Registrace elektromobilů v EU do dubna 2025: Česko stále na špici, elektřina šlape všude
Podíl elektrických aut v Evropské unii se letos meziročně zvýšil. Může za to i snaha automobilek snížit vlastní flotilové emise.
Od začátku letošního roku pro výrobce platí o 19 % nižší průměr flotilových emisí. Aby se kýženým číslům automobilky přiblížily, musejí výrazně zvýšit podíl prodaných elektromobilů, o které přitom v poslední době nebyl takový zájem. Jenže mnohdy výrazné zlevnění (třeba Škoda Enyaq po modernizaci stojí až o stovky tisíc méně) v kombinaci se státními pobídkami tenhle segment pomáhají udržet nad vodou.
V EU bylo během úvodních čtyř měsíců registrováno 3.640.211 nových osobních vozidel (meziročně o 1,2 % méně). Pokles zaznamenaly především velké trhy: Francie (-7,3 %), Německo (-3,3 %) a Itálie (-0,6 %). Španělsko naopak zaznamenalo nárůst o 12,2 procent. V Česku se počet registrací osobních vozidel meziročně zvýšil o 4,9 % na 80.912 exemplářů. Elektromobily byly v zemích EU s podílem 15,3 % třetí nejoblíbenější volbou. Nejvíce registrací si připsaly hybridní motorizace bez externího dobíjení (35,3% podíl; meziročně +20,8 %), před benzinovými (28,6% podíl; -20,6 %), dieselové motorizace dosáhly podílu 9,6 % (meziročně o 26,4 % méně), plug-in hybridní pak 7,9 % (+7,8 %). Nutno však dodat, že data pocházejí od Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA), která mezi zmíněné hybridy počítá i mild-hybridy. V případě zážehových a vznětových motorů je proto reálný podíl výrazně vyšší.
Meziročně bylo v zemích Evropské unie zaregistrováno o 116.477 elektromobilů více (celkem 558.262 aut). Dva ze tří největších trhů zaznamenaly výrazný dvouciferný nárůst: Německo (+42,8 %) a Belgie (+31,3 %), zatímco ve Francii čísla spadla o 4,4 %. Český trh eviduje meziroční nárůst registrací 131,4% (nejvíce v EU) na 4342 vozidel.

Nejvyšší podíl elektromobilů na celkových registracích zaznamenalo Dánsko (64,9 %) před Nizozemskem (35,1 %) a Finskem (34,6 %). Co do počtu nově registrovaných osobních vozidel napříč palivy byl český trh v rámci EU celkově desátý, v případě aut s lokálně bezemisním pohonem pak patnáctý, což má na svědomí jejich stále relativně nízký tržní podíl (5,4 %), když nižších hodnot dosáhlo pět zemí. Ze států V4 je lepší Maďarsko (7,1 %), naopak Polsko (4,1 %) a Slovensko (4 %) jsou za Českem.
Podle Jindřicha Friče, ředitele Centra dopravního výzkumu, na českých silnicích aktuálně jezdí přes 44 tisíc osobních elektromobilů, které mají k dispozici přes 6000 veřejných nabíjecích bodů.
Zdroj: ACEA a Centrum dopravního výzkumu, video: auto.cz