Ekonomika
KANKUNEN
6
Kdo mi to vysvětlí? Test Škoda Elroq x BMW iX1. Elroq 250 kW, stálý výkon 77 kW, 0-100 7,8, spotřeba v testu 20kWh. BMW 230 kW, stálý výkon 104 kW, 0-100 5,4, spotřeba v testu 17 kWh, to je rozdíl kosmos.
Přejít do diskuze
@kozakm
Nejde ani tak o obavu z CN aut, ale spíš o dostatečně velkou servisní síť. A pro hodně lidí bude taky dost podstatná případná výroba na území EU. Jinak si myslím, že příštích 5 let bude zásadních pro jejich úspěch na tuzemském trhu a zajímavý bude asi i celkový vývoj v automotive v tom období.
Nejde ani tak o obavu z CN aut, ale spíš o dostatečně velkou servisní síť. A pro hodně lidí bude taky dost podstatná případná výroba na území EU. Jinak si myslím, že příštích 5 let bude zásadních pro jejich úspěch na tuzemském trhu a zajímavý bude asi i celkový vývoj v automotive v tom období.
@Pepa_007 Je to přirozené, začal starý Ford, pak my, pak Japíci, pak Korejci, teď Číňáci. Nevím jak Indové, ale aut z Afriky se hned tak nedožijeme.
@KANKUNEN
To záleží hlavně, kdo, kde a kdy auto testoval. Vzhledem k tomu, že spotřeba elektrických aut je mnohem citlivější na vnější podmínky (jízdní styl, počasí, vítr, profil tratě)
To záleží hlavně, kdo, kde a kdy auto testoval. Vzhledem k tomu, že spotřeba elektrických aut je mnohem citlivější na vnější podmínky (jízdní styl, počasí, vítr, profil tratě)
@KANKUNEN
Tak predne BMW ma 190kg hmotnostni vyhodu.
Elroq ma 0 - 100 za 5.4s,
shodne s BMW.
Mas tam chybu.
Elroq RS je srovnatelny, a
le predevsim Elroq ma baterku 79kWh, BMW jen 65kWh!
Staly vykon je pro 99% uzivatelu zcela irelevantni.
Vykon myho auta je mnohem nizsi a ani tak jsem se nikdy do omezeni nedostal.
Spis bych prehral baterku.
I kdybys jel konstantnim vykonem 70kW, tak pojedes velmi rychle! Pri 100km/h jedes tak na 25kW. Viz dalsi prispevek od AI.
PS Spotreba v testu Autobildu mne moc nezajima. Kdyz uz, tak ta minimalni, ktera se lisi cca o jednu kwh...
Tak predne BMW ma 190kg hmotnostni vyhodu.
Elroq ma 0 - 100 za 5.4s,
shodne s BMW.
Mas tam chybu.
Elroq RS je srovnatelny, a
le predevsim Elroq ma baterku 79kWh, BMW jen 65kWh!
Staly vykon je pro 99% uzivatelu zcela irelevantni.
Vykon myho auta je mnohem nizsi a ani tak jsem se nikdy do omezeni nedostal.
Spis bych prehral baterku.
I kdybys jel konstantnim vykonem 70kW, tak pojedes velmi rychle! Pri 100km/h jedes tak na 25kW. Viz dalsi prispevek od AI.
PS Spotreba v testu Autobildu mne moc nezajima. Kdyz uz, tak ta minimalni, ktera se lisi cca o jednu kwh...
@3_diamanty No však Číňanov je ako hadov. Keď budú kupovať vlastné autá namiesto Tesly a niečo predajú aj vo svete, bolo by divné, keby ju objemom predajov nepredbehli...
Uz pred rokom bol BYD tesne za Teslou ... takze tento rok podla ocakavania uz bude prvy.... ziadne prekvapko... pisali sme tu o tom vsetci...
@KANKUNEN 3kWh rozdílu spotřeby je cca 12Kč /100km nájezdu, navíc teda 84kWh baterka a 185kW nabíjení je oproti 68kWh a 130kW přeci jen jiná liga…
@KANKUNEN
BMW se to naucilo na i3 a ted z toho tezi. Ix umi jezdit za 20 bez omezovani, etron totez 26. Rozdil v efektivite phev MB x Audi x BMW je totez. Proste jim to jde.
BMW se to naucilo na i3 a ted z toho tezi. Ix umi jezdit za 20 bez omezovani, etron totez 26. Rozdil v efektivite phev MB x Audi x BMW je totez. Proste jim to jde.
@rabies no ta obava zahrnuje třeba i ten servis. Tihle mají prý 6 servisních míst v ČR a 2 další se chystají do konce roku. Jak říkám, ještě dva, tři roky počkat...
