Prodeje aut v Evropě dále klesají
Podle studie společnosti Roland Berger Strategy Consultants dojde v roce 2012 ke snížení prodejů osobních vozů v Evropě, ale ve střednědobém horizontu by se měl trh uzdravit.
Nejenom výrobci, ale také dovozci očekávají, že se prodeje zvednou. Z 13 miliónů prodaných osobních vozů v roce 2011 na více než 14 miliónů v roce 2016, což představuje roční nárůst zhruba 2 %.
Aby byli dovozci schopni tento růstový potenciál na nasycených trzích vyčerpat, musí svůj obchod dále rozvíjet a profesionalizovat. Protože na rozdíl od domácích hráčů, existuje u dovozců prostor pro zlepšení jak na poli odbytu, tak v jednotlivých dceřiných společnostech.
„Importer Management Radar“, který zpracovala společnost Roland Berger Strategy Consultants, se vedle strategických témat zabývá dalšími důležitými aspekty obchodních organizací, maloobchodní sítě a výkonností obchodníků.
Domácí automobiloví výrobci jsou na poměrně vyspělé úrovni, ale dovozci podle zástupců společnosti Roland Berger Strategy Consultants vykazují značný potenciál pro optimalizaci jak na straně velkoobchodu, tak na straně maloobchodu.
Záruku růstu může představovat efektivní nastavení distribuce. Dovozci si tak musejí velmi jasně definovat úkoly a nastavit procesy lokálních distribučních společností. Zvláště u mimoevropských dovozců se často zdvojují kompetence mezi evropskou a lokální centrálou.
Vedle dobře fungující distribuční společnosti je kritickým faktorem úspěchu dobře vystavěná obchodní síť, která kopíruje stupeň vyspělosti daného výrobce. Na základě vytýčených prodejních cílů se musí každý dovozce rozhodnout, jak velkou potřebuje obchodní síť a zda by měla mít jedno- nebo dvoustupňovou strukturu.
Konečně vliv na úspěch dovozce má každý jednotlivý obchodník, protože ten udržuje přímý kontakt se zákazníkem. Dovozci se proto musí starat o to, aby především optimálně fungovaly všechny procesy přímo u prodejce. Marketingová opatření podporující odbyt jsou stejně tak důležitá jako individuální tréninkové a školící programy.