Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Panoz Abruzzi Spirit of Le Mans: Nejnovější kreace Dona Panoze se objevila na slavné trati

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
Don Panoz, šéf stejnojmenné automobilky a zakladatel seriálu American Le Mans Series, představil nový model. Místo premiéry je nadevše jasné: francouzský okruh La Sarthe.

O tomto víkendu se na klasické trati v Le Mans jede proslulá čtyřiadvacetihodinovka a Don Panoz si jako návnadu přichystal novinku: model Abruzzi s doplňkovým označením Spirit of Le Mans (duch Le Mans). Oficiální premiéra proběhla 8. Května 2010, sám šéf společnosti ji představil spolu s prezidentem ACO (Automobile Club de l'Ouest) Jean-Claudem Plassartem. Tato organizace slavné vytrvalostní klání pořádá.

Panoz Abruzzi Spirit of Le Mans je vyroben převážně ručně. Automobil je zatím ve stadiu prototypu, existuje v jediném exempláři. Nejedná se ovšem o žádnou studii, ale funkční vzorek.

Motor o předpokládaném výkonu zhruba 447 kW (608 k) a točivém momentu 799 Nm je umístěný vpředu za nápravou, převodovka naopak vzadu (systém Transaxle).

Ve stejné části vozu se nachází také chladič. Chlazení Trifectacooling je samo o sobě zajímavé. Na vstupu i výstupu je totiž teplota kapaliny snižována dalšími přídavnými jednotkami. Vzduch je pak přiváděn otvorem ve střeše. Jako konstrukční materiál podvozku byl použit vícevrstvý kompozit, který výrobce označuje zkratkou REAMS - Recycle Energy Absorbing Matrix System. Je lehčí než karbon, zhruba stejně tuhý a navíc plně recyklovatelný.

Panoz Auto Development v Hoschtonu ve státě Georgia vyrobí celkem 81 vozů. Číslo reprezentuje počet ročníků 24 hodin Le Mans od prvního v roce 1923 do toho, který se pojede za tři roky. Závod tehdy bude slavit kulatých devadesát let, mezi roky 1940-1948 se však nekonal. Čísla podvozků budou obsahovat přesná data jednotlivých ročníků a iniciály jejich vítězů.

Produkce automobilu bude také přesně za tři roky ukončena. To znamená, že každý rok by mělo vzniknout 27 vozů. Jejich finální montáž proběhne v Le Mans. Proč? Protože jejich předání proběhne vždy právě při čtyřiadvacetihodinovce, na kterou budou samozřejmě všichni klienti pozváni jako hosté ACO a Panozu. Profesionální závodníci je během akce zaučí na krátkém okruhu Bugatti a novopečení majitelé si poté projedou čestné kolo na klasickém La Sarthe. A co za to? Cena zatím není oficiální, spekuluje se o částce 400 tisíc eur (10.360.000,- Kč).

Ještě letos by se měla objevit také závodní verze, kterou vyvíjí Tom Milner, bývalý závodník s vozy Panoz Esperante. Na samý závěr připomeňme čtyři roky starý triumf Panozu Esperante GTLM v Le Mans v kategorii GT2. Nové náčiní tedy bude mít na co navazovat.

Aleš Dragoun
Diskuze (1)
10. 6. 2010 14:08
To je delany....
To je delany pro BATMANA??? :-) byt v cerne tak si ho v tom dokazu uplne predstavit ;-)