EU navrhuje povinně ABS pro motorky
Evropská komise navrhuje povinnost vybavovat nové motocykly ABS (systém bránící blokování kol při brzdění). Tento předpis je součástí nové rámcové legislativy, která upraví předpisy v oblasti bezpečnosti motocyklů. Pokud bude schvalovací proces úspěšný, nový předpis bude schválen příští rok s platností od roku 2017.
K angažování na tomto poli vede Evropskou komisí hned několik faktů. V roce 2008 byli motorkáři na evropských silnicích účastníky 5520 smrtelných nehod – 14 % celkového počtu. Při přepočtu na ujeté kilometry je riziko smrtelné nehody na motocyklu 18krát vyšší než u osobního auta. Přitom ABS, který zvyšuje úroveň aktivní bezpečnosti, je v dnešní době vybaveno jen 16 % nových motorek, ačkoliv na trhu je ABS dostupné od roku 1988.
Mimochodem, v případě osobních aut je situace diametrálně odlišná – zde se výrobci působící na evropském trhu dobrovolně dohodli na plošném zavedení ABS, které díky tomu najdeme v každém novém autě vyrobeném od roku 2004.
Stručná historie a aktuální vývoj ABS pro motorky
Protiblokovací systém se na sériovém motocyklu poprvé objevil v roce 1988, jednalo se o elektronicko-hydraulický systém na BMW K100 (cestovní motocykl, řadový čtyřválec 1,0 litru). Honda následovala příklad BMW v roce 1992, kdy zavedla ABS do sériové výroby.
K dalším průkopníkům patří Harley-Davidson. Známá značka použila ABS nejprve v roce 2005 u policejních motocyklů, od roku 2008 jej pak nasadila do všech svých cestovních motorek.
Německá firma Bosch, jeden z průkopníků v oblasti bezpečnostní elektroniky, nedávno představila novou generaci označenou ABS 9. Jedná se o první ABS vyvinuté speciálně pro použití v motorkách. Systém navržený japonskými inženýry Bosch váží jen 0,7 kg a má poloviční velikost než dosud používaná zařízení. I tento pokrok ve vývoji usnadní masové nasazení ABS pro motorky.