Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Autokamera Niceboy PILOT Q8: Malý pomocník hlídá i šetří

Stanislav Kolman
Diskuze (8)
Možná o autokameře uvažujete jako o vhodném dárku pod stromeček. My před Vánoci jednu vyzkoušeli, je od českého výrobce a umí mnohem víc než jen natáčet.

Musím říct, že jsem k autokamerám v době, kdy začal jejich prvotní boom, přistupoval odtažitě. Tehdy šlo ještě o zařízení s obrazem nevalné kvality, které by mi tak akorát překáželo ve výhledu a stejně bych jej časem sundal. Jenže doba pokročila, dnešní kamerky už dokáží natáčet v takové kvalitě, že přečtení registrační značky není problém ani ve zhoršených světelných podmínkách. Navíc jsou tito pozorovatelé stále kompaktnější a chytřejší, jelikož je výrobci učí novým a novým věcem.

V poslední době jsem si na youtube oblíbil několik dashcam kanálů a postupem času jsem na tato zařízení přestal být tak přísný. Kamera na čelním skle totiž může být spolehlivým svědkem v momentě, kdy se dostanete do situace tvrzení proti tvrzení. A když na to přijde, může vám ušetřit velké množství starostí i peněz.

Do redakce nám k testu dorazila kamerka PILOT Q8. Je to dílo české společnosti Niceboy a vlajková loď mezi jejími autokamerami. Mimo samotný obraz jsem se však ještě více soustředil na asistenční systémy, kterými tato „černá skříňka“ disponuje. Kromě natáčení vás totiž dokáže upozornit i na opuštění jízdního pruhu či měřící radar. Ale pojďme popořadě.

Instalaci zvládne každý

Od koupě prvního jablečného zařízení jsem si hodně oblíbil, když je nová elektronika zabalená v reprezentativní krabičce. To Niceboy plní na jedničku, kamera přišla v elegantním černomodrém balení a byla úplně nová, takže jsem si mohl vychutnat plnohodnotný unboxing.

Součástí balíčku je samotná kamera, nabíječka do auta, USB kabel, přísavný držák a návod k obsluze. Jak už asi tušíte, instalace kamery není žádná věda. Držák umístíte na čelní sklo, připevníte kameru a nabíječku protáhnete tak, aby vám kabel co nejméně překážel ve výhledu. Na krátkých trasách si s kabelem nemusíte lámat hlavu vůbec. Plně nabité zařízení vydrželo natáčet přes 20 minut, aniž by se baterie zcela vybila. Přísavka funguje spolehlivě a kameru drží pevně, zároveň ale není problém ani sundání stojanu a jeho opětovné připevnění.

Pokud nechte zařízení nechávat na parkovišti na očích, bude praktičtější vyjmout jen kameru. Někdy je to trochu oříšek, pojistka se totiž nachází na straně u okna, takže si jej občas nejen zapatláte, ale také zahýbete s kloubem a při opětovném připevnění musíte obraz opět rovnat. I to je ale věc, kterou zvládnete v řádech sekund.

Když jsme u toho obrazu, kamera umí maximální rozlišení 2304x1296 pixelů a disponuje 30 FPS. Před vozem dokáže zabírat 170 stupňů, takže jí nic neunikne. Díky dostupnému rozlišení, které na dnešním trhu patří k tomu lepšímu, co v autokameře můžete dostat, je obraz kvalitní nejen za světla, ale i zhoršených podmínek. Registrační značku na autě jedoucím ve městě před vámi tak přečtete i za snížené viditelnosti či v noci. Právě kvalita obrazu ve večerních hodinách byla asi největším překvapením.

Pravá ruka řidiče

Naše testovací vozy v nejvyšších výbavách jsou často napěchované bezpečnostními a asistenčními systémy. O stáří vozového parku na tuzemském trhu jsme už psali nesčetněkrát a víme tedy, že v reálném provozu stále ještě jezdí hodně aut, která takovými pomocníky nedisponují. Právě pro ně by mohla být kamerka PILOT Q8 určena. Disponuje totiž funkcemi, které mohou řidičům ušetřit nemalé peníze a nervy. A právě na ně jsme se zaměřili ze všeho nejvíc.

