To nejlepší od mrtvých značek: Amphicar – Nejslavnější obojživelník

 

Vozidlo schopné jízdy po souši i bezpečné plavby je snem mnoha nadšenců. Mezi nejúspěšnější z nich patří konstruktér Hanns Trippel, jehož nejslavnějším dílem je obojživelník Amphicar.

Historie obojživelných vozidel se podle většiny historiků začala psát již v roce 1805, když americký vynálezce stvořil Oructor Amphibolos, což měl být bagr pro úpravy říčního dna, který byl vybaven parním strojem a měl být díky němu schopen samostatného pohybu na souši i ve vodě.

Skutečné obojživelné automobily ovšem začaly vznikat až na počátku dvacátého století a širšího rozšíření se dočkaly až během druhé světové války. Dodnes je ostatně jedním z nejpopulárnějších obojživelníků německý KdF 166 Schwimmwagen, který byl navržen a vyráběn v první polovině čtyřicátých let.

Ve druhé polovině dvacátého století se ve větší míře začínají objevovat i civilní obojživelné automobily a k nejznámějším a zároveň i nejrozšířenějším z nich patří Amphicar, který patří k nejúspěšnější a nejpopulárnějším dílům svého konstruktéra.

Otec obojživelníků

Německý designér a konstruktér Hanns (skutečně psáno se dvěma N!) Tripel, žijící v letech 1908 až 2001, svou kariéru zahajoval jako závodník, ale poměrně záhy se začal věnovat problematice obojživelných vozidel.

Ve druhé polovině třicátých let zaujal se svými obojživelnými třímístnými kabriolety SK-8. Tyto automobily měly být ideální pro aktivní trávení volného času. Bohužel doba si vyžadovala zcela jiný typ obojživelných vozidel. Pro německou armádu proto Trippel navrhl a následně v první polovině čtyřicátých let ve francouzském Molsheimu v prostorách automobilky Bugatti vyráběl obojživelný terénní vůz SG-6.

Na silnici i do vody: Supergalerie obojživelníků (1. díl)

Po válce strávil Trippel tři roky ve vězeňském táboře v Rasttatu a na deset let mu byla zakázána výroba obojživelných vozidel. V této době založil firmu Protek, v níž se specializoval na výrobu nožních protéz. Na počátku padesátých let pracoval i na návrhu křídlových dveří pro slavný Mercedes-Benz 300 SL a ve druhé polovině padesátých let se podílel se na vzniku malého sportovního kupé Troll s plastovou karoserií, vyráběného v Norsku.

Než se zrodil Amphicar

V době, kdy Hanns Trippel nesměl vyrábět obojživelná vozidla, se alespoň věnoval plánům na jejich zdokonalení a opětovné využití v civilním provozu. Díky tomu pak mohl v roce 1957 vyrobit prototyp relativně malého třímístného obojživelníku, který pojmenoval Alligator a představil veřejnosti.

Alligator byl necelé čtyři metry dlouhý a k jeho pohonu sloužil čtyřválec britské značky Austin, který z objemu 948 cm3 poskytoval nejvyšší výkon 31,2 kW (42 k). Obojživelný kabriolet byl údajně schopný dosáhnout na silnici rychlosti 120 km/h a ve vodě pak kolem 10 km/h.

Hanns Trippel chtěl Alligator produkovat ve své vlastní společnosti Eurocar, ale pro zahájení sériové výroby neměl dostatečné finance. Na scéně se ovšem v pravou chvíli objevil průmyslník Harald Quandt, jehož rodina vlastnila v padesátých letech kolem 200 podniků a měla podíl i v automobilce BMW. Samotný Harald tehdy vedl průmyslové podniky IWK a myšlenka výroby obojživelného automobilu jej nadchla.

