Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Nový Opel Astra - první jízdní dojmy

Ondřej Šuch
Diskuze (37)
Po prudkém vyhýbacím manévru sebou auto povážlivě smýkne, ale těsně před začátkem hodin jej elektronika srovná. I takhle vypadá kombinace vlečené zadní nápravy s houfem elektroniky.

Zdravé kořeny

Opel si ve této třídě již od 60. let, kdy do ní nastoupil s Kadettem neustále drží přední příčky v prodejních statistikách a také design jejich vozů vždy nabízel jistý sportovní švih. Také nová Astra nezůstává nic dlužná pověsti svých předchůdců a i přes celkově větší rozměry (DxŠxV 4249x1753x1460) její tvary navozují sportovní emoce. Koncepčně se zařazuje po bok ostatních členů modelové řady značky, kterou určil sportovní Speedster a posledním jejím nositelem je velký Signum. S tím má také vzhledově mnoho podobného. Sportovní nádech Astře dává jak samotná silueta karoserie se směrem vzad se rapidně snižující střechou a klínovitým profilem její spodní partie tak také jednotlivé detaily. K těm nejvýraznějším patří dvojité přední světlomety, zajímavě tvarované zadní svítilny, vytažené lemy blatníků či vhodná kombinace oblin a ostrých hran. Poněkud rozporuplně působí z hlediska užitných vlastností mezi světly hodně zúžené zadní páté dveře omezující přístup do zavazadlového prostoru objemu 350 litrů. Eleganci dodávají vozu vhodně zvolené chromované doplňky v podobě lišt na spodní hraně bočních oken, masce a pátých dveřích.

Stejně jako vnějšímu vzhledu, byla velká péče věnována také prostornému interiéru, do kterého je snadný přístup široce otevíranými dveřmi. Ten těží především z rozvoru dlouhého 2614 mm. Hlavním krédem konstruktérů bylo použití materiálů a vybavení obvyklých ve vozech o třídu výše. Při pohledu na přístrojovou desku odhalíme opět jistou německou strohost, která je však vyvážena použitím zajímavých luxusně a sportovně působících materiálů. Na ramenech volantu jsou ovládací prvky audiosoustavy i informačního systému s velkým displejem o úhlopříčce 6,5“, kde mají hlavní slovo otočná tlačítka podobná jako na myši u počítače. Na střední konzole je mimo ovládání klimatizace s čidlem kvality vzduchu a digitálního rádia s přehrávačem MP3 a CD také changer na 6 CD. Poprvé v této třídě je použitý audiosystém se šesti reproduktory, který umožňuje oddělené ovládání pro přední a zadní cestující.

Osm srdcí

K dynamickému vzhledu dozajista patří také výkonné motory a k tomuto aspektu Opel přidal ještě ekonomiku provozu a ekologickou přívětivost. Všech osm motorů splňuje emisní limity Euro 4, které vstoupí v platnost nejdříve v roce 2005. Přes rostoucí oblibu vznětových motorů je stále ještě větší počet prodaných vozů vybaven zážehovými jednotkami a proto také většinu tvoří benzínové motory. Na nejnižší příčce stojí 1,4 TWINPORT, který díky variabilnímu sání a recirkulaci výfukových plynů dosahuje až 10 procentní úspory paliva při každodenním použití. Při částečném zatížení je až čtvrtina nasávané směsi tvořena výfukovými plyny, přičemž při plném zatížení je zachován dostatek síly. Tento systém je používán pouze pro menší motory do objemu 1,6. Základní motor dosahuje výkon 66 kW (90 k) a točivý moment 125 Nm a je spojen s pětistupňovou přímo řazenou převodovkou. Dalším zážehovým motorem je 1,6 stejné konstrukce jako menší motor a dosahuje 77 kW (105 k) a 150 Nm. Také ten pracuje s pětistupňovou převodovkou ale alternativně má k dispozici mechanicky řazenou pětistupňovou převodovku vybavenou řazením Easytronic, které má od nynějška také speciální sportovní program. Třetím motorem je 1,8 Ecotec s výkonem 92 kW (125 k) a 170 Nm, který je alternativně nabízen se čtyřstupňovým automatem. Oba nejsilnější motory mají objem 2,0 litru, přeplňování turbodmychadlem a šestistupňové převodovky s přímým řazením. Slabší z nich má výkon 125 kW (170 k) a 250 Nm již při 1950 ot/min. Jeho převodovka má delší odstupňování a nejvyšší rychlostní stupeň je rychloběh. Nejsilnější motor z celé nabídky má 147 kW (200 k) a 265 Nm. Jeho převodovka je odstupňována v těsných rozestupech pro dosažení maximální dynamiky. Z 0-100 km/h akceleruje za necelých 8 sekund a z 80 na 120 km/h na pětku zrychlí za méně než 9 sekund. Zbývají nám vznětové motory. Základní je 1,7 CDTI s 59 kW (80 k) a 170 Nm v 1800 ot/min a přichází ze současné Astry. Tento motor byl první diesel, který splňoval emisní normy Euro 4. Prostředním dieselem je stejný motor 1,7 CDTI ovšem vybavený turbodmychadlem s proměnnou geometrií lopatek o výkonu 74 kW (100 k) a 240 Nm. Vrcholem naftové nabídky je zcela nový 1,9 CDTI využívající nové vstřikování Common-rail druhé generace a je také vybaven šestistupňovou převodovkou. Jeho výkony jsou 110 kW (150 k) a 315 Nm, což mu umožňuje zrychlení z 0-100 km/h pod 10 sekund a nejvyšší rychlost 210 km/h.

