Pasažier v lietadle neručí za nič, ale pilot áno. Pokiaľ bude mať vodič volant - bude pilot, nie pasažier.
Aj v letectve sa stalo, že autopilot zlyhal, lebo dostal nesprávne informácie. Pritom autonómne auto má oveľa viac "prekážok" na vnímanie ako lietadlo (tak som to niekde čítal).
Ako sa nám cela situácia okolo autonómnych áut vyvíja, tak tu nebudú bežne jazdiť ani o 20 rokov. Všetko smeruje skôr niekde k obrazu Kuby - staré autá, o ktoré sa majitelia starajú všetkými možnými spôsobmi, aby si ich udržali...
"VW je jednička v supermainstreamu "
preto nemám rád celý koncern VW, lebo je podľa mňa načincami "nadhodnotený"... V porovnaní s Fordom, Toyotou... nie je o nič lepší. Na druhej strane ja mám radšej veci, ktorých nie je všade ako maku.
Ale... každý nech si kúpi čo sa mu páči ;-)
Ono ťažko hodnotiť rôzne systémy, pokiaľ ich človek nevyskúša dostatočne podrobne. Niekomu sa páči to od VW, lebo nič iné neskúsil. Z mojich skúsenosti napr Mazda povolí vodičovi (mne) celkom dosť (nemám toho veľa v aute). Ale nejazdím nejako agresívne.
Konkrétne som pred časom skúšal Škodu Scalu a to čo bolo tam by som v aute nechcel mať. Pri prekročení čiary (prázdna prehľadná cesta) auto nepríjemne ťahalo volant niekde... ja ako nezvyknutý som sa zľakol, že sa mi zablokoval volant :-! To iné autá zavibrujú a je pokoj...
Len aby to neuvádzali iba ako takú "čerešničku na torte". Zákazník si povie - to by nebolo až také zlé... A nakoniec žiadne autonómne riadenie nebude a bude sa priplácať za klímu, vyhrievané sedadlá...
Ideálne to bude u jazdených áut = 2. , 3. majiteľ - budú mať plne vybavené autá, bez základných funkcii. Kto by platil drahé "výpalné" u auta za napr 5000€? Potom to v podstate bude nepredajné, alebo sa to bude "hackovať, crackovať..." :-!
Za všetko už zákazník zaplatil, takže firme to bude jedno a bude už len zarábať. Navyše - každé auto bude mať v podstate rovnakú výbavu, ktorá sa bude aktivovať podľa toho, čo sa zaplatí. Takže vlastne výroba zlacnie... + diely sa nakúpia vo väčšom množstve za lepšie ceny...
Na druhej strane auto bude pripojené na internet, bude aktualizované (novšia aktualizácia = často zhoršenie vlastnosti produktu - v zmysle "čo funguje, do toho sa nebabri") :-! ... Chcem ja vôbec také auto? NIE. Moje auto nikdy nebude "závislé" na internete ;-).
"Řidič by si tedy na dlouhých jízdách mohl třeba zaplatit za tři hodiny automatizované jízdy, které by jej vyšly na 21 eur (cca 530 korun)."
Za 7€ na hodinu ma odvezie nejaký nájomný vodič, ktorý navyše nebude "robotom", ale človekom z mäsa a kosti.
Na druhej strane, pokiaľ sa nájdu ľudia, ktorí budú ochotní platiť, tak prečo na nich nezarobiť? Od mňa nedostane VW ani cent - nielen za autonómne riadenie.
To si myslím, že se určitě nedožiješ, protože to tak rychle nepůjde a doufejme, že nikdo nikoho nutit nebude. Bez značek na svém pozemku si můžeš drandit s čím chceš. Socialistické zřízení jsem zažil o rok déle a moji rodičové za tu dobu vlastnili tři vozy (Octávii, VAZ 2101 a 120L emko).
Mne občas rozčiluje o Toyoty, to hlídání překážky při parkování. Stébla trávy, nebo dojíždění podle kamery na milimetry. Pripadne kdyz vycouvavam a vidím, že auto jede ve vedlejším pruhu, takže místo mám, ale stejně mne zastaví, protoze auto přijíždí.
Ale aby mi bezdůvodně brzdil, to se mi s těmito systémy od Toyoty (I těch dřívějších jednodušších) nestalo ani jednou i přes tobě už jsme s nimi najeli dohromady cca 350tis km
To je právě ten problém, že to hodnotiš podle VW. Např. u Toyoty se ti vypne, někdy driv nez ti řekne, že máš dát ruce na volant. A jak se čáry srovnaji, zase se zapne.