Amphicar nastupuje

Pro sériovou produkci musel být poměrně strohý Alligator, v jehož interiéru seděl řidič uprostřed a po obou stranách mohl mít po jednom spolujezdci, upraven. Výsledkem se stal plně čtyřmístný obojživelný kabriolet Amphicar 770, jehož jméno je složeninou ze slov amphibious (obojživelný) a car (automobil), zatímco číselné označení odhaluje, že na vodě zvládne rychlost 7 uzlů (13 km/h) a na souši 70 mil v hodině (112,6 km/h).

Amphicar 770 byl určen především pro severoamerický trh a tomu do jisté míry odpovídal i jeho vzhled. Design dvoudveřového kabrioletu byl inspirován americkými křižníky silnic druhé poloviny padesátých let.

Důkazem mohou být například ploutvičky na vrcholcích zadních blatníků. Ty sice samy o sobě nevynikají nijak extrémní velikostí, ale příznivci a majitelé rádi zdůrazňují, že Amphicar 770 má ze všech sériových vozů nejvýše umístěné konce svých ploutví. Dokonce jsou o jeden palec (25,4 mm) vyšší než u proslulých kabrioletů, kupé a sedanů značky Cadillac modelového roku 1959.

Ploutve na zadních blatnících ovšem nejsou pro karoserii tohoto vozu tím nejvýraznějším poznávacím znamením. Tím jsou především přední partie, kde se za decentním chromovaným nárazníkem ukrývá člunovitý tvar přídě. Schopnost plout pak plně odhalí dvojice lodních šroubů pod zádí a k zajímavým detailům zadních partií patří i výfuk vyvedený pod hranou víka motorového prostoru.

Na silnici i do vody: Galerie obojživelníků (2. díl)

Amphicar 770 s rozvorem náprav 2100 mm, celkovou délkou 4330 mm, šířkou 1565 mm a výškou 1520 mm byl poháněn kapalinou chlazeným čtyřválcem o objemu 1147 cm3. Pohonná jednotka britské značky Triumph disponovala nejvyšším výkonem 28 kW (38 k). Později byly k dispozici motory o objemu 1296 cm3 a 1493 cm3, z nichž ten větší poskytoval až 56 kW (76 k).

Britský čtyřválec byl uložen až za zadní nápravou, kterou roztáčel prostřednictvím čtyřstupňové manuální převodovky. K ovládání směru plavby sloužil klasický volant a funkci kormidel zastávala přední kola. Amphicar 770 se přitom mohl vydat i na moře. V roce 1962 překonal kanál La Manche poprvé a o tři roky později při až čtyřmetrových vlnách úspěšně přeplula dvojice vozidel z Doveru do Calais.

Neúspěch i úspěch

Amphicar 770 i přes viditelné znaky své obojživelnosti dodnes patří k nejelegantnějším automobilům, které jsou schopny jízdy po souši i plavby na vodní hladině. Očekávány prodejní úspěch se však ani přesto nedostavil.

Za jeden z hlavních důvodů lze označit cenu vozu. Ta se totiž při jeho uvedení na severoamerický trh v roce 1961 vyšplhala na částku, za níž se tehdy prodával Chevrolet Corvette. Na německém trhu se pak obojživelník svou cenou rovnal velkým sedanům značky Opel. Za vysokou cenou bohužel stál vysoký podíl ruční práce při výrobě, který souvisel s důkladným slícováním všech dílů karoserie a jejím utěsněním pro plavbu na vodní hladině.

Výroba modelu 770 měla probíhat v letech 1961 až 1968 a brány výrobního podniku mělo opustit celkem 3878 automobilů, ale podle dnes dostupných zdrojů byla produkce zastavena již v roce 1965 a do roku 1968 pak byly prodávány již jen skladové vozy.

S ohledem na původní plány, podle nichž mělo ročně vznikat kolem 20.000 vozů, představuje Amphicar 770 neúspěch, ale mezi obojživelnými osobními automobily je i přesto se svými necelými čtyřmi tisící vyrobenými exempláři produkčně nejúspěšnějším typem.

