Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Hyundai: testujeme Haldex čtvrté generace

Aleš Jungmann
Diskuze (26)
Hyundai se zapojí do řady automobilek, které využívají služeb švédské mezinápravové spojky Haldex.

Společnost Hyundai nyní pilně testuje pohon všech kol pomocí nové mezinápravové spojky Haldex čtvrté generace, kterou hodlá v příštích letech montovat do svých modelů.

Haldex čtvrté generace je čerstvá záležitost, modely s novou evolucí tohoto systému pohonu všech kol se začnou prodávat až v příštím roce. Jedním z prvních (nejspíše úplně prvním) modelem, ve kterém budeme moci Haldex čtvrté generace spatřit, bude Saab 9-3 Aero.

Čtvrtá generace inteligentní spojky ze Švédska je zase o něco chytřejší a šikovnější než verze předchozí. Tiskové materiály uvádí, že mezinápravová spojka dokáže rozdělovat sílu od motoru nejen mezi přední a zadní nápravu, ale také na jakékoliv jednotlivé kolo. Na to prý dokáže poslat až 85% dostupného točivého momentu. Všechny změny v systému budou probíhat jemněji a citlivěji. Při jízdě vysokou rychlostí vpřed (dálnice...) bude úspoře paliva poháněna v podstatě jen přední náprava (96%/ 4%) podobně jako je tomu u dnešní generace.

Hyundai se tak v následujících letech zařadí po bok společností, které budou Haldex užívat. Jsou to výrobci jako Volkswagen, Audi, Bugatti, Seat, Škoda, Land Rover či Volvo. Dále s Haldexem budou nově spolupracovat i značky jako Cadillac, Chevrolet jakož i další značky ze stáje GM.

Aleš Jungmann
Diskuze (26)
Avatar - sybokcz
26. 11. 2007 17:06
Re: Uspora paliva
Samozrejme ze vynaleznu perpetuum mobile :).

1. podle me je sakra rozdil jestli jsou zadni kola pohanena od motoru primo nebo pres pohyb vozu. Kde jsem tvrdil, ze ty kola jsou ve vzduchu?
Prave ze motor vykonava o dost vic prace, nez u pouhe dvoukolky.

2. ta odporova ztrata se zmensi prave o jednu jedinou soucast a tou je spojka Haldex, proste dozadu nejde prakticky zadny tocivy moment, motor je mene namahan (toc. moment je spotrebovavan jinde), ergo ma mensi spotrebu.

3. odpojuje je od zdroje sily (motor), to ze se otaceji stejne, pres pohyb vozu je uplne jedno, to by se museli stejne. Jenze dostavaji prave a jenom tuhle "rezidualni" silu a ne jeste od motoru, tedy neperou se dve naprosto odlisne sily jako u permanentu.

4. dtto posledni veta ze tretiho odstavce.

Dal uz s vysvetlovanim koncim, to by bylo nadlouho. Ja tam vidim podstatny rozdil jestli se pohani jedna nebo dve napravy z hlediska pouziteho vykonu a tociveho momentu.
Zbytek je na www.halex-xwd.com
Avatar - sybokcz
26. 11. 2007 16:17
Re: Uspora paliva
To je z toho prikladu jasne, eliminujes presnos sily (resp. jeji ztratu), kdyz se nemusi snazit pohanet dalsi kola. Jasne porad tu techniku vozis s sebou, porad jsou tam kila navic a porad se i otaceji (vcetne hridelu, kardanu). V podstate jedine co se zmensuje je odporova ztrata v hnacim retezci. Takze stala ctyrkola ma urcity koeficent odporu v hnacim retezci (to se urcite shodnem), dvoukolka ma tento koeficent nizsi (min soucasti, kde by se mohl vykon ztracet), Haldex (nebo elektronicky rizena lamela, dual-pump ..) automaticky odpojuje soucasti toho retezce, ktere momentalne neporebuje k pohybu auta (elekronicky, dle vyhodnoceni, vetsinou uz auto rozjete), takze sice retezec existuje, ale nemusis mu dodavat dalsi vykon, to ze se pohybuje jaksi sam od sebe resp. od pohybu auta je v tomto pripade podruzne. Jasne, ze ty odpory tam jsou taky, ale radove mensi nez kdyby byly soucasti retezce dale pohanene, jak se tak deje ve pripade stale ctyrkolky.
Avatar - sybokcz
26. 11. 2007 15:38
Re: Uspora paliva
Jenze pres rozpojeny Haldex eliminujes aspon trochu tech odporu.
Priklad: pokud mas stalou ctyrkolku (eliminuju diferencialy) tak jak moc budes muset zabrat abys roztocil vsechny kola? Strasne velkou. Kdyz vypojis z teto soustavy 2 kola, tak ta sila se umerne zmensi. Pak nastupuje vliv hmotnosti a jinych velicin.
Avatar - sybokcz
26. 11. 2007 15:24
Re: Uspora paliva
Viz prispevek 15:22.
Avatar - sybokcz
26. 11. 2007 15:22
Re: Uspora paliva
Aha uz jsem te pochopil. Jak to vidim ja z logickeho pohledu (technik by to vysvetlil asi lip), tak pri pohanenych jenom prednich (zadnich) kolech se ty druhy roztaceji pohybem vozu (logicky), ale nic dalsiho neovlivnuji (krom jakystakys pasivnich odporu). Ctyrkolka se bude chovat trochu jinak - tam se prave perou sily od motoru a od pohybu vozidla (pres diferencialy), motor potrebuje vydavat vice energie na "boj" s temito odpory = vetsi spotreba. Tohle prave Haldex (ci jakakoliv jina spojka podobneho typu) eliminuje. Kdyz nepotrebujes zabirat vsema ctyrma tak se proste pohani jenom dve s tim ze zadni (predni) se jenom tahnou (vezou).