@psel nemám, ale Xpeng ohromil a popravdě si neumím představit, že by to bylo v BMW (nižší) střední o tolik lepší 😊
@ptr078
Ja se vozim v EV kazdy den.
Vim jaky vykon je treba na jakou rychlost.
A vim, ze 70kW neni realne omezeni.
Blbosti do dikuze zde piseme vsichni. 🙂
Jestli s tim mas problem, tak je necti resp. nepridavej svy vlastni.
😀
Ja se vozim v EV kazdy den.
Vim jaky vykon je treba na jakou rychlost.
A vim, ze 70kW neni realne omezeni.
Blbosti do dikuze zde piseme vsichni. 🙂
Jestli s tim mas problem, tak je necti resp. nepridavej svy vlastni.
😀
@Niemand
Co se týče čísel tak vždy a to i u spalováku se dalo spolehnout na spritmonitor.de který vždy ukazoval víc než jsem měl já v Čechách, dával jsem to vždy do souvislosti s větším podílem rychlých dálnic v Německu. Do roku 23 tam má TMY 19.77 kWh a Enyaq 20.75, tj. před technickým update z 2024. Eny z 2025 ma průměr 18.75 a TMY z 2025 pak 19.28.
A pak toyota z 2025 17.73 tady je to dáno ale omezeným výkonem a ev6 21.76 a ioniq5 18.46.
Jak vidíš reálně rozdíly jsou minimální a všichni vaří z vody.
Ja mam za dva roky a najetých 60kkm na starém Eny aktuálně 19.2 oproti tam uváděným 20.75. A brzda provozu fakt nejsem.
Takže srovnej čísla a nešiř bludy.
Když se bavím s majiteli TMY tak mají dojezd o něco větší než já ale nic co by mě ohromilo.
Co se týče čísel tak vždy a to i u spalováku se dalo spolehnout na spritmonitor.de který vždy ukazoval víc než jsem měl já v Čechách, dával jsem to vždy do souvislosti s větším podílem rychlých dálnic v Německu. Do roku 23 tam má TMY 19.77 kWh a Enyaq 20.75, tj. před technickým update z 2024. Eny z 2025 ma průměr 18.75 a TMY z 2025 pak 19.28.
A pak toyota z 2025 17.73 tady je to dáno ale omezeným výkonem a ev6 21.76 a ioniq5 18.46.
Jak vidíš reálně rozdíly jsou minimální a všichni vaří z vody.
Ja mam za dva roky a najetých 60kkm na starém Eny aktuálně 19.2 oproti tam uváděným 20.75. A brzda provozu fakt nejsem.
Takže srovnej čísla a nešiř bludy.
Když se bavím s majiteli TMY tak mají dojezd o něco větší než já ale nic co by mě ohromilo.
@KANKUNEN Auta na platforme MEB boli v efektivite vždy žalostné. Zhruba na úrovni toľko kritizovanej Toyoty bZ4X. Nechytali sa ani na Kórejcov.
@rabies jo, Čína bude Rusko udržovat při životě až do sankcí a bude utrum. A to se nebavím o invazi na Taiwan, to by znamenalo sankce v nevídaném rozsahu.
@kozakm seděl jsi i jezdil ? 😄
Pak bys třeba věděl za co si připlácíš.
Dělat soudy podle fotek a dat je přece nesmysl a nemyslím si že máš zkušenost s BMW ix3?
Pak bys třeba věděl za co si připlácíš.
Dělat soudy podle fotek a dat je přece nesmysl a nemyslím si že máš zkušenost s BMW ix3?
@KANKUNEN
Skvěle — spočítal jsem to pro Škodu Elroq** s výkonem motoru **70 kW. Použil jsem oficiální technické údaje (Cd ≈ 0.26–0.28 a hmotnost ~1 950–2 115 kg) a standardní vzorce pro odpor vzduchu a valivý odpor. (Zdroje: technický list / tisková stránka Škoda). ([Škoda Storyboard][1])
# Co jsem použil (výchozí parametry)
* výkon (P = 70,000\ \mathrm{W})
* hustota vzduchu (\rho = 1{,}225\ \mathrm{kg/m^3})
* valivý součinitel (C_r = 0{.}012) (běžná hodnota)
* součinitel odporu (C_d) = 0.26 … 0.28 (Elroq). ([Škoda Storyboard][1])
* šířka × výška → odhad čelní plochy (A = 1{.}884\ \text{m} \times 1{.}625\ \text{m} \times 0{.}85 \approx 2{.}60\ \mathrm{m^2}) (faktor 0.85 bere v potaz reálný tvar)
* hmotnost (kerb/curb) použita v třech variantách: 1 950 kg (press), 2 044 kg, 2 115 kg (různé zdroje/varianty). ([Škoda Storyboard][2])
Použil jsem rovnici výkonu na rovině😒br /> [
P = \left(\tfrac{1}{2}\rho C_d A v^2 + C_r m g\right) v = a v^3 + b v
]
a numericky vyřešil pro (v).
