex ma mensie odpory. Spojka (Haldex) je konstrukcne jednoduchsia ako diferencial a specialne Torsen, ktory obsahuje zlozitu sustavu ozubenych koleciek ma vacsi odpor nez spojka s jednoduchou sustavou lamiel.
Mas pravdu, je to uplne jedno, spotreba je rovnaka pri Haldexe aj pri Torsen-e, U obidvoch sa toči vsetko. Uspora tam neexistuje.
Ten článok treba opravit.
jen by mezajimalo kolik tech spokojenych majitelu OII a pasatu vyzkouselo permanentni ctyrkolku. mam permanent a vim ze haldex je uplne na h o vno
no jestli bude ten novy Haldex stejne potentni jako predesle verze...
(snad 4. generace nebude tak neschpona jako ty stavajici Haldexy) >😁

youtube.com/watch?…
youtube.com/watch?…… />youtube.com/watch?…… />youtube.com/watch?…… />
1. "podle me je sakra rozdil jestli jsou zadni kola pohanena od motoru primo nebo pres pohyb vozu."

To sa mylite. Jedine, ze by ste bol schopny ten "sakra" rozdiel definovat.

2. "Kde jsem tvrdil, ze ty kola jsou ve vzduchu?"

Vsade, kde ste napisal, ze sa motor musi tocit iba 2 kolesa.

3. "ta odporova ztrata se zmensi prave o jednu jedinou soucast a tou je spojka Haldex, proste dozadu nejde prakticky zadny tocivy moment,"

Pokial dozadu nejde ziaden tocivy moment, tak sa kolesa nemozu tocit. Ale oni sa tocia a tiez tocia dalsie sucasti pohonu.
Takze nemate pravdu.

4. "odpojuje je od zdroje sily (motor), to ze se otaceji stejne, pres pohyb vozu je uplne jedno, to by se museli stejne. Jenze"

Ale nemuseli by roztacat dasie v tej chvili zbytocne suciastky.

5. "dostavaji prave a jenom tuhle "rezidualni" silu a ne jeste od motoru, tedy neperou se dve"

A od kohodostavuju silu? Od mimozemstanov? Z magnetickeho pola alebo zo slnka?

6. "naprosto odlisne sily jako u permanentu.""

Tie odlisne sily, to myslite ako, ze kolesa sa otacaju jednym smerom a auto sa pohybuje druhym smerom? To snad nie.

7. "Dal uz s vysvetlovanim koncim, to by bylo nadlouho."

To vysvetlovanie vam prilis nejde, stale ste neopovedali na moje konkretne otazky.

8. Ja tam vidim podstatny rozdil jestli se pohani jedna nebo dve napravy z hlediska pouziteho vykonu a tociveho momentu."

Pokial by tam nebol cely ten balast navyse (Haldex a prislusenstvo), ktory zvysuje vahu a odpory, aj vtedy ked nic nerobi (co je cca 90-95% casu), tak by som s vami suhlasil. Ale pokial tam je, tak tam rozdiel v spotrebe nie je. Ono sa to dobre pocuva, ze auto sa sprava ako stvorkolka a ma spotrebu predokolky (co nie je pravda) a Haldex sa akoze objavi a zvysi spotrebu len vtedy, ked je to potrebne. Ale nie je to pravda. V skutocnosti Haldex nie je konstruovany tak, aby bol trvale zapojeny s ohladom na jeho zivotnost. V skutocnosti je tam stale a zvysuje cenu auta a spotrebu aj napriek tomu, ze auto sa vascinu kilometrov sprava ako predokolka. A toto zdovodnenie, ktore pouziva PR oddelenie je tu prave preto, aby ospravedlnili skutocnost, ze to nieje trvala stvorkolka. Pokial tomu chcete verit, je to vasa vec.
Tak tomuhle budu odporovat. Driftuje se s tím stejně dobře jako s diferenciálem Torsen-C a zatím moje auto nikde neuvázlo 😉
Áno, vo väčšine prípadov sa výrovná - teda poskytuje v daných prípadoch dostatočnú trakciu ako Subaru. Aby bol ale skutočne lepší, je nezmysel >😁 Môže byť ľahší, úspornejší, lacnejší a neviem čo ešte, môže sa mu dokonca limitne priblížiť, ale nemôže ho prekonať...?
Avatar - sybokcz
sybokcz
Samozrejme ze vynaleznu perpetuum mobile 😊.

1. podle me je sakra rozdil jestli jsou zadni kola pohanena od motoru primo nebo pres pohyb vozu. Kde jsem tvrdil, ze ty kola jsou ve vzduchu?
Prave ze motor vykonava o dost vic prace, nez u pouhe dvoukolky.

2. ta odporova ztrata se zmensi prave o jednu jedinou soucast a tou je spojka Haldex, proste dozadu nejde prakticky zadny tocivy moment, motor je mene namahan (toc. moment je spotrebovavan jinde), ergo ma mensi spotrebu.

