Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autodesign na Auto.cz: Finback Davida Poláška

redakce AUTO.CZ
Diskuze (14)
Concept car FINBACK prezentuje pohled na studii duo kokpitového, ryze sportovního vozu preferující organické tvarosloví. Projekt se zařadil na 2. místo soutěže Autovize 2008.

„I ekologický vůz může být progresí k budoucím rychlíkům.“

Design

Na první pohled živočišně působící hmota vozu je tvořena čistými liniemi po celém obvodu vozu. Vlnové prohyby všech charakteristických linek simulují velrybí tělo podle kterého je samotný koncept pojmenován. Současné trendy konstrukce vozů stále více směřují k vývoji osobitého vzhledu, ke snaze vytvořit živě působící produkt. S karoserií se pojí výrazné podběhy, které poukazují na symboliku pohybu. Ta je ještě více zdůrazněná agresivním designem monumentálních kol konkávně prohloubených směrem k ose. Ty jsou obuty na 22“ pneumatiky micro profilu. Pneumatika se čelně nasune do meandrového profilu kola a při nahuštění dusíkem se vytáhnou gumové zámky s kordy, které zapadnou do drážek v celém obvodu kola. To zabrání sesunutí pneumatiky při průjezdem zatáčkou.

Karoserie

Stavbu vozu můžeme přiřadit k symbióze několika druhů materiálu. Pevná uhlíková konstrukce na většině obvodové stavby je doprovázena polymerními materiály v oblasti lemů, difuzeru, výplní podběhů, doplňků pro usměrnění proudění vzduchu v přední části vozu a samozřejmě i v samotném interiéru. Dále je doprovázena solární zónou na‘top‘ povrchu karoserie kolem kokpitů, skleněnými buňkami kokpitů a jejich výstužnými pásy z karbonu. A v neposlední řadě samotné elastomerní blány mezi solární karoserií a kokpity, jež umožňují plynulý přechod aerodynamického tvaru horní části vozu při vysouvání a zasouvání samotných kokpitů v pohyblivé míře cca 15cm.

Interiér vozu mají obě osoby společný a dělení jen ramenní karoserií s výztuhou. Menší stísněnější prostor zabraňuje volnému pohybu těla při případné nehodě. (podobně jako v kokpitech vozů F1)

Ekologie

Tato pohyblivá alternativa jménem FINBACK v sobě nese futuristická řešení na které se vývoj v mnoha automobilkách usměrňuje. Tedy vodíkový pohon doprovázený elektropohonem všech kol, které by mohly být z vozu samostatně ovládány. Dále solární využívání energie pro elektromotory a další systémy pro rekuperaci energie (např. z brzdné energie).

Dimenze

Rozměry vozu patří mezi proporcionální velikosti supersportů. Se svojí výškou 115 cm může konkurovat italským černým hřebcům nebo býkům. Šíře vozu se pohybuje na hranici 185 cm a celková délka přesahuje 400 cm. Výška kyčelního bodu ‚H‘ se dostává pod hranici 35 cm.

Autor: David Polášek

Škola: Multimediální fakulta Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, Průmyslový design, 3. ročník

Web: www.czechdesign.cz

Máte lepší návrh? Ukažte jej čtenářům Auto.cz
Autodesign na Auto.cz: Prezentujte vaše výtvory on-line

redakce AUTO.CZ
Diskuze (14)
1. 12. 2008 11:50
Re: Bravo
Co z ukazaneho povazujes za profesionalne? Zvlast namodelovane blatniky, surovo, bez akehokolvek napojenia vrazene do pontonu karoserie? Alebo efektne kolesa, za ktorymi nie je absolutne nic, ani len naznak hoci brzdoveho kotuca alebo zavesenia? Viditelne jak zboku, tak zozadu napriklad.
Ako som pisal, tvarovo pekne, ale technicky zaklad nulovy, ani s modelovanim si autor nedal ziadnu extra pracu. Myslienka na zaciatku bola mozno bombasticka, ale vystup vidim ako dost odflaknuty, tvorca si zjednodusil a obisiel co sa len dalo. Zacinam mat pocit, ze hodnotenie 3, co som dal, bolo predsa len este s prizmurenim obidvoch oci.
Inak budem rad, ked ma o kvalitach studie presvedcis a ja mam na vec len blby pohlad...
1. 12. 2008 11:39
Re: Jednička jako vyšitá!!!
napisal bz som radsej - pre jazdu nevhodne - v tomto pripade by to bolo mozno vystiznejsie
Avatar - delphino
1. 12. 2008 10:36
Re: FINBACK
ano to je přesně to co jsem chtěl říct svou předchozí kritikou. formule si takový kokpit může dovolit, protože před jezdcem není taková obrovská plocha, kapoty ale úzký čumák. pohled do boku je stejně důležitý jako jakýkoliv jiný... leda by to závodilo na okruhu, kde nemusím dávat přednosti objíždět a předjíždět atp.
Avatar - Pjenkava
30. 11. 2008 20:27
Pláž
Na tu pláž není příliš umě namontovaný >:D Nicméně tomuhle já teda neříkám organické tvarosloví (neříkám však, že auto se mi nelíbí) ;-)
30. 11. 2008 20:20
Re: FINBACK
Výhľad priamo je iba jedna stránka veci, zabudol si spomenúť výhľad dopredu pred auto, predpokladám, že najbližší predmet na vozovke vodič vidí vo vzdialenoti tak 10 metrov pred vozom, potom už nie (aj to len v prípade, že bude mať temeno hlavy opreté o strechu). Výhľad vpravo cez druhú sólo bublinu tiež úbohý. Výhľad dozadu ani nehovorím. Výhľad nie je pre vyhliadkové autobusy, výhľad je základným prvkom bezpečnosti. Ďalej mi nie je jasné, ako má človek do takéhoto kokpitu nastúpiť. Nevidno žiadne dvere, ani náznak. Trochu zaprší, a človek, šúchajúci sa zvonka po karosérii, sa vsunie do kokpitu špinavý jak prasa. Bezpečnosť. Ako z tej rakvy vylezieš po nehode? Alebo ako ťa vytiahnu, keď tesný priestor bude stlačený na ešte tesnejší? Alebo sa kokpit katapultuje a vyletí s jazdcom preč, mimo auta? Nejde kopírovať z F1 niečo, čo funguje len v spojitosti s inými ysstémami a podmienkami.

Takže suma sumárum stále netuším, čo zaujímavé kokpit rieši, aké vlastnosti predvádza, alebo overuje. Tesný priestor je prednosťou? Alebo mizerné výhľady? Či absencia dverí? Alebo zvláštne tvarované blatníky a prahy s ostrými hranami a prelismi dovnútra, ktoré budú naberať všetok bordel z ciest ako bláznivé (nehovorím ešte o aerodynamických dopadoch). Aký je prínos tejto štúdie?
Skutočne, kým mi toto nepomôžeš pochopiť, je to len "umenie pre umenie" - pekné tvary, a nič viac. Ale to je pre automobilový (a v širšom aspekte vlastne pre akýkoľvek úžitkový) dizajn sakra málo.
Ako základ by som to bral. Ale chce to ešte hodne práce. Tak sa drž a pracuj. Máš na to. ;-) Len nespať na vavrínoch a nezľahčovať veci systémom "veď toto som riešiť nechcel".