# Výsledky (rychlost v m/s a km/h) — několik realistických kombinací
| (C_d) | hmotnost (kg) | rychlost (m/s) | rychlost (km/h) |
| ----: | ------------: | -------------: | --------------: |
| 0.26 | 1950 | 51.94 | 187.0 km/h |
| 0.26 | 2044 | 51.78 | 186.4 km/h |
| 0.26 | 2115 | 51.62 | 185.8 km/h |
| 0.27 | 1950 | 51.09 | 183.9 km/h |
| 0.27 | 2044 | 50.95 | 183.4 km/h |
| 0.28 | 1950 | 50.75 | 182.7 km/h |
| 0.28 | 2115 | 50.49 | 181.8 km/h |
Shrnutí😘* pro reálné parametry Elroq (Cd ≈ 0.26–0.28, A ≈ 2.60 m², hmotnost ~1.95–2.11 t) odpovídá stálý výkon **70 kW** rychlosti v rozmezí **~182–187 km/h na rovině.
---
Pokud chceš přesnější výpočet pro konkrétní výbavu Elroq (uved mi prosím oficiální hmotnost té verze — např. Elroq 50/60/85 nebo přesnou kerb weight z technického listu) nebo chceš, abych použil jiný vali
Skvěle — spočítal jsem to pro Škodu Elroq** s výkonem motoru **70 kW. Použil jsem oficiální technické údaje (Cd ≈ 0.26–0.28 a hmotnost ~1 950–2 115 kg) a standardní vzorce pro odpor vzduchu a valivý odpor. (Zdroje: technický list / tisková stránka Škoda). ([Škoda Storyboard][1])
# Co jsem použil (výchozí parametry)
* výkon (P = 70,000\ \mathrm{W})
* hustota vzduchu (\rho = 1{,}225\ \mathrm{kg/m^3})
* valivý součinitel (C_r = 0{.}012) (běžná hodnota)
* součinitel odporu (C_d) = 0.26 … 0.28 (Elroq). ([Škoda Storyboard][1])
* šířka × výška → odhad čelní plochy (A = 1{.}884\ \text{m} \times 1{.}625\ \text{m} \times 0{.}85 \approx 2{.}60\ \mathrm{m^2}) (faktor 0.85 bere v potaz reálný tvar)
* hmotnost (kerb/curb) použita v třech variantách: 1 950 kg (press), 2 044 kg, 2 115 kg (různé zdroje/varianty). ([Škoda Storyboard][2])
Použil jsem rovnici výkonu na rovině😒br /> [
P = \left(\tfrac{1}{2}\rho C_d A v^2 + C_r m g\right) v = a v^3 + b v
]
a numericky vyřešil pro (v).
# Výsledky (rychlost v m/s a km/h) — několik realistických kombinací
| (C_d) | hmotnost (kg) | rychlost (m/s) | rychlost (km/h) |
| ----: | ------------: | -------------: | --------------: |
| 0.26 | 1950 | 51.94 | 187.0 km/h |
| 0.26 | 2044 | 51.78 | 186.4 km/h |
| 0.26 | 2115 | 51.62 | 185.8 km/h |
| 0.27 | 1950 | 51.09 | 183.9 km/h |
| 0.27 | 2044 | 50.95 | 183.4 km/h |
| 0.28 | 1950 | 50.75 | 182.7 km/h |
| 0.28 | 2115 | 50.49 | 181.8 km/h |
Shrnutí😘* pro reálné parametry Elroq (Cd ≈ 0.26–0.28, A ≈ 2.60 m², hmotnost ~1.95–2.11 t) odpovídá stálý výkon **70 kW** rychlosti v rozmezí **~182–187 km/h na rovině.
---
Pokud chceš přesnější výpočet pro konkrétní výbavu Elroq (uved mi prosím oficiální hmotnost té verze — např. Elroq 50/60/85 nebo přesnou kerb weight z technického listu) nebo chceš, abych použil jiný vali
@Marybel Nejde len o spotrebu. Pozri sa na rozdiel výkonových parametrov a potom na spotrebu s ohľadom na ne.
Seděl jsem minulý týden v Xpeng G6 a interiér boží, technologie taky. Cena u nás 1,2 mega. Ještě to chce dva, tři roky počkat, než opadne obava z čínských aut a pak nevidím nejmenší důvod, proč bych si měl připlatit třeba půl míče za iX3.