Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Novinky

Zpět na článek

Mýty a realita o elektromobilitě: Jak elektrická auta vidí Češi?

62 komentářů

Avatar - Man Ký
Man Ký
@Th0r můžeš sedět v autě a chroustat chleba s máslem od maminky. i to kafe si můžeš vytáhnout z termosky. a chcát můžeš v křoví, když se ti nechce dávat deset káčé...
Avatar - Man Ký
Man Ký
@Otakar II no tak Taycan ji má a žádná velká změna se neodehrála, nebo ano?
kesumb
Za me je nutny mit moznost nabijez doma nebo alespon v praci a to hned u mista, kde bezne stojite. Pak setrite cas za jezdeni na pumpy. Realita tras 1000km+ je u EV max hodina navic, kdyz jich jedete 10 za rok mate 10hodin. S dalsim najezdem 30000 km stravite 10 hodin na pumpach (zastavka na 15 minut a 700km) a k tomu den resenim vymeny oleje. Ale muset s tim jezdit na verejny nabijecky na kazdy nabijeni by pro me bylo nekousnutelny.
psel
@Tycoon někde na Kamčatce nebo kde nejsou nabíječky? Kdybys měl TDI PD byl by i černý 😄. A s 12) nemáš fakt pravdu ale souhlasím že je to na jinou diskuzi, přestože už jsme jich spolu vedli na toto téma už spoustu.
psel
@Tycoon tak nabíjí po cestě tak jak poskakuje, pokud teda poskakuje víc než 400km za den. Pokud míň tak mu to na poskakování stačí. A 400km poskakování za den včetně schůzek je docela maraton.
Avatar - Man Ký
Man Ký
@Lempl Klaun pondělí ráno, rohypnol nastupuje. vychrlí osm příspěvků do 30 sekund. je odpočatý o víkendu.
Avatar - Dzinus
Dzinus
@mariov8

"Na veřejných nabíječkách to fakt vychází podstatně dráž než nafta a i benzín."

Ne nutně, bydlím na sídlišti, kde mám 100m od domu veřejný stojan. A jezdím na 1Kč/km.
Avatar - Max  Headroom
Max Headroom
Vyvracíme mýty a dezinformace o elektromobilitě;


1. Elektromobil tě v pohodě doveze i na konec světa. Jen si nezapomeň vzít kafe.
2. Dobíjecí stanice jsou dneska skoro všude. Chybí snad už jen na toaletách v restauraci.
3. Nabíjení? Dáš si sendvič, zkontroluješ zprávy a auto je připravené jet dál.
4. Planeta si konečně oddechne a soused přestane nadávat, že mu to smrdí pod okny.
5. Baterie? Ty přežijou i tchýni.
6. O elektromobily je takový zájem, že se o ně hádají už i na vesnici u piva.
7. Hoří? Možná tvoje vášeň pro elektromobily. Jinak nic.
8. Do podzemní garáže vjedeš úplně v klidu. Bez zákazů a bez nervů.
9. Složitost nabíjení? Menší než večerní boj s dálkovým ovladačem.
10. Výběr? Přesně jako v cukrárně. Až nevíš, který si dát dřív.
11. Vodík má taky své kouzlo, ale elektromobily zatím stihly změnit pravidla hry.
12. Green Deal není strašák. Je to šance začít dýchat o trochu lépe.
13. Ojetý elektromobil? Jede dál jako stará dobrá Škodovka, jen po tobě nezůstává černý oblak.
14. Trend? Možná kdysi. Dnes už je to nová norma.
15. Elektromobily jsou tiché, to ano. Ale chytré natolik, že tě zaregistrují dřív, než je vůbec uslyšíš.
kesumb
@PowerHouse
nemyslim si ze musis mit dotaci na FVE, s dnesnima cenama je navratnost instalace bez dotace do 5 let pokud po tom nechces vic jak 70% sobestacnost a extremni vykony.
Avatar - Man Ký
Man Ký
@mariov8 zatímco když v autě jedeš, tak se děti nenudí. to jsou úplně nadšené krajinou a ani nedutají.
Avatar - Atlis
Atlis
Čím viac ich na trhu ojazdených áut bude a budú dostupnejšie, tým viac skúseností s nimi budú priemerný Pepa a Mařena mať. To chce čas.
psel
Teda tohle je fakt mimo->
Pokud nabíjíte na nabíječce s výkonem 30 až 50 kW, které jsou běžně dostupné, pak se doba nabíjení výrazně prodlouží.
Vy víte někdo o nějaké 30kW DC nabíječce v ČR? Já teda ne, minimum je 50kW ČEZu. Je to podle počtu DCDC měničů, které jsou obvykle po 25kW.
Nebo jste někdo narazil na běžně dostupnou 30kW nabíječku v ČR?

