Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ekonomika

Zpět na článek

Král je mrtev, ať žije král! Tesla pokořena, rok 2025 ovládne nováček

21 komentářů

Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
Kdo mi to vysvětlí? Test Škoda Elroq x BMW iX1. Elroq 250 kW, stálý výkon 77 kW, 0-100 7,8, spotřeba v testu 20kWh. BMW 230 kW, stálý výkon 104 kW, 0-100 5,4, spotřeba v testu 17 kWh, to je rozdíl kosmos.
Marybel
@KANKUNEN

To záleží hlavně, kdo, kde a kdy auto testoval. Vzhledem k tomu, že spotřeba elektrických aut je mnohem citlivější na vnější podmínky (jízdní styl, počasí, vítr, profil tratě)
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
@Marybel Tento test je srovnávací, Autobild
traveldrive
@Marybel Nejde len o spotrebu. Pozri sa na rozdiel výkonových parametrov a potom na spotrebu s ohľadom na ne.
kesumb
@KANKUNEN
BMW se to naucilo na i3 a ted z toho tezi. Ix umi jezdit za 20 bez omezovani, etron totez 26. Rozdil v efektivite phev MB x Audi x BMW je totez. Proste jim to jde.
DonVito
@KANKUNEN
Tak predne BMW ma 190kg hmotnostni vyhodu.

Elroq ma 0 - 100 za 5.4s,
shodne s BMW.
Mas tam chybu.

Elroq RS je srovnatelny, a
le predevsim Elroq ma baterku 79kWh, BMW jen 65kWh!

Staly vykon je pro 99% uzivatelu zcela irelevantni.
Vykon myho auta je mnohem nizsi a ani tak jsem se nikdy do omezeni nedostal.
Spis bych prehral baterku.
I kdybys jel konstantnim vykonem 70kW, tak pojedes velmi rychle! Pri 100km/h jedes tak na 25kW. Viz dalsi prispevek od AI.

PS Spotreba v testu Autobildu mne moc nezajima. Kdyz uz, tak ta minimalni, ktera se lisi cca o jednu kwh...
DonVito
@KANKUNEN

Skvěle — spočítal jsem to pro Škodu Elroq** s výkonem motoru **70 kW. Použil jsem oficiální technické údaje (Cd ≈ 0.26–0.28 a hmotnost ~1 950–2 115 kg) a standardní vzorce pro odpor vzduchu a valivý odpor. (Zdroje: technický list / tisková stránka Škoda). ([Škoda Storyboard][1])

# Co jsem použil (výchozí parametry)

* výkon (P = 70,000\ \mathrm{W})
* hustota vzduchu (\rho = 1{,}225\ \mathrm{kg/m^3})
* valivý součinitel (C_r = 0{.}012) (běžná hodnota)
* součinitel odporu (C_d) = 0.26 … 0.28 (Elroq). ([Škoda Storyboard][1])
* šířka × výška → odhad čelní plochy (A = 1{.}884\ \text{m} \times 1{.}625\ \text{m} \times 0{.}85 \approx 2{.}60\ \mathrm{m^2}) (faktor 0.85 bere v potaz reálný tvar)
* hmotnost (kerb/curb) použita v třech variantách: 1 950 kg (press), 2 044 kg, 2 115 kg (různé zdroje/varianty). ([Škoda Storyboard][2])

Použil jsem rovnici výkonu na rovině😒br /> [
P = \left(\tfrac{1}{2}\rho C_d A v^2 + C_r m g\right) v = a v^3 + b v
]
a numericky vyřešil pro (v).

