Železniční přejezdy v Česku budou bezpečnější. Stačilo drobné vylepšení
I když nehod na železničních přejezdech ubývá, stále patří k rizikovému faktoru na českých silnicích. Zmírnit se jej snaží i Správa železnic.
Železniční přejezdy patří ke zcela běžnému jevu nejen na našich silnicích. Řeč je o takzvaném úrovňovém křížení trati a silnice. Při čtení denního tisku můžete nabýt dojmu, že množství nehod, v nichž figuruje drážní a silniční vozidlo, případně chodec či cyklista, je značné. Ve skutečnosti je tomu ale přesně naopak.
Jen v letošním roce hodlá Správa železnic zabezpečit dalších 130 přejezdů, náklady by měly dosáhnout 1,6 miliardy korun. Díky průběžnému zvyšování úrovně zabezpečení přejezdů se daří snižovat počty nehod. V loňském roce se jich stalo nejméně za pět let.
Další zlepšení si Správa železnic slibuje od zavedení nových štítků, které zlepší identifikaci železničních přejezdů. O co se jedná? Jde o reflexní tabulku, v podstatě také polep, kterou budou v nejbližší době osazena všechna úrovňová křížení tratě se silnicí.
Tabulka (polep) obsahuje číslo konkrétního přejezdu (například P12) a zvýrazněný kontakt na tísňovou linku 112. V krizové situaci to pomůže především řidičům s identifikací místa události a řešením jejích následků. Současné instalaci předcházel pilotní provoz na více než dvou desítkách přejezdů, po jeho vyhodnocení se upravila podoba štítků.
Identifikační polepy s číslem přejezdu se umisťují na zadní stranu skříněk signalizačních světel nebo výstražných křížů. Na základě vyhodnocení pilotního projektu se upravila barevnost, rozměr a velikost číslic na štítcích. Nově se použilo černé písmo na bílý reflexní podklad. Správa železnic nyní objednala celkem 27 800 štítků a začala s jejich instalací na všech 7500 přejezdů, které spravuje. Cena za výrobu činila necelý milion korun.
Značení slouží mimo jiné k rychlé identifikaci místa například v případech, kdy na přejezdu uvízne auto a řidič potřebuje nahlásit celou událost na tísňovou linku. Právě proto číselné označení přejezdu doplňuje polep s piktogramem telefonu a číslem linky 112, tedy integrovaného záchranného systému. Tyto informace jsou uvedeny v češtině a angličtině.
Jízdu silničního vozidla, ale i chodce přes úrovňový přejezd železniční tratě upravuje zákon č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích, známý také jako zákon o silničním provozu. Existují přejezdy zabezpečené pouze výstražnými kříži a dopravní značkou „Stop, dej přednost v jízdě“, nebo signalizačním zařízením, které může být navíc doplněno o závory.
Z praxe vím, že spousta řidičů si kolikrát neumí signalizaci správně vysvětlit. Jde zejména o přejezd chráněný, a tedy vybavený světelným zabezpečovacím přejezdovým zařízením nebo také takzvaným výstražníkem. U nás se používá systém s optickou a zvukovou signalizací (zvonkem), a to se dvěma nebo třemi světly. První uvedená verze má pouze dvě červená světla. Pokud blikají, má vozidlo před přejezdem zastavit. Pokud světla neblikají, může řidič přejezd přejet, ovšem rychlostí do 30 km/h a před vjetím na přejezd by se měl řádně rozhlédnout. Takovým systémem je například AŽD 71.

Mnohem lepší je tříznakový systém, například AŽD 97. Je vybaven ještě třetím bílým takzvaným pozitivním světlem. Pokud bliká, je přejezd zabezpečený a řidič může projet rychlostí až 50 km/h. Pokud na výstražníku toto světlo nebliká, ale zároveň neblikají červená světla, řidič smí projet rychlostí maximálně 30 km/h a před vjetím na přejezd se musí přesvědčit, zda se k přejezdu neblíží drážní vozidlo. A tedy se řádně rozhlédnout stejně jako při jízdě křižovatkou při vyjíždění z vedlejší silnice na hlavní.
Hodně řidičů se v praxi spoléhá pouze na závory (pokud je jimi přejezd vybaven). Závory jsou ovšem jen doplňkové zařízení. Klíčová pro zabezpečení přejezdu jsou ona světla. Právě ta ovládá kolejový obvod jízdou vlaku. V praxi je typická situace, kdy přestanou blikat červená světla, utichne zvuková signalizace a závory se zvednou. Avšak bílé pozitivní světlo ještě nebliká. Přesto řidiči přejezd normálně přejíždějí, aniž zastaví před ním a rozhlédnou se. Tedy až na výjimky, ovšem mnohdy k nelibosti ostatních řidičů.
Zdroj: Tisková zpráva Správy železnic, wikipedia, učebnice Zabezpečovací technika v železniční dopravě, Zákon o silničním provozu, foto: Správa železnic, video: Policie ČR