
Navigace pod stromeček - jak pracují a kterou vybrat
Zatímco dříve to byly mobily, které hýbaly trhem, dnes jsou to bezesporu navigace. Výrobců přibývá a s nimi se výrazně rozšířila nabídka - můžete si pořídit mobil, co naviguje, kapesní počítač s GPS nebo přenosnou jednoúčelovou navigaci. Jejich možnosti a funkce se neustále rozšiřují.
Aniž je přímo vidíme, krouží nám nad hlavami několik desítek satelitů systému GPS – Global Positioning System. Ty neustále vysílají informace o své poloze a díky nim navigační přístroje, které máte zabudované v autě či je nosíte v kapse u kalhot, ví, kde se právě nacházíte. Přesnost se běžně pohybuje řádově v metrech až desítkách metrů, záleží na tom, kolik satelitů navigace v danou chvíli „vidí“. Platí pravidlo, že čím je viditelných družic více, tím lépe. Aby navigace určila polohu, musí vidět alespoň tři satelity, což je běžně splněno. Horší je to v husté městské zástavbě, například v úzkých uličkách starých měst nebo mezi mrakodrapy, kde se holt navigace tu a tam ztratí.
Pevné, nebo přenosné?
Zatímco dříve se navigační přístroje omezovaly spíše na jednoúčelová zařízení do automobilů, kde současně fungovaly i jako rádio, CD přehrávač a případně TV tuner, dnes se rozmáhají malé přenosné „krabičky“, které nejsou o mnoho větší než mobilní telefon. A navigovat se můžete koneckonců nechat i pomocí mobilu nebo kapesního počítače. S tím, jak se elektronika vyvíjí, jsou navigace menší, déle vydrží a jsou chytřejší – mají více funkcí.
Nejdražší jsou bezesporu zabudované navigační přístroje v automobilech. Jejich nevýhodou je kromě ceny také omezená nabídka modelů; pokud si chcete koupit škodovku, jste omezeni nabídkou dvou navigací, které Škoda dodává. To samé platí i pro ostatní značky, takže v podstatě nemáte na výběr. Výhodou zabudovaných autonavigací je ale propojení s čidlem ABS, který snímá otáčky a natočení kol. Díky tomu dokáže navigace pracovat chvíli i bez satelitního signálu, což se hodí třeba v tunelech nebo hustém lese.
Daleko zajímavější jsou navigace přenosné a tudíž univerzální. Můžete si je nainstalovat do jakéhokoliv automobilu, můžete je nosit na túrách, lze je připevnit ke kolu nebo motocyklu. Jejich ceny začínají už na šesti tisících korunách a svými funkcemi se svým automobilovým bratříčkům vyrovnají a někdy i překonají. Mapy a další data jsou uložena buď v paměti, nebo na paměťových kartách. Zabudované navigace v automobilech oproti tomu používají média DVD. Pokud se objeví nová aktualizovaná mapa, stačí si pořídit nové médium, takže nemusíte kupovat celý nový přístroj.
Co umí navigace
Pokud jste ještě nikdy navigaci nepoužívali a jste tak tímto kouskem elektroniky nezasaženi, určitě vás bude zajímat, co navigační přístroje umí. Základní funkce jsou dvě: zobrazení aktuální polohy a tzv. routování, tedy nalezení cesty na zadané místo. Důležité je, že navigace nenaviguje vzdušnou čarou, ale hledá cesty – v případě automobilu silnice, v případě kola nebo pěší túry i lesní cesty apod., pokud jsou v mapě. Musí brát v potaz jednosměrky, zákazy vjezdu, zákazy odbočení aj., proto nestačí jen vzít mapu od kartografů, ale je nutné ji celou autem projet, ulici vedle ulice, silnici za silnicí. Díky tomu by se nemělo stát, že by vás navigace posílala někam, kudy jet nemůžete.
