EU schválila změny emisních norem. Automobilky získají více času
Automobilky budou nově muset plnit emisní cíle v tříletém období místo jednoletého.
Návrh Evropské komise, podle kterého se plnění emisních cílů bude vykazovat za tříleté období místo každoročního reportu, odsouhlasili ministři pro evropské záležitosti EU na svém jednání v Bruselu, Česko na schůzce zastupuje ministr Martin Dvořák. Jednalo se o finální hlasování, předpis nyní bude zveřejněn v Úředním věstníku EU a začne platit.
Již na začátku května schválili změny emisních norem i europoslanci. Cílem navrhované změny je podpořit evropský automobilový průmysl, který prochází rychlými technologickými změnami a čelí rostoucí konkurenci. Automobilový průmysl zaměstnává zhruba 13 milionů lidí a vytváří 14 procent hrubého domácího produktu (HDP) v Evropské unii.
Návrh je součástí akčního plánu komise pro evropský automobilový průmysl, který unijní exekutiva představila 5. března. Navazuje na strategický dialog o budoucnosti automobilového průmyslu, který zahájila předsedkyně EK Ursula von der Leyenová na konci ledna a jehož součástí byla otevřená veřejná konzultace a diskuse s průmyslem a dalšími zúčastněnými stranami s cílem řešit nejnaléhavější výzvy, kterým toto odvětví čelí.
„Evropská komise navrhla cílenou změnu nařízení, kterým se stanoví výkonnostní emisní normy CO2 pro nová auta a dodávky,“ uvedla unijní exekutiva na začátku dubna. Nová flexibilita znamená zprůměrování emisních cílů za tříleté období let 2025, 2026 a 2027. „Tento přístup umožňuje výrobcům vyrovnat jakékoli nadměrné roční emise překonáním cíle ve zbývajících letech. Tato dodatečná flexibilita pomůže chránit kapacitu průmyslu investovat do čistého přechodu při zachování cíle pro rok 2025 a udržení průmyslu na cestě k dalšímu kolu snižování emisí,“ dodala tehdy komise.
Česká vláda již dříve uvedla, že bude usilovat o prodloužení období, za které by automobilky měly plnění emisních cílů vykazovat, ze tří na pět let. Český ministr dopravy Martin Kupka již v dubnu označil nový návrh EK za „malé, ale citelné povzbuzení“ v oblasti automobilového průmyslu. „Bojovali jsme za to, aby bylo období vykazování emisních cílů delší. Ale i tak je to pozitivní posun, od kterého jsme s to se odpíchnout a dále bojovat za dostupná a kvalitní auta. Musíme omezit regulace a více spoléhat na trh a technologické inovace. To je cesta, jak si udržet konkurenceschopnost a dojet vlak jménem Amerika a Čína,“ uvedl Kupka.

Zmírnění pokut výrobcům automobilů umožní, aby zprůměrovali limity za tři roky po sobě. To znamená, že když firma překročí předepsané emisní limity v roce 2025, může je snížit ve dvou dalších letech a pokuta jí bude hrozit jedině tehdy, pokud limit překročí průměr za celé tři roky.
Podle cílů musí každé nové auto jedoucí po silnicích EU snížit uhlíkovou stopu z průměrných 116 gramů oxidu uhličitého na 93,6 gramu na kilometr. Každá značka má ovšem individuálně nastavený cíl. Pokud to výrobci aut nezvládnou, zaplatí 95 eur (asi 2360 korun) za každý gram oxidu uhličitého nad limitem u každého prodaného vozu.
Zdroj: ČTK, video: auto.cz