Jinak s BEV se jezdí jinak než se spalovákem, nabíjíte jen tolik aby jste dojel do cíle kde nabíjíte pomalu AC, s nějakou rezervou.
psel
@PowerHouse nech za s ty montootroky, už jsem ti tu X psal že to jsou blbosti, a že nevíš o čem mluvíš.
Naopak epohony si výrobci musí dělat sami, aby měli alespoň nějakou přidanou hodnotu a mohli se odlišit od konkurence. Dnes si všichni dělají všechno sami, jinak nemohou konkurovat. I to BMW si pořídilo vlastní osazovačky aby nemuseli platit jiným firmám jejich marže. Ta hloubka výroby je obdivuhodná a spolu s vlastními baterkami a chemií to dá nějakou diferenciaci produktu.
Pokud to půjde opačným směrem a všichni budou používat jeden skateboard tak to všechno pojede stejně, tak většina současných výrobců skončí.
Prostě to vidíš fakt špatně, nevím kde své rozumy bereš ale ten rozum selský fakt není na tohle dostatečný.
psel
@mariov8 hele tak se asi bavíme o jiné Evropě, já když tam jezdím, tak jsem na něco takového nikdy nenarazil, většinou to bylo u benzínek nebo u rychlých občerstvení. Ale věřím tomu, že nějaké nabíječky mimo civilizaci taky najdeš, ale kdo by to tam stavěl když tam nikdo nebude nabíjet...
Naopak, je to zlatý důl pro majitele občerstvení, protože narozdíl od spalováků vědí že se tam nabíječi zdrží v průměru déle... Tak proč by jim to kafe, jídlo nebo záchod neprodali, že?
Avatar - Dzinus
Dzinus
@rohYpnol
"Na veřejných nabíječkách to fakt vychází podstatně dráž než nafta a i benzín. ... Ano, je to tak."
Máte pravdu, že to tak může vyjít. Ale jen pokud berete nejdražší dostupnou elektřinu vs. běžnou cenu benzínu. Otázka je, proč byste to ve skutečnosti dělal. Na nejdražší benzínku taky asi nejezdíte. A protože se lidi kupodivu snaží většinou chovat celkem racionálně, tak se nabíjí většinou pomalu AC za levno a pak to i na sídlišti, na veřejném stojanu může vycházet 1Kč/km. Štěstí má zatím ten, kdo ten stojan na sídlišti má, zde je rozhodně ještě velký prostor pro zlepšení.

V návratnosti počítáte jen palivo. Když z úvahy vynecháme "smůlu na kus" a budeme počítat, že auta budou fungovat dobře, pak BEV bude mít náskok i v nákladech na běžnou údržbu.

Ale to jsou známé věci, které asi nemusíme omílat. Nakonec si to každý stejně musí vyhodnotit sám. Nároky řidičů i podmínky se u každého velmi různí, tak není překvapení, že si to lze vyhodnotit úplně jakkoli.

Nelze si ale nevšimnout, že éra EV prostě přichází.
psel
@Robert Hlavatý zase další vystrašenej co 😄?
Není nad to si to vyzkoušet.