Navigace po zadání cíle a výchozí pozice umí spočítat nejen nejkratší, ale i nejrychlejší, případně nejekonomičtější cestu. To dokáže díky tomu, že ví, na jakých komunikacích je povolená jaká rychlost, takže krátká cesta povede přes město, ale rychlá po dálnici, protože po ní lze jet svižněji. Navigace také umí spočítat, za jak dlouho dorazíte do cíle, některé dokonce kolik spotřebujete paliva. Při jízdě se vám na displeji ukazuje aktuální cesta se směrovkami, kudy jet a hlas říká, co máte dělat. Nemusíte se proto dívat na mapu, což by odvádělo vaši pozornost od situace na silnici. Pokud omylem odbočíte jinde, navigace trasu přepočítá a vy můžete normálně pokračovat v cestě; jen jinou trasou.
Přístroj umí zpravidla i vytvořit itinerář: zadáte několik různých míst, kudy chcete projet, a aplikace spočítá, jak to zvládnout nejrychleji, případně trasu optimalizuje tak, abyste najeli co nejméně kilometrů – jednoduše průjezdní body přeskládá do ideálního pořadí. Často používána místa si pak můžete uložit do seznamu oblíbených, abyste jen nemuseli neustále vyhledávat. Důležitou funkcí jsou body zájmu. Na mapě nejsou jen silnice a ulice, ale i benzinová čerpadla, hotely, restaurace, školy, zastávky městské dopravy, muzea… Záleží na mapových podkladech, jak podrobný seznam bodů je k dispozici.
Navigace ale i přes svou dokonalost mapy zcela nenahradí. Na malém displeji vždy vidíte jen kousek země, nemůžete tak plánovat globálně; na mapě se podíváte na celou Evropu a hned vidíte, že ideální cesta z Brna do Paříže povede přes Prahu a Norimberk. Máte dobrý přehled o rozložení států, měst, silnic, takže můžete efektivněji plánovat výlety. Teprve, až když je rozhodnuto, kam, můžete navigaci nechat spočítat ideální trasu.
Jak fungují dopravní informace |
Znáte to: jedete autem, spěcháte a najednou zácpa – nekonečná. A přitom by stačilo málo – kdyby vám někdo řekl, že tudy nemáte jezdit a že máte zvolit jinou trasu. Přesně touto funkcí disponují navigační přístroje, které si stahují z éteru dopravní informace a podle nich optimalizují vaši trasu. Když zjistí, že je před vámi nehoda, zácpa či uzavírka, upraví trasu a pošlou vás jinam, aniž byste sami museli cokoliv dělat. Tyto informace vysílá na rádiových vlnách Český rozhlas, a to pomocí systému RDS-TMC. Navigace si je „stáhne“ a pak s nimi dále pracuje. K tomu je potřeba jediné: aby navigace tuto funkci podporovala. Pak už jen stačí připojit anténu (buď je ve standardu, nebo za příplatek) a spustit RDS-TMC v menu navigace. |
Krabička, PDA nebo mobil?
Ve středu zájmu jsou bezesporu jednoúčelové navigace, krabičky, jejichž základní funkcí je navigace. Mají i doplňující funkce jako přehrávání hudby či prohlížení fotografií, takže je můžete používat i místo MP3 přehrávače. Jsou však stále docela těžké, zpravidla se nedostanou pod 150 g, zatímco MP3 přehrávače mají hmotnost i pětkrát nižší. Rozměry nepřesahují velikost běžného kapesního počítače, všechny mají vestavěnou GPS s možností zapojit externí anténu a dodávají se v balení s držákem na sklo, případně na palubní desku, autonabíječkou a někdy i paměťovou kartou, pokud nemají dostatečně velkou paměť interní.
Pokud vlastníte kapesní počítač s operačním systémem Windows Mobile, případně Palm OS, nemusíte si kupovat jednoúčelovou krabičku. Stačí si koupit navigační program a případně Bluetooth GPS přijímač, pokud jej nemáte zabudovaný. Pak už jen stačí nainstalovat navigační program a můžete vyrazit. Má-li kapesní počítač integrovaný GPS přijímač, je s ním práce v podstatě stejná jako s jednoúčelovou navigací. Aplikace se ovládá přes dotykový displej a laik by asi nepoznal, jestli používáte jednoúčelovou navigaci nebo kapesní počítač.
