Autodesign na Auto.cz: Finback Davida Poláška
„I ekologický vůz může být progresí k budoucím rychlíkům.“
Design
Na první pohled živočišně působící hmota vozu je tvořena čistými liniemi po celém obvodu vozu. Vlnové prohyby všech charakteristických linek simulují velrybí tělo podle kterého je samotný koncept pojmenován. Současné trendy konstrukce vozů stále více směřují k vývoji osobitého vzhledu, ke snaze vytvořit živě působící produkt. S karoserií se pojí výrazné podběhy, které poukazují na symboliku pohybu. Ta je ještě více zdůrazněná agresivním designem monumentálních kol konkávně prohloubených směrem k ose. Ty jsou obuty na 22“ pneumatiky micro profilu. Pneumatika se čelně nasune do meandrového profilu kola a při nahuštění dusíkem se vytáhnou gumové zámky s kordy, které zapadnou do drážek v celém obvodu kola. To zabrání sesunutí pneumatiky při průjezdem zatáčkou.
Karoserie
Stavbu vozu můžeme přiřadit k symbióze několika druhů materiálu. Pevná uhlíková konstrukce na většině obvodové stavby je doprovázena polymerními materiály v oblasti lemů, difuzeru, výplní podběhů, doplňků pro usměrnění proudění vzduchu v přední části vozu a samozřejmě i v samotném interiéru. Dále je doprovázena solární zónou na‘top‘ povrchu karoserie kolem kokpitů, skleněnými buňkami kokpitů a jejich výstužnými pásy z karbonu. A v neposlední řadě samotné elastomerní blány mezi solární karoserií a kokpity, jež umožňují plynulý přechod aerodynamického tvaru horní části vozu při vysouvání a zasouvání samotných kokpitů v pohyblivé míře cca 15cm.
Interiér vozu mají obě osoby společný a dělení jen ramenní karoserií s výztuhou. Menší stísněnější prostor zabraňuje volnému pohybu těla při případné nehodě. (podobně jako v kokpitech vozů F1)
Ekologie
Tato pohyblivá alternativa jménem FINBACK v sobě nese futuristická řešení na které se vývoj v mnoha automobilkách usměrňuje. Tedy vodíkový pohon doprovázený elektropohonem všech kol, které by mohly být z vozu samostatně ovládány. Dále solární využívání energie pro elektromotory a další systémy pro rekuperaci energie (např. z brzdné energie).
Dimenze
Rozměry vozu patří mezi proporcionální velikosti supersportů. Se svojí výškou 115 cm může konkurovat italským černým hřebcům nebo býkům. Šíře vozu se pohybuje na hranici 185 cm a celková délka přesahuje 400 cm. Výška kyčelního bodu ‚H‘ se dostává pod hranici 35 cm.
Autor: David Polášek
Škola: Multimediální fakulta Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, Průmyslový design, 3. ročník
Web: www.czechdesign.cz
Máte lepší návrh? Ukažte jej čtenářům Auto.cz |
Autodesign na Auto.cz: Prezentujte vaše výtvory on-line |