Ojetý Ford Ka druhé generace: Pětistovka v jiných šatech
1
/
31
Prohlédnout znovu
Ojetý Ford Ka druhé generace: Pětistovka v jiných šatech
I v tomto případě jde o základní výbavu, nenechte se zmást černými litými 15“ koly z katalogu příslušenství
|
Svět motorů
Ford Ka
|
Svět motorů
Interiér z lacinějších materiálů se snažil být aspoň praktický. Klasické přehledné přístroje, před nohama spolujezdce chytře vykrojená palubní deska, přidávající místo pro kolena. Vazbu na příbuzný Fiat 500 připomene pouze vertikálně nastavitelným volantem a podivínským seřizováním výšky sedadla, při němž se mění pouze záklon sedáku. Na snímku nejobvyklejší, základní provedení.
|
Svět motorů
Výrazně bohatší výbava Titanium si už uměla vyhrát s barevností interiéru a šlo u ní připlatit za automatickou klimatizaci. Takto vybavených kusů je ale jako šafránu.
|
Svět motorů
Motor 1.2 Duratec
|
Svět motorů
Motor 1.3 Duratorq TDCi
|
Svět motorů
Prostor vzadu je mírně delší a vyšší než u fiatky, ale pořád ryze dětský. Figurant se 183 cm obkročmo objímá přední opěradlo a raději nemyslí na to, jak by se dostával z havarovaného vraku. Naštěstí tohle je už podstatně pevnější auto než za dob první generace.
|
Svět motorů
Nic jiného než pětistupňový manuál tady nenajdete, zájemci o dvoupedálové ovládání musí hledat jinde. Fiaťácký pětikvalt řady C514 je bytelný, nesynchronizované zpátečce ale musíte dát trochu času na hladké zapadnutí.
|
Svět motorů
Kufr má základní objem 224 l, což je mezi trpaslíky lepší průměr. Často pod ním najdete i dojezdovou rezervu, dodávanou za symbolickou tisícikorunu. Zato dělené zadní opěradlo bývá velkou vzácností, s jistotou ho mívají jen bohaté výbavy Titanium.
|
Svět motorů
Nahodilá hlášení o otevřeném kufru, nefunkční zadní stěrač nebo třetí brzdové světlo mívají příčinu v přelomených kabelech v průchodce. Ford si vymínil, že chce všechny kabely černé, abyste ty domácí opravy neměli zase tak jednoduché. Servisy mají k dispozici opravný svazek, dal by se sehnat i na internetu.
|
Svět motorů
Možnosti individualizace tu byly skromnější než třeba u Fiatu 500 nebo Opelu Adam. Za zmínku stojí jen kompletní optipakety v dvoubarevných kombinacích (například bíločervené Ka Grand Prix, nebo černozelené Ka Digital), zákazníci se však většinou spokojili jen s decentnějším polepem karoserie – ten jde pořídit i dodatečně. Umělecké tatoo na střechu vyjde na 8000, rychlé pruhy včetně střešního spoileru na 11 000 Kč.
|
Svět motorů
Mezi nejčastější bolesti modelu patří rychlá koroze výfuku, daná jeho nekvalitního materiálem a častými kratičkými trasami. Snažte se vyhýbat kusům ze silně prosolených podhorských regionů, ty už mívají ve špatném stavu i brzdové trubky.
|
Svět motorů
Zestárlý, hraničně rozpraskaný rozvodový řemen dvanáctistovky nebývá nijak vzácným obrázkem, protože řada majitelů spoléhá na starou pověst o „bezkolizním“ motoru, u nějž ventily a písty na sebe nedosáhnou. Pokud nechcete rozšířit řady překvapených a bědujících, držte se doporučeného intervalu pro výměnu řemene.
|
Svět motorů
Průhled podvozkem s barevně zvýrazněnými komponenty, kterými se Ford Ka lišil od Fiatu 500 z prvních ročníků. Lépe vyladěné přední odpružení a vyztuženou zadní torzní příčku ale záhy dostal i fi at. Ford zůstává na určitých typech nerovností klidnější, ale opravdu jen v mantinelech nejnižší třídy.
|
Svět motorů
Průhled podvozkem s barevně zvýrazněnými komponenty, kterými se Ford Ka lišil od Fiatu 500 z prvních ročníků. Lépe vyladěné přední odpružení a vyztuženou zadní torzní příčku ale záhy dostal i fi at. Ford zůstává na určitých typech nerovností klidnější, ale opravdu jen v mantinelech nejnižší třídy.