U Fordu se chova pdoobne, prostě se vypne.
To je samozřejmé. Pasažér neručí za škody, které způsobí letadlo v němž se přepravuje a které většinu času letí na autopilota. Pokud se autonomní řízení opravdu prosadí, pak se nepředpokládá, že tato auta budou v osobním vlastnictví (taky proč). Jeden z hlavních důvodu, proč se tlačí na autonomní řízení je vedle předpokládaného poklesu nehod o odhadovaných 90 %, ekonomická stránka (využitelnost) aut pro soukromou přepravu. Je poměrně známý fakt, že auto průměrně funguje cca 5 % času a zbytek stojí zaparkované.
Line assist od Fordu se v takové situace vypne sám a nechá to na řidiči :D V lepším případě ti řekne, at dáš ruce na volant a stejně se vypne :D Z toho bude taky skvělý autopilot :D
Ale v tom případě předpokládám, že převezmou i 100% odpovědnost za vozidlo a případné následky. Samozřejmě pak nesmí být problém posedět v hospodě a jet legálně domů atd.
V žádném případě. Jejich lane assist je naprostá hrůza. Zmatkuje, v noci si plete s čárou kde co. Obecně ty jejich systémy ... minulý týden mi auto šláplo na brzdu, protože z vedlejší silnice na křižovatku přijížděl motorkář a prostě přijel ke křižovatce rychleji, ale zastavil kde měl, nicméně auto ho prostě vyhodnotilo jako možnou hrozbu a zašláplo brzdu až začalo pracovat ABS ... opravdu hrozně bezpečný ve městě, když to nikdo nečeká a za vámi někdo jede a vůbec netuší, co to provádíte, když jedete rovně po hlavní, nikde nic a najednou brzdíte jak blázen.
V současné době jsou ty systém v takovém stavu, že bych se tomu v žádném případě nesvěřil.
Tak to není tak docela pravda, stačí jedno zúžení a dvoje čáry - bilé a žluté dohromady a Lane assist (ten od VW) zmatkuje jak školák, nezbývá ti nic jiného, než ho vypnout :-[]
Spis na ně ti nekňubní nadávají, protoze normálnímu ridici se ty asistenti vůbec neaktivují a zůstávají jen v pohotovosti. Takze o nich ani nevi, že tam jsou.
Tohle není hra, ale auto. A pokud si to majitel auta (či častěji uživatel služebního auta) neobjedná, tak co ... čidla, snímače a software přijde vniveč?
Prípadne je nejaká tá čiara naviac, zvykneme obchádzať neoznačené jamy alebo iné prekážky, ktoré systém nemusí správne rozoznať a vyhodnotiť, a ani si nechcem predstaviť, ako také auto zareaguje na posprejované dopravné značky, vzájomne si odporujúce dopravné značenie, alebo na obmedzenie rýchlosti na 50 kmh, potom na 80 a potom na 40, ktoré sú tak po 20-30 metrov za sebou... To všetko sú bežné situácie z ciest v našich končinách.
Sú veci, ktoré by sa predávať jednoducho nemali. Keď si niekto autonómny systém zaplatí, aj tak to nie je len jeho vec, lebo môže ovplyvniť alebo dokonca ohroziť svoje okolie, a teda aj Teba alebo mňa.
Pecka, a hned teď by mohli zpoplatnit lane assist, start stop, omezovače rychlosti, hill holder, inteligentní nabíjení atd. Zapínaly by se až po zaplacení :D
Záleží na státě. Někde ano, někde ne. Obávám se ale, že třeba v ČR to bude nemožné z hlediska proveditelnosti. Přeplněné silnice, někdy úplná absence středové čáry, na značení krajnice se už pomalu rezignuje,...
Že auta budou zdarma a bude se platit za hodiny provozu, tak proč ne. Ale koupit auto za mega a půl a ještě doplácet za služby navíc? Nevím nevím, jestli to zákazníky nepřestane bavit. Aby evropské automobilky nedopadly jako výrobci telefonů a převálcují je čínská a korejská konkurence. Minimálně korejská už je v mnoha směrech před evropskou.
V podstatě je o stejný systém jako u software, kde si kupouješ službu, ne hotový produkt jako je auto. Ale tak autonomní řízení v autě stejně nechci, tj když to někdo nutně potřebuje, ať si to zaplatí...