Ekonomika
Nadvláda Číny začíná. Pomalu ale jistě.
Seděl jsem minulý týden v Xpeng G6 a interiér boží, technologie taky. Cena u nás 1,2 mega. Ještě to chce dva, tři roky počkat, než opadne obava z čínských aut a pak nevidím nejmenší důvod, proč bych si měl připlatit třeba půl míče za iX3.
@kozakm
Nejde ani tak o obavu z CN aut, ale spíš o dostatečně velkou servisní síť. A pro hodně lidí bude taky dost podstatná případná výroba na území EU. Jinak si myslím, že příštích 5 let bude zásadních pro jejich úspěch na tuzemském trhu a zajímavý bude asi i celkový vývoj v automotive v tom období.
Nejde ani tak o obavu z CN aut, ale spíš o dostatečně velkou servisní síť. A pro hodně lidí bude taky dost podstatná případná výroba na území EU. Jinak si myslím, že příštích 5 let bude zásadních pro jejich úspěch na tuzemském trhu a zajímavý bude asi i celkový vývoj v automotive v tom období.
@rabies no ta obava zahrnuje třeba i ten servis. Tihle mají prý 6 servisních míst v ČR a 2 další se chystají do konce roku. Jak říkám, ještě dva, tři roky počkat...
Uz pred rokom bol BYD tesne za Teslou ... takze tento rok podla ocakavania uz bude prvy.... ziadne prekvapko... pisali sme tu o tom vsetci...
To záleží hlavně, kdo, kde a kdy auto testoval. Vzhledem k tomu, že spotřeba elektrických aut je mnohem citlivější na vnější podmínky (jízdní styl, počasí, vítr, profil tratě)
BMW se to naucilo na i3 a ted z toho tezi. Ix umi jezdit za 20 bez omezovani, etron totez 26. Rozdil v efektivite phev MB x Audi x BMW je totez. Proste jim to jde.
Tak predne BMW ma 190kg hmotnostni vyhodu.
Elroq ma 0 - 100 za 5.4s,
shodne s BMW.
Mas tam chybu.
Elroq RS je srovnatelny, a
le predevsim Elroq ma baterku 79kWh, BMW jen 65kWh!
Staly vykon je pro 99% uzivatelu zcela irelevantni.
Vykon myho auta je mnohem nizsi a ani tak jsem se nikdy do omezeni nedostal.
Spis bych prehral baterku.
I kdybys jel konstantnim vykonem 70kW, tak pojedes velmi rychle! Pri 100km/h jedes tak na 25kW. Viz dalsi prispevek od AI.
PS Spotreba v testu Autobildu mne moc nezajima. Kdyz uz, tak ta minimalni, ktera se lisi cca o jednu kwh...
Skvěle — spočítal jsem to pro Škodu Elroq** s výkonem motoru **70 kW. Použil jsem oficiální technické údaje (Cd ≈ 0.26–0.28 a hmotnost ~1 950–2 115 kg) a standardní vzorce pro odpor vzduchu a valivý odpor. (Zdroje: technický list / tisková stránka Škoda). ([Škoda Storyboard][1])
# Co jsem použil (výchozí parametry)
* výkon (P = 70,000\ \mathrm{W})
* hustota vzduchu (\rho = 1{,}225\ \mathrm{kg/m^3})
* valivý součinitel (C_r = 0{.}012) (běžná hodnota)
* součinitel odporu (C_d) = 0.26 … 0.28 (Elroq). ([Škoda Storyboard][1])
* šířka × výška → odhad čelní plochy (A = 1{.}884\ \text{m} \times 1{.}625\ \text{m} \times 0{.}85 \approx 2{.}60\ \mathrm{m^2}) (faktor 0.85 bere v potaz reálný tvar)
* hmotnost (kerb/curb) použita v třech variantách: 1 950 kg (press), 2 044 kg, 2 115 kg (různé zdroje/varianty). ([Škoda Storyboard][2])
Použil jsem rovnici výkonu na rovině😒br /> [
P = \left(\tfrac{1}{2}\rho C_d A v^2 + C_r m g\right) v = a v^3 + b v
]
a numericky vyřešil pro (v).
# Výsledky (rychlost v m/s a km/h) — několik realistických kombinací
| (C_d) | hmotnost (kg) | rychlost (m/s) | rychlost (km/h) |
| ----: | ------------: | -------------: | --------------: |
| 0.26 | 1950 | 51.94 | 187.0 km/h |
| 0.26 | 2044 | 51.78 | 186.4 km/h |
| 0.26 | 2115 | 51.62 | 185.8 km/h |
| 0.27 | 1950 | 51.09 | 183.9 km/h |
| 0.27 | 2044 | 50.95 | 183.4 km/h |
| 0.28 | 1950 | 50.75 | 182.7 km/h |
| 0.28 | 2115 | 50.49 | 181.8 km/h |
Shrnutí😘* pro reálné parametry Elroq (Cd ≈ 0.26–0.28, A ≈ 2.60 m², hmotnost ~1.95–2.11 t) odpovídá stálý výkon **70 kW** rychlosti v rozmezí **~182–187 km/h na rovině.
---
Pokud chceš přesnější výpočet pro konkrétní výbavu Elroq (uved mi prosím oficiální hmotnost té verze — např. Elroq 50/60/85 nebo přesnou kerb weight z technického listu) nebo chceš, abych použil jiný vali