Mezi koly a karoserií

Přestože nelze říci, že vše co bylo doposud zmíněno, je nezajímavé tak tím technicky nejpodstatnějším na nové Astře je asi její podvozek. Jeho konstrukci lze v podstatě označit za klasickou neboť přední náprava je tvořena spodním příčným ramenem se vzpěrou McPherson a zadní je tvořena příčným zkrutným U-nosníkem a vlečenými rameny. Potud nic zvláštního. Zajímavé to začíná být v okamžiku, kdy se v řízení celého podvozku objeví systém IDS-plus (Interactive Driving System) v kombinaci s CDC (Continuous damping Control), ABS a ESP, což jsou systémy v této třídě doposud nevídané. Co to znamená v praxi? V praxi to znamená, že kompletně celý podvozek je pomocí vysokorychlostní sítě CANBUS elektronicky propojen s elektronikou motoru a přizpůsobuje se momentální jízdní situaci. Pokud dojde např. k potřebě prudkého brždění, podvozek se přitvrdí (pomocí elektronicky řízené tuhosti tlumičů), aby nedošlo k naklonění a byl zajištěn ideální přenos síly na vozovku. Odpružení se v reálném čase přizpůsobuje nerovnostem vozovky a aktivně zabraňuje příliš velkým odskokům brzdících kol. Pokud vjedete do zatáčky příliš rychle, systém CDC okamžitě přitvrdí odpružení na všech kolech a když to nestačí ESP přibrzdí nezávisle každé kolo podle potřeby minimalizace nebezpečí. Další funkcí je, že pouhým stisknutím jediného tlačítka na palubní desce uvedete v činnost program Sport. Ten během okamžiku přitvrdí odpružení, změní charakteristiku reakce plynového pedálu, nastaví jiný program posilovače řízení a pokud je vůz vybaven automatickou převodovkou nebo Easytronicem tak nastaví jejich sportovní režim. Pro speciální požadavky může být ESP deaktivováno.

K dalším vymoženostem podvozku patří UCL (Understeer Control logic) vyrovnávající nedotáčivost. Pokud se dostanete do situace, že vůz nechce zatočit do požadovaného směru tak systém ESP ubere výkon motoru a poté přibrzdí vnější přední kolo. Pokud to nestačí a vůz je stále na limitu, přední kolo se poněkud uvolní a společně se přibrzdí také vnitřní zadní kolo dokud automobil nejede požadovaným směrem. Jako pomoc při rozjezdu do kopce je zde HSA (Hill-Start Assistant), který umožňuje vyloučení ruční brzdy v této situaci. Pokud pustíte brzdový pedál tak po dobu dvou sekund zůstanou brzdy v činnosti a jakmile se rozjedete vpřed, tak se automaticky uvolní i před vypršením tohoto času. TSP (Trailer Stability Program) zase myslí na bezpečí jízdy s přívěsem. Pokud za jízdy dojde k rozhoupání soupravy nad stanovené meze, systém ubere plyn a přibrzdí, dokud se jízda neuklidní. DDS (Deflatio Detection Systém) zase monitoruje tlak v pneumatikách. Pracuje na základě porovnávání obvodové rychlosti mezi koly a řidiče informuje kontrolkou pokud dojde ke 30 procentnímu úbytku tlaku. Všechny tyto systémy mají za úkol zajistit maximální aktivní bezpečnost vozu. Dalším prvkem, který ale není součástí podvozku je systém AFL (Adaptive Forward Lighting). Ten natáčí bi-Xenonové světlomety o 15 stupňů ve směru natočení volantu a zlepšuje tak viditelnost do zatáček. Astra je také vybavena čidlem, které automaticky rozsvěcuje potkávací světla pokud denní světlo klesne pod určitou hodnotu.

