Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Tiché jízdě zvoní hrana. Elektromobily musí vydávat hluk

Michal Fokt
Diskuze (58)
Jednou z velkých výhod elektromobilů a hybridů je jejich téměř bezhlučná jízda. S tou se ale budeme muset rozloučit, každé auto bude muset povinně vydávat nějaký zvuk.

Jízda elektromobilu nebo hybridu v elektrickém módu je pro posádku velmi komfortní, odpadá totiž jeden z největších původců hluku. A nejen pro posádku, ani chodce neruší "kadlekadle" ani podobné akustické projevy, což je fajn. Tedy do chvíle, než se rozhodne vstoupit do silnice s pocitem, že nic nejede, protože nic neslyší.

A to je něco, co dělá úředníkům americké vládní agentury NHTSA starosti, proto rozhodli, že (v zájmu prevence zhruba 2400 zranění chodců ročně) od roku 2019 budou tyto vozy povinně muset vydávat umělý zvuk, upozorňující, že se vůz blíží. Zvuk bude muset být v rozmezí 47-6 dB a bohužel můžeme zapomenout, že by na nás auto upozorňovalo řevem dvanáctiválce nebo stíhačky ze Star Wars, ohlašovat se bude tónem nebo kombinací maximálně čtyř tónů s frekvencí mezi 315-3500 Hz. Povinnost zvuk vydávat bude když vozidlo stojí (že jsou klasická auta se start-stopem tichá, nikomu nevadí), při couvání a do rychlosti jízdy 30 km/h, z nařízení budou vyčleněny skútry, tříkolky nebo naopak velké nákladní vozy.

Dává vám to nějaký smysl? Není mnohem nebezpečnější bezhlučný elektromobil, jdoucí městem sedmdesátkou? Pokud si myslíte, že nás to v Evropě nemusí zajímat, jste samozřejmě na omylu, oba kontinenty spolupracují na sjednocování bezpečnostních standardů a tím pádem nás to také nemine.

Michal Fokt
Diskuze (58)
21. 3. 2019 19:31
Johnysaw
Dávat zvuk do elektromobilu je největší kravina. Nevědej co by vymysleli kokoti. Vidim auto tak uhnu!!! I když neni slyšet a nemám špunty v uších tak zodpovídám za sebe, ne za neslyšící auto!!!
28. 11. 2016 22:21
Re: Ověřené řešení.
:-) Život mne naučil, že úřad nikdy nezvolí druhé nejlepší řešení,ale vždy to nejpitomnější.
28. 11. 2016 21:45
Re: reklama na ticho
Mně přijde, že se tu řeší úplně něco jiného, než se vlastně má řešit. Moc nechápu zmínky o křižovatkách, přechodech, hlavních tazích a podobně, protože tohle dle mého názoru zdaleka není to, kde má toto opatření něco řešit a kde má být použito. Na přechodech se člověk rozhlíží hluk nehluk. Tohle vidím na použití v různých pěších nebo obytných zónách, parkovištích, prostě obecně tam, kde se člověk a auto pohybují ve stejném prostoru a kde auta nejezdí rychle. Je to ale tam, kde si člověk nedává na auta takový pozor, protože obecně čeká, že uslyší změnu hluku a ví, že se něco děje a nemá prudce měnit směr. I na tom parkovišti to rozjíždějící se auto jde většinou slyšet. Ono je dokonce možné, že nakonec ten generátor hluku prosadí i do normálních aut.

Nicméně si moc neumím představit, jak to bude vypadat v praxi a co za blbosti budou muset ta auta vydávat. Co jsem teď byl několik týdnů v Norsku, tak tam se běžně stává, že najednou se vynořilo auta odněkud, odkud by to člověk nečekal, protože právě v těch zónách, kde se pohybují auta i lidi zároveň, to při těch nízkých rychlostech skutečně nejde slyšet. Pneumatiky jdou slyšet, pokud je mokro nebo se jede po kočičích hlavách.
28. 11. 2016 20:49
Re: nesmysl
Myslím stezky, kde jsou pruhy smíšené (nemáš tedy část stezky vyhrazenou jen pro chodce a část jen pro cyklisty).
Avatar - Blue Sun
28. 11. 2016 18:01
Re: reklama na ticho
H/K se nad tím zamyslel z dost špatného úhlu a nedošlo mu, že celková úroveň hluku v těch místech (zejména ta parkoviště, křižovatky, hlavní tahy apod.) je tak vysoká, že přeslechneš i běžné auto. Naopak by elektrické vozy mohly tu celkovou úroveň hluku výrazně snížit. A ani ony nejezdí zcela bezhlučně, jen dnes zanikají v hluku okolí.