# Výsledky (rychlost v m/s a km/h) — několik realistických kombinací

| (C_d) | hmotnost (kg) | rychlost (m/s) | rychlost (km/h) |
| ----: | ------------: | -------------: | --------------: |
| 0.26 | 1950 | 51.94 | 187.0 km/h |
| 0.26 | 2044 | 51.78 | 186.4 km/h |
| 0.26 | 2115 | 51.62 | 185.8 km/h |
| 0.27 | 1950 | 51.09 | 183.9 km/h |
| 0.27 | 2044 | 50.95 | 183.4 km/h |
| 0.28 | 1950 | 50.75 | 182.7 km/h |
| 0.28 | 2115 | 50.49 | 181.8 km/h |

Shrnutí😘* pro reálné parametry Elroq (Cd ≈ 0.26–0.28, A ≈ 2.60 m², hmotnost ~1.95–2.11 t) odpovídá stálý výkon **70 kW** rychlosti v rozmezí **~182–187 km/h na rovině.

---

Pokud chceš přesnější výpočet pro konkrétní výbavu Elroq (uved mi prosím oficiální hmotnost té verze — např. Elroq 50/60/85 nebo přesnou kerb weight z technického listu) nebo chceš, abych použil jiný vali
ptr078
@DonVito A co keby si sa namiesto tych blbosti siel na tom elroku povozit
psel
@KANKUNEN 3kWh rozdílu spotřeby je cca 12Kč /100km nájezdu, navíc teda 84kWh baterka a 185kW nabíjení je oproti 68kWh a 130kW přeci jen jiná liga…
Niemand
@KANKUNEN Auta na platforme MEB boli v efektivite vždy žalostné. Zhruba na úrovni toľko kritizovanej Toyoty bZ4X. Nechytali sa ani na Kórejcov.
Avatar - Pepa_007
Pepa_007
Nadvláda Číny začíná. Pomalu ale jistě.
Avatar - KANKUNEN
KANKUNEN
@Pepa_007 Je to přirozené, začal starý Ford, pak my, pak Japíci, pak Korejci, teď Číňáci. Nevím jak Indové, ale aut z Afriky se hned tak nedožijeme.
traveldrive
@Pepa_007 Ak tie šroty nebudeš kupovať, žiadna nadvláda nebude.
kozakm
Seděl jsem minulý týden v Xpeng G6 a interiér boží, technologie taky. Cena u nás 1,2 mega. Ještě to chce dva, tři roky počkat, než opadne obava z čínských aut a pak nevidím nejmenší důvod, proč bych si měl připlatit třeba půl míče za iX3.
rabies
@kozakm
Nejde ani tak o obavu z CN aut, ale spíš o dostatečně velkou servisní síť. A pro hodně lidí bude taky dost podstatná případná výroba na území EU. Jinak si myslím, že příštích 5 let bude zásadních pro jejich úspěch na tuzemském trhu a zajímavý bude asi i celkový vývoj v automotive v tom období.
kozakm
@rabies no ta obava zahrnuje třeba i ten servis. Tihle mají prý 6 servisních míst v ČR a 2 další se chystají do konce roku. Jak říkám, ještě dva, tři roky počkat...
rabies
@kozakm
Ale jo, souhlas. Jinak během příštích tří let se ten chleba bude sakra lámat...
psel
@rabies jo, Čína bude Rusko udržovat při životě až do sankcí a bude utrum. A to se nebavím o invazi na Taiwan, to by znamenalo sankce v nevídaném rozsahu.
psel
@kozakm seděl jsi i jezdil ? 😄
Pak bys třeba věděl za co si připlácíš.
Dělat soudy podle fotek a dat je přece nesmysl a nemyslím si že máš zkušenost s BMW ix3?
Avatar - 3_diamanty
3_diamanty
Uz pred rokom bol BYD tesne za Teslou ... takze tento rok podla ocakavania uz bude prvy.... ziadne prekvapko... pisali sme tu o tom vsetci...
traveldrive
@3_diamanty No však Číňanov je ako hadov. Keď budú kupovať vlastné autá namiesto Tesly a niečo predajú aj vo svete, bolo by divné, keby ju objemom predajov nepredbehli...