Navigovat se můžete nechat také pomocí chytrého mobilu. Ty ovšem v drtivé většině nemají integrovanou GPS, takže Bluetooth přijímač GPS je nutností. Většina chytrých mobilů ale nemá dotykový displej – v takovém případě se navigace hůře ovládá; zadávání adres je zdlouhavější. Při navigaci s mobilem proto více než kde jinde platí: když chcete cokoliv zadat či změnit, zastavte si. Nutné je také upozornit na jednu důležitou drobnost, která je nevýhodou chytrých mobilů (a koneckonců i kapesních počítačů): když nebudete mobil v autě dobíjet, velice rychle se „vyčerpá“. Když pak dojedete na místo určení, už si třeba nezavoláte. Na to byste měli rozhodně pamatovat.
Turistické navigace
Důležitou kategorií přenosných navigací jsou ruční, tzv. turistické přijímače. Jsou určeny převážně pro pěší turistiku, případně na kolo. Mají proto zcela odlišnou konstrukci, primárním požadavkem je, aby se držely dobře v ruce a vydržely nepřízeň počasí. Displej bývá i černobílý a orientovaný na výšku, dotykové ovládání je spíše výjimkou; když budete mít špinavé ruce, raději použijete joystick nebo klávesy než dotykový displej. Outdoorové GPS jsou odolné proti vodě, takže jim nevadí déšť či pád do kaluže, a jsou navrženy tak, aby co nejdéle vydržely běžet na baterie. V přírodě žádnou zástrčku na elektrickou síť asi nepotkáte a tak se jako zdroj napájení používají tužkové akumulátory, kterých můžete mít plný batoh.
Turistické navigace mají navíc funkce, které se hodí v terénu, např. barometrické měření výšky či elektromagnetický kompas. Hodí se i ukazatel vzdušné vzdálenosti k cíli, dále ukazatel směru, počet nastoupaných metrů nebo záznam trasy. Počítá se totiž s tím, že turisté jen málokdy chodí po silnicích, ale používají stezky, které v mapách nejsou.
Bez mapy to nejde |
Žádná navigace se neobejde bez mapových podkladů. Zatímco západní Evropa je z historických důvodů pokryta velmi dobře, zejména Německo, Rakousko, Itálie, Francie, Benelux a Velká Británie, u nás to je o poznání horší. První použitelné mapové poklady vznikly až někdy v roce 2002, přičemž hlavním iniciátorem byla Škoda Auto. Dnes patří mezi hlavní dodavatele map pro navigace TeleAtlas a Navteq, přičemž TeleAtlas dominuje. V testu, kde máme celkem osm zařízení, mají podklady Navtequ jen tři přístroje, zbytek používá TeleAtlas, případně zdroje dalších výrobců (Conan pro Slovenskou republiku). Možná si říkáte, proč se mapy aktualizují tak pomalu, když podrobné mapy už existují – najdete je v autoatlasech, na webech či v různých programech pro počítače. Jenže vytvořit mapové podklady pro navigaci je něco zcela odlišného. Nestačí jen vzít existující statickou mapu a vecpat ji do navigace; je nutno ji celou projet, označit jednosměrky, zákazy odbočení, počty jízdních pruhů, sjezdy z dálnice, doplnit povolené rychlosti, vyzkoušet, zda jsou všechny silnice průjezdné, je nutné najít změny oproti minulému stavu (např. nové kruhové objezdy) atd. Při mapování jezdí operátor vybavený GPS přijímačem, přenosným počítačem a všechny údaje přímo zaznamenává do systému, případně se jízda natáčí na videokamery, záznam se poté zpracuje a zanese do databáze. Při tvorbě pokrytí se postupuje hiearchicky od hlavních tahů a silnic první třídy, následují velká města, silnice druhé a třetí třídy, rozsahy orientačních čísel v městech, uliční pokrytí menších měst apod. |
Tipy pro výběr navigace
- Utřiďte požadavky na přístroj, který si hodláte pořizovat. Má přehrávat hudbu a video? Potřebujete prohlížet fotografie? Záleží vám na kvalitním hlasovém výstupu? Stačí vám malý displej, nebo vyžadujte něco většího? Budete navigaci využívat jako Bluetooth handsfree pro svůj mobilní telefon? Až budete přesně vědět, co chcete, projděte si technické parametry vybraných navigací a z favoritů pak vybírejte.