Jaká je skutečnost?

V běžném provozu jsme měli možnost vyzkoušet verzi se zážehovým motorem 1.6 a robotizovanou převodovkou Easytronic s možností řazení na volantu. Motor samotný bude pravděpodobně optimální z hlediska poměru ceny a výkonu, 77 kW je ale na vyloženě dynamickou jízdu přece jen trochu málo. Výhodou by mohla být spotřeba, kterou výrobce udává hodnotou 6,5l/100 km, což je dokonce o 0,1 l méně než s manuální převodovkou. Přeřazování tlačítky na příčkách volantu fungovalo spolehlivě, ten pravý požitek z jízdy ale tlumí zmíněný relativně malý výkon pohonné jednotky. Automatický režim má sice kratší prodlevy než konkurenční Sensodrive od Citroenu, jde ale o vyloženě pohodlnou volbu bez nároku na ostrost. Podvozek bez systému IDS Plus a možnosti volby sportovního módu neumožňoval vozu tak ideální držení stopy jako konkurence se zadní víceprvkovou nápravou. Nejde ale o nic vážného, rozdíl je znát pouze při razantní jízdě zatáčkami.

Podstatně více radosti poskytl zcela nový turbodiesel 1.9 CDTi/74 kW, který se dle první zkušenosti může směle rovnat obdobným motorům od VW či Fordu. Mezi jeho klady patří vyrovnaný běh a pružnost, přičemž spotřeba 5,2 l dle palubního počítače patří rozhodně také mezi špičku.

Nejvíce zážitků z řízení nám pak poskytl druhý nejvýkonnější motor v nabídce, dvoulitrový zážehový čtyřválec o výkonu 125 kW. Agregát táhne skvěle odspodu a má na čtyřválec sympatický zvuk. Podvozek vybavený systémem IDS PLUS se chová o dvě třídy kultivovaněji a projíždět s ním prudké horské vlásenky je skutečným požitkem. Vůz drží stopu s jistotou multilinku a v kritických situacích pomůže (bohužel nevypínatelné) ESP.

V úvodu zmíněný manévr nám pak na letištní ploše ukázal možnosti elektroniky dostatečně plasticky. Zatímco sportovní mód znamená podstatné ztvrdnutí odpružení doprovázené nižším komfortem při přejezdu nerovností, jeho vypnutí způsobí že díky větším náklonům subjektivně sundáváte nohu z plynu o něco dříve.

Dojem z interiéru vozu odpovídá fotografiím – středový panel je příčně jakoby zlomený a nepůsobí tak neosobně jako u řady Vectra. Ergonomické uspořádání ovladačů nedělá při jízdě výraznější problém a na již proslulé ovládání směrovek bez aretace jsme si zvykli podstatně rychleji než u předchozích modelů.

Řízení s příjemně silným volantem poskytuje optimální zpětnou vazbu a zpracování plastů v kabině je rovněž příkladné. Sedadla v modelu s motorem 1.6 se nám zdála až příliš plochá, naopak u přeplňovaného zážehového dvoulitru se nám už boční vedení líbilo podstatně více.

Zvenčí potvrdila Astra až nezvyklou dávku sex-appealu, což je sice ve třídě kompaktů nižší střední třídy neprioritní kritérium, v kontextu s tvary např. VW Golf ale může rozhodovat i toto. Do zavazadlového prostoru o objemu až 380 l (bez rezervy, jen se soupravou na opravy pneumatik) je velmi dobrý přístup a také sklápění zadních opěradel bez demontáže hlavových opěrek patří již pomalu ke standardu.

Na český trh bude Astra uvedena v dubnu, přičemž koncem léta se čeká nástup verze Caravan s prodlouženým rozvorem a počátkem příštího roku bude představena třídveřová, sportovně laděná karoserie.

Základní model, tedy pětidveřový hatchback Opel Astra Essentia poháněný motorem 1.4 16V (66 kW), v jehož standardní výbavě je např. autorádio, ABS, čtyři airbagy, centrální zamykání, elektricky ovládaná okna předních dveří a kuřácká sada, se bude prodávat za uváděcí cenu 429 900,- Kč.

Ondřej Šuch
Diskuze (37)