Začněme tím, že je kamera vybavena systémem GPS. Dokáže tedy mapovat vaši trasu včetně rychlosti a vy si ji můžete zpětně prohlédnout na svém počítači. To ale není největší výhoda. Kamera totiž pracuje s vlastní databází měřících radarů a dokáže vás před nimi s předstihem varovat. A jak jsem se přesvědčil, nezná jen radary v Praze, ale třeba i v okolí Pardubic, kde se často vyskytuji. Hlas vás upozorní na měření včetně údaji o rychlosti. Hlášení se objeví i na displeji. Navíc můžete fungování přizpůsobit vlastnímu vkusu. Můžete nechat zapnutý pouze hlas a displej vypnout (kamera přesto nahrává), případně nechat zapnutou pouze obrazovku. Pochopitelně je tu i možnost tohoto pomocníka vypnout zcela. Databáze radarů se aktualizue pravidelnými updaty, které stáhnete na webu výrobce.

Kamera taktéž disponuje G-senzorem, což je další chytrý pomocník. Systém kontroluje hodnotu přetížení a v případě náhlé situace sám uloží nahraný materiál. V praxi to znamená, že pokud dojde k dopravní nehodě, kamera záběry sama uschová. Je to ideální řešení. Do takové situace jsme se během testování naštěstí nedostali, ale když k nějakému tomu ťukanci dojde, ukládání záznamu je asi to poslední, na co člověk v danou chvíli myslí. Záznam však lze ukládat i ručně stisknutím tlačítka. Kamera natáčí ve smyčce, jejíž délku vyberete v nastavení. Při zaplnění paměťové karty začne starší videa postupně odmazávat. Navíc je podporována paměťová karta o velikosti až 128 GB, takže o místo nemusíte mít nouzi.

Další součástí chytrých funkcí je systém ADAS a jeho funkce z moderních testovacích aut dobře známe. Jmenovitě jde o hlídání jízdního pruhu, upozornění na bezpečnou vzdálenost a upozornění na to, že se před vámi rozjelo auto. Tuhle funkci jsem prvně vyzkoušel díky systému EyeSight od Subaru a je opravdu návyková! Hlídání pruhu funguje jen na plných čárách, což je logické. Kamera není s vozem nijak spojena a na úsecích s přerušovanou čarou nepozná, že dáváte blinkr a chystáte se předjíždět. Tady tedy hlas v kameře mlčí, občas se ale stane, že jsou čáry blízko u sebe a kamera si myslí, že jde o plnou čáru. Taková situace ale nastala jen párkrát.

Malinko otravné mi přišlo upozorňování na bezpečnou vzdálenost od vozidla jedoucího před vámi. Zejména v hustém pražském provozu vás pravidelné hlášení začne štvát. A když se mi podruhé stalo, že jsem byl kamerou kárán za vzdálenost od vozu, který přede mnou vůbec nebyl, měl jsem chuť tohoto asistenta vypnout. To bych však přišel o veškeré funkce systému ADAS, které zatím bohužel nejde deaktivovat jednotlivě.

Závěr

Kamera Niceboy PILOT Q8 stojí na oficiálních stránkách výrobce necelé čtyři tisíce. To na první pohled není zrovna málo, ale v průběhu několikadenního zkoušení jsem se přesvědčil, že zařízení vám může ušetřit podstatně více. A nejde jen o peníze za pokuty, ale i pomačkané plechy, které byste v případě absence očitého svědka eventuálně museli hradit z vlastní kapsy. A to nemluvím o ušetřených nervech při dohadování s pojišťovnou. I já jsem během testování kamerky přestal na tyto černé skříňky koukat skrz prsty. Takže pokud chcete kameru, která dobře točí, ale hlavně umí i řadu funkcí navíc, můžeme Niceboy PILOT Q8 určitě doporučit.

Stanislav Kolman
Diskuze (8)
18. 12. 2019 19:18
Radši xiaomi
Já si radši koupil kameru Xiaomi. S jinýma jsem měl furt nějaký problémy a až s Xiaomi mám konečně klid. Dobré srovnání je tady: https://www.testino.cz/kamery-do-auta
9. 5. 2019 21:40
Kamera do auta
Koupila jsem ji z obchodu se špionážní technikou 1obchod.com, kamera výborně točí i v noci, co jsem se na to dívala, tak je to opravdu krásně vidět.
6. 5. 2019 10:02
Kamera do auta
A kde jste ji prosím teda koupil? kolik tak stála?
3. 5. 2019 12:37
Kamera do auta
Já jsem si koupila fakt kvalitní kameru do auta z eshop se špionážní
technikou, natáčí opravdu velice kvalitně, koupil jsem ji z eshopu
1obchod.com
2. 5. 2019 19:06
Kamera do auta
Můžete mi prosím někdo poradit s výběrem kvalitní kamery do auta?