Ojetiny
Veľmi by ma zaujímal vývoj zostatkovej hodnoty porovnateľných jazdených ICE a BEV v čase. Neviete o nejakej štatistike?
co je napsáno v titulku: cena ojetých elektromobilů je dvojnásobná proti spalovákům, nikoliv že cena ojetých spalováků je poloviční. Čekalo se, jak o ojetá fosilní auta přestane být zájem a proto budou laciná. Opak je pravdou.
Cena dvojnásobmá, dojezd poloviční. Náklady na budoucí výměnu baterie násobně vyšší než u spalováku i kdyby mě čekalo vše od repase turba, DPF, močoviny, SCR... Cena za kWh je 6 Kč, takže 6x20 jsme na 1,20 za bkm. Nafta stojí 35, takže 5x35 jsme 1,75 na bkm. A to se nebavim že budu s EV muset na supercharcheg za úplně jiný prachy...
Takže kde že je ta výhodnost EV??? 😒] 😒] 😒]
Či je to ekologická voľba má už takmer každý svoj názor a existujú výskumy z rôznych pohľadov (nielen lokálne/globálne emisie, ale aj používania kovov, chemikálií a energie na výrobu).
Za mňa vyťažiť toľko zdrojov kvôli priemerným 564 km mesačne :no:
Je zrejmé, že sú to prevažne druhé a tretie autá do rodiny, k dieselu, alebo benzínu. Málokto ich používa ako plnohodnotné auto.
Určite sme ekologickejší s jedným ICE, ako niekto kto si kúpi BEV ako druhé auto do rodiny.
Zvažoval jsem proti Tesle třeba Volvo V60 T8. To má s mojí nohou a použitím spotřebu kolem 8 litrů (s klasickým pětiválcem jsem jezdil za 13). Auta si nechávám dlouho, takže počítejme s 200k km.
V60 spotřebuje benzín za 600k Kč (počítám s 38kč/litr, protože nejezdím jen v ČR). Tesla nula za elektriku, ale dobře, počítejme s 7Kč/kWh. A se spotřebou 23kWh/100km. 322k Kč za elektriku.
Dále servis. Vynechejme podvozek a brzdy. Motor co 15k km olej a filtry, 4000Kč, co 60k km olej v automatu, 15k Kč. Celkem tedy 50k za olej, 45k za automat. Plus aspoň 2x svíčky, 1x rozvody, tedy dohromady dalších 20k. Celkem 115k Kč za servis navíc.
Úspora 400k Kč za 4-5let. Mi to nepřijde úplně marné. Navíc to úspora může být i větší. U BEV máš možnost dobíjet z vlastní FVE (počítejme 2Kč/kWh, resp. 4Kč průměr i s veřejným dobíjením), nebo nemít takovou užranou bestii jako mám já, ale jezdit s TM3 za 18. Pak je to za 144k Kč, takže úspora proti PHEV Volvu je 570k Kč.
Pořizovací i zůstatková hodnota podobná, výměnu baterie neřeším, protože buďto ta auta dříve prodám, nebo když je dojezdím, tak budou mít 600k km.
0,4M je totiž třeba 25% pořizovací ceny vozidla a s následným prodejem je to možná 50% i více z amortizace. A jestli ti tohle nepřijde jako argument...
A to podotýkám, že na 50+ tis. km/rok je nesmysl kupovat benzín. Takže tím jsme opět u iracionality tvojí volby.
Další věc, která se běžně demsgogicky používá je právě ta potřeba srovnávat s výkonnými vozy. Přitom je to absurdní nesmysl. Ano, EV má lepší pružnost i zrychlení 0-100 a je to rozhodně klad. Ale to absolutně neznamená že se mají srovnávat se stejně výkonnými spalováky! Protože spalovák obdobných parametrů bude výrazně lepší řekněme nad dálniční limitem ČR a taky neříkám, že Enyaq RS se má srovnávat s Fabií MPI protože maximalka je 170 kmh ... 😁 :-!
Dále - není nesmysl kupovat na 50k km benzín. Naopak. Pokud jezdíš taková kvanta kilometrů, tak je potřebuješ jezdit spolehlivě a komfortně. Což diesel neposkytuje. Hlučný, mizerný rozsah otáček a ještě náchylný na kvalitu paliva a zacházení.
Výkon musím srovnávat, protože prostě výkon požaduji. Ti na nějaké Fábie kašlu. Stejně tak na omezené VW. A chtěl bych ten stejně výkonný spalovák lepší než Tesly nebo Tyacan vidět.