3. odpojuje je od zdroje sily (motor), to ze se otaceji stejne, pres pohyb vozu je uplne jedno, to by se museli stejne. Jenze dostavaji prave a jenom tuhle "rezidualni" silu a ne jeste od motoru, tedy neperou se dve naprosto odlisne sily jako u permanentu.

4. dtto posledni veta ze tretiho odstavce.

Dal uz s vysvetlovanim koncim, to by bylo nadlouho. Ja tam vidim podstatny rozdil jestli se pohani jedna nebo dve napravy z hlediska pouziteho vykonu a tociveho momentu.
Zbytek je na www.halex-xwd.com
😄 Prepacte mi ten usmev, ale mam pocit, ze zachvilu vynajdete perpetum mobile.

1. "To je z toho prikladu jasne, eliminujes presnos sily (resp. jeji ztratu), kdyz se nemusi snazit pohanet dalsi kola."

Este stale si myslite, ze na aute s Haldexom sa tocia iba dve kolesa? Mozete mi verit, nie je to pravda, aj na aute s haldexom sa tocia vsetky 4 kolesa, to znamena, ze motor musi vykonat taku pracu, aby ich vsetky 4 roztocil (rovnako ako na aute s pohananou iba jednou napravou). Videli ste uz prives kamionu, ktory mal dvihnutu jednu napravu vo vzduchu? Co myslite preco?

2. "porad se i otaceji (vcetne hridelu, kardanu). V podstate jedine co se zmensuje je odporova ztrata v hnacim retezci."

Ked sa stale otacaju, kde sa zmensuje ta oporova strata (pytam sa uz 3 krat, stale bez odpovede)?

3. "Haldex (nebo elektronicky rizena lamela, dual-pump ..) automaticky odpojuje soucasti toho retezce, ktere momentalne neporebuje k pohybu auta"

Ktore sucasti odpojuje? Ved v predchadzajucom odstavci ste napisal, ze sa vsetky stale tocia.

4. "to ze se pohybuje jaksi sam od sebe resp. od pohybu auta je v tomto pripade podruzne."

Tak pri tomto ma napadlo perpetum mobile. 😄 Takze, vsetky tie "zbytocne suciastky naviac" sa pohybuju jaksi sami od seba, nepotrebuju na to energiu. V bode 3 ste tvrdil, ze sa odpajaju. Dobre tak sa neodpajaju. Su pohanene motorom. Cast pred Haldexom (kardan a polka Haldexu) je pohanana priamo od motora. Cast za haldexom (poloosy, diferencial, polka Haldexu), je pohanana odvalujucimi sa kolesami. Kazdopadne odvalovanie kolies, teda pohyb auta, musi zabezpecit motor, pomocou prednej napravy, takze aj za pohyb casti za rozpojenym Haldexom je zodpovedny motor. A z hladiska valivych odporov je naozaj jedno, ci osou otacate z jedneho konca alebo z druheho konca. Dolezite je, ze v oboch pripadoch prekonavate zotrvacnost a odpor v loziskach.
Bude Hyundai dávat Haldex 4. generace i do jiných vozů než SUV?

Co se týče kvality Haldexu - všude na fórech lze číst spokojené hodnocení vlasníků Haldexu 2. generace (Octavia II, nejnovější Passat, nová Volva) a že se už v naprosté většině situací vyrovná pohonu Subaru, takže u 4. generace čekám, že Haldex bude už lepší. Takže strach bych o toto neměl.
Avatar - sybokcz
sybokcz
To je z toho prikladu jasne, eliminujes presnos sily (resp. jeji ztratu), kdyz se nemusi snazit pohanet dalsi kola. Jasne porad tu techniku vozis s sebou, porad jsou tam kila navic a porad se i otaceji (vcetne hridelu, kardanu). V podstate jedine co se zmensuje je odporova ztrata v hnacim retezci. Takze stala ctyrkola ma urcity koeficent odporu v hnacim retezci (to se urcite shodnem), dvoukolka ma tento koeficent nizsi (min soucasti, kde by se mohl vykon ztracet), Haldex (nebo elektronicky rizena lamela, dual-pump ..) automaticky odpojuje soucasti toho retezce, ktere momentalne neporebuje k pohybu auta (elekronicky, dle vyhodnoceni, vetsinou uz auto rozjete), takze sice retezec existuje, ale nemusis mu dodavat dalsi vykon, to ze se pohybuje jaksi sam od sebe resp. od pohybu auta je v tomto pripade podruzne. Jasne, ze ty odpory tam jsou taky, ale radove mensi nez kdyby byly soucasti retezce dale pohanene, jak se tak deje ve pripade stale ctyrkolky.
Vtipne. 😄 😄
Pytam sa vas znovu ake odpory eliminujem?
Pri tej stalej stvorkolke s eliminovanymi diferencialmi musim zabrat presne tak isto ako keby som vypojil 2 kolesa. Preco? Pretoze vysledkom toho "zabratia" nie je nejake samoucelne otacenie nejakych kolies, ale pohyb celeho auta, to znamena, ze VZDY pohybujete vsetky 4 kolesa naraz. Z tohto pohladu je uplne jedno, ci na auto posobi sila zpredu, zozadu alebo zpredu aj zozadu (samozrejme rovnakym smerom), pretoze v takom pripade sa celkova sila potrebna na pohyb vozidla rozdeli medzi prednu za zadnu napravu, ale jej celkovy sucet je stale rovnaky.
Avatar - sybokcz
sybokcz
Jenze pres rozpojeny Haldex eliminujes aspon trochu tech odporu.
Prikla😜 pokud mas stalou ctyrkolku (eliminuju diferencialy) tak jak moc budes muset zabrat abys roztocil vsechny kola? Strasne velkou. Kdyz vypojis z teto soustavy 2 kola, tak ta sila se umerne zmensi. Pak nastupuje vliv hmotnosti a jinych velicin.
Aktualna spotreba vozidla zavisi od jeho hmotnosti a od odporov v rotujucich sucastach (odpor vzduchu a profil trajektorie pre tento pripad zanedbavam). Hmotnost vozidla je stale rovnaka, bez ohladu na to, ci je Haldex zopnuty alebo rozpojeny. Pocet rotujucich casti vozidla je podla mna tiez rovnaky bez ohladu na to ci je Haldex zopnuty alebo rozpojeny. Co znamena pojem "kolesa se jenom vezou"? Znamena to snad, ze ked tocim osou z jednej strany, tak vykonam inu pracu ako ked nou tocim z druhej strany?
Avatar - sybokcz
sybokcz
Viz prispevek 15:22.
Jde o to, ze sice kila a odpory zustavaji (jsou ale zmensene nez kdyby byly osy v zaberu)