- Mapy Česka jsou dnes už na velmi dobré úrovni, stejně jako mapy západní Evropy. Pokud se ale budete chystat spíše na východ, sever či jih od našich hranic, ověřte si, jaké mapové pokrytí je dostupné v těchto zemích a jak jsou na tom aktualizace; zda jsou zdarma nebo si je musíte koupit.
- Některé levnější navigace se prodávají s tzv. průjezdními mapami. V takovém případě bývají plně pokryty pouze země Visegrádu či střední a východní Evropy, zatímco západ nabízí pouze hlavní tahy a pokrytí velkých měst. V takovém případě se nedivte, že například v Paříži se nebudete moci navigovat na úroveň popisných čísel ulic. Kompletní mapy Evropy mají v nabídce spíše dražší modely, u levných najdete jen pokrytí našeho regionu.
- Vyzkoušejte si navigaci na slunci, zda je dobře čitelný displej. Dobrý výrobek může pokazit lesklý povrch displeje nebo nedostatečné podsvícení. Není dobré, když na navigaci většinu jízdy nic nevidíte.
- Pokud vám to prodejce umožní, zkuste si držák navigace přímo na místě činu – tedy v automobilu. Některé jsou příliš krátké, takže na ně nedosáhnete, jiné jsou zase dlouhé a navigace při jízdě vibrují, kvůli čemuž se informace stávají nečitelnými. Některé držáky zase nepříjemně vržou.
- Hledáte cache po českých luzích a hájích? Pak potřebujete mít možnost nechat se navigovat na zadané souřadnice. Zdaleka ne všechny navigace tuto možnost nabízí. A většina z nich nedokáže navíc zobrazit pouze přímý směr, ale dokáže vás vést pouze po známých silnicích. Hodit se také bude alespoň elektronický kompas, který ukáže směr, i když se nebudete pohybovat.
- Turistům a cyklistům budou bezesporu vyhovovat navigace značky Garmin, k nimž si můžete pořídit turistickou mapu. Ta zobrazuje nejen silnice, ale i lesní stezky, cyklotrasy, vrstevnice a kóty.
- V Česku již částečně funguje vysílání dopravních informací TMC prostřednictvím rádiového RDS signálu. Pokud chcete využívat dynamické navigace, která objede aktuální nehody či uzavírky, dívejte se po modelech, které mají RDS-TMC v ceně. V takovém případě dostanete k navigaci anténu, která zajistí příjem dopravního zpravodajství.
Výběr navigací
Za rozumný peníz
TomTom One V3
Novinka a nejlevnější navigace od TomTomu, která se dostala pod magickou hranici pěti tisíc. Jde přístroj s regionálním pokrytím (Střední a východní Evropa) , daní za nízkou cenu je nemožnost dohrávat další mapy, navigace totiž nemá slot na paměťové karty, disponuje jen vnitřní pamětí 512 MB. Produkt je kompletně v češtině. Česky je kompletní program, hlasová navigace, vyhledávání v mapách, atd. Nový One V3 je jinak jako každý TomTom, známé a intuitivní prostředí dovoluje navigaci vyjmout z krabice, umístit do držáku a prostě jet. Samozřejmostí je ovládání prostřednictvím dotykového displeje, dvou nebo třírozměrné zobrazení mapy a nechybí ani denní nebo noční režim zobrazení mapy.
TomTom One V3 můžete zakoupit na NejMobil.cz
TomTom One New
Jedna z nejlevnějších navigací, která vyniká intuitivností ovládání i pokročilými možnostmi. Má malé rozměry, je lehká a díky podkladům Tele Atlasu nabízí velmi dobré pokrytí České republiky. K plusům patří bezproblémový průběh navigace a hlasový výstup, jediným minusem je v tomto ohledu hlas Miloslava, který nezní tak dobře, jako hlas ženský. Navigace je i přes pomalý procesor velice rychlá a nezasekává se ani při práci se zoomem mapy. Umí navigovat i na souřadnice a simulovat jízdu v tunelu. Můžete si přikoupit i mapy celé Evropy.
