Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Veterán

Zpět na článek

Citroën DS (1955-1977): Revoluce dvojitého šípu (1. díl)

22 komentářů

traveldrive
@gil54 Ak sa ti naskytne príležitosť, tak sa do nejakej C6 posaď a prevez sa. 😉
Avatar - del42sa
del42sa
@gil54 není pravda, že nic nepředvedl. V roce 89 přišel Citroen XM a počítačem řízené hydropneumatické odpružení Hydractive, dále v roce 1994 Xantia Activa byla dalším stupňem vývoje hydropneumatického opružení (byť zabalená v mainstreamovém designu) a hodně zajímavým technickým počinem, posléze Hydractive II a Antisink systém SMAC, 6+2 čerpadlo, atd. Dalo by se říct, že ještě během 90tých let pořád probíhal vývoj pružení a postupného vylepšovaní hydrauliky. Zlom nastal až když přešli na Hydractive 3, tam se velká část výroby začala outsourcovat a postupně nastával útlum vlastní výroby hydraulických komponetů. V roce 2008 byla definitivně zrušena továrna v Asniéres, která dlouhé roky produkovala veškeré hydraulické komponenty pro Citroeny a rok poté byla zbourána. V roce 2015 pak Tavares za vydatné podpory Lindy Jackson zatnul tipec hydraulice úplně 😡
Jinak Citroen to pod PSA nikdy neměl úplně jednoduché, protože jim do všeho házeli vidle lidé z Peugeotu a některé zajímavé projekty jim zatrhli úplně
Avatar - Jiří Kalabza
Jiří Kalabza
@gil54
Názor můžeme mít každý jiný, ale pravdu nemáte. Ty modely, o kterých píšete k smíchu jsou třeba i auty roku (GS, CX, XM, Xantia byla druhá) napsat blábol, že je CX nebo Xantia k smíchu, může opravdu jen někdo, kdo si koupil v 19 TA, který se vyráběl ještě v době kdy se už začala vyrábět DS a jak koukám váš naturel přesně odpovídá tehdejší škarohlídům = to je sice krásné, ale auto pořádné to není a podobně.
Připomíná mi to rozhovor s někým, kdo tvrdošíjně ohajuje Tatru 111 jako nej Tatru a přitom…
Užívejte si svoji bublinu ať se vám daří…
gil54
Pěkný článek, poděkování za něj.

To byl Citroën ještě v pořádku. Zůstal i po prvním krachu v roce 1934 a po převzetí Michelinem samostatnou svébytnou značkou, která produkovala inovativní automobily s překvapivými technickými řešeními.

V mých očích skončil až po druhém krachu v roce 1974, kdy mu zlomila vaz především sázka na Wankela - Comotor a jeho vývoj, koupě Maserati - obojí spojeno s vysokými náklady - a nedostatečná nabídka ve třídách. A spolu s tím vším ještě opustil trh v Severní Americe kvůli konstrukčním předpisům.

Mám pro něj slabost, moje první auto v 19 letech byl Traction Avant 11 BL a na to se nezapomíná - a chtěl bych říct něco pozitivního, ale nemám co.

Od roku 1974 je pro mě Citroën jen jméno, asi jako MG. Pod PSA už jen tápání ve stínu Peugeota, pokusy s Rumuny, stávky, odborové demonstrace, no a teď Stellantis, to už zná každý.

Škoda.
Avatar - Jiří Kalabza
Jiří Kalabza
@gil54
Nemohu souhlasit, Citroen podle mne skončil se svojí podstatou až po posledním normálním autě s hydropneumatickým podvozkem, a to byla Xantia a XM, auto, co byla ještě plná ducha Citroënu, takže po roce 2000. Pak už jen pár zajímavých modelů C4 Coupé, C2, první C3. Snad ještě pokus s C6, C5 I+II jsou nafouklé, a ačkoliv mám C5 X7 - Xantia to není. Bylo i před tím pár dobrých modelů s duší Citroënu, bohužel dnes je to jiné...
traveldrive
@gil54 To mu krivdíš. Aj po roku 74 vyrábal zaujímavé a novátorské autá. Keby som mu niečo mal vyčítať, tak skôr likvidáciu značky Panhard.
ptr078
@gil54 Za mna sm kupe s motorom od maserati
Avatar - mariov8
mariov8
@del42sa Jo, jo. Ale prototyp jak toho vodníka i toho vzducháče sliboval posunout to auto dále...
gil54
@del42sa

Ale s tím já souhlasím, jen jsem popisoval situaci, problém, historii a současný stav, to ty jsi mé zhodnocení stavu napadal argumentací o "hovínkách" a oponoval jsi svými argumenty o vývoji a vůbec.