Ano, funguje to jinak, dojezd se mění oběma směry výrazně víc ale zvykneš si bez problému. Za dva roky provozu jsem nikde neměl problém s obsazenou nabíječkou, nikdy jsme nevypínal klimu/topení a randál ze spalovacího motoru mi fakt neschází.
Při předjíždění nepotřebuji slyšet randál, abych věděl, že mohu předjet, prostě jen přeskočím auto před sebou, ceny za palivo neřeším, protože vím, že jsem na tom ve svém průměru vždy pod cenou za kterou bych jezdil s dehtem.
psel
@Aleš Uher ano, je to tak, pokud nejsi registrovaný. Pokud jsi můžeš těch 350kW sosat i za 11 Kč.
kesumb
@mariov8
nevychazi, mam nejakou kartu k autu bez pausalu (nabijim na verejny tak jednou za dva az tri mesice) a vychazi to na 13kc HPC (neresim poskytovatele). Ix jezdi za 20-25 odebranejch, etron za 30. To je 2,6-4kc vcetne DPH na km. X5 40i mi jezdila za 12-15l naturalu za dneska 35kc? I podstatne slabsi 30d jezdila za 10-11. Opet ale pro nekoho kdo nema moznost nabijet doma/v praci to proste za me neni.
Lempl Klaun
@rohYpnol No jasně, přidej ještě trochu víc agitky, prosinec se blíží a sní i ta správná dávka nadšeného brainwashingu! 🤡
Lempl Klaun
@rohYpnol Přesně tvůj případ, šašku. 🤡
Avatar - xxc
xxc
@karf996 ide, ale takto je to lacnejsie
kesumb
@rohYpnol
lzes!
Sam si zde uvedl, ze se svoji FVE jsi na 74% vyrobeny elektriny!
Avatar - Man Ký
Man Ký
Vážená redakce, chtěl jsem vám oznámit, že si mě čtenáři vašeho webu zvolili jakožto zástupce a vyjednávače, zcela jednohlasně.

A mám na vás první dotaz, či prosbu: nešlo by zveřejnit průběžné pořadí ankety o nejaktivnějšího diskutéra? Mám trochu obavu o čtenáře /či spíše písaře/ Rohypnola. Myslím, že se dost přepíná a do prosince by nemusel vydržet. Hlodá v něm nejistota a tak do toho dává úplně vše a to není v závodu na dlouhou vzdálenost ta nejlepší taktika.

Děkuji a přeji klidný den😊

Man Ký
kesumb
@rohYpnol
A i v Polsku Madarsku Slovensku atd maji nabijecky. Krom toho slusny dnesni EV 500km daj.
Avatar - Man Ký
Man Ký
@ryccardo ale psát howínka na auto.cz je bonusový čas, který prodlužuje život,
panadol vládce písmenek problije půl dne na auto.cz ale děsí se toho, že by stál na nabíječce
dejte mi prázdnou obrazovku a já pohnu světem😊
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
Článek obsahuje opět demagogie a manipulace těch, kteří na zavádění BEV benefitují. Smutné.

1) Hustota a dostupnost dobíjecích stanic
Rozhodně nedostatečná, a to především v kontextu evropském. Jsou regiony (země), kde je to nedostatečné a pokud někdo jezdí dál než kolem komína v ČR, tak může nehezky narazit.

2) Doba dobíjení
15 minut ... ano, zasmál jsem se... Realita je úplně jiná, resp. těch 15 minut tam budete, ale dobijete tak 25% v lepším případě kdy půjdete ze 30% a to ještě ne v zimě...

3) Domácí FVE dobije BEV na jaře i na podzim
Opět demagogie a nesmysl. Pro běžné podmínky ČR to prostě není pravda. Pro lidi jako kesumbíček který má FVE panely nezastíněné krajinou i na psí boudě a poštovní schránce to možná může vyjít. Ale u běžné domácí FVE to pravda prostě není. Resp. je to maniluplace. Ano, elektormobil možná nabijete, ale za podmínky, že nebudete mít výrobu na spotřebu domácnosti!!! A to musí být ještě slunné počasí... Samozřejmě, že pokud někdo jede s elektormobilem jen na benzinku pro cigarety, tak to asi dobít zvládne...

Právě tyhle lži "ve prospěch" BEV ubližují elektormobilitě nejvíce.
Th0r
Nejde o dojezd, ale o cas a pocet straveny u nabijecky. S naftou zastavim na pet minut jednou za tisic km, s elektro 3 - 4x na mnohem delsi dobu. A je usmevny cist, jak porad pijetu tu kavu a chodite na ty toalety. Ja chci natankovat a odjet. Ne kazdych cca 300 km do sebe lejt tu posvatnou kavu a chodit na toaletu, coz je takova z nouze ctnost 🤭 O kterou se vam to nabijeni prodrazi. Takze dalsi ty kavy, cca 4 na tisic km, ktery vlastne nechci, ale co tam mam delat ze? Takze to jsou dalsi cca 4 kilca na tisic km navic. A prece nejste socky, tak neco zakousnete ne? Vy jste uplnej zlatej dul pro provozovatele 🤭 btw nevim jestli to neni vyreseno, ale jak je to s tim nabijenim u ruznych provozovatelu? Porad mate na zadech plnej batoh cipu?
Bonisek
Jsem myslel že bude článek o tom jak vidí elektrauta Češi a zase jsme se dozvěděli subjektivní canc soudruha redaktora jak je ideální si dát co 2-3 hodiny kávu a dojít se vyčůrat.
kesumb
@rohYpnol
pokud mas kde nabijet tak ev
pokud mas kde nabijet a tahas vlek, jezdis porad dalky atd pak phev
pokud nemas kde nabijet tak hybrid

