Tiché jízdě zvoní hrana. Elektromobily musí vydávat hluk
Jízda elektromobilu nebo hybridu v elektrickém módu je pro posádku velmi komfortní, odpadá totiž jeden z největších původců hluku. A nejen pro posádku, ani chodce neruší "kadlekadle" ani podobné akustické projevy, což je fajn. Tedy do chvíle, než se rozhodne vstoupit do silnice s pocitem, že nic nejede, protože nic neslyší.
A to je něco, co dělá úředníkům americké vládní agentury NHTSA starosti, proto rozhodli, že (v zájmu prevence zhruba 2400 zranění chodců ročně) od roku 2019 budou tyto vozy povinně muset vydávat umělý zvuk, upozorňující, že se vůz blíží. Zvuk bude muset být v rozmezí 47-6 dB a bohužel můžeme zapomenout, že by na nás auto upozorňovalo řevem dvanáctiválce nebo stíhačky ze Star Wars, ohlašovat se bude tónem nebo kombinací maximálně čtyř tónů s frekvencí mezi 315-3500 Hz. Povinnost zvuk vydávat bude když vozidlo stojí (že jsou klasická auta se start-stopem tichá, nikomu nevadí), při couvání a do rychlosti jízdy 30 km/h, z nařízení budou vyčleněny skútry, tříkolky nebo naopak velké nákladní vozy.
Dává vám to nějaký smysl? Není mnohem nebezpečnější bezhlučný elektromobil, jdoucí městem sedmdesátkou? Pokud si myslíte, že nás to v Evropě nemusí zajímat, jste samozřejmě na omylu, oba kontinenty spolupracují na sjednocování bezpečnostních standardů a tím pádem nás to také nemine.