TomTom One New můžete zakoupit na NejMobil.cz
Garmin Nüvi 250
Pokud se vám zdá TomTom One New jako velmi malá navigace, budete považovat nového Garmina 250 za naprostého prcka. Oproti modelům řady 3xx a 6xx nemá výklopnou anténu, což je z uživatelského hlediska podstatná inovace; nemusíte na vyklápění neustále myslet. Navigační prostřední nejmenšího Nüvi zůstává stejné, Garmin i zde používá map Navtequ, které nabízí horší pokrytí ČR než Tele Atlas. Výbornou možností je ale použít mapu Topo Czech, která je velmi podrobná a navíc nabízí turistické trasy. Zobrazení mapy při navigaci je sice velmi schematické, ale přehledné. Bohužel v něm není vidět o moc dále než při pohledu shora.
Garmin Nüvi 250 můžete zakoupit na NejMobil.cz
Mio C250
U této navigace záleželo výrobci jen na tom, aby byla levná. Její design je oproti novinkám C520 a C720 poněkud zastaralý, pokud si ale odmyslíte kulaťoučký vzhled, dostanete přístroj s vynikajícím navigačním programem iGo, který patří k současné špičce. Navigace zvládá všechny klasické navigační funkce, umí vytvořit a optimalizovat zastávky itineráře, který lze plánovat i mimo dosah signálu – tedy v klidu domova. Samotná navigace je dobrá, rychlé je přepočítání trasy, jediným nedostatek je poněkud unylá hlasová navigace; kritizovat lze poněkud špatnou konstrukci českých vět. Za nízkou cenu dostanete sice jen mapy našeho středoevropského regionu, ale potěší vás MP3 přehrávač.
Mio C250 můžete zakoupit na NejMobil.cz
Navigon 3110
Jedna z nejlevnějších navigací na trhu. Sice nenabízí žádné multimediální funkce, má ale výborně zpracované uživatelské prostředí. Vše působí jakoby luxusně, z vyšší třídy – menu zkrátka nepřipomíná komiks, ale hezky zpracovaný operační systém. I zobrazení mapy je velmi pěkné a efektní; zejména dobře vypadají vyhlazené hrany silnic a ulic. Navigace je povedená a přehledná, jen stavové informace na displeji mohly být čitelnější. Skvělý je u Navigonu hlasový výstup, zní česky a nešroubovaně, ženský hlas je přirozený a příjemný.
Navigon 3110 můžete zakoupit na NejMobil.cz
Zlatá střední cesta
TomTom One XL
Tato navigace patří k novinkám na trhu, v podstatě rozšiřuje model One o širokoúhlý displej s rozlišením 480 × 272 bodů. Design je podobný One, v porovnání s ním narostl do šířky o 23 mm, přidáno bylo i na hmotnosti – více než 30 gramů (208 g). Navigační software se nezměnil, novou verzi obsahuje až model Go 720. To ale ničemu nevadí, navigace s TomTomem patří ke špičce; zvládá například manuální objížďky,, naviguje na souřadnice a perfektně umí pracovat s itinerářem. Při navigace podává přesně ty informace, které potřebujete, a navíc přehledně. Novinka obsahuje mapy oblasti Visegrádu (CZ, SK, PL a HU) plus mapy pobalstských zemí, Slovinska a Chorvatska.
TomTom One XL můžete zakoupit na NejMobil.cz
Garmin Nüvi 650
Přístroj série Nüvi, který kombinuje navigační přístroj, digitální cestovní pomocník, MP3 přehrávač a prohlížeč fotografií, proto nabízí vnitřní paměť 2 GB a navíc podporou paměťových karet. Od vyššího řady Nüvi 660/670 se liší absencí Bluetooth, takže navigaci nelze využít jako vestavěné handsfree pro telefonování prostřednictvím připojeného mobilu, chybí mu také FM vysílač pro přenos zvuku z navigace do autorádia. Garmin Nüvi 650 se prodává s mapami Evropy (City Navigator NT+) a České republiky (Atlas ČR 10R).
