Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

EU navrhuje povinně ABS pro motorky

Diskuze (4)
Evropská komise přišla s návrhem, že od roku 2017 by byl ABS povinnou výbavou motorek nad 125 cm3.

Evropská komise navrhuje povinnost vybavovat nové motocykly ABS (systém bránící blokování kol při brzdění). Tento předpis je součástí nové rámcové legislativy, která upraví předpisy v oblasti bezpečnosti motocyklů. Pokud bude schvalovací proces úspěšný, nový předpis bude schválen příští rok s platností od roku 2017.

K angažování na tomto poli vede Evropskou komisí hned několik faktů. V roce 2008 byli motorkáři na evropských silnicích účastníky 5520 smrtelných nehod – 14 % celkového počtu. Při přepočtu na ujeté kilometry je riziko smrtelné nehody na motocyklu 18krát vyšší než u osobního auta. Přitom ABS, který zvyšuje úroveň aktivní bezpečnosti, je v dnešní době vybaveno jen 16 % nových motorek, ačkoliv na trhu je ABS dostupné od roku 1988.

Mimochodem, v případě osobních aut je situace diametrálně odlišná – zde se výrobci působící na evropském trhu dobrovolně dohodli na plošném zavedení ABS, které díky tomu najdeme v každém novém autě vyrobeném od roku 2004.

Stručná historie a aktuální vývoj ABS pro motorky

Protiblokovací systém se na sériovém motocyklu poprvé objevil v roce 1988, jednalo se o elektronicko-hydraulický systém na BMW K100 (cestovní motocykl, řadový čtyřválec 1,0 litru). Honda následovala příklad BMW v roce 1992, kdy zavedla ABS do sériové výroby.

K dalším průkopníkům patří Harley-Davidson. Známá značka použila ABS nejprve v roce 2005 u policejních motocyklů, od roku 2008 jej pak nasadila do všech svých cestovních motorek.

Německá firma Bosch, jeden z průkopníků v oblasti bezpečnostní elektroniky, nedávno představila novou generaci označenou ABS 9. Jedná se o první ABS vyvinuté speciálně pro použití v motorkách. Systém navržený japonskými inženýry Bosch váží jen 0,7 kg a má poloviční velikost než dosud používaná zařízení. I tento pokrok ve vývoji usnadní masové nasazení ABS pro motorky.

Diskuze (4)
14. 12. 2010 12:26
Re: Dobra vec
V zatáčce ti to ale bude stejně prd platný ;-\ Ale jinak je to dobrá věc. Mě jednou vjel z vedlejší borec s autem do křižovatky a i když člověk zná limity své motorky tak reflex velí jinak. Leknul sem se a brzdy do plných a už sem letěl.
14. 12. 2010 12:24
Re: Dobra vec
No ja stejne na masine vic nejezdim( pokud nejsem sam na dalnici) ON tam totiz nejakej dedula vzdycky vjede. Ale jakkoli omezovat rychlost je nebezpecne. Kdyz neco predjizdim a najednou bum a vic to nejede. Proste hromada vykonu a najednou to nezrychluje. Neco jinyho je kdyz z toho zdimu nejvic ,tak s tim automaticky pocitam.

Jinak abs schvaluju. Nejsem takovej abych v krizovce si uvedomil ze nemuzu vzit za to naplno. Kdyz to pujde vypnout, proc ne. Ono celkove zachvili budou auta a motorky ze mi to podle gps nepusti v obci vic jak pade atd. Tohle vsechno uz lehce hranici s omezovanim.
Avatar - dicky
14. 12. 2010 12:04
Re: Dobra vec
no ja zas slysel od kamarada co se mota v bruselu okolo tich nafoukancu urednickych ze maji v planu v omezit rychlost motorek do 160 km/h v budouctnu
Avatar - Slavek-TDM
14. 12. 2010 11:55
Dobra vec
At si kazdej rika co chce. Mel jsem ABS na BMW a nekolikrat mi pri brzdeni zachranilo kuzi. Navic jsem mohl v nouzi brzdit vzdy naplno. Ted mam starsi Yamahu a tam mi ABS citelne chybi.
Jinak moderni ABS jako ma treba Honda CBR je tomu prehistorickemu elektro-hydraulickemu z BMW na hony vzdaleny a nejaky 3kg navic jsou snesitelny.