Mozete vysvetlit tuto vetu. S castou pred zatvorkou suhlasim, ale tomu co je v zatvorke uz nerozumiem. Ako mozu zostavat a sucasne byt zmensene? A ak su zmensene (a teda nezostavaju), tak preco su zmensene? Ako pocitate valivy odpor rotujucich sucasti?
Avatar - sybokcz
sybokcz
Aha uz jsem te pochopil. Jak to vidim ja z logickeho pohledu (technik by to vysvetlil asi lip), tak pri pohanenych jenom prednich (zadnich) kolech se ty druhy roztaceji pohybem vozu (logicky), ale nic dalsiho neovlivnuji (krom jakystakys pasivnich odporu). Ctyrkolka se bude chovat trochu jinak - tam se prave perou sily od motoru a od pohybu vozidla (pres diferencialy), motor potrebuje vydavat vice energie na "boj" s temito odpory = vetsi spotreba. Tohle prave Haldex (ci jakakoliv jina spojka podobneho typu) eliminuje. Kdyz nepotrebujes zabirat vsema ctyrma tak se proste pohani jenom dve s tim ze zadni (predni) se jenom tahnou (vezou).
Hmm. A preco sa teda tocia zadne kolesa, ked nie od motora? Nie nerobim si srandu, zamyslite sa nad tym, kde vznika sila, ktora toci zadne kolesa.
jj,tak tak :yes:
Avatar - sybokcz
sybokcz
Jde o to, ze sice kila a odpory zustavaji (jsou ale zmensene nez kdyby byly osy v zaberu) ale motor se nesnazi roztacet vsechna ctyri kola, ale jenom dve (predniXzadni podle koncepce). Ta ctyri procenta co se posilaji na druhou stranu Haldexu imho moc roli nehraji.
"Při jízdě vysokou rychlostí vpřed (dálnice...) bude úspoře paliva poháněna v podstatě jen přední náprava (96%/ 4😖 podobně jako je tomu u dnešní generace."

To by ma zaujimalo ako to to myslia. To bude zadna naprava vo vzduchu a auto pojde iba po prednych kolesach? 😄 Lebo inac sa im od zadnych kolies budu tocit poloosy, od poloos zadny diferencial. Od predneho diferencialu sa im bude tocit kardan. Takze sa im budu vlastne tocit vsetky suciastky, ktore su tam naviac kvoli pohonu 4x4, akurat sa bude auto tvarit ako predokolka, pretoze Haldex nebude prepajat kardan so zadnym diferecialom. Takze fakt nechapem kde chcu usetrit palivo.
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
No a ještě tady někdo začněte s tím ,že se s Haldexem špatně driftuje.
opousteji Borg-Warner a prechazeji na Haldex :no😒br />
Takze uz s tim clovek nevyjede ani mensi zasnezeny kopecek 😒
Avatar - sybokcz
sybokcz
Tak tady jsou jenom schematicky osy. Nezapomen, ze tam jeste patri zaveseni. Krom toho i u viceprvku je rozdil jestli mezi kolama nic neni nebo jestli je tam diferencial. Vsechno pak musis posunout vic nahoru a tim se kufr zmensi (i kdyz v dnesni dobe uz taky ne o moc, jestli vubec - viz octavia).
Tohle je ten prostorově náročný pohon 4x4, kvůli kterému se zmenšuje kufr???