|
Svět motorů
Potkávací světlo svítí široce až do krajnice, intenzita osvitu je ale jen průměrná. Třeba Renault Twingo II s identickými žárovkami svítil lépe.
|
Svět motorů
Všechny verze svítí halogenovými žárovkami H4. Budete u nich muset zůstat, protože legální přestavbovou sadu na LED pro tento vůz neseženete.
|
Svět motorů
Okna na kličku, zrcátka přes tykadla. Základní „nevýbava“ je docela roztomilá a při všelijaké kvalitě zdejší elektroinstalace asi i rozumná. Bohužel v ní chybělo centrální zamykání, které tu hodně zjednodušuje život.
|
Svět motorů
Zapalovací svíčky je tu dobré měnit už po 30 000 km. Více opálené elektrody svíček zkracují životnost sdruženého zapalovacího modulu, který obsluhuje všechny čtyři válce. Není drahý. Ale může vás nechat stát třeba v přecpané křižovatce na Klárově.
|
Svět motorů
Benzinová dvanáctistovka od Fiatu je tu už ve verzi s přesuvníkem časování ventilů, který je součástí horního rozvodového kola (označeno šipkou). Systém VVT u motoru s jedinou společnou vačkovou hřídelí pro sání i výfuk umí pouze snížit emise a čerpací ztráty, výkon nijak nevylepší.
|
Svět motorů
Pevné panoramatické střešní okno šlo pořídit jen k nejvyšší výbavě. Ale nevrže, nesnižuje strop a vždy se s ním pojily boční okenní airbagy, za něž se jinak plošně připlácelo.
|
Svět motorů
Ford Ka
|
Svět motorů
Ford Ka
|
Svět motorů
Samotná budka karoserie má dobrou protikorozní ochranu, o takové se předchůdci ani nesnilo
|
Svět motorů
Ale se vším pověšeným pod karoserií už je to horší, a to včetně motorového prostoru. Plechová olejová vana je už také napadlá korozí, byť zatím jen povrchovou. Rok dva ještě vydrží, pak bude potřeba výměna.
|
Svět motorů
Pěkně přehledný a klasicky vybavený přístrojový štít s otáčkoměrem i teploměrem vody je ve třídě miniaut velkou vzácností. Benzinová dvanáctistovka příjemně mechanicky bručí, ale odvahy moc nemá, zvlášť s touto „delší“ převodovkou. Pětka je spíš jen udržovací převod, k maximálce se motor dotočí už na čtyřku. Jezdili jsme v průměru za 6 l/100 km.
|
Svět motorů
Za manuální klimatizaci si prozřetelně připlatila naprostá většina zákazníků. Slabou stránkou vozu jsou starožitná rádia. Hrají zoufale a neumějí nic, co by dnes dávalo ještě nějaký smysl. Pokud má vůz vzácné ovládání audia na volantu, pak má alespoň vstup USB a handsfree.
|
Svět motorů
Přestože ani verze s centrálním zamykáním neměly ve všech případech tlačítko na víku kufru, šly alespoň dálkově odjistit tlačítkem na klíči bez nutnosti vytahovat jej ze zapalování – když chtěl někdo ze spolujezdců do kufru něco přihodit. U variant bez centrálu budete obětí nekonečného vytahování a zasouvání klíče.
|
Svět motorů
Baterii už někdo vyměnil, ale tahle klasická není určená pro vozy se systémem stop-start. Ty by měly dostávat zesílenou, typu EFB. Nanejvýš předčasně odejde, její přítomnost ale aktuálně autu neubližuje.
|
Svět motorů
S klepajícími tyčkami stabilizátoru se tu budete setkávat často. Někdy jsou projevy tak hlasité, že připomínají bouchání kladivem do podlahy. Tyčky měňte vždy v páru, je to při jedné práci výhodnější.
|
Svět motorů
Ford Ka
|
Svět motorů
TEST Audi SQ8 4.0 TFSI – Ve znamení kacířské myšlenky
TWR se vrací s bláznivým restomodem XJS V12. Přes 600 koní zabalí do karoserie z karbonu
Velký test nosičů jízdních kol, Martin Vaculík v Renaultu a SUV, co není nudné. Sledujte Svět motorů TV!
Šestikolka Toyota Land Cruiser odolá puškám a ujede až 2000 km na nádrž
Čekáte na nové levné Tesly? Možná budete zklamáni, o co půjde
Unikátní Lotus M200 hledá nového majitele. Je dokonce plně funkční