Napadáš mě, ale nakonec za to můžou manažeři. Tak hurá...konečně jsme doma.
Avatar - del42sa
del42sa
@gil54 "... a proto je dnes tam, kde je. "
tam kde je je díky rozhodnutí managerů a co největší snahu ušetřit ..
gil54
@del42sa

Pěkná diskuze "...argumentace jak z hovínka kulička"...
..."Vždyť tím odpružením předběhnuli ostatní o dekády"... a proto je dnes hydropneumatický podvozek tam, kde je.

Vývoj moderního odpružení jde ale jaksi jiným směrem.
Avatar - del42sa
del42sa
@gil54 to argumentace jak z hovínka kulička, sorry.
jen pro info, jak zlomově se posunulo odpružení za tu samou dobu u automobilové konkurence ? Co by podle tebe měli v Citroenu udělat aby to bylo dostatečně zlomové ? Vždyť tím odpružením předběhnuli ostatní o dekády, ty bys sis představoval revoluci každých 5 let nebo jak ? Navíc je potřbeba vzít v potaz, že pod novým vlastníkem bylo daleko obtížnější prosazovat jakákoliv příliš radikální řešení, protože manageři Peugeotu se to snažili směrovat přesně opačným směrem
gil54
@del42sa

Nemá úplně smysl, zejména v sekci veterán, obhajovat z dnešního pohledu překonanou techniku, byť mela nepopiratelná dílčí pozitiva.

I dvoutaktní motor ve své době měl řadu výhod.

DS byla mimořádná, první, velmi pokroková a velmi úspěšná. Ve své době. O těch ostatních už se to říct nedá a i přes určitý vývoj a neustálé vylepšování tohoto pérování se žádný takový zlom a výrazný úspěch už nekonal a dnes je tam, kde je.
gil54
@Jiří Kalabza

Auto roku bylo i NSU Ro 80...

No, CX jsem zkusil a po půl roce letěl. I na tu dobu mimořádně nekvalitní, zejména interiér. Pokud se člověk smíří, a předem ví, že za volantem bude tak trochu jako kapitán na lodi, dá se to za pohodlí vyměnit.

Efekt kapitána na lodi má i DS, ale nejmenší, CX a XM daleko víc, BX a Xantia někde uprostřed. C6 nevím, nebyla ta možnost a - upřímně - ani jsem ji nehledal.

Váš útok na můj názor a snaha jej dehonestovat je na zdejší poměry slabý. Musíte přidat, jsou zde lepší učitelé agresivní diskuze a zesměšňování, když se chcete mezi ně řadit. Bublina je málo...😀
Avatar - Stejsn
Stejsn
@Jiří Kalabza Přesně. Přitom každý ví, že nejlepší je 813 8x8 Kolos.
Arese
Jedno z nejúžasnějších sériově vyráběných aut všech dob. Jenže už je to strašně dávno a současný Citroën nenabízí nic, co by DéEsce sahalo aspoň po ventilky.
gil54
@traveldrive

To je docela problém, protože jich je v Evropě asi pět....😀

Až tak byly úspěšné.
Avatar - del42sa
del42sa
@mariov8 peníze ....
Avatar - mariov8
mariov8
Škoda, že nedotáhli do konce vývoj některé verze pro DS připravovaného šestiválce.
gil54
@ptr078

Věc, pro specifického zákazníka, jako exkluzivní doplněk portfolia. Ale ono jim to základní porfolio jaksi už chybělo. Labutí píseň Citroënu a poslední zoufalý pokus alespoň nějak uplatnit a zúročit nákup Maserati.

Ano, jeden z posledních opravdových Citroënů, který za něco stál. Tenkrát a i dnes.
gil54
@Jiří Kalabza

Každý to vidíme jinak, ok.

Ale hydropneumatický podvozek, jako jednotlivý konstrukční prvek, postupně ztrácel a jinak už nic. Ani to CX, natož XM, ani nějaké zbytečné BX, Xantie nebo C4 - k smíchu. C5 nakonec už i s pružinou a C6 ? Úplně mimo.

Nového, úspěšného nebo snad překvapivého nic.

A dnes už po hydropneumatickém podvozku, obrazně, neštěkne ani pes.

Pořád tvrdím, že Citroën, jako takový, skončil v roce 1974. Jak s auty - s inovativními auty, tak jako svébytná značka.
gil54
@traveldrive

Po převzetí PSA už nic nového nepředvedl. Jen se pokoušel prodlužovat agónii. Tak dlouho, až se hydropneumatický povozek, jako koncept a bývalý trumf, stal překonaným.