Garmin Nüvi 650 můžete zakoupit na NejMobil.cz
Navigon 5100/5110
Ačkoliv vypadá nejlevnější model 3110 značky Navigon velmi dobře a jeho povrch je tvořen velmi příjemným materiálem, model 5110 jde ještě dál. Design patří do zcela jiné kategorie a už z obrázku je patrné, že jde o skutečně luxusní výrobek. Má sice jen 4:3 displej, v dražší verzi pokrývá celou Evropu (5100 jen středoevropský region). Grafické prostředí i vlastnosti navigace jsou stejné jako u levnějšího modelu. Výhodou Navigonu je velmi dobrý český hlasový výstup, u něhož byste nepoznali, že věty dává dohromady automat. K nevýhodám patří méně kontrastní zobrazení mapy.
Navigon 5100/5110 můžete zakoupit na NejMobil.cz
Mio C520
Zcela nové navigace C520 a C720 dávají sbohem nepříliš modernímu designu starých přístrojů Mio. Ty tam jsou baculaté linie a bohužel i hardwarová tlačítka pro ovládání hlasitosti navigace. C520 je štíhlý přístroj se širokoúhlým displejem, prvním v nabídce Mia. Základní model obsahuje mapy střední a východní Evropy, dražší přidává celou Evropu a ten nejdražší pak držák s RDS-TMC přijímačem. Nová verze programu iGo, kterou Mio označuje jako MioMap, umí při vyhledávání cíle umazávat z klávesnice písmenka, která už nelze napsat, čímž zrychluje zadávání cíle. Navigace je výborná, nechybí zadávání souřadnic, výhradu ale máme k hlasovým instrukcím, které jsou zdlouhavé a šroubované. Vylepšeno bylo zobrazení informačního pruhu, který lze zobrazit i na výšku po straně. Mezi funkcemi nechybí MP3 přehrávač či možnost připojení mobilu.
Mio C520 můžete zakoupit na NejMobil.cz
TomTom GO 720
Nejnovější model od TomTomu, který konečně oproti starším typům přichází v elegantním hávu a tenkou konstrukcí, přesně jak si stále náročnější trh navigací žádá. Nový TomTom Go 720 má sympatické rozměry 118 × 83 × 24 mm a hmotnost 220 gramů. Nová a unikátní technologie Map Share umožňující uživatelům vylepšovat mapové podklady a sdílet je s ostatními. Navigace informuje přes dotykovou obrazovka s úhlopříčkou 4,3" s kvalitní 3D grafikou, výbava obsahuje Zabudovaný FM vysílač umožňuje přenášet zvuky audio systémem v automobilu a model GO 720 je také kompatibilní s RDS-TMC přijímačem informací o dopravní situaci. Navigace má předinstalované detailní mapy západní Evropy, České republiky, Estonska, Maďarska, Litvy, Lotyšska, Polska, Slovenska a také Chorvatska.
TomTom GO 720 můžete zakoupit na NejMobil.cz
Sony NV-U73T
Až do nynějška byla nabídka navigací Sony velmi skromná, v podstatě čítala pouze jediný model. Nedávno společnost představila hned čtyři novinky, z nichž dvě dorazily na pulty českých prodejců už nyní před Vánoci. Levnější model NV-U73T je určena pro méně náročné zákazníky. Nabízí menší širokoúhlý displej s úhlopříčkou 4,3" a nedisponuje Bluetooth, má ale velmi tenký design a v kapse je téměř nepocítíte. NV-U73T nabízí širokou paletu funkcí, včetně příjmu dopravních hlášení RDS/TMC a mapy celé Evropy.
Sony NV-U73T můžete zakoupit na NejMobil.cz
Z nejvyšší třídy
TomTom Go 920
Nejvýkonnější a nejnovější navigace od TomTomu, design a funkce vychází z dříve představeného Go 720. ový Uvnitř se ale schovávají 4 GB paměti, na kterých najdete jak kompletní mapy Evropy (samozřejmě v rámci dostupných mapových podkladů), tak mapy USA a Kanady. Stejně jako Go 720 má i novinka vylepšený mapový software a hlavně funkci Map Share, která umožňuje uživatelům doplňovat a upravovat mapy. Podle výrobce se jedná o nejkomplexnější navigaci na trhu, s čímž by se jistě dalo polemizovat, nicméně ke špičce určitě patří.