hlavne ne smrduty kamna (=moderni cistej dizl)

A parita tu je uz davno! Viz Elroq!
Robert Hlavatý
Dle mého je to vše o stresu a pohodlnosti. Chci neustále hypnotizovat údaje o stavu baterie/dojezdu? Chci přemýšlet kdy a kde a za kolik zase dobiji? Chci řešit, jestli si můžu mít ještě puštěnou klimatizaci nebo topení, abych dojel? Chci poslouchat jen ticho a aerodynamický svist? Chci trnout, jestli někdo na dobíjecím místě nezaparkoval nebo prostě po nabití neodjel?
Nebo naopak chci cítit motor běžící do vyšších otáček, třeba při předjíždění- tedy nějaké emoce ze samotné jízdy? Nechci vůbec řešit to kde, kdy a za kolik natankuji fosilní paliva, protože prostě vždy tak někde můžu bez problémů učinit? Každý ať se rozhodne dle svého...Už nejsem úplně nejmladší a prostě to "vzrůšo" spojené s BEV si prostě rád odpustím... Jak vy?
Avatar - mariov8
mariov8
@Man Ký A většinou musíš, protože velká část rychlých nabíječek je v Evropě někde v poli u bývalý průmyslový zóny. Zůstala tam kapacita vedení, tak proč ji nevyužít. Bomba to je když chčije, tak se ti od auta ani do nejbližší civilizace pro to kafe nebo nějaký občerstvení ani nechce. Stačí že zmokneš, jak tam šaškuješ s kabelem a kartama, pokud se tedy nechytne plug and charge. Protože nikoho nenapadlo to stání zastřešit. A jseš rád, že se tam nudíš tu potřebnou půlhodinu s kolegy a neposloucháš nudící se děti, to je jiné peklo.
PowerHouse
Proti
Je nutná verze pouze verze LaK, která má kapacitnější baterky a rychlé nabíjení
Je to pro lidi co mají dotace na fotovoltaiku.

Pro
Díky BEV je zde neuvěřitelné navýšení produktivity, továrny bez montootroků.
Cena BEV letí každým rokem šíleně dolů, jako u elektroniky. Ve výhledu velice levné sodíkové baterky a i lithium je dnes levné.
E-pohony a baterky dělá spousta dodavatelů, je zde značně vyšší konkurence.

Díky té produktivitě jsem pro BEV.
Až se zaběhnou v produktivitě i legacy carmakers, tak budou auta velice levná
Tycoon
@Jenik3

A co když někdo neposkakuje ani ve městě a ani nejezdí z Ostravy do Prahy?
Avatar - Jenik3
Jenik3
Do města na poskakování je Ev ideal. Nabíjení? Stačí jednou za týden.
Na trasu Ostrava -praha je vhodnější pendolino.
Aleš Uher
Pořád se mluví o rychlonabíjení, ale nikdo neříká, co to stojí. U 22kW nabíječky stojí u E.ONu 1kWh cca 8Kč. Na 50kW nabíječce už to je 13Kč za kWh. Na 350kW nabíječce už je cena 23Kč za kWh. Takových rychlých nabíječek je velice málo a za tu cenu pak jezdíte dráž, než osmiválcem 😁