V současnosti má být v provozu a plně funkčních okolo šesti stovek těchto obojživelníků. Ceny se dnes na severoamerickém trhu, kde je většina obojživelníků Amphicar 770, pohybují od zhruba 40.000 amerických dolarů (kolem 820.000 Kč) za nejlevnější exempláře směrem vzhůru až k 120.000 amerických dolarů (přibližně 2.460.000 Kč) za vůz ve špičkovém stavu.

Foto: Auto.cz, Wheeslage.org, RM Sothebys, Barrettt-Jackson, Historics.co.uk

Spolupracujeme s TipCars.com
Záplavy v jižní Indii uvěznily tisíce lidí, mrtvých je přes 350 Záplavy v jižní Indii uvěznily tisíce lidí, mrtvých je přes 350

Jihoindický stát Kérala se potýká s katastrofálními…

Na akci DSSS v Dubí zadržela policie dva lidi, další prověřuje Na akci DSSS v Dubí zadržela policie dva lidi, další prověřuje

Policisté na shromáždění příznivců Dělnické strany…

Praha zatím nevlastní sto procent v Pražských službách Praha zatím nevlastní sto procent v Pražských službách

Hlavní město ještě nevykoupilo od drobných akcionářů…

V Janově se při státním pohřbu loučili s oběťmi pádu mostu V Janově se při státním pohřbu loučili s oběťmi pádu mostu

V pavilonu Jeana Nouvela na janovském výstavišti se…

 

Štítky Kabriolet

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu Italové si ve 30. letech nenechali poradit. Stvořili obrovský omyl motorsportu

Historie motorsportu je plná prapodivných a netradičních…

 





 
Za volantem Renaultu Fuego Turbo: Nezvyklé spojení turba s karburátorovým motorem

Za volantem Renaultu Fuego Turbo: Nezvyklé spojení turba s karburátorovým motorem

Dnes 13:26

Elegantní kupé od Renaultu zazářilo v první polovině 80. let. Dnes nějaké potkat není úplně snadné.




Blesk.cz

Uprchlice (19) v Německu na ulici potkala muže z ISIS, který ji koupil na trhu a zneužíval

Uprchlice (19) v Německu na ulici potkala muže z…

Devatenáctiletá Ašvak Talová se dlouho cítila bezpečně jako uprchlice ve městě Schwäbisch Gmünd na jihozápadě…

Přijdou Korejci o monopol? OLED panely do smartphonů chtějí vyrábět nejméně další dvě firmy

Přijdou Korejci o monopol? OLED panely do smartphonů…

Smartphony s OLED panelem mají zatím stále status prémiových zařízení. Je to proto, že OLED displeje jsou dražší…

 

iSport.cz

Plšek: Před dvěma roky jsme hráli s Vlašimí, teď bude Sevilla. Neskutečné!

Plšek: Před dvěma roky jsme hráli s Vlašimí, teď…

PŘÍMO Z ALMATY | Čelil názorům, že na to nemá. Že kvůli rychlostnímu handicapu vyčnívá a střílí góly jen ve…

Schick, Barák i mladé pušky. Jak jsou na tom Češi před startem Serie A?

Schick, Barák i mladé pušky. Jak jsou na tom Češi…

Sedm českých stop najdeme na soupiskách prvoligových italských celků, ale kolik z nich pronikne do základních…

 

Reflex.cz

Na Balatonu vše v pořádku. Gastronomie maďarského venkova sympaticky uvízla v tradicích

Na Balatonu vše v pořádku.…

Už týden velmi poctivě cestuji po Maďarsku. Jako malá jsem u Balatonu prožila nejedno léto a vlastně mě nesmírně…

Éra balónů si žádá i kreslených hrdinek obdařených balóny

Éra balónů si žádá i kreslených hrdinek obdařených balóny

Pakliže ulítáváte na stylu steampunk, tedy viktoriánských kostýmech a verneovských technologiích, bude se vám…