TomTom GO 920 můžete zakoupit na NejMobil.cz
Garmin Nüvi 660/670
Šestková řada Garminu se skutečně povedla. I když mají tyto modely širokoúhlý displej, zachovaly si rozumnou velikost a nízkou hmotnost. Základní model 650 má pokrytí celé Evropy, model 660 přidává Bluetooh modul pro připojení mobilu a v nejdražší verzi 670 najdete i mapy USA a Kanady a FM vysílač. Menu i zobrazení map při navigace je stejné jako u levnějších modelů, nicméně s vyšším rozlišením vidíte více informací a na mapě „dohlédnete“ dále. Mapa je při navigaci schematická, ale přehledná, jen v nočním režimu se naplánovaná trasa trochu ztrácí mezi ulicemi. Průběh navigace je výborný, jen při použití turistické mapy Topo Czech musíte déle čekat na přeplánování trasy, když uhnete z původního směru. Mapy Navtequ tímto nedostatkem netrpí, ale jsou zase v Česku méně podrobné.
Garmin Nüvi 660/670 můžete zakoupit na NejMobil.cz
Garmin Nüvi 760
Nový širokoúhlý model už svým názvem jasně ukazuje, kde bude v nabídce Garminu jeho místo – na postu nejvyšším. Novinka má design, který Garmin představil u menšího modelu Nüvi 2xx. Výhodou bude aktivní držák, takže nebudete muset po nástupu do vozu vždy zasunovat konektor napájení. Novinka dostane také dříve opomíjené funkce jako možnost přidat do itineráře více průjezdních bodů, uložit trasu a podobně. Navíc už bude obsahovat nové mapy Navtequ z druhého čtvrtletí 2007, kde už je kompletní Česká republika - Navteq udává stoprocentní pokrytí silniční sítě. Turisty potěší také standardně dodávaná mapa Topo Czech, díky které se neztratíte ani v lese.
Garmin Nüvi 760 můžete zakoupit na NejMobil.cz
Sony NV-U93T
U tohoto dražšího modelu Sony přidalo Bluetooth, takže navigace jde využít jako bezdrátové handsfree pro připojení mobilu, a dalším plus je velký 4,8" displej. Nechybí snímač okolního světla, takže podsvícení se přizpůsobuje dennímu světlu. Nejdražší model NV-U93T je zaměřen především na cestovatele po Evropě, takže má pokrytí celé Evropy. V základu je přijímač RDS/TMC. Navigace je vybavena systémem POSITION plus, který pokračuje v navigaci i v případě výpadku signálu GPS, například při průjezdu tunelem nebo mezi vysokými budovami. Zajímavou funkcí je ovládání gesty (Gesture Command), které zvyšuje bezpečnost jízdy – stačí na obrazovce prstem načrtnout čáru nebo tvar a přístroj pozná, kam chcete jet. To platí například pro často zadávané cíle, jako je pokyn “domů“ nebo „nejbližší čerpací stanice“. Nemusíte tedy neustále používat menu a Gesture Command tak podle Sony zvyšuje bezpečnost jízdy.
Sony NV-U93T můžete zakoupit na NejMobil.cz
Navigon 7100/7110
Oproti modelu 5110 se nejdražší model v nabídce liší v podstatě jen širokoúhlým displejem a přítomností Bluetooth handsfree sady. Design je až na zmíněnou jinou velikost v podstatě stejný a jeho futuristické pojetí bude jistě moderní i za několik let. Navigon 7100/7110 se rovněž prodává ve dvou verzích, přičemž ta dražší nabízí mapy celé Evropy. Navigační prostředí má velmi hezkou grafiku, stejně jako zobrazení map; tam vadí snad jen horší kontrast. Navigace má výborné hlasové instrukce, jízdní informace ale mohly být na displeji o něco větší.
Navigon 7100/7110 můžete zakoupit na NejMobil.cz
Článek vznikl ve spolupráci s internetovým obchodem NejMobil.cz, který se specializuje na mobilní telefony, příslušenství a GPS navigace.