BEV dává smysl, ale u baráčku s fotovoltaikou...
Avatar - Pepa_007
Pepa_007
EON, prodejce paliva pro BEV si dělal průzkum.... 😁 Kozel zahradníkem?
Zhruba 4,7 až 5,2 milionu lidí žije v bytových domech v ČR. Ti nemají kde nabíjet přes noc. Musí tedy trávit čas na veřejných nabíječkách. Kolik nabíječek je >100kW? Mám vždy garanci, že auto mající nabíjecí výkon 100kW bude tak VŽDY NABÍJET? Jaký je dojezd když nabíjím jen do 80% kapacity jak doporučuje výrobce? Co vysoká cena elektřiny na veřejných nabíječkách?
karf996
Každá reportáž o cestě elektromobilem do Chorvatska začíná: "Nainstalovali jsme si tunu aplikací.". Já dodnes nepochopil, proč je potřeba k nabíjení nějaký čip, karta a nebo aplikace? Už jde platit normálně kartou?
DonVito
@Jiří Benda

www.auto.cz/…di-studie-157243

Dvacetileté ojeté elektromobily budou realitou. Degradace baterií není tak hrozná, tvrdí studie

Osm let je obvykle zaruka na baterii, ne zivotnost.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Man Ký

Nemůžu být přeci odpočatý, když jedu 24/7/365 a jsem placený, tj. pořád pracuji, ne??? Tak už si aspoň rozmysli co říkáš... 😁
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Dzinus

Éra BEV nepřichází. A to je ten rpoblém. Éra BEV je diktována a nařizována ideologicky.

Ad servisní náklady - to je další pohádka o levnějším servisu. A zdaleka opět neplatí obecně. Už jen typicky vyšší hodinová sazba u BEV než u ICE vesměs maže výhodu oleje a bežných spotřebních věcí.

Předepsaná výměna chladicé směsi u Hyundaie co vycházela myslím na 20t. a musela se dělat po 60t. km ... o tom by taky mohli někteří majitelé vyprávět...
ryccardo
@rohYpnol no hlavně i lobotom pochopí, že stání na nabíječce je čas navíc. Pak pojedeš dál k další nabíječce a haranti se ti budou v autě nudit samozřejmě stejně jako v ICE, akorát budou mít za sebou státní na nabíječce 😁
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Man Ký

Když jedeš, tak děti mají možnost sledovat krajinu, provoz. Když dobíjíš, tak nic. Tohle pochopí i pololobotom...
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Max Headroom

15 bodový seznam nesmyslů někoho, kdo s elektromobilem neujel víc než z koupelny do ložnice...
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@kesumb
Aspoň s tímhle lze do značné míry souhlasit.
Nicméně cestování BEV v evropském kontextu prostě je problém. Ano, Evropa je i Polsko, Maďarsko, Slovensko, Rumunsko, Bulharsko, Itálie, Francie, Srbsko, Černá Hora, Albánie, Makedonie...
Leoš Kaňa
@Jiří Benda
Doba použití baterie není 8 let. To je blábol. Píšete že tomu rozumíte, narozdíl od těch kdo elektroauta používají a vzápětí lež. Už jen tohle o vás mnohé vypovídá.
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
@Otakar II A to ti poradil kdo?
Avatar - Otakar II
Otakar II
@Pepa_007 musim uznat, ze dobijet EV doma, je to cenove jen tak tak, ale byt zavisly jen na verejnyhc nabijeckach, tj proste mimo, pokud se neobjevi konecne EV, ktere budou mit alespon 2 rychlostni prevodovku a tim nesnizi trochu svoji silenou spotrebu - vudci je ted Mercedes.
Jiří Benda
Důvody pro které si nekoupit elektromobil jsou stále stejné. Vysoká cena, omezená funkčnost a doba použití většinou 8 let a pak musíte opět vynaložit obrovskou částku na novou baterii. Z článku vyplývá, že lidé kteří elektromobil nemají této věci nerozumí. Ale opak je pravdou, nechtějí vyhazovat svoje těžce vydělané peníze za něco, co jim po osmi až deseti letech řekne pápa... 👋🤨
Avatar - Otakar II
Otakar II
@KANKUNEN tak se podivej, za kolik jezdi Mercedes EQS nebo CLA .
Avatar - Otakar II
Otakar II
@Man Ký no, pokud je tam kvuli max rychlosti 260km/h , tak ji tam fakt nedavali kvuli spotrebe pri 130km/h
Avatar - Dzinus
Dzinus
@rohYpnol
Ideologickým diktátem asi myslíte Green Deal. Když bychom si představili, že tato politika nikdy nevznikla, myslíte, že by se sem pak nezačala dovážet EV auta , čínských, korejských, amerických i japonských značek?

Ad servis. Jasně, tam určitě platí, že každá značka k tomu přistupuje jinak. Vyšší hodinová sazba je ale obranou autorizovaných servisů, protože vědí, že si jinak tolik nevydělají. Vlastně by se dalo říct, že je to přímý důkaz nižší servisní náročnosti EV proti ICE, nemyslíte? Na druhou stranu to taky znamená, že ze mě stejně vyrazí víc peněz, než by bylo nutné a úspora na servisních nákladech nebude taková.
Avatar - Otakar II
Otakar II
@xxc nj, ale presto v je to prilis drahe ... pri tech spotrebach kolem 20kWh/ 100km je DC prilis drahy
Avatar - Marquis de  Sade
Marquis de Sade
@Man Ký

MuItitroll rohypnol prý není troll, kdepak. Jen nevinný květ pravdy na internetu. Mazlíček redakčního dvorku.

www.auto.cz/diskuse/97735/1#…
ptr078
@psel To ta ale potom obmedzuje na pouzivanie nabijaciek danej firmy, co pri jazdeni kolo komina a pouzivani konkretnej nabijacky nemusi byt problem, pri cestovani na dlhe trate zbytocna komplikace navyse
Lempl Klaun
@Man Ký Připojuju se taky.
Tycoon
@psel

Tak ono 400 km nemusí poskakovat, ale jet třeba ze sídliště v maloměstě někam dál (třeba i do té Prahy) a zpět.

Tím chci říct, že dopravu v ČR nelze zjednodušovat na Pražáky a pak na Ostraváky, co jezdí do Prahy. Spousta obyvatel žije na venkově, v maloměstech.
Tycoon
@psel

Například Hradec nad Moravicí, Odry, Vizovice, Slavičín, Kyjov.

Jezdil jsem s karburátorem bez katalyzátoru, jednobodový vstřik s jedním katalyzátorem, vícebodový vstřik dual (benzín/LPG) s dvěma katalyzátory a teď přímovstřik s jedním katalyzátorem. Diesel jsem (ani nikdo z rodiny) neměl.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@Dzinus

Na veřejných nabíječkách to fakt vychází podstatně dráž než nafta a i benzín. ... Ano, je to tak.

A ano, za jistých okolností se z toho člověk může vylhat a může být na 1kč/km. Problém je, že i při 1kč/km ekonomicky BEV smysl v zásadě dávat nebude když rozdíl na spalovák je koruna... 30 tisíc za rok... ok, možná za 6 let se rozdíl vrátí, což při typické délce vlastnictví 5 let je za hranou...
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
@mariov8

Přesně.
Tycoon
@Max Headroom

2. Znám několik měst, kde prozatím není žádná veřejná nabíječka.
5. a 13. Z mého pohledu do budoucna největší problém pro masové rozšíření elektromobility vzhledem k rostoucímu průměrnému věku vozového parku v Evropě a předpokladu klesající kupní síly (viz bod 12.). BTW Černý oblak jsem za žádnou Škodovkou neměl. Stodvacítka měla bílomodrý.
7. a 8. Nelze bagatelizovat vzhledem k problematickému hašení.
12. Nesouhlasím, ale to je na mnohem širší diskuzi.
Avatar - rohYpnol
rohYpnol
"Firma E.ON uvádí, že aktuálně činí rozdíl zhruba 200.000 korun. V případě, že by auta s různými pohony byla za stejnou cenu a měla i obdobný dojezd, 31 procent respondentů by zvolilo hybridní pohon."

To musí být fake news, podle místních hujeříčků přeci cenová parita nastala 😁 a že by někdo dal přednost hybridu před BEV??? Nemožné!!! 😁
Avatar - mariov8
mariov8
@kesumb Já tě ještě s dovolením poupravím, většina to fasuje jako služebáky za trest, takže je bezpodmínečně nutné, aby se to dalo nabíjet v práci. Kde auto stojí nejdéle. Blbé je, že tam je obvykle nabíječek jenom pár a zaměstnanci se o to perou nebo jsou vyhrazeny vedení. Protože na sídlišti, kde velká většina zaměstnanců bydlí, si neškrtnou. Pokud máš to "štěstí" že bydlíš v domku, je alespoň peklo to vyúčtovat. Na veřejných nabíječkách to fakt vychází podstatně dráž než nafta a i benzín.